Adriaan schreef:Maaruh, ik durf het haast niet te schrijven na het bekijken van je rotsformaties.
Rotsen zijn veelal opgebouwd uit, inderdaad rotsen.
Zogauw je er horizontale en verticale/schuine insnijdingen in maakt klopt het niet helemaal meer.
I werkelijkheid zie je dan of horizontale lijnen van de gelaagdheid van rotsen of enkel schuine lijnen die verschuivingen van de rotsen aangeven.
Hoi Adriaan,
Er zit wel wat in, wat je zegt, maar daar zit van mijn kant een stukje geschiedenis achter (hier volgt mijn excuus
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
):
Volgens mijn (zeer beperkte) geologische kennis hebben de meeste rotsen een gelaagde structuur, omdat ze ontstaan zijn door sedimentatie op de zeebodem, hierdoor krijg je kleine verschillen in dichtheid/hardheid en als dan (een paar jaar later
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
) een rivier of gletsjer de rotsen insnijdt, krijg je een laagjes structuur te zien waarbij zachtere delen eerder weggeerodeerd zijn dan harde. Als in de tussentijd de bodem omhooggedrukt is, kunnen deze lijnen ook schuin komen te liggen.
Dit zijn dus de horizontale en enigszins schuine patronen.
Mijn logica voor de verticale patronen is, dat deze ontstaan zijn door erosie dmv water dat van de rotsen afstroomt en elke keer weer dezelfde paden zoekt.
Even snel goochelen levert bv de volgende foto op, waarin vooral de verticale patronen goed zichtbaar zijn:
http://lfso2009.files.wordpress.com/200 ... e-park.jpg
Nog een keer goochelen en hier zie je een foto met vooral mooie horizontale patronen:
http://fietsendeknarren.traveljournal.n ... CN1327.jpg
De selectie van de fotos zal allemaal wetenschappelijk gezien niet kloppen, want ik ben geen geosoof, maar dit was in ieder geval mijn achterliggende logica. In de loop van de tijd, ben ik onder de invloed van tijdsdruk (de baan moet snel af), de horizontale en verticale patronen wat sneller gaan maken, en zijn het dus "krassen" geworden ipv de scheuren en spleten die ik origineel voor ogen had zoals bijvoorbeeld in de onderstaande fotos :
De voorgaande zien er wat mij betreft wat realistischer uit dan wat recentere stukjes, zoals (vooral het stukje rechtsonder):
Bij mijn volgende baan (?!), ga ik het rotsgebeuren dus weer wat anders aanpakken: foto's maken/zoeken van het gebied waar je in geinteresseerd bent, en dan met de foto ernaast hakken en krassen - en ook voor de kleuren (ik vind mijn rotsen te donker en te grijs).
Groeten,
Edwin (Muhlengraboloog)