Pagina 25 van 32
Re: Rheinteufelswald
Geplaatst: 12 dec 2017 11:54
door Andre de Ruiter
@Bart, Brendo, Walter, Jerrytrein bedankt voor jullie commentaar. ik ga jullie raad opvolgen en laat de perrons in hoofdlijn zoals ze nu zijn.
Te meer omdat ik afgelopen zaterdag in Houten eindelijk lantaarntjes heb kunnen vinden die naar mij zin zijn. De Viesmann lantaarntjes, die overal worden aangeboden, vindt ik te grof, niet alleen qua uiterlijk maar ook qua prijs. Bij 50 lantaarntjes praat je al gauw over Eur. 500,-, ik vind dat wel wat veel voor 50 ledjes.
In Houten vond ik goede voor Eur. 2,- per stuk.
Het perron ziet er nu zo uit.
Bij avond met onstoken verlichting ziet het er zo uit.
Het wordt nu tijd dat ik de rest van de bebouwing ook van verlichting ga voorzien.
Re: Rheinteufelswald
Geplaatst: 12 dec 2017 14:18
door Ronaldp
Wel op de tweede foto het rechter lampje recht hangen
mvg ronald
Re: Rheinteufelswald
Geplaatst: 12 dec 2017 14:28
door Stanley
Ben je draadje even snel doorgelopen, mooie baan en ook de technieken die jij gebruikt is inspirerend voor mij
Valt me trouwens nu pas op dat ik een stammetje NS Plan E's her en der voorbij zag komen, leuk voor de afwisseling
Re: Rheinteufelswald
Geplaatst: 30 dec 2017 17:39
door Andre de Ruiter
@Ronald, is gebeurd.
@Stanley, dank je.
De één na laatste zending van Shapeways is inmiddels binnen en verwerkt. Op een haar na is mijn baan nu voorzien van een dummy bovenleiding.
Ik ben in het schaduwstation bezig geweest met het vervangen van een aantal digikeys decoders door de servoswitch van Rosoft. De puntstukschakeling van de digikeys is nogal lastig betrouwbaar in te stellen. Het is me een aantal keren gelukt maar ik vind het toch makkelijker om ze te vervangen door de servoswitches van Rosoft.
Dit soort activiteiten genereert helaas geen leuke plaatjes daarom nog wat scenes die nog nadere detaillering verdienen.
Re: Rheinteufelswald
Geplaatst: 12 jan 2018 16:54
door Andre de Ruiter
Na het vervangen van een aantal Digikeys decoders in het schaduwstation heb ik een karweitje dat ik al lang had liggen opgepakt. Het aanleggen van nog een opstelspoor in het zuidelijke schaduwstation.
Helaas kan ik in het noordelijke schaduwstation geen extra spoor aanleggen, een aantal steunen van het bovenliggende zichtbare gedeelte zitten in de weg. Overigens laat de omvang van de baan een verkeer van meer dan 10 treinen tegelijkertijd nauwelijks toe. Bij acht treinen is er al een begin van filevorming.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 11 mar 2018 17:46
door Andre de Ruiter
Na een tijd rijden en nadenken is de kogel door de kerk er komt een Rheinteufelswald v 3.0, Daarover straks meer eerst nog wat laatste foto's van Rheinteufelswald v 2.0.
Bij N-scale brachten ze de Simca aronde uit, als knulletje van 10 jaar had mijn vader deze auto. Dus
en in het landschap
Na ampele overwegingen heb ik besloten de baan tot de grond (dwz laagste niveau af te breken) en een nieuwe baan, dat wordt versie 3, te gaan bouwen.
Het baanplan van het zichtbare gedeelte ziet er zo uit, er komt een wat serieuzer station met wat rangeermogelijkheden en de mogelijkheid om stoomlocs van water, kolen etc te voorzien.
Het schaduwstation krijgt een spoor extra en de helixen worden ovaalvormig waardoor de afstand tussen de verdiepingen wat groter kan worden. Handig als er eens wat gebeurt.
Voor de overbrugging van de rivier is inmiddels een nieuwe brug gebouwd.
Tot zover het opbouwende werk. Het afbrekende werk is vandaag begonnen.
Het is toch altijd wel wat droevig dit soort plaatjes.
Ik hoop de sloop zo snel mogelijk te volbrengen dan kunnen we eindelijk weer bouwen, want daar gaat het mij toch eigenlijk om.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 12 mar 2018 09:53
door Ron
Wel zonde van die weg met de haarspeldbochten, die vond ik persoonlijk bijzonder fraai.
Maar er zal vast wel weer iets moois gebouwd worden.
succes met het afbreken.
gr. Ron
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 12 mar 2018 20:34
door brendo
Poeh, wat een klus maar zal wel weer fraai worden. Zie op jou tekening dat 1 spoor rechtstreeks naar de draaischijf loopt. Misschien een idee om hier een aftakking/inhaal spoor te maken voor kolen, water etc. ?
Succes verder met 3.0!
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 13 mar 2018 09:32
door Andre de Ruiter
@Ron nog één keer dan
@Brendo, dat extra spoor heb ik zelf ook al over gedacht, ben er nog niet aan toe gekomen om het in het sporenplan te tekenen. Komt nog wel als we zover zijn.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 13 mar 2018 12:24
door Stanley
Dat zijn nogal wat veranderingen Andre
Maar ongetwijfeld weloverwogen keuze voor V 3.0
De brug ziet er ontzettend fraai uit, doet me denken aan de Waalbrug in Nijmegen (zelfde constructie misschien?).
Succes all the way!
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 13 mar 2018 13:26
door Maurits71
zo dan, dat is wel een brave move die je daar doet.
sterkte met afbreken
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 16 mar 2018 16:43
door Andre de Ruiter
@Stanley, de constructie van de brug lijkt inderdaad veel op die van de Waalbrug. Diverse plaatjes uit Wikipedia hebben als voorbeeld gediend.
@Maurits, het kost inderdaad altijd enige zelfoverwinning om een dergelijke stap te nemen. Het sloopproces verloopt inmiddels voorspoedig en is zoals hier te zien is inmiddels vrijwel voltooid.
In de rubriek Vraag en aanbod zijn de Picolo rails afkomstig uit beide helixen te koop aangeboden.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 30 mar 2018 08:49
door Andre de Ruiter
Het sloopproces is inmiddels gelukkig afgerond. We zijn weer aan het bouwen.
Het noordelijk schaduwstation is inmiddels gereed.
Inmiddels wordt er proefgereden. Helaas geven een tweetal wissels nog problemen, die nog opgelost moeten worden.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 30 mar 2018 11:34
door marco
Hee andre moedige beslissing weer zeg.
Ik zie in je nieuwe sporenplan nu ook overloopwissels aan beide kanten van je station goede keuze!!
Dit geeft veel meer mogeloijkheden qua rijden is dit je ook tegen gaan staan bij je baan?
Ik bedoekl dat je niet van iedere kant uit ieder stationsspoor kon bereiken?
Ik denk het wel
Succes met bouwen !!
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 30 mar 2018 11:45
door Nico Essers
Dat is een moedig besluit om helemaal opnieuw te beginnen. Ben je wel weer van de straat.
Ga dit project ook weer volgen net als je vorige baan. Ik vond het een hele mooie baan.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 06 apr 2018 17:09
door Andre de Ruiter
@Marco, Nico dank voor de aanmoedigingen. Marco de overloopwissels waren nodig omdat ik anders in de knoei kwam met de lay-out van het station.
Al werkende ben ik qua baanplan nog tot een aantal andere oplossingen gekomen. De langste opstelsporen in het schaduwstation konden gemakkelijk in tweeën gedeeld worden. Resultaat twee opstelsporen erbij. E helix kon nog wel wat uitgerekt worden waardoor ik één stijgingslaag uitspaar.
Ik denk er over de dure kruiswissels van peco te vervangen door "gewone" overloopwissels ik denk dat ik daar voldoende ruimte voor heb.
De bouw van de westelijke helix is inmiddels aangevangen.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 15 apr 2018 09:55
door Andre de Ruiter
Het lijkt wel of ik bezig ben met de processie van Echternach. De westelijke verbinding tussen het noordelijke en zuidelijke schaduwstation (zie vorige foto rechtsboven) was uitgebreid getest met de BR64 en de BR50 beide met een sleep van een aantal 2-assers en in orde bevonden. Echter bij een test met de V200 met een achttal 4-assers erachter vertoonde de ingangswissel bij het zuidelijke schaduwstation problemen. Het probleem werd uiteindelijk opgelost door het wissel en de boog te vervangen.
Daarna aangevangen met de westelijke helix. Met dit als resultaat.
Bij nader inzien leek me dit toch niet verstandig. In later stadium een kapotte wissel, servo oid vervangen lijkt mij een onmogelijke opgave. Dus afbreken en de helix iets minder ruim opzetten.
Dit lijkt me beter met het oog op toekomstige reparaties/verbouwingen.
Inmiddels nadert de westelijke helix z'n voltooiing.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 15 apr 2018 10:12
door Nico Essers
Je bent weer goed op weg Andre. Vreemd dat de V200 problemen gaf terwijl je dat eerder verwacht van de stomers. Gelukkig kom je er nu achter en niet pas als je weer alles dicht gebouwd hebt.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 22 apr 2018 10:58
door Andre de Ruiter
@Nico, dank je. De V200 (van Arnold) geeft wel meer problemen. De tand wielen op de aangedreven assen steken iets te ver uit, waardoor soms bij het passeren van een wissel kortsluiting wordt gemaakt doordat het tandwiel net de wisseltong raakt. De loc een cm doorschuiven lost het probleem op. Het probleem treedt soms op, een wissel wordt tien keer probleemloos gepasseerd en de elfde keer is het raak. Ik weet niet wat hier aan te doen is.
Ondanks het warme weer toch nog wat vorderingen kunnen maken deze week.
De westelijke helix is gereed, het zichtbare deel is bereikt.
De spoorwegovergang is technisch gereed en wacht nog op een schilderbeurt en de aanleg van het weggedeelte.
Om voldoende vrije ruimte boven de helix te houden is de rivier t.o.v. het oorspronkelijke plan een klein eindje naar het noorden verschoven.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 22 apr 2018 22:40
door Nico Essers
Andre,
Kun je niks doen met een extra slipbandje op de aangedreven as waardoor je net wat meer ruimte krijgt?
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 29 apr 2018 09:50
door Andre de Ruiter
@Nico, ik denk niet dat een extra asb een succes wordt ivm de stroomafname door de wielen. Ik heb de rijrichting van de loc omgekeerd, tot nu toe is dat succesvol. We zullen zien of dat blijft als er nog meer wissels op de baan komen.
Het spoor op de westelijke helix is gereed.
De testtrein rijdt nu tot op de brug.
De bouw van de oostelijke helix is inmiddels aangevangen.
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 29 apr 2018 11:33
door Hoontje
Ziet er goed uit André.
Groetjes
Hoontje
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 29 apr 2018 20:55
door Rem_Brand
Ziet er zeker goed uit, lekker bezig
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 05 mei 2018 19:32
door Arnold1978
Erg mooi Andre en mooie grote boogbrug.
mvg
Arnold
Re: Rheinteufelswald v 3.0
Geplaatst: 06 mei 2018 10:00
door Andre de Ruiter
@Hoontje, Rembrand, Arnold dank voor de aanmoedigingen.
De oostelijke helix is gereed. De overloopwissels voor de ingang van het station RTW-centraal zijn gelegd.
Nadat de wissels gelegd zijn neem ik het stuk multiplex waarop de wissels liggen uit de baan zodat ik op mijn gemak (zonder in allerlei kronkels te moeten liggen) de servo's etc. kan monteren en inregelen. Door de lijmklemmen kan ik het multiplex in iedere gewenste stand leggen om aan te werken.
Als alles werkt naar behoren wordt het multiplex weer op zijn plaats gebracht. DCC en power (vier draadjes) verbonden, de uitgang van de helix verbonden met de wissels en klaar is kees.