Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door selectrixfreak »

Ik race ook, maar dan virtueel: absolute-beginners.nl :lol:


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

Tja, ik laat de vooral de politie aan-racen achter apen die dit op de openbare weg proberen. :mrgreen:
Maar leuk dat je gewonnen hebt, je bent het nog niet verleerd. Leuke dames erbij ook.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tnxs iedereen,

Zit nu met mijn luie kont o het paddock van de Superbikes in Assen, vrouwlijk schoon in overvloed haha

Zat gister weer lekker in mijn zone met bouwen. Gaat lekker zo :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vandaag weer even een beetje gedaan aan de baan. Krijg weer zin om te gaan rijden, moet alleen eerst alles dichten ;)

Vandaag het begin gemaakt van de galerij bij de linker ingang van het station. Hier komt het spoor vanuit de berg via een galerij het station binnen. Vandaag de ballast aangebracht en meteen geëxperimenteerd met de roestkleur. Ben op zich tevreden, alleen toen het opdroogde was het me iets te licht. Ik heb er wat extra zwart aan toegevoegd en zal van de week eens proberen hoe dat eruit komt te zien. Het mag wel wat donkerder

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik mijn eerste tunnelportaal gemaakt. Niet slecht voor de eerste keer al vind ik hetzelf :oops:

Afbeelding

Denk niet dat ik hem daadwerkelijk ga gebruiken, had hem verkeerd om gemaakt haha. Foutje bedankt :lol:

Groetjes


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7667
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Krab »

He Martin ,
heb je donker roest van Anita Decor niet gebruikt maar licht roest ?? :?

Mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Nee ik probeer zelf te mengen met acryl verf. Ik heb nu roest rood, amber bruin en zwart gecombineerd. Denk dat ik met de toevoeging van extra zwart dicht in de buurt kom :)

Groetjes



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

martindomburg schreef:
Denk niet dat ik hem daadwerkelijk ga gebruiken, had hem verkeerd om gemaakt haha. Foutje bedankt :lol:

Groetjes
Hallo Martin, je kunt hem als je wil ook gewoon omdraaien en opnieuw klei etc erop mikken.
En eeeh, de rest ziet er al heel goed uit, dus ga zo verder. ;)
Ik zie dat je nu ook een lawinegalerij aan het bouwen bent.
Weer nijgt het naar het mooie Zwitsers he´ :o :o je blijft maar gaan, fantastische elementen ;)
Wel je hekwerk op de brug nog even recht zetten mati. ;)
Sucses, nou dat heb je al. :D

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tnxs mate,

Inderdaad wil het hekwerk wel wat correctie gebruiken. Dat komt later ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben weer een weekendje thuis geweest dus weer hoogste tijd voor een update. Het vordert goed, ik heb van de week de laatste houtwerken afgemaakt en ben vandaag begonnen met het dichtmaken van de rest van de baan.

Hier het resultaat van deze week:

Afbeelding

De tunnelportalen aangebracht, ik weet dat het ethisch niet verandwoord is om een spoor onder een brug te laten lopen maar ik vond het zonde van de ruimte :) Ik denk dat het de scenery en het plezier goed zal doen. Ben benieuwd hoeveel mensen dit door zullen hebben :P

Afbeelding

Ook een tweede afneembdare bergtop mag niet ontbreken

Afbeelding

En de laatste entree van het paradespoor.

Ik heb vervolgens alles voorzien van gaas en ben aan de slag gegaan met gipsdoek. Helaas kon ik niet alles afmaken want mijn nietjes waren op :? Ach ja, geeft niks was wel erg leuk knutselen de laatste dagen zo. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Martin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vandaag heb ik opnieuw een mijlpaal bereikt in het project. De baan is volledig dicht :D !!!!!!! De vormgeving is definitief en de basislaag is helemaal aangebracht. Mijn volgende stap is het aanleggen van de perronsporen en Dinamo uit te breiden. In de tussentijd kan ik nu de baan zijn definitieve vorm gaan geven met gips en scenery.

De reden waarom ik hem zo dicht heb gemaakt is dat de schaduwsporen schoon blijven en ik gewoon kan gaan rijden zonder telkens alles weg te moeten halen als ik ga kliederen. Ik heb de baan verdeeld in kleine projecten die ik stuk voor stuk ga maken. Hier kan ik mooi de tijd voor nemen en ondertussen lekker rijden. Moet ik wel eerst Dinamo uit gaan breiden ;)

Omdat er intussen veel is gepost hier een vogelvlucht over mijn baan. Zoals bekend is de lay-out in een U-vorm en ik begin de diareeks rechts.

Afbeelding
De rechter berg. Hierin zit de helix naar het schaduwstation en de keerlus van het paradespoor. Dit is een klein schaduwstation met twee sporen. Deze kunnen de functie van inhaalspoor gegeven worden of opstelspoor in de berg. Elk spoor is dan ook voorzien van een blok in de berg en een blok buiten de berg. Het buitenste spoor is zichtbaar door de galerij. De wissel is niet zichtbaar dus het is elke keer de vraag of je hem ziet of niet :lol: Ook komt hier het neventraject het emplacement binnen.

Afbeelding
Hier komen de schaduwsporen weer tezamen.

Afbeelding
De kleine bergen in de achterste hoeken zijn afneembaar. De luiken die je ziet zitten zijn om service te verlenen. Het neventraject komt halverwege even zichtbaar en verdwijnt weer. Hij zal onder de bietschtall brug weer zichtbaar worden.

Afbeelding

Afbeelding
De lijnen op de bodemplaat geven aan waar de perronsporen, depot en emplacement komen. Het station komt aan de zijde van het raam.

Afbeelding

Afbeelding

Hier volgt het linkerdeel van de baan. In deze berg zit de helix naar het paradespoor. Achter deze helix langs loopt het neventraject het stationnetje op de berg binnen.
Aan de onderkant zie je de halte, hier stappen de passagiers uit voor de museumgrot die je links ervan ziet. Tussen deze entree en de nevenstation komt nog een uitkijkpost

Afbeelding

De andere kant van de halte
Afbeelding

De entree vanuit Centraal Station
Afbeelding

Om hier uit te komen in het paradespoor
Afbeelding

Bovenop de berg komt een diorama van een trouwerij en een kasteel. (Ellen's projectje) De top is afneembaar voor gevallen waarbij ik vanonder niet in de helix kan komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groetjes Martin


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,

Dat is nog eens werken geweest om al dat gipsverband aan te brengen.
De grote brug is prachtig ingebouwd daar zal wel mooie scenry bij gaan komen voor een mooi diepte effect. :)

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door AAHendriks »

Hoi Martin,

Zo, jij bent lekker te keer gegaan met gips. :D

Nu krijg je wel een zeer duidelijk beeld van hoe je baan eruit gaat zien. Dit gaat een mooie baan worden.

Mvg,
Albert


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Michiel »

Wat een metamorphose, zeg! Het ziet er goed uit! Maar ik blijf benieuwd hoe je die indrukwekkende hoogteverschillen gaat motiveren. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Zo, als je eenmaal bezig bent, gaat het als vanzelf.
Dat merk je zeker ook wel. ;)

Aan vullend op wat Michiel aangeeft
Maar ik mis nog wel het kenmerkende lieflijke karakter van Schwarzwald variatie in het landschap.
Je weet waar Schwarzwald haar naam door heeft verkregen, heel veel bossen.
Her en der een weide, dorpjes.
Ik ben benieuwt hoe je dat nu gaat situeren.
Tis ruwbouw, dus er is nu weinig over te zeggen, ziet er goed uit ;) .
Maar ik hoop dat ik wat van de streek zal gaan herkennen.
Ben er vaak op vakantie geweest, daarom vindt ik het erg leuk dat jij ervoor gekozen hebt.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Michiel »

Martin, ik heb het ook meegemaakt. Je start met een initieel idee, en tijdens de bouw blijkt dat basis-idee steeds verder weg te glippen. Niets houd je tegen om je baan alsnog in een andere streek te situeren. Ik denk dan aan de Alpen, of een spectaculair stukje Rijn? Het is en blijft natuurlijk jouw baan. Ik geef je louter een ideetje om mee te spelen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ik snap wat jullie bedoelen. Tis ook hetzelfde probleem wat ik heb. Ik concentreerde me eerst tot het berggedeelte van de schwarzwald. Het landelijke heb ik helaas geen ruimte voor ;)

Het station waar ik voor heb gekozen is schwarzwald. Een station wat in het echt niet echt groot is maar op mijn baan tot een middelgroot station behoort met een depot. Schwarzwald ligt in de bergen en heeft een bosr4ijke omgeving. Op mijn baan heb ik de fantasie los gelaten en de bergen nadrukkelijker aanwezig gebracht. Wel kotm er net al in het echte schwarzburg een kasteel op de berg en om het landelijke te introduceren een boerderij op de rechter berg. Bij het station zit niet veel behuizing, dat zit lager op in het dal. Bij mij rijden de bewoners door een tunnel naar hun dorp aan de andere kant van de brug.

Het is een mengelmoes geworden van Schwarzburg in het schwarzwald en een vleugje zwitserland.

groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ik ben vandaag druk geweest met het maken van tunnelportalen. Na wat oefenen heb ik met DAS klei nu twee tunnelportalen gemaakt van DAS klei. De eerste was nog wat scheef en grof, na wat oefenen met tips uit mijn vraagbaak draadje heb ik de volgende twee creaties gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet nadat het gedroogd is nog wel wat bijwerken. Ik wil over de steentje een schuurpapiertje 400 halen om het wat minder bol te maken. Ook met een vijltje de lijnen van de uitbouwen wat rechter en haakser maken. Het gaat lastig met de natte DAS om het vooral recht te houden :? :lol: Verder werkt het perfect :D

Ben goed tevreden over het resultaat, maar nu ben ik nog maar een beginner hier in. Wat tips en (opbouwende) kritieken zijn uiteraard welkom om de kwaliteit te verbeteren. Ik heb deze portalen hun relief gegeven in natte klei, ik denk dat ik de volgende serie portalen ga krassen op de droge klei.

Volgende missie word het kleuren van deze portalen. 8-) uitdaging nummer 2

groetjes Martin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Voor de steile hellingen wil ik gebruik gaan maken van Boomschors:

Afbeelding

Door deze of in de gips te drukken of te verlijmen hoop ik een rotsstructuur te creeren die ik vervolgens in de juiste kleur spuit. Natuurlijk nog zoeken naar de juiste kleur :lol:

Dit weekend maar eens een tripje het bos in te voet i.p.v. met de mountainbike :D


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,


Mooie tunnel portalen en zo kan je ze presies op maat maken voor je eigen baan. ;)
Das ziet er goed uit.

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.
Leuke dingetjes allemaal :o :o
Nou dat is heel mooi gedaan, klei werkt verslavend. ;)
Deze modelbaan wordt heel sjiek :D
Ik wist het wel, dat het hem zou worden,
De combinatie Schwarzwald--Zwitserland.
Dan zou je zelfs SBB matrieel op deze baan kunnen laten rijden.
Die steile wanden zijn nu geen opstakel meer maar een mooie aanvulling.
Oja als je toch het bos in gaat voor boomschors.
Neen ook kleine takjes mee, die kun je mooi zagen en gebruiken voor bijvoorbeeld de treinladingen hout. ;)
Sucses.
En zoveel mogelijk foto,s.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door gek op stoom »

en vergeet het boomschors niet eerst
in kokentwater te doen tegen beeestjes
je moet nartuurlijk geen houtwurm hebben
zou zonde wezen

Gr andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Bedankt voor deze nuttige tips ;) vooral dat koken is erg goed om te weten. had er niet eens aan gedacht :)



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door marco »

De tunnel portalen zien er een stuk beter uit.
En je zegt het zelf al krassen in droge harde klei werkt beter ( vind ik )

De klei laten drogen daarna mooi vlakschuren dat kun je beter buiten doen.
Daarna pas krassen dat werkt het beste vind ik :o.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Dankje marco, ik ga inderdaad in gevolg voor droog krassen. Al vind ik het totaal resultaat wel erg mooi zo.

Ben vandaag weer druk geweest. Heb een dikke laag gips aangebracht boven de twee portalen en de galerij. Hieruit moeten mijn eerste rotsen gaan ontstaan :)
Ik ben nog in afwachting van mijn viessmann bestelling met bovenleiding, ik heb bij de sceneryshop wat aanvullende artikelen besteld. Dit stuk paradespoor word mijn eerst scenery project 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is dat er langs de rand nog een stenen muur komt. Hoe ik die ga maken weet ik nog niet. ;)

Tussendoor ben ik alvast begonnen met het centraal station. Eind mei na mijn vakantie laat ik mijn dinamo systeem uitbreiden met 3 blokkaarten. Ik heb er nu 2 voor het schaduwtraject en er komen er 2 bij voor het paradespoor en neventraject. De derde kaart zal het stationsgebied gaan voeden. Ik wil dan de drie perronsporen, het kopspoor en het ontvangstspoor van het rangeer emplancement gelegd en werkend hebben. Dan kna ik eindelijk met alles rond rijden en inregelen op snelheid.

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet nog even wachten op flexrails om alles aan elkaar te koppelen. Wat ik wel heb geleerd is dat je de zichtbare sporen beter in het midden gelijk moet ballasten. Zo kan de spoor nooit los gaan zitten tijdens het rijden. Op de reeds aangelegde sporen heb ik naderhand op alle onderbroken overgangen extra lijm aan moeten brengen omdat de sporen verschoven :shock: Door meteen het midden alvast te ballasten voorkom je dat :ugeek:

Komende week vertrek ik weer naar Italie voor de racerij. De week erna hoop ik de resterende rails te hebben en de draadjes aan te kunnen sluiten :D

Groetjes Martin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

mdedeugd schreef:Hallo Martin.
Leuke dingetjes allemaal :o :o
Nou dat is heel mooi gedaan, klei werkt verslavend. ;)
Deze modelbaan wordt heel sjiek :D
Ik wist het wel, dat het hem zou worden,
De combinatie Schwarzwald--Zwitserland.
Dan zou je zelfs SBB matrieel op deze baan kunnen laten rijden.
Die steile wanden zijn nu geen opstakel meer maar een mooie aanvulling.
Oja als je toch het bos in gaat voor boomschors.
Neen ook kleine takjes mee, die kun je mooi zagen en gebruiken voor bijvoorbeeld de treinladingen hout. ;)
Sucses.
En zoveel mogelijk foto,s.

Martin de Deugd
Ik heb een zwak voor de beste uit beiden werelden. Het duitse materiaal en de zwitserse bergen. Overigens ook die van oostenrijk. Wellicht dat er ook een zwitserse stam komt te rijden. Ze worden steeds mooier :P


Plaats reactie