Pagina 27 van 54

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 02 nov 2018 21:47
door spoor65
weer een mooi stukje werk Michiel.

Al reageer ik niet zo vaak, maar blijf jouw project elke keer weer met bewondering volgen.

mvg

Freddy

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 05 nov 2018 12:51
door Michiel
Thanks Martin en Freddy. Gisteren heb ik de kopsporen op het tweede segment aangelegd. De nieuwgelegde sporen en wissels zijn nog niet aangeloten, maar langzamerhand krijgt het wel station allure.

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 05 nov 2018 13:59
door bob vermeulen
Hallo Michiel,

Inderdaad het begint een station van betekenis te worden.
Mooi sporenplan geworden en de 2 kopspoortje zal je veel plezier aan gaan beleven, ik heb er ook meerdere en daar is altijd bedrijvigheid tijdens het rijden en dat maakt het levendig.

mvrgr Bob

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 nov 2018 08:37
door Sebastiaan1201
Goedendag Michiel.

Je bent goed bezig en het ziet er mooi slank uit.
Ik ga je volgen.

Gr Sebastiaan

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 nov 2018 12:44
door Jos
Dat ziet er goed uit Michiel!

Groetjes,
Jos

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 04 jan 2019 09:56
door traiNiac
Michiel,

Prachtige wisselstraat wordt het, te meer omdat hij zich over verschillende segmenten uitstrekt.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 12 jan 2019 10:29
door Michiel
Afbeelding

Na een warrige periode in m'n hoofd, twijfelen tussen doorgaan met de baan zoals ze is, of schaduwstation helemaal veranderen met behoud van de bovenbaan, heb ik de knoop doorgehakt. Hoewel ik allesbehalve een perfectionist ben, blokkeerde ik helemaal op een aantal ergenissen betreffende het huidige schaduwtstation. M'n creativiteit werd steeds weer beknot door die fixatie op die pijnpunten. Steeds was ik bezig met hoe op te lossen. De problemen voor me uit schuiven voor later ooit eens, bleek niet te lukken.

Dus, ruimen, plaats maken, en schuiven met die handel. De baan moet van de muur, een cm of 80. En dat blijkt toch een hels karwij. Het ding weegt een ton (spreekwoordelijk). Maar de aanzet is gegeven. De deelse afbraak is begonnen. Constructie door destructie. Een stap achteruit om verder te kunnen springen. ... Als een mens maar bezig is...

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 12 jan 2019 11:42
door maarten
Moedig besluit Michiel! Maar als ik het zo lees eigenlijk wel onvermijdelijk en waarschijnlijk het enige juiste.

Kun je aangeven waar het niet goed zat? Misschien kunnen we er ook wat van leren. ;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 12 jan 2019 11:43
door BenQ
Michiel,
Het laatste stuk van jouw onderschrift kwam dus behoorlijk in gevaar maar het is toch weer goed gekomen.
Veel plezier met verbouwen. ;)
Ik had zelf ook problemen met de baan en deze verplaatst, 55 cm van de muur, maar dat is toch te weinig om er goed bij te kunnen dan is die 80 cm precies goed.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 12 jan 2019 12:18
door Michiel
@Ben, het onderschrift blijkt we een beetje de rode draad: het "pleizeert" niet meer helemaal, dan moet het anders. Vandaar dus. Goed gezien. ;)

@Maarten, de oorzaak van m'n ontevredenheid is verpreid te lezen in dit draadje, maar om het kort op te sommen:

1) De Peco ST5/6 wissels: als een trein op 1 van deze wissels 1 keer op 100 een probleem geeft (stilstand, kortsluiting,...) dan zeg je "och ja, daar leef ik wel mee". Maar wanneer je er een klein 50 hebt liggen wordt het 1 keer op 2. En dat breekt toch een beetje zuur op. Met de Electrofrog wissels van Peco heb ik GEEN enkel probleem. Dus stilletjes-aan ombouwen dan maar...

2) De Helixen doen het echt naar behoren. Geen enkel probleem mee, zelfs lange treinen rijden redelijk de helling op. Maar het concept ergert me behoorlijk. Ik heb 10-14 treinen die bijna permanent rijden, maar je ziet ze niet. Veel lawaai, maar allemaal in de catacomben buiten zicht. Een trein is meer dan 10 minuten onderweg voor 1 rondje, maar je ziet ze mogelijk maar 15 seconden, uitgezonderd de tijd dat de trein stilstaat in het station. De locomotieven slijten bijzonder snel met het constant helling-rijden. Het "redement" van elke trein is bijzonder laag. Dus dan liever kleine schaduwstations zonder helix.

3) Doordat de totale baanlengte zo groot is (oa door de helixen), heb ik veel meer bezet/terugmelders nodig. Ik ben al van Lenz RS overschakeld naar S88 (Littfinski brol buitengegooid want firmware gebugd en Peter Littfinski wou daar niets van weten), maar heb toch nog sporadische spookmeldingen. S88 heeft geen foutcorrectie in het protocol zoals RS, en een toevallige elektromagnische spike in de lucht kan dus een spookmelding opleveren. Ik wil het elektrich deel dus vereenvoudigen: minder bezetmelders = minder problemen.

Dus alles samen beslist om het anders te doen. Perfect zal het nooit worden, maar weer een stap in die richting is wel meegenomen.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 12 jan 2019 12:39
door erik-n-fan
Michiel, ook ik volg je draadje. Je samenvatting hierboven is erg verhelderend. Ikzelf herken met een klein schaduwstation experiment van jaren terug al mijn teleurstelling dat een heel deel van de treinbewegingen buiten zicht gebeurden. Als daar ook nog een lange helix trajecten worden toegevoegd dan begrijp ik helemaal je frustratie over veel afstand en weinig rendement van al de beweging.
Ik wens je veel succes met de aanpassingen!

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 12 jan 2019 17:16
door piksov
oh boy ....

dat klinkt alsof je dan alles gaat afbreken Michiel, dus ook de helixen?

Eigenlijk dus helemaal opnieuw beginnen?

Guus

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 12 jan 2019 18:25
door Michiel
Ik breek alleen het schaduwstation af, en de twee helixen. De bovenbaan blijft volledig bestaan. Ik weet dat het twee jaar werk is, maar niets doen is stilstaan. ;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 12 jan 2019 18:33
door maarten
Bedankt voor je uitleg Michiel. Daar kan men een wijze les uit trekken, lange schaduwstations en grote helixen doen afbreuk aan de 'paradetijd' van je materieel. Daarnaast goede betrouwbare wissels kiezen natuurlijk. ;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 jan 2019 00:08
door Michiel
Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 jan 2019 12:04
door Alfred
Ha Michiel,

Een moedig besluit. Welke plannen ben je aan het uitdenken voor de nieuwe opzet? En dan met name de onderbaan?

Lekker dan, ik heb net mijn helixen er in zitten. Er bekruipt mij de angst dat ik dan hetzelfde kan ervaren als jij. Waaruit merk je trouwens dat het klimmen van de treinen slecht voor ze is? Versleten tandwielen of oververhitte motoren? Het lijkt mij toch dat het niet zo zou mogen zijn. Een loc moeten kunnen trekken, of dat nu een heuvel op is of een lange stam is dan toch om het even?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 jan 2019 12:58
door Michiel
Sleet merk ik vooral aan de sleepcontacten. Die zijn al zo dun, en slijten toch wel ergerlijk snel. Aan tandwielen of motoren merk ik niet veel. Motoren lopen wel warm, maar niet alarmerend. Drijfwielen slijten ook wel merkelijk.

De nieuwe opzet van het schaduwstation is eentje op (bijna) gelijke hoogte met de bovenbaan.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 jan 2019 17:31
door Michiel
Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 jan 2019 17:51
door PietB
Je pakt het wel rigoreus aan Michiel.
Geeft mij de kans te kijken hoe je jouw baan opbouwt. ;)

grt Piet.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 jan 2019 19:03
door Overdijk
Knap dat je het aandurft om zo het roer om te gooien. Maar wat nodig is, is nodig.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 jan 2019 20:32
door Hans
Hallo Michiel,

Ik heb geen ervaring met een groot schaduwstation en ook niet met een helix. Ik ben er nooit aan begonnen.
In mijn vorige baan zat zelfs helemaal geen schaduwstation en reden de treinen bijna helemaal in het zicht. Er waren alleen twee onzichtbare inhaalsporen. Dat beviel echter helemaal niet (veel te weinig afwisseling in het rollend materieel).

Het alternatief: schaduwsporen dicht bij de bovenbaan bevalt mij wel. Het is wel zaak om de bereikbaarheid van de schaduwsporen in de gaten te houden. Ik doe dat door grote delen van de bovenbouw afneembaar te maken (vrijwel alle delen waar geen rails ligt zijn afneembaar).

Veel succes.

Hoor je nog wel eens iets van Urbanie en Germaine?


m.vr.gr.

Hans

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 jan 2019 22:48
door Nico Essers
Moedig besluit Michiel, ik denk wel dat je er alleen maar op vooruit kan gaan. Nu mijn baan zover klaar is dat hij dichtgemaakt kan worden bekruipt mij eigenlijk al een tijdje het zelfde gevoel. Te veel verborgen spoor ten opzichte van het zichtbare spoor. Nu is het voor mij een test/oefen baan dus ik verander hem nu niet, echter mijn toekomstige grote baan wordt zeker anders ingedeeld.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 14 jan 2019 08:12
door bob vermeulen
Goede morgen,

Moedig besluit inderdaad.
Ben al z'n 15/16 jaar aan mijn baan aan het bouwen en inderdaad als ik het over zou (kunnen) doen dan waren mijn schaduwstations anders gemaakt.

Regel 1) het achterste spoor nooit dieper dan 60 / 70cm van de voorkant
Regel 2) schaduwstation aan de voorkant en niet tegen de achterwand.
Regel 3) beter 1 goed schaduwstion dan meerdere kleinere
Dat zou nu mijn bouw criteria worden :oops:

Maar ja ik kan het niet meer verbouwen en dus doe ik het met wat ik heb en ben er ook tevreden mee :D :o
Sterkte

Mvrgr Bob

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 14 jan 2019 14:27
door Michiel
@Pieter, wees gerust, het opbouwen gaat een stuk rustiger dan het afbreken. ;)

@Ron, ik had meer moeite met het afscheid en afbreken van m'n Brussel-Noord project, want dat was hopeloos opgeven. Nu, met dit schaduwtstation weet nu precies wat ik wél wil. En dan is deze afbraak een stap vooruit. Zonde van tijd en moeite? Niet echt, want het was een process waar ik door moest.

@Hans, een schaduwstation dichtbij is wat ik nu beöog. Een schaduwstation op bijna dezelfde hoogte, kleiner maar beter. En Germaine en Urbanie wachten geduldig de dag dat hun stad vorm krijgt, dwz, wanneer ik met scenery begin (=macro-opnames) zullen ze wel eens komen piepen. ;)

@Nico, daarom was het ook een testbaan. Goed dat je daarmee bent begonnen. Jouw definitieve kan er enkel beter van worden. En ik zou nu ook adviseren om een helix enkel te gebruiken wanneer ECHT niets anders mogelijk is. Maar gelukkig is iedereen anders, en bouwen anderen wel helixen en diepe schaduwtations met plezier en voldoening. ;)

@Bob, Jouw baan is een parel aan het worden. En betreffende jouw schaduwstation-regels:
1) check! Ik hou het bij 40cm. Normaal heb ik met 2x6 opstelsporen genoeg (t' Is nooit genoeg, maar ergens moeten we toch een lijn trekken)
2) check! de baan komt los van de muur, en langs de achterkant ligt ie dus vooraan, als je snapt wat ik bedoel.
3) ...check?... :roll: Ik hou een hondebot-sporenplan aan, en heb dus 1 schaduwstation aan elke kant van het bot.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 18 jan 2019 14:45
door marco
Hoi michiel dat is een flinke tegenslag zeg.
Maar goed betrouwbaarheid is erg belangrijk anders heb je meer ergernis dan plezier asan je hobby.
Dat je wissels met plastic hartstuk hebt gebruikt zou nooit mijn keuze zijn, het probleem met je bezetmelders zou niet nodig moeten zijn.
Op mijn baan heb ik heel veel bezetmeldpunten en nooit problemen mee ( via loconet )
Maar goed een moedig besluit en het word er uiteindelijk alleen maar beter van.
Succes !!!