Pagina 27 van 38

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 08 dec 2019 22:35
door martindomburg
Zijn we weer met een update, er zit een lange tijd tussen de updates door het drukke werk. Maar ik probeer elke week een avondje te knutselen. En ik ben zeker wel weer een eind opgeschoten.

Inmiddels heb ik de linker aansluitsporen van het Schellenbach Haubtbahnhof gelegd en ben ik druk bezig met het aansluiten van de blokken hiervan:

Afbeelding20191208_220554 by Martin Domburg, on Flickr

De bochten zijn direct al verkant, waar ik precies straks het tunnelportaal ga plaatsen is nog even sterk afhankelijk hoe het depot eruit komt te zien.

Afbeelding20191201_165654 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191201_165709 by Martin Domburg, on Flickr

De kabels hier hebben nu nog een bindrug om ze bij elkaar te houden, maar inmiddels is de spiroband binnen en zal ik de bundels straks omwikkelen hiermee.

Het gaat voorspoedig en als de blokken zijn aangesloten en ingeregeld kan de bovenplaat er definitief op. Dan kan ik beginnen met het leggen van de stationssporen en de wisselstraten. Daar heb ik al veel zin in. Het doel is dat ik zomer 2020 dit gereed ga hebben. Dan kan ik me gaan focussen op het stoomdepot. Daar heb ik een leuke uitdaging want er is nog geen draaischijfbesturing naar mijn smaak. De besturing van DinaSys is buiten spel door het faillisement van PicommiT, en het huidige Ferrotronics is naar de info die ik heb ook uitgespeelt momenteel. Dan is er nog de DigiKeijs DR5052 maar deze kan weer niet met Dinamo gecombineerd worden.

Ik speel nu met de gedachten om zelf een draaischijfbesturing te ontwikkelen, voorwaarden zijn dat die compatibel met Dinamo en DCC moet zijn. Maar vooral positieterugmelding, traploos draaien en een digitale brug met geluid en licht. Het is niet onmogelijk en dan ben ik al verkocht. Nu hopen dat het financieel haalbaar zal zijn om dit te ontwikkelen. Ik hoop hier de komende maanden duidelijkheid over te krijgen.

Ook komt er binnenkort een nieuwe centrale van Dinamo met een dubbele bus, dus een verdubbeling van de capaciteit. Ik krijg binnenkort de eerste test exemplaar van VPEB om te testen. Ik ga dit hard nodig hebben want als het station klaar is dan zit er al 1 bus helemaal vol. En ik heb nog een depot, industrie en klein dalstation te maken :)

Er is ook wel weer wat toegevoegd aan het treinbestand:

Afbeelding20191208_220146 by Martin Domburg, on Flickr
Brawa Twindexx set met BR 147.5 van Arnold

Afbeelding20191208_220152 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191208_220157 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191127_133733 by Martin Domburg, on Flickr
Piko V221 met geluid

De Twindexx ziet er erg gaaf uit, heeft veel functies digitaal en alle wagens zijn Next18 voorbereid. Zo kan je de verlichting schakelen, koersborden, cabinelicht, groot licht en rangeerlicht gebruiken. Wel zijn de wagen wat gevoelig in de bochten, maar dat zijn we gewend van Brawa.

De Piko heeft me goed verrast, mooi geluid en goede rijeigenschappen.

ZO dat was het wel weer even voor nu, zodra de bovenplaat erop kan meld ik me weer :)

Groetjes Martin

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 09 dec 2019 19:32
door Alro
Dat ziet er weer allemaal profi uit, Martin, top!
Hoe kom je eigenlijk straks bij je rails die langs de muur liggen?

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 11 dec 2019 08:00
door martindomburg
Ook daar word aan gedacht Alto, op verschillende pagina's in dit draadje leg ik uit dat ik ervoor zorg dat ik straks overal goed bij kan :)

Ik kan overal met mijn handen straks gewoon bij en de risicovolle plekken worden uitneembaar.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 11 dec 2019 21:14
door RogerB
Mooi die Twindexx en de vorderingen op je baan!

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 13 dec 2019 13:41
door Ronald1
Martin,

Vraagje over die Twindexx, geeft een bak licht zo te zien, wat verbruikt die nou aan stroom?

Groet

Ronald Meijer

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 07:58
door enderscw
Die twindex ziet erg gaaf uit! Misschien dat ik dan toch nog voor de regio DB versie ga.
Ik zie de kopbak, maar is de kap niet goed aangedrukt of die kier standaard.

Gr,

Wouter

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 12:16
door FidOo
Die kier is standaard (en mist bij het voorbeeld uiteraard wel)

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 13:52
door shoven
Mooi ding hoor. Maar begrijp ik nu goed dat in elke wagon een eigen decoder moet?

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 14:02
door martindomburg
Moet niet, mag wel. Zonder decoder brand alles gewoon constant. De stuurwagen is wel slim om te doen wanr dan heb je schakelende koersborden en cabinlichten enzovoort.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 14:04
door Debvd
Eehh Martin,

Er wordt door Brawa gewaarschuwd dit niet te doen deze analoge rijtuigen te plaatsen op digitale baan.... brandt door namelijk

Gr Bjorn

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 15:07
door martindomburg
Ok, dat wist ik niet.

Maar ik vind dat ook weer vreemd. Klinkt mij meer als een verkooppraatje namelijk.

Als hij wel geschikt is voor een analoge trafo die ondanks een effectieve voltage van 16V, gewoon een piek kan leveren van 24V (De led's gebruiken die piek spanning) lijkt het mij sterk dat een digitale spanning dit kan veroorzaken. Ook zie ik geen vreemde techniek op de printplaten die de spanning niet aan zou kunnen.

Maar het zou kunnen dat de rijtuigen ook een analoge spanning niet volhouden, dan is het wel plausibel wat Brawa zegt.

Maar bij mij zitten er overal functiedecoders in, ga het ook niet testen hoor.

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 15:23
door Debvd
Nee,

Dit keer geen verkooppraatje :oops: we hadden ff 1 op de digitale baan staan en ging kort daarna uit en gaf kortsluiting....Opengemaakt en ja toch een brandluchtje er bij ....gelukkig met de next 18 deed ie het weer ;) ;) ;) had het ff heeeel erg warm.

Groetjes Bjorn

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 16:26
door spoor65
Gelukkig hebben Martin en Steven een digitale baan.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 16:45
door Debvd
spoor65 schreef: 14 dec 2019 16:26 Gelukkig hebben Martin en Steven een digitale baan.
Dan moet je er wel dus de next 18 in plaatsen !!! :-) ;) ;) ;) ;)

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 16:52
door spoor65
waarom? op een analoog aangestuurde baan ligt de spanning gewoon hoger dan op een digitale baan, omdat je nu toevallig geen decoder in de rijtuig drukt, word de baan echt niet analoog van, en komt er dus ook niet te veel sap naar de lampjes. of heeft dit misschien te maken met de oudere centrales, die nog hogere spanning af gaven dan de tegenwoordig nieuwere centrales?

want dat vraag ik mij dan af, aangezien dat meer problemen kan geven idd.

mvg

Freddy.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 17:03
door martindomburg
Zou kunnen zijn dat de voorbereide print niet tegen de blokgolf gelijkspanning kan.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 17:29
door Debvd
spoor65 schreef: 14 dec 2019 16:52 waarom? op een analoog aangestuurde baan ligt de spanning gewoon hoger dan op een digitale baan, omdat je nu toevallig geen decoder in de rijtuig drukt, word de baan echt niet analoog van, en komt er dus ook niet te veel sap naar de lampjes. of heeft dit misschien te maken met de oudere centrales, die nog hogere spanning af gaven dan de tegenwoordig nieuwere centrales?

want dat vraag ik mij dan af, aangezien dat meer problemen kan geven idd.

mvg

Freddy.
Freddy, miscchien begrijp ik je verkeerd.

Maar het gaat hier om een analoge rijtuig (zo worden ze geleverd!) die je op een digitale baan zet met een eigen interne print die alleen bedoelt is voor analoog.

Als je deze op een digitale baan gaat zetten gaat ie koken cq in vlammen op. Daarom dus mijn opmerking als je hem op een digitale baan zet next 18 erin !!!

Heb het niet verder over analoge baan ....

Gr Bjorn

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 17:29
door Debvd
martindomburg schreef: 14 dec 2019 17:03 Zou kunnen zijn dat de voorbereide print niet tegen de blokgolf gelijkspanning kan.
Denk het ook Martin, na 5 sec was het al klaar

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 20:55
door FidOo
Komt omdat er op de analoge dummu stekker een condensator zit die parallel over de stroomafname zit die als buffer functioneerd. Als je deze condensator er af soldeerd dan kan je hem wel analoog op een digitale baan zetten. Is uitgebreid op 1zu160 over gediscussieerd.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 21:35
door martindomburg
Dat verklaard een boel. Tnxs voor de bijdrage Joost!!!

Hier heeft zojuist de eerste trein naar het nog te bouwen Haubtbahnhof gereden!!!! Binnenkort verslag.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 21:36
door spoor65
Bjorn, ok, duidelijk, ik zat wat te hersenspinnen waardoor het zou komen.

Niet dat ik deze toch wel erg mooie rijtuigen en/of treinstel zal aanschaffen, past niet in mijn tijdperk, maar meer met het idee, stel dat ze eens met voor mij relevant materiaal komen, met ook dit systeem.

Maar blijft het idd wel vreemd, dar brawa dit materiaal zo verkoopt.

mvg

Freddy

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 14 dec 2019 23:39
door martindomburg
Het is inderdaad vreemd dat een fabrikant hier geen rekening mee houd, aan de andere kant zo zorg je er wel voor dat men decoders koopt.

Hier vanavond lekker bezig geweest. Ik heb de toeritsporen naar het hoofdstation in gebruik genomen en eindelijk reed de eerste trein naar boven toe:



Toen dat klaar was en getest kon de bovenplaat even tijdelijk gelegd worden. Ik moet eerst de wisselstraat en het baanplan tekenen. Ik kan zo al het overtollige hout wegzagen. De open stukken worden afgedekte met XPS hardschuim, dat is mooi ligt en zo kan ik makkelijk bij de onderliggende sporen in de rechterhoek.

Afbeelding20191214_225658 by Martin Domburg, on Flickr

De wisselstraat paste redelijk met wat ik in anyrail had getekend, alleen de onderste sporen voor goederentreinen kreeg toch andere vorm. De gebogen wissel klopt dus niet met de geometrie van AnyRail. Het voordeel is nu wel dat ik een derde spoor kan leggen voor de goederentreinen. Nu zijn er twee parkeersporen en een doorrijdspoor.

Afbeelding20191214_225709 by Martin Domburg, on Flickr

De blauwe lijntjes zijn de sporen. Perronlengtes zijn 150 cm lang
De perrons vielen me in eerste instantie wat tegen, ik heb de Faller ICE perrons maar die zijn een stuk lager dan ik had verwacht. Ik denk dat ik die wat ga verhogen.

Maar zover ben ik nog niet, ik mis voor de rechter wisselstraat en het depot nog wat wissels. Die ga ik bestellen. In de tussentijd kan ik de bochten en de rechter wisselstraat aftekenen en dan het hout op maat zagen. Vervolgens kurk erop en defenitief monteren.

En dan weer heeel veeeeeel draadjes......

Groetjes Martin

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 15 dec 2019 08:00
door Maurits71
Een hele hoop draadjes :)

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 15 dec 2019 14:07
door shoven
Martin, nog even voor mijn begrip: je hebt dus in alledrie de rijtuigen een Next18 decoder zitten? Dat zijn functiedecoders neem ik aan?

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Haubtbahnhof in de maak

Geplaatst: 15 dec 2019 14:49
door Debvd
shoven schreef: 15 dec 2019 14:07 Martin, nog even voor mijn begrip: je hebt dus in alledrie de rijtuigen een Next18 decoder zitten? Dat zijn functiedecoders neem ik aan?
Hoi Shoven,

Je gebruikt de normale next 18 per rijtuig en je gebruikt ze als functiedecoder...heb ze alledrie dezelfde nummer gegeven.

Gr. Bjorn