Pagina 4 van 4

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 18:39
door FidOo
Afbeelding

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 18:41
door Zaunkönigs Bahn
Mooi plaatje, en dat geeft ie de hele dag aan?

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 18:42
door Zaunkönigs Bahn
Overdijk schreef:Pakt chips en een biertje en gaat er eens goed voor zitten. :twisted:
Goed idee :D

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 18:46
door martindomburg
Zaunkönigs Bahn schreef:Mooi plaatje, en dat geeft ie de hele dag aan?
Uhm, als Installatietechnicus en daarnaast iemand die al heel wat jaren deze installaties aanlegt, ontwerpt en inspecteert kan ik volmondig JA zeggen.

Dat de waarde in voltage geleverd per gemeente kan variëren is een ander verhaal, ik meet hierzo 222VAC. Waar Joost meet ligt onder water en dat geleid beter :lol:
Als jij nog een installatie hebt die op een dag schommelt in voltage zou ik eens naar je huisinstallatie gaan kijken. Of dit aan een expert over laten uiteraard.

Maar ff voordat we hier straks mensen wat gaan bijspijkeren over huisinstallaties:

JA er komt tussen de 220-230V stabiel uit een NL installatie, Belgie sinds kort ook (voorheen had je er nog 110V installaties)
NEE transformatoren of voedingen hebben er geen moeite mee de spanning stabiel te houden. of het nu 110V is, 180V of 230V Sinds al heel wat jaren worden voedingen stabiel geregeld.

Dus we gaan gewoon verder waar dit draadje om draait: Voeding van je centrale:
NEE alles boven 15VDC of 12VAC is onnodig en alles onder 15VDC of 12VAC is voor N en H0 digitaal perfect!!!!!
NEE je MOET niks vervangen, die keuze is aan jezelf. Zolang je decoders de hoge spanning kunnen verdragen en je locs niet snel onderhoud willen is er niks aan de hand.

Wil je weten of je voeding voldoende is? LEES eerst ff de beginpost, dat lulverhaal heb ik niet voor jan met de pet getikt. Heb je dan nog steeds vraagtekens, post dan je vraag.

Groetjes

P.s.: Joost, Turbo uit de wcd kerel!!! gewoon boven de 230V

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 18:52
door Zaunkönigs Bahn
martindomburg schreef:Dat de waarde in voltage geleverd per gemeente kan variëren is een ander verhaal, ik meet hierzo 222VAC. Waar Joost meet ligt onder water en dat geleid beter :lol:
Als jij nog een installatie hebt die op een dag schommelt in voltage zou ik eens naar je huisinstallatie gaan kijken. Of dit aan een expert over laten uiteraard.
Yup. 236 op dit moment.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 dec 2016 18:56
door Hoontje
Heren,

Zullen we weer terug naar het eigenlijke onderwerp gaan ipv de plaatselijke stopcontact-meetcompetitie?
Dit draadje schiet op deze manier zijn doel voorbij. Dus, terug naar het onderwerp aub.

Groetjes

Hoontje
Team Moderators

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 17 dec 2016 19:23
door nspoorkees
Ik heb de MeanWell 15V voeding inmiddels van Martin ontvangen en aangesloten op de Roco/Flm multimaus, dat werkt prima. Loks rijden nu inderdaad wat langzamer, dus alles moet een tikje omhoog.
Wat me opvalt is dat loks met een Kuhn N45, waarvan ik altijd roep (riep!) dat die niet echt konden kruipen, dat nu een stuk beter doen... beeld ik me dat in of is dat te verklaren?

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 17 dec 2016 21:51
door martindomburg
Yep, dat komt inderdaad door de lagere spanning. Hiermee presteert een loc beter op lage snelheden!

Groetjes

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 jan 2017 13:00
door Hanstrein
Ben nieuw hier .
Heb beetje elektronica achtergrond .
En heb net de nodige nieuwe zaken aangeschaft .
Mijn advies zoek het zo laag mogelijke kwa spanning .
Heb een Dr5000 met regelbare voeding hmm soort van .
Je kan hem in stappen instellen .
Staat nu op 16 v ,en mijn Fl br50 rijd perfect :)
Zou zeggen lees gewoon eens wat andere er over zeggen .
Soms verrassend zinnig :)

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 27 jan 2017 12:01
door gvandersel
Ik heb hier een RMX950USB. Beide voedingsingangen (rails en bus, het is een Selectrix systeem) worden uit een ringkern trafo gevoed van 2 x 15Vac (50VA).
De bus heeft een voeding van circa 20Vdc (klopt met het verhaal van Martin).
Op de rails met de scoop gemeten. Daar meet ik een blokgolf van 19V + en -.
Mijn treinen rijden allemaal al jaren normaal en afregelen doe ik met de daarvoor bestemde CV's (heten iets anders op een Selectrix systeem).

Mijn ervaring: blijf op de rail onder de 21V, dan gaat je decoder niet kapot en gebruik de voeding die bij je centrale hoort.
IB altijd wisselspanning i.v.m. de intern gebruikte voeding. Voor zover ik de overige centrales ken, kan je kiezen uit wisselspanning (max 15Vac ) of gelijkspanning (max 22Vdc).

Groet,

Gerard van der Sel.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 27 jan 2017 13:25
door martindomburg
Hoi Gerard,

Klopt, je rmx decoders hebben een werkspanning van 30vdc. Dat is een mooie eigenschap van d&h, een kuehn word te warm (23V)

Je stelling van 21vdc verwerp ik, laisdcc, tran, de nieuwe gen. Nano decoders en de dh05 zullen dan direct verbranden.

Wil je met alle decoders kunnen werken blijf dan onder de 15vdc.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 27 jan 2017 13:55
door FidOo
Behalve het verhaal van Martin hierboven waar ik het volledig mee eens ben komt ook die buffercondensator schakeling om de hoek kijken. 16v is een cruciale grens voor condensatoren. 1 stap groter is 20V maar dan worden de condensatoren ook gelijk een stuk groter. En dat kan dan net een probleem zijn.

Bv in mijn köfjes zitten 16v 100uf keramische condensatoren. 18v er op en tis klaar.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 27 jan 2017 14:30
door martindomburg
100% true, tnxs voor de aanvulling

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 mar 2017 15:33
door PaulRoman
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum, reed vroeger N-analoog met zelfbouw elektronika (niet zelf ontworpen), en nu met N-digitaal DCC.
Ik wil graag gelijk op de gevoerde dicsussie inhaken naar aanleiding van een produkt dat ik heel toevallig vond op de site van Herr Arnold Huebsch, toen ik op zoek was naar Arnold onderdelen.
Aangezien ik aan de voorkant van het traject trafo (230V~ in 16V~ uit), Intellibox Basic niets wil veranderen, zou ik met dit produkt "DSR" http://amw.huebsch.at/Produkte/DSR.htm geschakeld tussen IB-output en rails dus de railspanning op een nette gestabiliseerde en symmetrische DCC van zo'n 15V kunnen instellen. Lijkt mij ook een serieuze oplossing om op een lagere baanspanning uit te komen.

Groet,

Paul

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 07 mar 2017 16:00
door dentheo
inderdaad nuttige toevoeging aan centrales die die mogelijkheid niet ingebouwd hebben, om gevoelige decoders een langer leven te gunnen.
Je kan ook de ingangstrafo scherper kiezen, dat lijkt mij energie-technisch zelfs het meest logische, maar daar schijnen sommige centrales dan weer niet van te houden.

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Geplaatst: 08 mar 2017 10:41
door PaulRoman
Hoi Theo,

Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in, Theo. Wat je er aan het begin teveel aan energie instuurt hoef je dan aan het eind niet ongebruikt in warmte te verstoken.
In mijn geval ligt de situatie iets gecompliceerder, omdat de stroomvoorziening van het net al niet al te constant is (Roemeens platteland). Dus een stabilisatie aan het eind van de keten is sowieso al hard nodig. En bovendien heb ik ooit een mooie 'grote voeding' (ik meen naar een ontwerp van Huib Maaskant) gebouwd. En de Intellibox ga ik ook niet zomaar vervangen. En als ik het schema van deze DSR eens bekijk is dat ook heel goed als zelfbouw te doen.

Groet,

Paul