Pagina 3 van 19

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 11 nov 2016 22:22
door Bjor
De overgangen tussen de segmenten zijn aangepakt, een paar bedradingsfoutjes zijn hersteld, dus eindelijk kan ik aan de bouw van het landschap beginnen. Eerst het ondergrondse station.
Eerst heb ik pilaren en plafond- en vloerplaten laten zagen voor de stationshal en de perronhal. De stationshal is 3,5 cm hoog en wordt voorzien van in- en uitgangen, loketten, winkels, loketten, banken e.d., losjes gebaseerd op het ondergrondse S-Bahn station Potsdamer Platz, dat in 1939 werd geopend. https://www.gettyimages.dk/detail/news- ... /542362041

De hal met de 6 stationssporen ligt daaronder en is ca. 8cm. hoog en 30 cm diep. Om de toegankelijkheid ingeval van ontsporingen te vergemakkelijken, heb ik de diepte van de stationshal beperkt tot 20 cm.
De perrons zijn met de stationshal verbonden via trappen, met halverwege een traverse die aan beide zijden van het station de drie perrons met elkaar en met de stationshal verbinden.
De eerste trap is nu klaar en ik moest natuurlijk even passen met een stukje Lego, dat één van de beide traversen moet voorstellen.
Afbeelding
Vanaf de traversen komen er ter hoogte van de achterste twee perrons uiteraard nog twee trappen naar de stationshal.
In totaal komen er dan ook 10 trappen.

Afbeelding
.....nog 9 te gaan......

Tegen beide zijkanten van de trappen komen muurtjes, waartegen ook de leuningen worden gemonteerd. De muren naast de trappen, alsmede de kopwanden van de hal en de achterwand worden voorzien van geglazuurde tegels met een groen/bruin motief.
Afbeelding

...en nu weer trappen maken :mrgreen: :mrgreen:

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 12 nov 2016 09:27
door Adriaan
Wat een werk!
Heel mooi.
De tegelkleuren en motief zijn heel herkenbaar.
We kijken uit naar de vorderingen.
Succes toegewenst.

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 19 nov 2016 12:51
door Bjor
Inmiddels ook alle pilaren op hoogte gebracht en nog even los neergezet. Ze staan nu ca 12 cm van elkaar en worden straks met een klein deuveltje in het perron gezet, zodat de niet makkelijk verschuiven.
Ik kon het niet laten om even een testrondje te rijden met mijn S-Bahn trein. Ziet er best leuk uit:
https://www.youtube.com/watch?v=5OnqrU8 ... e=youtu.be


Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 26 nov 2016 12:59
door Bjor
Vijf pilaren gedaan:
Afbeelding

.....nog 24 te gaan.

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 07 jan 2017 12:56
door Bjor
December stond in het teken van griep en andere ongemakken bij iedereen bij mij thuis, dus de baan stond noodgedwongen enkele weken stof te vangen.
Tussendoor toch nog tijd gevonden om de overige pilaren te frezen en de tegelwanden te tekenen. Die zijn nu deels bij de printshop geprint op licht glanzend papier en dat ziet er al leuk uit.
Maar dat is voor later. De afgelopen dagen de pilaren geplaatst. Het vertikaal plaatsen, zodat ze boven en onder met een klein deuveltje konden worden vastgezet, was nog wel even een "dingetje".
Uiteindelijk bood ook daar de doos met oude Legoblokjes van onze kinderen uitkomst:
Afbeelding

En zo stonden ze al snel netjes strak op een rij:
Afbeelding

En zo ziet het geheel er nu uit:
Afbeelding

Nu gaan de pilaren er weer uit, om ze te spuiten en er voegen in te frezen. Dus nu maar hopen dat iedereen gezond blijft :?

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 07 jan 2017 13:36
door traiNiac
Mooi strak werk Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 13 jan 2017 17:47
door Bjor
Er moeten nog een paar verflagen op, maar het schiet nu toch op:
Afbeelding

Dan de voegen frezen, schuren, en vernissen.

Vandaag ook na lang zoeken bij Harolds in Rotterdam eindelijk vierkante, transparante buisjes gevonden, waarmee ik lampen wil maken, die zijn gebaseerd op die in station Paracelsus Bad aan de U8 lijn in Berlijn:
https://berlin.kauperts.de/eintrag/U-Ba ... 407-Berlin

Van zo'n station gaan mijn vingers ook jeuken, maar zo'n ontwerp is zó bewerkelijk, daar waag ik me maar niet aan.

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 22 jan 2017 15:55
door Bjor
De pilaren zijn allemaal voorzien van drie lagen Vallejo verf en ik ben dan nu begonnen met het frezen van de voegen. De pilaren zijn, net als de wanden, bekleed met groene en bruine tegels.
Bij gebrek aan een CNC freesmachine, speel ik zelf maar voor stappenmotor. Gaat niet zo snel, maar we komen er wel; het zijn maar ruim 2.000 voegen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=H_98R9y ... e=youtu.be

Maar na licht schuren, zien de pilaren er dan zo uit:
Afbeelding

....en weer door..... :geek:

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 22 jan 2017 23:41
door janiegein
Wow

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 23 jan 2017 03:13
door Mack
een kunstwerk

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 23 jan 2017 09:00
door bob vermeulen
Grappig om te zien hoe handig deze "kunst" wordt gemaakt.
Je moet er maar op komen ;)

Mvrgr Bob

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 23 jan 2017 09:44
door Bjor
Zonder freesmachine zou het ook niet gaan. Ik heb wel eens wat geprobeerd met losse tegels of steentjes, maar dat kreeg ik nooit mooi strak. Ik gebruik lindenhout, dat een kleine vezel heeft en zich prima met een frees laat bewerken.
Het duurt nog wel even tot het eindresultaat zichtbaar is, maar dat maakt me niets uit. Het is een hobby en de weg is het doel. 8-) 8-)

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 23 jan 2017 11:49
door BenQ
Ben,
Mooie techniek om deze "tegels" te maken. :o
En ziet er ook prima uit.

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 23 jan 2017 19:50
door modelbouwer V
Knap werk hoor die betegelde pilaren, het ziet er 'retestrak' uit! Ga zo door!!
Groet,
Vincent

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 05 mar 2017 13:58
door Bjor
Na jullie bemoedigende woorden - waarvoor dank - ben ik verder gegaan met het frezen van de voegen. Daarna zijn de pilaren tweemaal in de vernis gezet.
Daarna moest het cassetteplafond van de sporenhal worden gemaakt. Dat bestaat uit een zandgrijs gespoten plafond met natuurstenen lijsten die de kapitelen van de pilaren verbinden.
Die lijsten kregen dezelfde kleur als de kapitelen van de pilaren.
Ook de perrons zijn van kleur voorzien. Ze zijn met de airbrush grijs gespoten en de kantstenen en zijkanten zijn in zandkleur geschilderd en vervuild (er komt tenslotte nogal wat stoomtractie langs).
De hal moet nog van een achterwand worden voorzien, maar het resultaat tot nu toe, is n.m.m. aardig geslaagd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 05 mar 2017 14:41
door Jos
Ziet er mooi uit!

Groetjes,
Jos

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 05 mar 2017 16:02
door janiegein
en dat noem jij "aardig geslaagd".

ik zeg alleen maar "wauw "

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 05 mar 2017 17:00
door Rem_Brand
Goed bezig :), ziet er mooi uit.

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 05 mar 2017 17:19
door marco
Het is totaal niet mijn stijl maar vind het wel erg netjes gemaakt.

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 06 mar 2017 12:20
door Bjor
Dank, mannen! De volgende stappen zijn het maken van de wandbekleding en de bouw van de lampen in Art nouveau stijl. Dat vergt nog e.e.a. aan gepriegel.... :mrgreen: :mrgreen:
Aan alle trappen en de stationshal ga ik voorlopig niet toekomen, want het wordt zo zoetjesaan weer tijd voor ons poppenhuis.... (zie foto's bij posting van 19-10-2016 in dit draadje.)

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 07 mar 2017 20:26
door Bjor
Vandaag had ik mooi de gelegenheid aan de kappen van de lampen in de sporenhal te beginnen. Hiervóór heb ik al eens aangegeven dat ik lampen wil zoals die in station Paracelsusbad van de U-Bahn lijn U8 in Berlijn.
Deze dus: https://berlin.kauperts.de/eintrag/U-Ba ... 407-Berlin

Dat begint met drie melkwitte, vierkante acrylbuisjes van 6, 5 en 4 mm:
Afbeelding

Die zaag ik in stukken, zodat ze in een malletje van 3mm hoog passen onder de boorstandaard.
Afbeelding

Met een grote slijpschijf zaag ik het buisje in de mal op exact 3mm af:
Afbeelding

Om de randjes makkelijk schuin te kunnen schuren, klem ik het stukje buis op een 5mm buisje. Zo heb ik meer grip.
Afbeelding

Met vaste hand (not!) en onder de loupe trek ik met een fineliner zwarte lijntjes op de ribben van het lampenkapje:
Afbeelding

En dit is het resultaat: de bovenste van drie kapjes (hij staat ondersteboven). Alle kapjes worden nog voorzien van een laagje blanke vernis.
Afbeelding

Er komen 20 lampen in de sporenhal in de uitsparingen in de plafondbalken tussen de pilaren.
Daar zitten SMD ledjes in met wit licht van 5000 gr. K.

Maar eerst de 20 kapjes van 5 en 4 mm nog even maken.......

(wordt vervolgd)

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 08 mar 2017 11:52
door Ad_M
Bjor schreef:Vandaag had ik mooi de gelegenheid aan de kappen van de lampen in de sporenhal te beginnen. Hiervóór heb ik al eens aangegeven dat ik lampen wil zoals die in station Paracelsusbad van de U-Bahn lijn U8 in Berlijn.
Deze dus: https://berlin.kauperts.de/eintrag/U-Ba ... 407-Berlin

Dat begint met drie melkwitte, vierkante acrylbuisjes van 6, 5 en 4 mm:
Ben
Hoi Ben,

Ik vind je ideeën geweldig en ik kijk graag naar je draadje, oplossingen en bouw
Maar toen ik je maten voor de lampenkappen zag ging ik toch even kijken of het hier echt om een n baan ging....? :oops:
Ben misschien een van die mensen die onder klinknageltellers / puristen vallen, en kan (in mijn beleving) best wel tegen concessies tbv snelheid en maakbaarheid of zo
(en mag in principe geen commentaar op mijn mede bouwers geven daar ik zelf ook werk als een slak in winterslaap ;) )

Maar een lampenkap van 6mm is toch bijna een meter voor mij gevoel en is in mijn beleving meer iets dat je terug vind op een H0 baan
Hoe kijk jij daar dan tegenaan? (misschien een domme vraag anders bouw je het niet van deze materialen...)

Mvg,
Ad

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 08 mar 2017 13:04
door Bjor
Ad,

Ik vind commentaar prima. Daar kan ik alleen maar meer van opsteken, dus even goede vrienden :P
En je hebt zeker gelijk; het zijn grote lampen. De originele schat ik op ca 60cm aan de bovenzijde. Toch heb ik voor deze maat gekozen omdat:
a. mijn station ook ruim van opzet is, om er bij storingen nog met mijn handen in te kunnen. De hoogte is in 1:1 14,4meter en de afstand tussen de pilaren 16 meter;
b. de verhoudingen daarom niet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid en een kleine lamp dan snel "ielig" oogt;
c. in werkelijkheid er ook op hedendaagse stations grote(re) lampen voorkomen. Zie:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... c0aafe.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_U- ... _Messe.jpg
d. het schilderen en monteren bij een kleinere maat steeds moeilijker wordt.

Ik heb het eerder met een houten modelletje getest en het formaat van de lamp toont niet overdreven groot.
Maar zodra ik wat complete kapjes heb zal ik hier een fotootje plaatsen.

Overigens bleek het aanbrengen van biezen met een fineliner geen succes. Ook na 24 uur drogen heeft de inkt zich niet aan het acryl gehecht. Ik heb nu een testje met zwarte verf gedaan.
Morgen eens zien hoe dat zich houdt. Doordat de kap doorzichtig moet blijven, kan ik hem niet in de primer zetten, maar als het niet anders kan zal ik op alle ribben eerst een laagje primer en dan zwarte verf moeten aanbrengen. En lekker klusje :mrgreen:

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 09 mar 2017 22:07
door Bjor
Vandaag wat testjes gedaan met het trekken van de biezen op de lampenkappen. Uiteindelijk bleek het aanbrengen van een streepje primer en daarna een lijntje met de fineliner het beste resultaat op te leveren. Hier een eerste testkapje. (De onderdelen moeten nog iets verder in elkaar worden geschoven zie ik nu.)

Afbeelding

@Ad: Ik vind de lamp in verhouding tot de rest van de hal zeker niet te groot. Hij had m.i. nog groter gekund. Dat heeft er ook mee te maken dat de pilaren 1cm in doorsnede zijn.
Omdat ik de hal zo hoog heb gemaakt dat ik er nog met mijn hand in kan (er liggen zes sporen in), heb ik de pilaren deze breedte gegeven. Mijn eerdere pilaren van 8mm toonden bij een test veel te "iel".
Wat vind jij er van?

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 10 mar 2017 11:57
door Ad_M
Ben, het misstaat zeker niet in deze ruimte ;) :D
Succes verder met de bouw!!! (kijk ik weer lekker mee :P )

Mvg,
Ad