Bouwupdate:
Zo, de afgelopen week stond in het teken van:
> Het bouwen van de nieuwe Schaduwstationmodule + toebehoren
> Het testen van de baan + verhelpen eventuele problemen
> I-train uitproberen
Vorig weekend togen 2 Spoorstavers en ik naar het altijd gezellige Limburg om aldaar in de inmiddels ons zo bekende werkplaats een modulebak voor mij te maken. 3 Spoorstavers voor 1 simpele bak? Jazeker, 1tje legde zich toe op het inprogrammeren van 'al' mijn digitale treinen (5 stuks). 2 Loks voor de clubbaan en 3 loks voor deze baan.
Het bouwen van de nieuwe Schaduwstationmodule + toebehoren:
In Lochem wil ik jullie module Venneweg & Module Station Rijen tonen. Daarvoor is het noodzakelijk dat ook voor onder Module Station Rijen een Schaduwstationmodule komt.
Volgens de inmiddels geijkte methode werd er wederom een module gemaakt van 122 x 80 x 15 cm. (LxBxH).
Bij de Hornbach en Multitool werd het benodigde hout gehaald, een plaat Maranti - multiplex 12mm van 244 x 122 cm.
Voordeel van deze plaat is dat er naast de schaduwstationmodule ook nog een scenery module (122 x 60 cm) uitgehaald kan worden én er voldoende resthout is om de staanders en verstevigingen te zagen. Incl. schroeven komt de totaalprijs voor een modulebak dan op ongeveer 25,- euro.
De scenerymodule ligt momenteel opgeslagen in de berging, ik heb immers al 2 scenery modules die om aandacht genoeg vragen...
Hier enkele foto's van de bouw:
De 'meester' aan het werk. Afpassen van de latjes waar later de zijkant tegenkomt...
Passen van de kopse kantstukken...
Bevestigen zijwand...
Het resultaat na 1 uur verzagen, meten, passen, lijmen en schroeven. Het lijkt al ergens op!
Inbouwen middenrib tegen torderen van de bak...
De (inmiddels opgeslagen) scenerymodulebak is een simpel, recht-toe-recht-aan model...
Bij deze module zit in het midden een extra versteviging in de vorm van 2 driehoeksverbindingen tussen middenrib en zijwanden. Extra robuust t.o.v. de eerdere ondersteuning door enkel een balkje haaks op de middenrib tegen de zijwand...
Omdat de modules tussen de helix en keerlus nu samen een lengte van 244cm overbruggen, is er een gevaar van doorhangen. Dus een extra IKEA® pootje gehaald, waar deze module op te rusten komt. Net als de Helix en keerlusmodules doen. 1 pootje kan een gewicht tot 100 kg. aan, men adviseert tot 50 kg. te belasten. Ik denk niet dat ik dat ga redden...
Bevestiging van de modulebak op het pootje geschiedt d.m.v. een aluminium hoekprofiel 30mmx30mm (LxB)
Na een kleine 3 uur werken, ben ik weer 2 modulebakken rijker. De schaduwstationmodule is ook weer voorzien van 2 handvaten aan elke kopse zijde...
"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"
Na thuis voorzien te zijn van de eerste voorbereidingen voor elektra & blauwe Gamma plaat, gaat de module op reis naar de rest van de baan...
Was ik zo dom om de stekkers te vergeten... Dus alleen de kabels zitten nog onder deze module. 1 voor 7,5V en 1 voor 15V. Ook weer afgeschermd in flexibele buis, gelijk aan de andere modules...
Alvorens in zijn Duif-grijze jasje gestoken te worden, wordt eerst de gehele module in de grondverf gezet. Rechts op de foto liggen de 4 staanders voor de module Station Rijen die boven deze module komt te hangen. Ook deze staanders zijn gegrond...
De reeds geplaatste staanders op de modules zijn vandaag verder afgewerkt. De zijkantjes zijn in Duif-grijs gestoken. Ook is de rest van de ombouw nogmaals voorzien van een laag Duif-Grijs om kleurverschil te voorkomen...
Het testen van de baan + verhelpen eventuele problemen
Na het schilderwerk ben ik begonnen met het opnieuw testen van de baan. Na de verhuizing van de gehele baan heb ik nog wel wat gereden, maar echt getest heb ik niet meer. Ook heb ik inmiddels de wissels van het Schaduwstation allemaal aangesloten en ingeregeld. In OCConfig werkte dat prima, in I-train ook, maar dan zonder treinbewegingen of het 'automatisch rijden'. Daarnaast bezit ik dus inmiddels een nieuwe laptop speciaal voor de modelbaan, en of daar alles goed op geïnstalleerd was, was de vraag...
De eerste inschakeling van het systeem was dan ook heel erg spannend!
Máár, het resultaat was geweldig! Van de 8 wissels waren er 2 die niet lekker meewerkte, dit was zo opgelost via OCConfig. De suspend tijd bij 1 wissel was net te kort, waardoor het wissel niet omging. De servo werd te vroeg afgeschakeld namelijk.
Bij het ander wissel bleek ik 1 instelling niet opgeslagen te hebben, dus kreeg hij niet het juiste commando.
De rest werkte! Een enorm fijn gevoel!
De 'nieuwe' laptop, hier even provisorisch op de module Venneweg. Later komt er óf een laptopslede in een van de modules, óf ik scharrel ergens een klein klaptafeltje op. Het laatste heeft als voordeel dat ik een eventuele consumptie op de beurs (of thuis) niet op de baan hoef te zetten!
Verder werden nog enkele kleine problemen snel verholpen, te weten:
> 3 gebroken solderingen in de helix. 1 Daarvan was zo ernstig dat ik een stuk rails heb vervangen... Wat een K*Tklus is dat in een beperkte ruimte!
> Een blok bleek nog geen ingeslepen secties te hebben, waardoor er niet 1 maar 3 bezetmelders tegelijk oplichtten in I-train en de treinen ook niet meer verder wilde rijden. Na 2 keer slijpen met de dremel was dit verholpen...
> De baan was ontzettend smerig geworden, ondanks dat het een schone ruimte is waar hij staat. Dus samen met Vera een half uur flink met een katoenendoek en wasbezine aan het poetsen geweest. Daarna waren er een stuk minder contactproblemen...
> In de scenery van module Venneweg stond 1 bovenleidingsportaal voet binnen het profiel-vrije ruimte. Althans, de voet. Thuis heb ik e.e.a. getest met de MaK van Minitrix, dat is zo'n beetje de breedste lok die er te vinden is in N-spoor, dus ik dacht, dat zit wel goed! Helaas...
Ik heb o.a. een werktreintje met zelflossers van Flm rijden. Deze bezitten een soort hendeltje / pootje aan de zijkant wat naar buiten toe wegbuigt. Deze kwam nét tegen de voet van het bovenleidingsportaal aan. Na een paar halen met de dremel is de voet wat versmald en kunnen de wagonnetjes passeren. Hieronder enkele begeleidende foto's:
De boosdoener...
De messingschroef werd iets afgeslepen met de dremel...
Tadáaaaa het past weer!
I-train uittesten
Het rijden werkt verslavend. Daarnaast zijn er zoveel instellingen in I-train die je aan kunt passen voor een nog soepelere treinenloop, dat je al snel tijd tekort komt. Zo ook deze week. Allerlei afspraken en verplichtingen gooiden roet in het eten om écht uitgebreid te testen. Ook het feit dat de baan niet 'af' is en de treinen op module Venneweg dus 'doodlopen' helpt niet mee. Toch zijn er al wel belangrijke dingen ontdekt in I-train m.b.t. het zo storingsvrij mogelijk rijden. Bijvoorbeeld:
> Een maximum snelheid van 100km/h in de helix binnenbocht is veel te hoog. Treinen ontsporen daardoor, vooral op de weg naar boven. Een maximum van 60 - 80 km/h is acceptabeler. Echter voor sommige analoge treinen betekend dat zij pas op gang komen bij 60 km/h. (Onge-ijkt)
> I-train veroorzaakt een deadlock bij meer dan 4 treinen op de baan. Nu heb ik 6 opstelsporen, dus hopelijk verhelpt het zichzelf als de treinen wél via station Rijen en de keerlus kunnen rijden...
Vandaag (zaterdag 01 augustus) heb ik in totaal 3uur gereden, waarvan 30 minuten écht vol automatisch. Zonder al te grote problemen. Wat mij opvalt is dat soms alles probleemloos gaat en dan plots treinen in hetzelfde rondje als daarvoor om de haverklap stilvallen. Vuil op de rails, verloren reservering, doorschieten na een bezetmelder etc. etc. Die finetuning hoop ik de komende tijd eruit te filteren!
Planning
> Afronden van de bouw van de 2 schaduwstation module. Dat is dus incl. leggen van de rails en aansluiten van de electra. Op deze bak komt vooralsnog geen TM44 of OC32, dus is het zaak dat er enkel de electra doorverbonden wordt.
> Module station Rijen bewerken. Dit is nog een module van een andere, minder stevige houtsoort en constructie. Samen met de module Karolusstraat is dit een module o.b.v. Vuren hout en MDF. Al het verhuizen en gesjouw met de module heeft hem geen goed gedaan. Zowel qua constructie áls qua scenery moet hier nog heel veel gebeuren voor een toonbaarder resultaat dan nu het geval is!
> Fabriceren van de draagconstructie voor module Station Rijen. Deze constructie klinkt erg duur / complex, maar het wordt niet meer dan 4 dragende staanders, bestaande uit Maranti multiplex 43,5 x 10cm x 12mm (LxBxH) welke d.m.v. schroeven vastgezet gaan worden.
> "
Minder typen, meer foto's en filmpjes uploaden en posten"...
Tot slot...
Sluiten we af met een sfeerplaatje van de module Venneweg welke ik vandaag gemaakt heb tijdens het testen. De Railion 6408 vertrekt richting Tilburg GE met een autotrein + lege bakwagen van de Bauknecht®.
Hopelijk binnenkort veel meer foto's en filmpjes van de rest van de baan!!! Alle successen deze week, geven me wel veel goede moed, inspiratie en motivatie! Dus stay tuned!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje