Pagina 26 van 139

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 08 jun 2012 07:49
door bob vermeulen
Hallo N(ers)

Gisteravond de eerste servo's geplaatst op het station. Dat ging echt goed. Het afregelen was zo gebeurd en wat gaan die wissels dan mooi om :o
Daarna ben ik gaan test rijden en ik ben nu al blij dat ik op het station over gestapt ben op Peco55 materiaal. Dit stuk van de baan rijd nu veel mooier dan voorheen en die slanke wissels, ja, die geven het nu een een fraai beeld.

Heb 1 probleem en dat is dat de terug melding op een stuje van de baan nog niet goed is. Het gekke is dat ik geen terug melding heb als de wissel op afslaan staat (de lok rijd wel overigens) en als de wissel op recht staat ik wel terugmelding heb :?: Moet dat nog maar eens even uitzoeken vandaag.

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 08 jun 2012 08:08
door Michiel
Hoi Bob,

ik heb ook met veel aandacht en plezier je overzichtfoto's zitten bekijken. Erg boeiend. En mij valt die mooie fries met verlichting en bovenkasten op. Mooi gemaakt, mooie kleuren. Dat onthou ik voor mijn definitieve baan, voor over een jaartje of zo (als alles mag meezitten).

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 11 jun 2012 22:28
door bob vermeulen
Hallo N(ers)

Vandaag de servo' s eens nauwkeurig afgesteld en in mijn WindigiPet programma ingewerkt.
Als je zo e.e.a. verander dan moet je ook alles in WDP gaan veranderen maar vanavond rond een uur of 10 reed mijn baan weer zoals van ouds.
Nu kan ik met het station "Nieder Feldberg" weer leuke dingen gaan doen.

Hierbij de montage van de laatste 2 servo's en een screenshot van mijn baan in WindigiPet anno nu :lol:

Afbeelding

Afbeelding


mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 13 jun 2012 19:35
door Thieske
ziet er niet verkeerd uit!!!

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 13 jun 2012 20:35
door bob vermeulen
Hallo,

In een van de vorige keren belooft om wat foto' s van mijn schaduwstations te plaatsen.



Afbeelding

Dit is het Schaduwstation " Lowald" en daar staan 9 treinen.


Afbeelding

Afbeelding

De boven staande 2 foto' s zijn van het /schaduwstation "Unterbergen" daar kunnen in totaal 11 treinen staan. Dit station is verdeeld in 2 ingangen (zie bovenstaande WinDigiPet schema)

Afbeelding

Dit is het schaduwstation in mijn helix. Deze is 6x rond en herbergt 12 treinen (6 naar boven en 6 naar beneden)

Er is nog een schaduwstation maar dat is al niet meer te fotograferen daar staan ook 4 treinen.
Kortom voldoende mogelijkheden om te laten tijden.
Als de baan rijd zoals hij nu is gebouwd dan rijden er gemiddeld 6 treinen :D

Er zijn voldoende uitbreidingen geplant voor de toekomst zo ben ik nu bezig om het laagste niveau volledig af te bouwen zodat alle rails er liggen.

Wordt vervolgt


mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 13 jun 2012 20:55
door Lemland
Wow. Echt wow.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 13 jun 2012 22:26
door FidOo
imposante collectie bob! zit heeeeeel mooi spul tussen.

Heb even een tussendoorvraag, dat katotreinstel op de eerste foto bovenaan, is die digitaal? Zo ja hoe en wat en waar.....? :D
Ik wil hem zelf ook digitaliseren maar sta open voor tips en trucks.

alvast bedankt

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 14 jun 2012 08:05
door Doolemeister
Beste Bob,

Imposant!
Je kunt in iedergeval een hoop kwijt op je schaduwstations.
Ook heb je een leuke collectie.

Groet,

Arjan

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 14 jun 2012 09:03
door mdedeugd
Hallo Bob.

Kijkje achter de schermen is erg leuk ;)
Zo schaduwstationetje, een complete treinen zaal :o :o


Martin de Deugd

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 14 jun 2012 12:20
door Ronald1
Hoi Bob

Leuk die detailfotoos die geven mooi beeld / totaaloverzicht van je baan en de mooie/gedegen afwerking.

Gebruik jij je helix permanent als schaduwstation ?

Als ik het goed zie heb jij je hele baan al in WDP staan maar is nog niets alles actief, dat ga ik denk ook maar eens doen ivm het kiezen van een goede schermopbouw

We zien elkaar in de Meern, al zin in.

Groet,

Ronald

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 14 jun 2012 12:42
door shoven
Ronald1 schreef:...Gebruik jij je helix permanent als schaduwstation ?...
Als het een beetje druk wordt krijgt zo'n helix vanzelf die functie. Hier staan regelmatig 6 tot 8 treinen in de helix te wachten om omhoog of omlaag te kunnen.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 14 jun 2012 12:46
door Ronald1
Ach dat is een keuze, je kunt verkeer ook ze regelen dat helix soepel doorstroomt, dat is iig mijn plan, maar zo kan ook

Ronald

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 14 jun 2012 15:42
door shoven
Klopt.
Hangt er ook mee samen hoe je het verkeer op de aangrenzende sporen regelt. Bij mij zijn dat schaduwstations waar het vrij druk is, en dan heb je snel file in de helix naar beneden. Er zit geen wachttijd op de sporen in de helix.
Maar alles hangt natuurlijk af van hoe je baan in elkaar zit.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 14 jun 2012 19:04
door bob vermeulen
Hallo N (ers),

Ik gebruik mijn helix altijd als schaduwstation. Ik heb het zo geprogrammeerd dat elke min een trein kan vertrekken uit het grote schaduwstation. Ik kan die tijd zelf regelen wil ik sneller achter elkaar rijden dan zet ik de tijd wat korter :D
Als ik onderhand het grote station gereed heb dan kan ik daar de doorstroming ook regelen en zal de helix meer of minder treinen bevatten.
Ik heb dat zo gedaan om dat het nu altijd een verrassing is waar en welke treinen ergens gaan rijden.
Meestal rijd ik zo 1:3 (goederen : personen treinen) maar ook dat kan ik regelen ook kan ik handmatig rijden en dan kan ik elke trein laten vertrekken die ik wil.
De schaduw stations zijn dus voornamelijk om de treinen tijdens het rijden even op te bergen en dan weer te laten vertrekken zodat een zeer gevarieerd beeld ontstaat.

Mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 16 jun 2012 23:11
door evo
Heel indrukwekkend Bob, en het bouwwerk onder de oppervlakte ziet er ook allemaal erg netjes uit! Erg mooi materieel ook.
Ik zie er trouwens nog wat electrische spullen tussen zitten, ga je uiteindelijk je baan nog electrificeren?

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 17 jun 2012 10:04
door rob schellenbach
Hallo Bob ,

Dat word een machtig mooie baan .
Ik heb de afgelopen week maar weer eens je site en je draad grondig door gespit .
Mooie site . en gelukkig heb je ook fotografie als hobby , dat leverd in iedergeval mooie en duidelijke foto's op.
Ik geniet altijd van een mooie goed verzorgde konstruktie , en vind het bijna jammer dat die verborgen word onder de aankleding , die gelukkig ook weer prachtige beelden opleverd .

Ik kan , hopelijk , van af maandag eindelijk beginnen met de bouw van mijn treintafel .dan word het op maat gezaagde hout bezorgd .dan word het echt tijd om die 2 linker handen naar rechts te buigen .

ik heb eeb paar konstruktie vragen na het bekijken van de foto's .

vraag 1 .helix bouw.
ik zie dat je bij de bouw van de helixen het trace op een soort strip tussen de draadeinden hebt gemonteerd .
klopt dit en is dit een metalen strip en heb je het trace dan op de strip gelijmd en waarmee ?

vraag 2 , de servos .

op pagina 63 van je draad gebruik je buisjes om de staaldraad te geleiden .
wat zijn dat voor buisjes ? heb je het veertje uit de peco wissel gehaald ? ik lees dat men dit vaak doet , om een mooie wissel beweging te krijgen , of is het een must als je met een servo werkt ?

groet ,
rob schellenbach

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 18 jun 2012 16:18
door Jeroen
Vraag 2 schiet ik even mee op doel.....want ik doe het zo:

stukje ijzerdraad (staaldraad kan ook), en dan geleid ik dan, waar nodig, met kleine stukjes wattenstaaf. Vastzetten met lijm, punaises, wat dan ook.....
En inderdaad moet het veertje uit de Peco-wissel. Hij krijgt m anders niet om, en je hebt het ook zeker niet nodig.

Verder voor Bob:

mooie baan en mooie foto's. Hoop gauw meer ervan te zien hier in je draadje....

Grtz,

J.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 18 jun 2012 17:45
door bob vermeulen
Hallo,

@ Edwin, je schreef; "Ik zie er trouwens nog wat electrische spullen tussen zitten, ga je uiteindelijk je baan nog elektrificeren?"

Ja ik ga uiteindelijk 3 parade banen krijgen en 1 daarvan krijgt bovenleiding (als je dat bedoelde met elektrificeren ;)
Daar gaan dan mijn E-loks rijden tussen de andere type treinen.

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 18 jun 2012 20:10
door FidOo
Ik had ook nog een vraagje Bob.

Dat kato treinstel, heb je die zelf digitaal gemaakt? zo ja ben ik wel heel nieuwsgierig hoe... ik moet hem ook nog doen en heb nog geen idee precies hoe en wat...

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 18 jun 2012 23:02
door bob vermeulen
Hallo Joost,

Die kato heb ik digitaal gekocht op een beurs in Duitsland

bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 18 jun 2012 23:10
door bob vermeulen
rob schellenbach schreef:Hallo Bob ,

Dat word een machtig mooie baan .
Ik heb de afgelopen week maar weer eens je site en je draad grondig door gespit .
Mooie site . en gelukkig heb je ook fotografie als hobby , dat leverd in iedergeval mooie en duidelijke foto's op.
Ik geniet altijd van een mooie goed verzorgde konstruktie , en vind het bijna jammer dat die verborgen word onder de aankleding , die gelukkig ook weer prachtige beelden opleverd .

Ik kan , hopelijk , van af maandag eindelijk beginnen met de bouw van mijn treintafel .dan word het op maat gezaagde hout bezorgd .dan word het echt tijd om die 2 linker handen naar rechts te buigen .

ik heb eeb paar konstruktie vragen na het bekijken van de foto's .

vraag 1 .helix bouw.
ik zie dat je bij de bouw van de helixen het trace op een soort strip tussen de draadeinden hebt gemonteerd .
klopt dit en is dit een metalen strip en heb je het trace dan op de strip gelijmd en waarmee ?

vraag 2 , de servos .

op pagina 63 van je draad gebruik je buisjes om de staaldraad te geleiden .
wat zijn dat voor buisjes ? heb je het veertje uit de peco wissel gehaald ? ik lees dat men dit vaak doet , om een mooie wissel beweging te krijgen , of is het een must als je met een servo werkt ?

groet ,
rob schellenbach
Hallo Rob,

Die stripjes tussen de draadstangen zijn van aluminium en zijn middels 2 verzonken M4 boutjes bevestigd aan het hout (berkentriplex)
Ik heb voor aluminiumstrip uit de bouwmarkt gekozen omdat die gemakkelijk de hellingshoek van de helix baan kan aannemen.

De servos worden middels een verenstaal draadje aan de wissels gekoppeld. Dit staal draadje laat ik in een passent stukje kunststof lopen dat ik met een klemmetje en hotmelt lijm vast zet waar het moet zitten. Dat kunststof kokertje en de verenstaaldraad kan je zo kopen bij de modelbouwzaak,
Het veertje is uit elke wissel gehaald. Daardoor loopt het wissel veel mooier en klikt het niet maar maakt het een vloeiende beweging.

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 19 jun 2012 18:04
door FidOo
bob vermeulen schreef:Hallo Joost,

Die kato heb ik digitaal gekocht op een beurs in Duitsland

bob
Aah Lucky You! Nou dan ga ik gewoon zelf verzinnen, toch maar die stekkerverbinding tussen de delen bouwen... :)

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 27 jun 2012 13:55
door bob vermeulen
Hallo N(ers),

De afgelopen tijd niet al te veel kunnen doen (schoon zus uit Indonesie was voor 3 weken over) maar nu kan het weer van start gaan.
Wel gisteren een nieuwe BR23 gekregen en wel de BR23.100. Zal vanavond foto's maken.
De BR23 is overigens een van mijn lievelings stoomloks.

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 27 jun 2012 19:38
door Maurits71
De mijne ook en die van mij rijdt echt super :D

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 28 jun 2012 05:57
door bob vermeulen
Hallo N(ers),

Heb gisteravond de BR23 ers gefotografeerd.
Het zijn de nieuwe BR23.100 (712301 Fleischmann) en de veel oudere BR23.105 (7123 Fleischmann) die al lang op de markt is.
Het is gelukkig niet alleen gebleven bij een nummer wijziging.
Het oude model is duidelijk over bewerkt en er zijn duidelijke verschillen te zien.
Zo zijn de aandrijvingen niet meer van glinsterend materiaal gemaakt maar keurig van kleur voorzien.
Ook de buffers zijn anders van kleur. Zo heeft de BR23.105 de witte randen
Wat ook opvalt is dat de gehele ketel zwart is en dat de mooie banden ontbreken.
De rij eigenschappen zijn aanzienlijk verbetert.
De nieuwe BR23.100 trekt veel beter :D dan zijn voorganger en kan wel het dubbele aantal wagens trekken dan de oude BR23.105 :cry:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De BR23.100 is dus aan te bevelen.

Hij gaat bij mij voorlopig als tender lopen met de BR23.105

mvrg Bob