Pagina 27 van 140
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 28 jun 2012 08:05
door evo
bob vermeulen schreef:De nieuwe BR23.100 trekt veel beter
dan zijn voorganger en kan wel het dubbele aantal wagens trekken dan de oude BR23.105
Hoi Bob, dat zijn weer mooie fotos! Heb je enig idee wat de (technische) wijzigingen aan de 23 zijn waardoor de trekkracht is verbeterd? meer asb's? asb's op andere assen? meer gewicht in de tender? ...?
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 28 jun 2012 09:25
door thevandijks
Is een prachtig loc. Mooie foto's! Ik heb hem nu weer lopen op een vlak gedeelte van mijn baantje (de 023 105) en kan dan maximaal 4 rijtuigen trekken.
Als de nieuwe 23 zo verbeterd is ga ik ook eens uitkijken voor een nieuwe 23.
Groet Hans
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 28 jun 2012 10:15
door Jeroen
Inderdaad pryma foto's! Wat voor licht gebruik je om te fotograferen? TL en spot?
J.
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 28 jun 2012 21:01
door bob vermeulen
Hallo n(ers),
Bedankt voor de reacties
Ja de BR23.100 is een mooie lok ook opties vind ik hem mooi.
@ Jeroen, Ik heb boven mijn baan led verlichting strepen, verder heb ik buiten de baan TL verlicting en gebruik ik ook een Fotolamp om de schafuwen wat weg te werken (geen buiten licht kan bij mijn aan komen).
@Edwin, Ik heb het gevoel dat er meer gewicht in de tender zit. Ben nu niet in de gelgenheid om het te meten maar zal dat van het weekend doe.
mvrg Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 28 jun 2012 21:20
door jeepney
Dan vind ik die "oude" er toch beter uitzien, juist door de witte randen en de aandrijving.
Dat de rij- en trekeigenschappen van de nieuwe beter zijn dat wil ik meteen geloven en dat is ook veel waard.
Henk
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 29 jun 2012 07:33
door Maurits71
Ik heb trouwens een oude 23, zelfde als jij en die trekt toch 8 rijtuigen inclusief 3 dubbeldekkers zonder problemen
, enige wat die van mij doet is als hij achteruit rijdt dan wil het drijfwerk wel eens blijven hangen.
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 29 jun 2012 22:00
door bob vermeulen
Hallo,
@ Maurits: Ik moet ook bekennen dat ik nog een BR23.105 heb deze is echter al zoon 9 jaar oud denk ik.
Deze is niet digitaal maar misschien eens overwegen om te doen.
De tender en aandrijving van deze lok zijn duidelijk anders dan de nieuwere (ca 2jaar oude) BR23.105
Het gewicht van de tender (ca 58gram) is gelijk aan die van de latere modellen en ook de plaats van de slipbanden is gelijk
@Edwin: je wilde weten of de lok technische anders is.
Ik denk van niet heb het nieuwe model (BR23.100) vergeleken met model van 2 jaar geleden (Br23.105) maar aan de tender zie ik geen enkel verschil. Het gewicht van beide tenders is ook gelijk (ca58 gram) en ook de slipbanden (2 stuks) zitten op de zelfde plaats.
mvrg Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 29 jun 2012 22:26
door Maurits71
Mijne is zeker een jaar of 5 oud. zodra mijn helix af is kan ik je pas echt vertellen hoe hij zich gedraagd met een sleep erachter
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 30 jun 2012 06:53
door bob vermeulen
Door bouwen dan, zou ik zeggen
Mvrg bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 30 jun 2012 10:18
door martindomburg
ik heb de 23-er (23105) ook gehad in analoge uitvoering. Met meer dan 2 rijtuigen kwam hij helaas mijn helix niet omhoog (2,7%). Schijnt een kwaal te zijn van de 23 zijn trekkracht. Digitaliseren schijnt wel een verbetering te geven maar of het echt helpt...
Die 23 100 heb ik meteen op mijn verlanglijst geplaatst
is echt een mooie machine zeg
groetjes
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 30 jun 2012 15:48
door thevandijks
Mijn 23 105 kan met vier rijtuigen op de vlakke baan het net halen, een kleine heling lukt niet, helaas!
Daar in tegen de 65 tenderloc trekt prima! En die is ook mooi!
Morgen in het echt te zien bij de stoomtreindagen van de ZLSM, ik ga kijken!
(Nog even de echte toegevoegd)
Groet Hans
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 30 jun 2012 16:52
door martindomburg
Helemaal mee eens!! Ik heb hier de SSN 65 018 van FLM en die is echt super komt overal tegen op met lange slepen.
Grz
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 02 jul 2012 00:18
door jeepney
martindomburg schreef:ik heb de 23-er (23105) ook gehad in analoge uitvoering. Met meer dan 2 rijtuigen kwam hij helaas mijn helix niet omhoog (2,7%).
@Martin,
Misschien dat jouw helix een kleine radius had/heeft........zo'n grote loc door een krappe bocht heeft het altijd moeilijk, zeker als hij ook nog eens omhoog moet.
Henk
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 02 jul 2012 05:12
door bob vermeulen
jeepney schreef:martindomburg schreef:ik heb de 23-er (23105) ook gehad in analoge uitvoering. Met meer dan 2 rijtuigen kwam hij helaas mijn helix niet omhoog (2,7%).
@Martin,
Misschien dat jouw helix een kleine radius had/heeft........zo'n grote loc door een krappe bocht heeft het altijd moeilijk, zeker als hij ook nog eens omhoog moet.
Henk
@Henk,
Mijn helix is voorzien van een grote radius (helling 2,8%), maar de Br23.105 kon maar 4 kleine rijtuigen omhoog trekken en anders begon hij al te slippen.
(overigens hebben meerdere Fleischmann stoomloks daar last van
)
Gisteren de BR23.100 eens Presies afgeregeld en hem op max. 110 km/uur gebracht.
Daarna de lok met 15 meetpunten binnen WinDiGiPet en zijn karakteristiek bepaald en proef gereden. De lok heeft mooie rijeigenschappen.
Toen kreeg ik het idee om de beide 23igers als tendem te laten lopen.
Nou dat was binnen WDP zo geregeld en zie daar een mooie combinatie.
Zal proberen een video te maken vanavond
Mvrg Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 05 jul 2012 08:26
door bob vermeulen
Hallo N(ers),
Ben bezig geweest met het digitaliseren van de nieuwe Arnold V100 (HN2019).
Ondanks dat hij nieuw op de markt is gebracht heeft hij geen NEM aansluiting en dat is dan ook niet zo erg maar voor een nieuwe uitgave wel erg achterhaald
.
Het beroertste is nu ook dat er helemaal geen plaats is voor een decoder
Dacht ik een mooie V100 er bij te hebben en niet dus.
U bent gewaarschuwd als je de lok wilt kopen en je rijd digitaal, NIET DOEN.
mvrg Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 05 jul 2012 08:44
door Michiel
Die BR23 van Fleischmann heeft waarschijnlijk de motor in de tender? Het probleem is dan: gewicht. Probeer om het gewicht van de tender maximaal te verhogen. Offer daarvoor eventueel het lampje op, en prop de tender vol met lood. De kunststof steenkool snij je er uit, en vervang je ook door een plaatje lood met echte kolen erop (ziet er ook meteen veel beter uit). Je kan hierdoor het gewicht van de tender met een paar tiental gram verhogen. Het verschil in trekkracht is spectaculair.
O ja, bijna vergeten, de decoder gaat in de loc, in niet in de tender, net om het gewicht in de tender te kunnen maximaliseren.
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 05 jul 2012 10:18
door mdedeugd
bob vermeulen schreef:Hallo N(ers),
Ben bezig geweest met het digitaliseren van de nieuwe Arnold V100 (HN2019).
Ondanks dat hij nieuw op de markt is gebracht heeft hij geen NEM aansluiting en dat is dan ook niet zo erg maar voor een nieuwe uitgave wel erg achterhaald
.
Het beroertste is nu ook dat er helemaal geen plaats is voor een decoder
Dacht ik een mooie V100 er bij te hebben en niet dus.
U bent gewaarschuwd als je de lok wilt kopen en je rijd digitaal, NIET DOEN.
mvrg Bob
Hallo Bob.
Is de Dieselloc v100 van Arnold qa constructie anders dan die van fleischmann. ?
Ik heb de v 100 van fleischmann ook laatst gedigitalizeert
Heb de decoder in de kabine geplaatst tegen het dak.
Martin de Deugd
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 05 jul 2012 11:52
door FidOo
Michiel schreef:Die BR23 van Fleischmann heeft waarschijnlijk de motor in de tender? Het probleem is dan: gewicht. Probeer om het gewicht van de tender maximaal te verhogen. Offer daarvoor eventueel het lampje op, en prop de tender vol met lood. De kunststof steenkool snij je er uit, en vervang je ook door een plaatje lood met echte kolen erop (ziet er ook meteen veel beter uit). Je kan hierdoor het gewicht van de tender met een paar tiental gram verhogen. Het verschil in trekkracht is spectaculair.
O ja, bijna vergeten, de decoder gaat in de loc, in niet in de tender, net om het gewicht in de tender te kunnen maximaliseren.
Let op! Als je de decoder in de lok plaatst, gebruik dan zo soepel mogelijke draadjes. (soepeler dan de standaard draden) bij mij duwen de draden de tender iets omhoog waardoor trekkracht helemaal 0 is!
Wel mooi die 2 23ers hoor Bob. Zal mooi om te zien zijn. Met een lok voorop en achterop en 8 rijtuigen.
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 05 jul 2012 20:14
door bob vermeulen
Hallo
Bedankt voor jullie goede tips.
Het is echter zo zoals ik het al schreef in de V100 past geen decoder.
Dat is ook de reden de ik het schreef om je te waarschuwen om hem niet te kopen als je digitaal rijd.
Als ik de Br23.105 ga verzwaren dan moet er minmaal 24 gram bij. Prima oplossing om de kolen er af te halen lood aanbrengen en weer kolen er op. Zal het eens gaan berekenen om te kijken of het past in de tender onder de kolen.
Mvrg Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 05 jul 2012 21:48
door mdedeugd
Hallo Bob.
Mischien heb je hier iets aan.
http://www.mtkb.de/
Martin de Deugd
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 06 jul 2012 08:15
door Michiel
Ik ken het BR23-model niet, maar is de behuizing van de tender in kunststof of metaal? Indien van metaal zal het vervangen van de nep-kolen door lood en echte kolen niet veel verschil geven. Maar het vervangen van het lampje door een blok lood wel.
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 06 jul 2012 08:31
door evo
Tender van de 23 is van metaal. Ik heb de decoder op de motor (onder de kolen) gedaan (net als op de middelste op de mtkb site) en had toen nog wat ruimte voor lood rondom de motor en lamp.
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 06 jul 2012 20:16
door thevandijks
Even een vraagje (misschien een beetje dom...) waar halen jullie lood om te verzwaren? Vislood?
Groet Hans
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 06 jul 2012 20:28
door Jos
Ik haal het bij de bouwmarkt, afdeling dakdekken, maar ik heb dan ook kilo's nodig voor LGB loks
Groetjes,
Jos
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 06 jul 2012 21:08
door Michiel
Idem hier. Met zo'n rol lood kom je een leven toe, vooral met schaal N.