Pagina 29 van 54
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 23 mar 2019 14:59
door Debvd
Hoi Michiel,
Goed te zien dat je weer lekker bezig bent
Ziet er alweer goed uit
Mvgr Bjorn
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 24 mar 2019 09:22
door Michiel
Thanks, Bjorn. Om de wrange nasmaak van het vorig filmpje door te spoelen, heb ik een nieuw filmpje gemaakt van van de wederopbouw, met een vrolijker beeld van de toestand:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 24 mar 2019 10:15
door Hoontje
Leuk filmpje Michiel!
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 24 mar 2019 10:59
door Alro
Mooi filmpje en weer duidelijk ingesproken - daar hebben we geen ondertitels voor nodig wat we tegenwoordig op de Nedelandse TV altijd plegen te doen bij Vlaamse series
(maar goed, in België kunnen ze op TV ook geen Hollands meer verstaan
).
Na dit “overbodig” commentaar van mij ben ik blij dat t weer de goede kant op gaat met je baan, Michiel!
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 24 mar 2019 20:38
door Nico Essers
Goed bezig Michiel, leuk filmpje.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 19 apr 2019 19:17
door Michiel
Na 2 weken afwezigheid, weer thuis en heb deze Arnold BR 93 gedigitaliseerd:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 20 apr 2019 11:48
door Krab
Die loopt lekker over je baan Michiel
En gelijk een stukje van je baan in opbouw gezien .
mvg Sjaak
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 20 apr 2019 20:58
door Michiel
Ik ben inderdaad bezig met de wederopbouw, Sjaak. Vandaag heb ik het spoortrace van het laatste segment in ruwbouw gezet. De helling is 2%. Hopelijk vinden langere treinen dit ook wel lekker. Testritten zullen het later uitwijzen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 27 apr 2019 21:19
door Michiel
Het was een super-drukke week, maar vandaag weer wat kunnen werken aan de baan. De kurk van het eerste segment ligt vast. Dit segment is klaar om sporen te ontvangen. 7 andere segmenten wachten nog om bekurkt te worden. De onderdoorgang op de foto is heel nipt. Normale modellen (stoom en diesels, niet elektrisch) kunnen er net onder. Ik moet nog wel testen met uitzonderlijk hoog materieel, zoals US-spul (ROD en WD oorlogsmaterieel) en de TOMIX stofzuiger.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 27 apr 2019 22:07
door bpieters
hoi Michiel,
ik zie op de tekening die op de baan ligt in rood aangegeven opstelsporen die ik niet zag op je eerdere baanplan.
Zijn dat extra sporen of vervallen de opstelsporen in het schaduwstation?
groet,
Bert
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 27 apr 2019 22:34
door Nico Essers
Heel netjes gemaakt Michiel.
Je zou misschien nog een paar mm hoogte kunnen winnen door boven het spoor triplex van 3 mm te gebruiken. Dat moet voor zo'n korte overspanning sterk genoeg zijn.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 27 apr 2019 22:40
door Michiel
De rode opstelsporen zijn de openlucht opstelsporen van het station Brussel-Luxemburg voor het opstellen van treinen buiten de spitsuren, net als bij hjet grote voorbeeld. Deze sporen waren al gepland van het prille begin van m'n baan. Op de eerste pagina van mijn draad zie je die rode sporen ook liggen.
Ik bouw het station in fases, want meteen het hele station bouwen kost een fortuin aan wissels, aandrijvingen en decoders. Vandaar dat ik het stapje voor stapje doe, en dat de rode sporen niet altijd op het plan van het moment staan. De rode opstelsporen komen als laatste het station aanvullen want ze zijn het minst essentieel voor de werking van het station.
@Nico Essers, ik gebruik al 3 mm MDF voor de overspanning, daar waar de rest 8mm multiplex. We zitten op dezelfde golflengte.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 28 apr 2019 09:45
door bpieters
hoi Michiel,
Het is mij duidelijk vwb de rode sporen. Ik had het nog niet eerder opgemerkt.Je hebt gelijk om dat in fases te doen.
Bij de tunnel zou je de mdf ipv het kurk kunnen leggen en onder evt de kurk weglaten of dunner kurk nemen.Scheelt weer een aantal mm's.
Mooi stukje werk maak je!
Groet,
Bert
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 28 apr 2019 12:26
door Michiel
Mocht de tunnel te laag zijn, heb ik inderdaad nog speelruimte langs die kant. Maar ik wil eerst alle kurk gelegd hebben op alle segmenten. Daarna ga ik sporen leggen (rudimentair) en testrijden.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 13:01
door Michiel
Ik weet weer wat doen! ::) ;D
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 13:21
door Debvd
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 15:18
door Michiel
Opgelost! Dat is dus een vraagteken en probleem minder. Alle kurk is gelegd. De segmenten zijn klaar om sporen te ontvangen. Hiervoor moeten de bakken nog wel eerste met inslagmoer en bout aan elkaar gezet worden, opdat hun definitieve onderlinge positie bepaald is. Winkels zijn dicht.... dat is dus een verhaal voor ten vroegste morgen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 15:23
door Nico Essers
Dat zal net een mm of 3 zijn schat ik dat je tekort komt. Is de TOMIX de hoogste wagon die je hebt ?
Net op het moment van posten kom je al met de oplossing zie ik. Dit was ook zo ongeveer mijn gedachte. Prima opgelost.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 17:52
door Rene-k
Michiel, ik zou eerder voor een Rampa moer kiezen dan een inslagmoer. Rampa moer draai je in het hout als een schroef en kun je nog extra borgen met lijm. Zal niet zo snel los gaan als een inslagmoer.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 18:01
door Michiel
@Nico Essers De Tomix stofzuiger is inderdaad het hoogste model, en net zo hoog als de maximale NEM-norm zonder bovenleiding toelaat (ik dacht zo van buiten 33mm hoog).
@Rene-k Een inschroefmoer in plaats van een inslagmoer; goed idee! Ik ga morgen hier bij de bouwmarkt eens zoeken naar inschroefmoeren. Bedankt voor de tip!
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 18:59
door bpieters
mooi opgelost met de onderdoorgang.
rampamoer was mij nog onbekend maar wel handig denk ik.
weer wat geleerd!
groet,
Bert
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 20:24
door Debvd
Michiel,
Lijkt wel of het meer dan 3 mm hoger is geworden of is dt de hoek van de foto?
Gr. Bjorn
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 20:44
door dwarsligger
Er zijn ook een soort van inslagmoeren te koop die je met losse schroefjes vast zet.
Althans die heb ik eens ergens afgedraaid. Lijkt me nog steviger. Ze moeten dan wel verzonken ingebouwd worden ivm de uitstekende schroefkopjes.
Edit: flensmoeren
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 21:23
door Michiel
Een tussenstand in de vorm van een kort filmpje:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geplaatst: 01 mei 2019 23:34
door Hoontje
Weer een magnifiek filmpje Michiel. Fijn dat het probleem met de onderdoorgang relatief makkelijk is opgelost!
Groetjes
Hoontje