Pagina 24 van 40
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 29 dec 2016 22:48
door BenQ
Maurits,
Mooi spul, aan het eind van de film schud de camera even is dat wat je bedoeld of gaat het bij 0:40 om de 2 wagons die meer schudden dan de rest ?
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 29 dec 2016 23:21
door Maurits71
BenQ schreef:Maurits,
Mooi spul, aan het eind van de film schud de camera even is dat wat je bedoeld of gaat het bij 0:40 om de 2 wagons die meer schudden dan de rest ?
rond 0.40 inderdaad, aan het eind is lomp gedoe van ondergetekende
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 29 dec 2016 23:22
door Jeroen
Gaaf filmpje trouwens, best dik zo, die vier parallelle sporen. Geeft weer te denken natuurlijk......
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 30 dec 2016 00:51
door martindomburg
Zeg, luister eens even Big M.... niet te snel gaan dan lijkt het alsof ik stil sta (doe ik ook)
Strak werk man!!!!!
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 30 dec 2016 15:26
door Sjors77
Gaaf om te zien dat filmpje. Op mijn baantje komt ook een stukje paradespoor en twijfelde of ik er wel seinen zou doen (kennisniveau van de bouwer
) maar nu ik dit zie gaat het er gewoon komen.
Ik wacht alvast op het volgende filmpje.
Sjors
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 01 jan 2017 18:32
door Maurits71
Happy New year allemaal.
interessant dagje gehad, al heel lang had ik regelmatig een situatie waarin ik het idee had dat niet altijd de communicatie computer/ koploper/ TC even goed liep. Treinen die random ineens te laat in een stop blok stopten, wissels die niet werden gezet noem maar op met alle gevolgen van dien. stapje voor stapje allerlei dingen nagekeken, en opnieuw aangesloten , computer een keer volledig gereset en op opnieuw opgebouwd echter het probleem bleef zich voordoen. Wat me wel opviel was dat als ik met een lichte bezetting reed , zeg maar tot 12/ 13 treinen tegelijk dat het verschijnsel maar zelden voorkwam dus ik had me er eigenlijk bij neergelegd dat het kwam omdat ik zo'n zware database had.
tot ik dat mini computertje zag van Martin, iets waar ik ook over aan het nadenken was omdat de 2 monitoren die nu midden in de kamer staan op een andere plek moeten komen. En omdat ik nog een laatste ding wilde uitsluiten en dat was mogelijke drivers die niet goed waren vandaag mijn werk laptop op de baan aangesloten. dat was 4 uur geleden
en de boel rijdt nog steeds zonder een fout. conclusie dus dat mijn oude laptopje toch niet toerijkend was, die mini pc heb ik net besteld dus eens kijken of die het kan trekken.
Koploper had een leuke verrassing voor me op een moment, 5 stuks in het station, nummer 6 heb ik er zelf even heengestuurd
, wel een leuke line up zo all die HST's bij elkaar
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 04 jan 2017 00:25
door Marcvane86
Ziet er goed uit, 4gb versie besteld of de 2gb?
Heb vandaag even contact gehad met de leverancier het upgraden van een 2 naar 4 GB is niet mogelijk volgens hen. Dat is dan wel spijtig voor de toekomst. Verder een puik apparaat als ik de reviews her en der moet geloven.
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 04 jan 2017 06:34
door Maurits71
ik heb de 4gb in huis inmiddels, gisteren even snel aangesloten , had eerst even ruzie met de drivers voor de usb nasr serial kabel maar inmiddels alles aan het werk. vanavond eens goed testen.
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 04 jan 2017 22:57
door Marcvane86
Ben benieuwd hoe het bevalt, hoor het graag zodra de nieuwe baan klaar is wil ik ook naar zo'n soort pc opstappen om die ouwe pc eens weg te doen en weer een beetje rekenpower te krijgen voor een leuk prijsje.
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 13 jan 2017 09:15
door Maurits71
Goedemorgen allemaal.
Hierbij een update inzake de nieuwe mini PC die ik heb draaien. De meer insiders weten dat ik en beetje gefrustreerd raakte van het gehele project. de voornaamste reden was dat ik allerlei onverklaarbare dingen kreeg op het moment dat er een hele berg treinen tegelijk aan het rijden waren. Problemen in de zin van treinen die ineens veels te laat stopten, bezetmelders die gemist werden, wissels die niet of te laat werden geschakeld noem maar op.
Omdat ik ervan overtuigd was dat deze niet konden worden veroorzaakt door fouten in aansluitingen was ik stapje voor stapje dingen aan het uitsluiten, zijn boosters wel toereikend bijvoorbeeld, is mijn 15 jarige twincentre wel capable, etc etc, ect. Tot ik Martin D zijn opmerking zag inzake de mini pc.
Het PC gedeelte had ik eigenlijk nog niet op mijn radar staan omdat de laptop waarop Koploper draait maar een paar jaar oud is en welke hele zware specificaties had want het was mijn oude werk laptop, dus een paar weken geleden koploper laten draaien op mijn huidige laptop, hoewel er verbeteringen zichtbaar waren had ik nog steeds regelmatig issues.
Dus dat zou het ook niet kunnen zijn toch ?
Maar omdat het computer meubel toch een sta in de weg is en met een mini pc ik dit zou kunnen oplossen had ik een reden om deze aan te schaffen, uiteindelijk 150 euro investeren is goedkoper als de boel afbreken wat namelijk ook in mijn gedachte speelde. Dingetje de volgende dag ontvangen, aan de praat gekregen en testen maar. uiteraard eigenwijs als ik ben gelijk volle bak dus ook weer regelmatig issues. dus wat nu ? dan maar terug naar de basis kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat de communicatie koploper - pc - twin centre verbeterd wordt.
In koploper kan je zien hoeveel rekenkracht er nodig is tussen programma en twin centre, hier kon ik zien dat ik regelmatig over de limiet ging en dat koploper niet in staat was om alle data door te sturen, de oplossing zat dus hier ergens. dus alle logische acties, variabele routes etc, ect verwijdert die ik over de jaren had ingevoerd om het verkeer in goede banen te leiden en naar een omgeving waarin het aantal rijdende treinen puur op basis van bezetting in de schaduw stations wordt geregeld.
Dit was duidelijk een hele goed stap in de goede richting zondag had ik een uurtje tijd en heb ik getest met een stuk of 10 rijdende treinen tegelijk, dit ging op een enkele ontsporing van een wagon na foutloos. dinsdag een tweede test met dezelfde conclusie hier moest ik het zoeken, echter het grote nadeel van de manier zoals ik het had gedaan is de hele onregelmatige flow in het treinen verloop. alle bekende termen uit de kast gehaald van dweis, rtfm noem maar op tot ik op het altijd gezellige koploper forum een verhaal tegen kwam van iemand die een beperking wilde in de hoeveelheid rijdende treinen door middel van een telfunctie. Wim Ros heeft die persoon op een gegeven moment geholpen zo het enige wat ik hoefde te doen was de test database te downloaden en aan te passen naar mijn baan, zaten nog wat haken en ogen in omdat ik meerdere in en uitgangen heb maar na een uurtje puzzelen, diverse logische acties/ variabele routes etc had ik het spul draaien. een hele mooie flow met een gemiddeld aantal rijdende treinen van tussen de 15 en 18 en nog veel belangrijker, gisteren avond 3 uur lang zonder maar 1 storing. Ik kan niet zeggen hoe fijn het is om alleen maar te kijken naar iets wat werkt zonder frustratie.
op de achtergrond lekker op de mannen chat gezeten met Rob Fongers en Wim Ros en uiteraard over het geheel zitten kletsen want Rob heeft met fantasia identieke problemen, conclusie was dus dat in een omgeving met loconet/ twin centre er een maximum zit aan wat de centrale kan handelen op hetzelfde moment en dan maakt het niet uit of je nu een Twin centre, multi mouse, Ecos of what ever hebt. ligt niet aan het gebruikte programma, ligt zelfs niet aan de computer ( tenzij je er uiteraard een uit het jaar 0 hebt ) heb je net als ik een omgeving met computer - laptop - dcc centrale dan ben je dus beperkt in het maximaal aantal rijdende treinen.
Zou je een zwaardere bezetting willen draaien dan moet je naar alternatieve systemen zoals bijvoorbeeld Dynamo omdat die blok gestuurd werken volgens een heel ander principe, maar goed dat is in mijn geval geen optie dus ik ik beperk me maar even tot de 18 rijdende treinen tegelijk.
Echter als iemand suggesties/ tips heeft die kan leiden tot een snellere communicatie dan hou ik me aanbevolen. en om af te sluiten dat Mini PC ding is echt de moeite van het investeren waard, prima snelheid, je kan er 2 schermen op aansluiten en je kan hem overal neerzetten omdat hij zo ' mini ' is.
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 13 jan 2017 09:34
door Overdijk
Ik heb wel ergens gelezen dat de communicatie met de Twincenter/IB via de seriƫle poort naar de PC problemen kan opleveren.
Er werd aangeraden om via een verloopstuk gebruik te maken van een loconet poort en de PC usb poort.
Was alleen mogelijk bij TC/IB met een nieuwere software versie.
Zal eens kijken of ik de tekst kan terugvinden.
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 13 jan 2017 09:38
door FidOo
Hmm wat een vervelend probleem eigenlijk.
Het lijkt er dus toch op dat centrale de beperkende factor is. Deze kan het aantal commandos gewoon niet meer verwerken. En inderdaad via dcc gaat alles over die ene centrale. (dit lijkt wel een beetje op t probleem wat wij op de clubbaan hadden)
Even een wilde gedachte. Itrain ondersteund meerdere centrales in de pro versie. Stel dat je 1 centrale neemt voor het rijden en 1 voor de aansturing van wissels en seinen. Hierdoor splits je eigenlijk het aantal commando's. Je krijgt dan natuurlijk wel 2 ringleidingen en 2 centrales en je zult moeten overstappen naar itrain pro.
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 13 jan 2017 09:42
door Maurits71
Ron, ik denk dat je over dat gedeelte heen hebt gelezen, ik draai via loconet, dus inclusief de loconet adapter.
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 13 jan 2017 11:21
door Willempie
Laten we het simpel houden.
Het DCC protocol heeft een bepaalde verwerkings snelheid, en omdat alle opdrachten achter elkaar worden uitgevoerd, zal dat een bepaalde tijd kosten. Hoe meer opdrachten des te langer de tijd. Ook de reactie tijd, voor het laten stoppen van een trein b.v.
Ook heb je een computer die aan het Multi-tasken is, kan van invloed zijn.
Maar omdat het gouden getal rond de 18 treinen ligt met verschillende PC's is mijn conclusie dat dit de limiet is, en dat je niet meer moet willen.
Als je auto max 180 km/u kan rijden is dat ook niet verstandig om dat constant te doen, beter is dan om 140 km/u te rijden.
Groetjes
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 13 jan 2017 11:50
door Debvd
Willempie schreef:Laten we het simpel houden.
Het DCC protocol heeft een bepaalde verwerkings snelheid, en omdat alle opdrachten achter elkaar worden uitgevoerd, zal dat een bepaalde tijd kosten. Hoe meer opdrachten des te langer de tijd. Ook de reactie tijd, voor het laten stoppen van een trein b.v.
Ook heb je een computer die aan het Multi-tasken is, kan van invloed zijn.
Maar omdat het gouden getal rond de 18 treinen ligt met verschillende PC's is mijn conclusie dat dit de limiet is, en dat je niet meer moet willen.
Als je auto max 180 km/u kan rijden is dat ook niet verstandig om dat constant te doen, beter is dan om 140 km/u te rijden.
Groetjes
Hmmm verrast door dit aantal...had altijd de indruk dat het relatief beperkt was tot 50 treinen....
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 13 jan 2017 12:09
door Willempie
Een indruk of aanname is wat anders dan de praktijk.
Dus laten we deze oeverloze discussie staken, en lekker met onze treintjes gaan spelen.
Groetjes
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 13 jan 2017 14:16
door martindomburg
Dat is inderdaad simulair aan het probleem op onze clubbaan die we toen met de EcoS aanstuurde. Bij 15+ treinen ging het verkeerd. Aan iTrain lag het niet want thuis rij ik met gemak een intensievere layout door Dinamo.
Uiteindelijk een OC32 bus aangelegd als tweede interface voor de wissels en seinen en toen was het probleem verholpen.
Toen werd de vaan de beperkende factor door een tekort aan blokken op dat moment. 10 rosoft bezetmeldkaarten s88 en 2 melders per blok.
Draai je miniPC eens op Ubuntu, misschien scheelt het ook weer een beetje. Bij mij iig wel!
@Joost, je hebt genoeg aan iTrain plus.
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 14 jan 2017 19:53
door EdwinB
Ik heb de laatste posts even teruggelezen maar over welke "mini PC "hebben we het? Ik wil ook wat kleiners bij en onder mijn baan maar vraag me steeds af wat.... het moet passen en geen overkill zijn. Dat is zonde van het geld.
Advies?
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 14 jan 2017 22:36
door martindomburg
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 20 jan 2017 21:01
door Maurits71
Hello na al het computer geweld, heel veel rijden, vraagstellingen waar mensen zelfs door werden gebanned en ohja vergeten een weekje werken voor de baas verder gegaan met de muurtjes.
hierbij het eerste stukje, nog lang niet af, nog heel veel weathering te doen, randjes maken etc maar het geeft een idee hoe het gaat worden.
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 21 jan 2017 18:41
door Marcvane86
Ziet er goed uit voor iets wat nog niet af is.
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 21 jan 2017 18:50
door Jeroen
Coole muur! Doet me ergens een beetje denken aan een stuwdam. Gaaf verweerd zo!
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 21 jan 2017 19:04
door bob vermeulen
Maurits,
Die muur gaat wel goed komen al zou ik het onderstedeel niet zo scheef zetten.
Kleurstelling is wel goed, wat groen er tegen en het is echt.
Mvrgr Bob
Re: Hills and Meadows - platform ideetjes
Geplaatst: 21 jan 2017 20:40
door Maurits71
bob vermeulen schreef:Maurits,
Die muur gaat wel goed komen al zou ik het onderstedeel niet zo scheef zetten.
Kleurstelling is wel goed, wat groen er tegen en het is echt.
Mvrgr Bob
THANKS GENTS.
bob dat onderste deel moet zo scheef, is net als het muurtje wat ik aan het namaken ben.
Re: Hills and Meadows - bezig met het viaduct
Geplaatst: 29 jan 2017 13:05
door Maurits71
Happy Sunday
viaductje oeff, 2 meter begint vorm te krijgen, dit is het gedeelte met de tunnel naar de andere kant van het stadje.
Omdat de waarschuwingsbalk zweeft voor de tunnelingang krijg je een hele aparte schaduw nu in de tunnel
, ziet er wel cool uit zo met die HST die op volle snelheid er overheen rijdt.
Rij technisch denk ik dat ik een paar hele goede stappen gemaakt, Ik ben begonnen om de beperkingen van de communicatie te accepteren, gebaseerd hierop heb ik nu koploper zo ingesteld dat door middel van tellers bepaald wordt wanneer het grote schaduw station treinen laat vertrekken en naar welke van de helixen. Dit werkt perfect ook in combinatie met een maximaal aantal rijdende treinen van 17 stuks in koploper zelf. de laatste 2 weken regelmatig sessies gedaan van 1000k en meer en eigenlijk geen communicatie problemen meer gehad , dus dit geeft de burger moed om nog een aantal zaken verder te finetunen.
gr.
M.