Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

He Martin,

Ik had ook al even zitten spelen met het idee. Alleen kom ik dan niet meer uit met de blokken in Dinamo, maar ik ga er wel een leuk diorama van maken heb ik al besloten.

Gister tot laat weer wezen inregelen van het schaduwtraject. Had ik net alle stopsecties mooi voor elkaar, draai ik de loc om, rijd het kreng het sein voorbij. Loc opnieuw geijkt, geen succes. Ik denk dat het inregelen met 1 loc alleen handig is als je een decoder erin hebt zitten. De analoge locs rijden wel mooi met Dinamo alleen zijn ze knetter gevoelig voor de bedrijfstemperatuur. Voor afstellen dus ruk, maar voor het normaal bedrijf gaat het wonderbaarlijk perfect.

Het afstellen van stopsecties kan je beter doen met meerdere locs ben ik achter gekomen. Ik heb met de 212 nu de verschuivingen en snelheden bepaald. Vervolgens heb ik de schone taak om een x-aantal dagen te observeren. Ik laat 4 geijkte locs rijden en per loc kijken of de simulatie goed staat afgesteld en of ze netjes en op tijd stoppen in elk blok. Zoals gezegd bij analoge locs remt hij de ene keer sneller dan de keer erop enz. Al moet wel gezegd worden dat de massatraagheidsimulatie in Itrain voortreffelijk resultaat geeft :)

Ach ja, biertje erbij en alaaf.



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Ik heb helemaal niets meegekregen van carnaval. :oops: :shock:
Tis nu dat je het zegt. ;)

Heb ik nog een vraag aan jou, jawel ;)
De muren van deze mooie ruimte die zichtbaar blijven boven de paradesporen.
Ga je daar nog iets leuks mee doen.
Een kant en klaar panorama plaat.
Of zoiets als ik geschildert heb of laat je het gewoon wit.?
Ik werk zelf nu steets zo, dat je ook echte diepte in de baan hebt.
Zelfs op de foto,s zie je deze diept bij mijn modelbaan terug.
Weet je Martin, jou modelspoor baan leent zich daar ook uitstekend voor wat de spoor opbouw betreft.
Daar zou ik zeker voor gaan.
Met veel bomen struiken etcetera.
Doorkijkjes in hoog en laag met begroeiings ellementen en opjecten..
Bekijk de baan maar zoals ie nu bij jou erbij ligt altijd op ooghoogte.
Dus door je knieen of zittende, zo ga je beginnen met visualiseren. :o
Heb je eventuweel ook foto,s van de omgeving die je wil gaan uitbeelden?
Gebruik deze dan ook tijdens de bouw van je landschap, dat doe ik ook steets. ;)
Dan zal je zien hoe ongelooflijk mooi je een modelbaan kunt bouwen en aankleden.
Sucses.
Bij mij rijdt het nu ook steets al beter.
Ik ben ook aan het rijden.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

@martindd:

Ik wil een goede vriendin van Ellen laten schilderen. Zij is enorm getalenteerd 8-) met de kwast en het potloodje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Weer een update van project Schwarzwald.

Ik ben druk aan de gang geweest met de rechter berg. Een leuke uitdaging om de constructie te maken heeft geresulteerd in een solide zooi hout:

Afbeelding

Na het grove latten werk heb ik mijn figuurzaag weer eens uit het stof gehaald en ben ik fanatiek geweest met triplex. De tunnelingangen en natuurlijk de gallerijtunnel moest gemaakt worden. Ik ben eerst begonnen met de achterwand en heb vervolgens het voorwerk afgetekend en toen kon het puzzelen en passen beginnen:

Afbeelding

Afbeelding

En het resultaat daar ben ik super tevreden over. Enige gedachtepunt is nog of ik het dak recht uit de bergwand laat komen of iets schuin :?

Afbeelding

Afbeelding

Het dakje zit nog los, ik ga eerst met gips de binnen- en buitenkant stuccen en de spuiten. Gevolgd door een beetje ballast en als ik helemaal tevreden ben mag het dekseltje dicht :)

De bovenplaat zou in eerste instantie afneembaar worden maar de achteringang is ruim voldoende om overal goed bij te kunnen:

Afbeelding

Gewoon vastgeschroefd, hierop gaan we een diorama maken. Waarschijnlijk iets met een bergboerderij o.i.d. De tunnelingangen waren simpel. Alleen de ingang kan je alks je de hoek omkijkt iets zien dus die heeft een portaal gekregen. De uitgang is onzichtbaar en zal gecamoufleerd worden door een rotspartij.

Ben weer erg tevreden met mijn geknutsel. Morgen de ogen uitkijken op Rail ;) fijne avond verder


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door gek op stoom »

dat is leuk bedacht die lawinnegalerij martin
nu zie je pas de vormgeving van de baan
geleidelijk kommen leuk om te volgen

Gr andy



mark
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 sep 2010 19:04

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mark »

Zo, das imposant!
Nu zie je hoe hoog het wel niet gaat worden, mooi!
Benieuwd hoe het verder wordt.

Groet,
Mark



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door pp4trains »

Ziet er solide uit.
Ik zou het dakje iets schuin doen. Water/ sneeuw moet toch ergens heen.

Mooi idee.

Groeten,
Patrick



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.
Een markant stijgende lijn.

Dit had zelfs ik nooid bedacht.
Het wordt plots een heel ander beeld.
Alleen deze is nog weer vele malen beter ook, zeer markant en fraai gemaakt de tunnelgalerij.
Complimenten Martin.
Dat ik nog mar vele malen van mijn stoel mag vallen van verbazingen. :P
Echt Gaaf... :o
Het lijkt mij meer en meer, verdacht veel op zwitserland
De Rhb Bahn.
Altans een wel grote knipoog ernaar. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Dank voor de complimenten. Ik heb ook een knipoog naar zwitserland. Ben gek op het duits/zwitserse lansdschap ;)

De grote uitdaging komt nog, de rest van de paradespoor bestaat uit twee grote bergwanden waarin ik luikjes moet maken. Constructieve uitdaging :)

Ik heb nu een onderzoek lopen naar het gebruik van of gips (rotband) of DAS klei voor de afwerking van de gallerij. Wat adviseren jullie?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3749
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door maarten »

DAS klei wordt denk ik veel te kostbaar voor een bergmassief, daar kun je beter gips voor nemen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Het was meer bedoeld voor de galerij. De rotsen en de bergen maak ik van gips. Na het inwinnen van advies heb ik toch besloten om de galerij af te werken met gips.

Na een eerste laag rotband vandaag aan de gang gegaan met vijl en schuurpapier 400 om een glad betonachtig uiterlijk te krijgen. Echter bleek mijn laag te dun, alles brokkelde af en liet los dus heb ik er een tweede laag op gesmeerd 8-) dit keer wat dikker met de kwast en afgestreken met water. Dan word het gips massiever, althans hoop ik :|

Afbeelding

Hierna heb ik met de airbrush de binnenkant van de berg gecamoufleerd zodat je straks niet zo de berg in kan kijken.

Afbeelding

Werkte erg mooi met de airburh, even over de rails heen met de gum en alles reed weer netjes :D

Ellen is inmiddels begonnen met het ontwerp van de diorama op de berg. Ze hefet op Rail een leuk boerderij en watermolen op de kop getikt en dat was meteen het thema wat ze gaat maken.

Afbeelding

Word vervolgt



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Dat is zeer een goed resultaat. ;)
Welk matriaal ga je straks als garaamte gebruiken voor de vele bergen.?
Modelbouwgaas, horrengaas of Kippengaas.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ik zit nog te twijfelen tussen horrengaas of kippengaas icm papier machee. De afwerking gaat met gips gebeuren, alleen welke basis hangt even af van de financien.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tis weer tijd voor een kleine update. Er gebeurt erg weinig de laatste tijd. Het race seizoen is weer begonnen en ben net terug van 1,5 week Spanje. Komende drie weekenden staan in het teken van de eerste nationale en internationale races met ons team dus wederom weinig actie. Komt me eerlijk gezegd niet verkeerd uit want het geeft de portemonnee de ruimte om even aan te spekken in afwachting van de bovenleiding offerte van Freebit. Ja ik ga voor Viessmann. Als dit is besteld moet ik hard gaan sparen om Dinamo uit te breiden met drie blokkaarten.

Vandaag had ik een dagje vrij en heb ik vanochtend een kippenren in elkaar geschroefd en vanmiddag eens mezelf bekend proberen te maken met het fenomeen DAS klei. Moet zeggend at het heerlijk verwerkt ;)

Ik nam gelegenheid om de galerij te voorzien van zijn frontje. Net voordat ik naar Spanje ging heb ik de interieur van de gallerij aangebracht:

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag heb ik hier een aftrek van gemaakt op lamineer folie. Dat is lekker stevig en leent zich goed als snijmal.

Afbeelding

De mal vervolgens op een uitgerold stukje klei

Afbeelding

En snijden maar:

Afbeelding

Het beviel me erg goed en met wat houtlijm was het nog makkelijk aan te brengen ook. Zie hier het eerste resultaat:

Afbeelding

De onderste uitsteeksels zijn zichtbare delen van de fundering. Hier zie ik graag een baksteen motief in.

Later heb ik drie regenpijpjes aangebracht en een kleine poging gewaagd om er wat steentje in te drukken. Dit gaf me niet het gewenste effect en ik laat hem eerst opdrogen. Nu ik het geheel zie weet ik niet of ik in de fundering wel een motief wil hebben. Beton lijkt me ook wel een mooi effect. Ik ga eerst oefenen met de tunnelportalen. Iemand tips voor het aanbrengen van de baksteentjes?

Ondertussen heeft Ellen het geraamte af voor de boederij bovenop de berg:

Afbeelding
Word ook leuk :)

Volgende stap is het aankleden van de berg. Ik wilde in eerste instantie gaan werken met alu gaas maar toen ikd ie prijs zag :shock: :o :shock: dus niet € 95,- voor een rol van 12,5 mtr. :?

Ik ben aan de zoek gegaan en ga het nu doen met dubbeltjesgaas van de gamma. Deze kost 13,- voor 10 mtr. Om te zorgen dat ik hier goed op kan gipsen ga ik werken met de gipsdoeken.

Ik bestel gipsdoeken bij de Gipsgigant.nl
Ik heb er nu een doos besteld van 24 rollen van 3 mtr lang en 10 cm breed. Droogtijd 12 minuten en ze kosten maar € 1,39 per rol. Das ook niet duur

Hierop komt dan weer een laag rotband en de rest word waarschijnlijk magie :ugeek:

Groetjes



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.
Starten is even het punt.
Eerst even een vraag, heb je al iets van matrialen in huis ?
Ik had elders vernomen dat je sterk twijfelt over hoe je kunt gaan starten.
Als je daarin soms hulp wil of kunt gebruiken, geef maar een seintje.
Dan wil ik jou ook gerust helpen met het geven van advies.
Ik heb zelf ook dat moeilijke punt gehad.
Dan weet je dat.
Het is vrijwillig, niets verplicht. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

mdedeugd schreef:Hallo Martin.
Starten is even het punt.
Eerst even een vraag, heb je al iets van matrialen in huis ?
Ik had elders vernomen dat je sterk twijfelt over hoe je kunt gaan starten.
Als je daarin soms hulp wil of kunt gebruiken, geef maar een seintje.
Dan wil ik jou ook gerust helpen met het geven van advies.
Ik heb zelf ook dat moeilijke punt gehad.
Dan weet je dat.
Het is vrijwillig, niets verplicht. ;)

Martin de Deugd
Bedankt voor de aanbod martin, stel ik zeer op prijs. Het maken van de bergen word geen probleem. Heb een hele zak rotband liggen, dubbelrjesgaas ligt klaar en de gipsdoeken zijn besteld. Heb meer wat plankenkoorts als het gaat om kleuren.

Groetjes


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

Over kleur moet je juist geen plankenkoorts hebben.
Als het mislukt, gewoon laagje grondverf en opnieuw beginnen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tnxs voor de tips, ga het gewoon proberen inderdaad.

Gipsgigant.nl blijkt een goed bedrijf te zijn. Ik heb zondagavond een doos besteld en vandaag werd hij netjes bezorgt door TNT. Gisteren heb ik de berg al voorzien van gaas dus was het vandaag de beurt aan het gips om de vorm vast te leggen.

De berg voor het gips:

Afbeelding

En na een half uurtje spelen met gipsdoek:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb eerst de reepjes uitgeknipt en op zijn plek gelegd. Vervolgens ben ik met een kletsnatte kwast erover heen gegaan tot alles goed nat is. Het doek is al na 12 minuten hard. Werkt erg mooi en is in mijn ogen even effectief als alugaas. Sowieso een heel stuk goedkoper :)

De volgende stap is om met rotband de rotsen vorm te gaan geven, wel leuk dat het nu al meer vorm gaat krijgen :P


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Op 9mm forum stelde Martin (Hookies) mij de vraag of ik nog wat ging doen met de steile wanden. Hieronder mijn reactie omdat ik het wel mis in mijn verslag:
Daar ligt nu net de uitdaging :D Door in een kleine ruimt een grote layout te realiseren betekend dit wel dat ik grotendeels steile rotswanden heb. Of het een verstandige keuze is ligt in het midden maar wat ik wel weet is dat ik en fantasierijke uitdaging heb aan mijn paradespoor 8-)

Word lastig maar ik ben druk van alles aan het fantaseren om de steile wanden op te vullen met rotsen en uitsparingen. de wand loopt rond tot het raam en links tot aan de helix. Hierin komen uitneembare delen. Op zich wel makkelijk dat het steile wanden worden maar het geeft wel een fikse uitdaging om het mooi en enigzins realistisch te maken. :P

Uiteraard sta ik enorm open voor tips, ideeen en foto's ter inspiratie. Heb al wel een aantal ideeen met klimmers, grotten e.d.



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.
Inmens wat een uitzichts klif wordt me dat.
Preisertjes hou fototoestellen bij de hand. :)
Dat heb je echt keurig gedaan.
Ik zei de vorge keer al.
Het is een knipoog naar Zwitserland.
Hij doet het gewoon weer, geweldig :o :D
Maak er iets heel moois van, zou ik zo zeggen.
Sucses, deze stap heb je ook al weer binnen. ;)


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo het is weer een tijdje rustig geweest hier en bij de baan. Ben de laatste weken druk bezig geweest met het raceteam en afgelopen weekend zelf een race gereden. En wat denk je, gewoon gewonnen haha. Aanvankelijk niet, ik was 2e maar de winnaar had werd gediskwalificeerd vanwege illegale onderdelen :) Hier een paar foto's, dan weten jullie waar ik zoal de laatste tijd druk mee ben geweest:

Afbeelding

Afbeelding

Komend weekend staan we met het team op Assen tijdens de WK Superbikes. Wie Eurosport 2 heeft, onze race word om 10.30 uur zondag uitgezonden :P

Maar nu weer on-topic want ik heb weer wat gedaan vandaag op de baan. Was mooi een dagje vrij dus tijd om weer verder te gaan met de basisvormen van de bergen. Na een dag druk doen hierbij het resultaat:

Afbeelding

De bovenste berg steekt iets uit, dat is een afneembaar gedeelte wat op de rotspartijen aan gaat sluiten. Op dit bergtopje komen naaldbomen. De luikjes zijn inspectieluikjes die ik nog mooi weg moet werken zodra de definitieve gipslaag word aangebracht. Ik moet zeggen dat de gipsverband en dubbeltjesgaas perfect werkt zo, geen gedoe en zo klaar. Ik zit nu op de helft, als alles is aangebracht dan komen hier een dikke laag rotband tegen aan en ga ik de bergen vormgeven.

In de tussentijd ben ik druk bezig om de tunnelportalen aan te brengen. De definitieve voorkant maak ik uit Das klei, maar daar moet ik eerst nog even mee gaan oefenen :)

Afbeelding

Afbeelding

De Viessmann bovenleiding is besteld en ook een paar armseinen, begint al steeds meer vorm te krijgen zo

Groetjes

Groetjes Martin


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Overdijk »

Altijd leuk die pitspoezen. :D


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.
Staat al in mijn agenda ook. ;)
Ik heb Eurosport 2, en ik ben weg van alles wat met f1, auto en motorsport te maken heeft.
Dus dat komt helemaal in mijn programma. ;)
Trouwens, wel lekker bezig zo, je hebt de smaak wel te pakken.
Eerst de boel zo dichten en daarna vormen.
Ik blijf volgen.
Sucses

Martin de Deugd



FidOo
Berichten: 5819
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door FidOo »

Ziet er goed uit man... en dan niet alleen de grid girls...

Ben wel beetje jaloers en dan niet zo zeer om je baan want die komt er bij mij ook wel.
Maar dat racen ligt helemaal in mijn straatje. Tis dat de financiën het niet toelaten om zelf te racen in welke competitie dan ook. Maar tis toch wel iets wat zeer hoog op mn verlanglijstje staat.
Dus mocht je ooit nog rijders nodig hebben.... haha


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

mark
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 sep 2010 19:04

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mark »

Ja, ziet er goed uit, ook de dames :D
Zelf ook nog es een blauwe maandag rondjes gereden, deed soms beetje zeer :roll:
Kan beter rondjes rijden met treinen!
Ben benieuwd wat je met de bergen verder gaat doen, maar gaat vast goed komen.

Groet,
Mark


Plaats reactie