Bouwupdate:
Nu de baan succesvol rijdt was het de afgelopen week tijd om de balans op te maken. Zoals al eerder beschreven zitten er in de module "Station Rijen" veel 'kinderziektes'. Het grootste manko is nog wel dat hij niet helemaal lekker in het systeem van de overige modules past. Hij is van ander hout en een andere constructie.
Daarnaast sluit de module niet fijn aan op de helix waardoor slechts 1 van de 3 sporen is te berijden...
Kortom, naar de tekentafel voor een nieuwe module!
De module "Venneweg"
In het oorspronkelijke plan (Zie allereerste post) is deze module niet opgenomen. Hij ligt immers vanuit Tilburg gezien vóór station Rijen, zoals te zien op onderstaande situatiefoto uit Google Earth:
Of de tussengelegen ruimte ooit ook op een module wordt gevangen, weet ik nu nog niet...
In Anyrail het e.e.a. uitgewerkt, dit is de voorlopige planning;
De feitelijke module:
Afmetingen van de module zijn, zoals alle scenery-modules: 61 x 122 cm.
De module is hier te zien tussen de keerlusmodule en helixmodule. Gemaakt van Maranti-multiplex van 12mm. en gebouwd op dezelfde hufterproof-manier als het schaduwstation en de helix.
Later zal voor de nieuwe stationsmodule dus een nieuwe set van 1 scenery-module en 1 schaduwstationmodule gemaakt worden.
Railverloop:
Rails uiteraard PECO code 55 en de grote, slanke wissel voor de afsplitsing richting Oosterhout Vijf Eiken...
De rails ligt wat speelser dan op de andere modules. Dit omdat de Helix op 5 cm hoogte de module aansluit, terwijl de module van Station Rijen de rails op 15 cm. heeft liggen. De rails op deze module loopt dus 10 cm. scheef naar 'boven'...
De wissel is de aftakking van de stamlijn richting Oosterhout Vijf Eiken, het originele plan van mijn baan. Al bij al past deze module dus prima.
Voor dit wissel staan 2 dwergseintjes en in de hoofdbaan richting Tilburg staat een P-sein t.h.v. het wissel. Dit omdat een stuk verderop er overloop wissels liggen ri. Tilburg. Helaas passen die niet op deze module.
Electronica
Deze module is qua electronica vrij 'eenvoudig'. Slechts 1 servo t.b.v. de wisselaansturing en de seinen worden op een reeds aanwezige OC32 aangesloten.
Ik heb nog een OC32 liggen, die was eigenlijk gepland onder de
Werkstatt-modules maar wellicht vind hij eerder hier zijn thuis, aangezien op de Werkstatt er nog een OC zit die niet vol is...
Qua blokverdeling is de module ook eenvoudig, er zijn 3 blokken, waarvoor nog een TM44 aangeschaft dient te worden...
Bedoeling is dat op deze module alle huisjes voorzien worden van verlichting en de straat uiteraard verlicht wordt door lantaarns... Ledjes daarvoor zijn reeds in huis...
Scenery op de 'Venneweg':
Qua scenery zal dit een erg groene module worden. De Venneweg is in werkelijkheid een typisch smal straatje, omlijnd met bomen en huizen uit alle tijden, van een eeuwenoude boerderij tot een modern gebouwd huis en alles er tussen in...
Markenburg.nl voorziet in hun standaard assortiment al in veel toepasbare huizen voor deze module. Dat is fijn, want er hoeven dus geen huisjes nagemaakt te worden, wat de kosten beheersbaar houdt. Alles uitrekenend gaat de bebouwing, incl. bestrating en trotoirs toch nog een aardige €300,- kosten, maar ach, who's counting
(Lees je mee Vera?
)
Gelukkig is er reeds e.e.a. in huis qua scenery, dus hoeft er niet gelijk zoveel geld uitgegeven te worden.
Daarnaast zijn er dus veel bomen en struikgewas nodig. De afgelopen dagen was op Netflix een nieuwe serie gestart, dus tijdens het kijken, heerlijk boompjes in elkaar zitten draaien.
Verschillende bomen, in skelet van koperdraad van verschillende diktes...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje