De hemelvaartsdagen nuttig besteed, is er weer een flinke update
Terugkomend op de vorige post, de bruggen op de plek waar ze straks komen:
IMG_20190528_165339 by
Martin Domburg, on Flickr
Maar goed inmiddels is alles geinstalleerd en aangesloten op de baan.
IMG_20190528_165347 by
Martin Domburg, on Flickr
De rechter wisselstraat met de digitale servo's en de polarisatie relais.
IMG_20190528_165343 by
Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190528_165321 by
Martin Domburg, on Flickr
De linker wisselstraat is ook gereed.
In het gedeelte onder het station zitten in totaal 12 blokken. Ik heb vanwege de lengte ervoor gekozen om deze te bekabelen in plaats van te bedraden. Met voor elk blok een soepele kabel 5x0,5 mm2 heb ik weinig last van spanningsverlies en capacitieve werkingen. En het is een stuk overzichtelijker. Onder de baan heb ik elke kabel op een krronsteen met aderbescherming afgemonteerd zodat ik de blokken tot maximaal 4 bezetmelders per blok makkelijk kan aansluiten.
Ik had wel een denk fout gemaakt, aan de onderzijde had ik een bedradingskoker van 40x40 mm gemonteerd maar deze blijkt veel te klein te zijn. Ik laat hem er nu even zitten om de kabels hoog te houden, anders hangen ze op de sporen. Maar er komt straks een bedradingskoker van 80x60mm te lopen. Op de foto van de rechter wisselstraat zie je een vierkant gat zitten, daar komt deze straks naar boven en zal boven de helix naar het zijpaneel gaan voor de resterende TM44 en OC32 modules die niet onder de baan passen.
Vanwege de beperkte ruimte wil ik geen electronica in de bovenbouw plaatsen.
Natuurlijk is er ook al wat gereden
De eerste trein die de scenery betrad heb ik vastgelegd op film:
Op de film zie je overigens ook twee belangrijke nieuwe updates:
1. er zit een klein beeldscherm aan de zijkant van de baan. Dit is een Raspberry Pi met 7" touchscreen. Die draait iTrain in Client modus zodat ik op die plek makkelijk met de hand wissels kan schakelen tijdens handmatig rangeren.
2. En dat is wellicht de belangrijkste update, de handbediening!
Het is al heel lang een gekoesterde wens van DInamo rijders om met een handregelaar treinen te bedienen. Dit kon tot voor kort alleen als VPEB een RS485 bus handregelaar zou ontwikkelen. Dat is er nooit van gekomen helaas.
Ik heb dit nu in samenwerking met Berros in iTrain opgelost, sommigen hebben dit op Houten DIgitaal al kunnen zien, hier hadden we een prototype van het systeem werkend.
Wat is het idee?
Door een LocoNet centrale/interface in iTrain als virtuele interface te gebruiken kan iTrain elke Loconet handregelaar gebruiken om de software direct te bedienen. DIt heeft dus het enorme voordeel dat je niet meer de centrale bedient maar direct iTrain. Analoge locs kan je dan een psuedo adres geven zodat ze op te roepen zijn op de handregelaar. Nu kan je dus zowel digitale als analoge locs handmatig bedienen met een handregelaar.
Bijkomend voordeel hiervan is ook interessant voor DCC rijders: Als je meerdere interfaces gebruikt, omdat je bijvoorbeeld je wissels apart stuurt, kon je vroeger niet met een handregelaar de wissels bedienen, omdat die niet op de centrale zitten waar de handregelaar op zit. Met deze methode maakt dat niet meer uit. Als je een loc of wissel oproept op de handregelaar kijkt iTrain welke interface dat adres aanstuurd en zorgt er dan voor dat dit gebeurd.
Nu had ik alleen een kleine commerciele uitdaging, om deze nieuwe feature, welke straks beschikbaar word in iTrain 5 (najaar 2019) aantrekkelijk te maken voor de modelspoorder kon ik niet inzetten op een tweede centrale. Dat word een duur grapje
En zonde van de centrale als je hem alleen als doorgeefluik gebruikt
Ik wilde gebruik maken van een losse LocoNet interface.
IMG_20190526_095840 by
Martin Domburg, on Flickr
Onze nieuwe set met LocoNet handregelaar, DTS LocoHub en de Uhlenbrock USB interface
Uhlenbrock heeft een mooie LocoNet USB-Interface, ideaal voor deze situatie! Alleen één probleem. De interface geeft de LocoNet bus geen belasting en voeding. Hiervoor heeft Vincent een printplaat ontwikkeld welke vorige week is opgeleverd: DTS LocoHub.
Deze Hub geeft de keuze om een terminator toe te passen op de LocoNet bus. Ook kan je ervoor kiezen om de LocoNet bus door te zetten naar andere hubs met of zonder een voeding. Op de LocoHub zit een 7812 spanningsregelaar en een bruggelijkrichter zodat je elke gewenste AC of DC spanning kunt aanbieden om de LocoNet bus van 12V te voorzien.
Dit geheel werkt nu stabiel en storingsvrij en behaald het doel om een oplossing te ontwikkelen die kostentechnisch verantwoord is.
Een grote stap dus voor iTrain!
Je kan het met elke LocoNet handregelaar gebruiken. Er is voor LocoNet gekozen omdat ExpressNet geen goede verfijnde communicatie is, anders gezegt iTrain kan helemaal niets met de mogelijkheden van XpressNet.
Ik heb de handregeling uitvoerig getest en het blijkt niet alleen fijn te zijn om te rangeren, als een trein een lading verliest kan ik nu makkelijk met de handregelaar de loc in zijn achteruit zetten en terug laten rijden zonder dat er reserverings conflicten zijn of dat ik niet kan zien wat er gebeurd omdat ik op een beeldscherm sta te staren.
Naast de handregeling is er ook een groot probleem van Schellenbach in iTrain opgelost, nou nog niet helemaal maar het begin is er. Ik ervaarde dat er teveel mogelijkheden zijn in mijn schaduwstations dat treinen gaan pendelen tussen de schaduwlagen. Dit wil ik niet en ik was me van te voren bewust dat iTrain dit nog niet aankon. Maar Xander heeft nu een idee ingebouwd waarbij je blokken een prioriteit kan geven in de structuurboom van vorige en volgende in het blok. Ik kan nu dus aangeven welk vervolgblok de prioriteit heeft ten opzichte van de andere blokken. In theorie zou dit het probleem grotendeels oplossen zodat treinen eerst naar beneden gaan en dan telkens een station omhoog opschuiven. Ik ben erg benieuwd of dit gaat werken
Ook zijn we bezig met onderzoek naar een lastregeling voor analoge locs in iTrain, maar zover ff waar we mee bezig zijn met de ontwikkelingen.
Ik heb ook wat nieuw materiaal ontvangen de laatste weken:
IMG_20190529_233052 by
Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190529_231656 by
Martin Domburg, on Flickr
Nu zorgen dat ik snel weer kan rondrijden!!!! Ik ben er bijna want inmiddels zijn ook de blokken en wissels aangesloten op de Dinamo modules
IMG_20190531_233054 by
Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190531_233050 by
Martin Domburg, on Flickr
Volgende stap is het inregelen van de servo's en invoeren van de blokken in iTrain, dan kunnen we rondrijden over de bypass. Kan al niet wachten.
Daarna ga ik de andere sporen definitief plaatsen en aansluiten. Dan kunnen we aan alle zichtbare sporen gaan werken.
Maar eerst even ertussen uit. Woensdag vertrekken ik, mijn vader en Chris voor een driedaagse naar Miniatur Wunderland Hamburg.
Groetjes Martin
Groetjes Martin