Ombouw Database: Welke decoder?
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
Re: Ombouw Database: Welke decoder?
Nee, tel de binaire getallen van der gewenste functies bij elkaar op.
Volgens mij moet cv33 op 73
En cv 34 op 134
Volgens mij moet cv33 op 73
En cv 34 op 134
Martin, ik wacht wel tot je het op je gemakkie uit hebt kunnen testen. Ik krijg het niet voor elkaar...... fijne jaarwisseling.
Jos
enne....voor zover bedankt voor je hulp.
Jos
enne....voor zover bedankt voor je hulp.
Martin, was jij er al uit welke waardes zorgen voor cabine verlichting in de rijrichting?
Jos
Jos
-
Jos, kan je de Cv niet uitlezen?? Als beide dezelfde decoders zijn, even Cv33 en 34 van de goede lok uitlezen en de foute lok programmeren, en klaar in keessie
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
Hoi Jos,
De waardes zou als ik het goed heb zo moeten zijn
vooruit schakel je F0l, Aux 1 en Aux4 waarde is dan 37 in CV33
Achteruit schakel je F0r, Aux2 en Aux3, waade is dan 26 in cv34
Klopt het nu? Probeer anders 21/42 even
De waardes zou als ik het goed heb zo moeten zijn
vooruit schakel je F0l, Aux 1 en Aux4 waarde is dan 37 in CV33
Achteruit schakel je F0r, Aux2 en Aux3, waade is dan 26 in cv34
Klopt het nu? Probeer anders 21/42 even
Martin, CV33 - 37 en CV34 - 26 werkt als een speer. Bedankt voor je hulp.
Jos
Jos
Kan het zijn dat de N45 een beveiliging heeft? 1 van de 2 1200 loc's rijdt een tiental rondjes en stopt er dan mee. Verlichting blijft branden. Uitlezen van de decoder werkt niet. Baanspanning voor een kwartiertje eraf en dan gaat hij weer vrolijk verder.
Jos
Jos
Hoi Jos,
Heb je ook al geprobeerd van decoder te wisselen?
Wellicht ligt het aan de hittebeveiliging van de loc zelf.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Was ik van plan om vandaag even te doen....hahahamikey schreef:Hoi Jos,
-
Nieuw object: Fleischmann 7231 aka BR 212 381-8
Budget advies: Laisdcc 860012
Klasse advies: Uhlenbrock mini 73400
En loc waarbij het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke decoder je neemt. Want bij alle decoders reedt de loc erg netjes!!
Dan ga je af op gevoel met welke decoder de loc het mooist geluid/kruip en snelheid effect geeft. Daarmee kwam ik tot het volgende lijstje waarbij ik erg twijfelde tussen de Uhlenbrock en de Zimo. Maar helaas de Zimo past niet netjes in de kap, de Uhlenbrock wel. Die gefet een mooie frequentie op de motor en een lekkere vloeiende reactie op de controller.
Daarmee is de Uhlenbrock samen met de ESU overigens de enigste want de rest voelde wat rauwig en direct aan.
1. Uhlenbrock
2. ESU
3. Kuehn
4. Laisdcc
5. Zimo
6. Rauthenhaus
7. Tran
8. Fleischmann
9. Lenz
En loc waarbij het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke decoder je neemt. Want bij alle decoders reedt de loc erg netjes!!
Dan ga je af op gevoel met welke decoder de loc het mooist geluid/kruip en snelheid effect geeft. Daarmee kwam ik tot het volgende lijstje waarbij ik erg twijfelde tussen de Uhlenbrock en de Zimo. Maar helaas de Zimo past niet netjes in de kap, de Uhlenbrock wel. Die gefet een mooie frequentie op de motor en een lekkere vloeiende reactie op de controller.
Daarmee is de Uhlenbrock samen met de ESU overigens de enigste want de rest voelde wat rauwig en direct aan.
1. Uhlenbrock
2. ESU
3. Kuehn
4. Laisdcc
5. Zimo
6. Rauthenhaus
7. Tran
8. Fleischmann
9. Lenz
Jos misschien even handiger om de discussie van de 1200 te voeren in een ander draadje, t wordt nu wel erg onoverzichtelijk.sjoef schreef:Was ik van plan om vandaag even te doen....hahahamikey schreef:Hoi Jos,
Misschien dat een MOD-je de 1200 berichten zou willen afsplitsen naar een eigen topic.
Martin, is misschien handiger om ook Type decoder aan te geven. dus N45, of Eso LoPi V4 Micromartindomburg schreef:Nieuw object: Fleischmann 7231 aka BR 212 381-8
1. Uhlenbrock
2. ESU
3. Kuehn
4. Laisdcc
5. Zimo
6. Rauthenhaus
7. Tran
8. Fleischmann
9. Lenz
-
Ik dacht, staat al in de openingstopic, dus hoef ik niet te herhalen
-
Nieuw item: Starttrain NS1300 - ST60141
Budget advies: Laisdcc 860013
Klasse advies: Zimo MX622
Vandaag de Starttrain 1300 getest van Hoontje, met een verassend resultaat. Een groot issue van de loc is dat hij lastig te controleren is en een lage snelheid heeft. Uit deze testen blijkt dat het niet aan de loc hoeft te liggen.
De meeste decoders reageerde traag op het draaien van de profi-boss. Als je de stappen veranderde kwam hij pas 2-3 seconden later mee. Dat was niet het geval bij de Laisdcc en de Zimo MX622. Bij die twee decoders reageerde de loc direct op de draaiknop en daarbij was de topsnelheid ook een stuk hoger dan bij de Kuehn en zelfs de RMX.
De Kuehn staat op 3 omdat hij direct doet wat hij moet doen voor weinig geld.
Mijn lijst:
1. Zimo MX622
2. Rauthenhaus RMX990c (note: extra zelfgemaakte functies niet makkelijk toe te voegen)
3. Kuehn N45
4. Laisdcc 860013
5. ESU LokPilot 4.0
6. Lenz Silver mini
7. Uhlenbrock
8. Tran DCX76
Budget advies: Laisdcc 860013
Vandaag de Starttrain 1300 getest van Hoontje, met een verassend resultaat. Een groot issue van de loc is dat hij lastig te controleren is en een lage snelheid heeft. Uit deze testen blijkt dat het niet aan de loc hoeft te liggen.
De meeste decoders reageerde traag op het draaien van de profi-boss. Als je de stappen veranderde kwam hij pas 2-3 seconden later mee. Dat was niet het geval bij de Laisdcc en de Zimo MX622. Bij die twee decoders reageerde de loc direct op de draaiknop en daarbij was de topsnelheid ook een stuk hoger dan bij de Kuehn en zelfs de RMX.
De Kuehn staat op 3 omdat hij direct doet wat hij moet doen voor weinig geld.
Mijn lijst:
1. Zimo MX622
2. Rauthenhaus RMX990c (note: extra zelfgemaakte functies niet makkelijk toe te voegen)
3. Kuehn N45
4. Laisdcc 860013
5. ESU LokPilot 4.0
6. Lenz Silver mini
7. Uhlenbrock
8. Tran DCX76
Toevallig in de nu 1306 geworden Startrain gelijk ook een Liasdecoder gestoken.
Eens kijken hoe die het doet.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
En? Ben benieuwd of mijn bevindingen overeenkomen met die van jouOverdijk schreef:Toevallig in de nu 1306 geworden Startrain gelijk ook een Liasdecoder gestoken.
-
Even wat anders,
In het begin riep ik dat ik de Doehler & Haass decoders niet ging testen omdat ze gelijk zijn aan de RMX990c van Rauthenhaus.
Ik heb hier toch wat reacties op gekregen en na wat discussies moet ik toch toegeven me hierin te hebben vergist. Niet dat die gelijk is aan de Rauthenhaus maar om het feit dat hij niet mag ontbreken op de lijst.
Daarom heb ik hem alsnog toegevoegd aan de checklist.
Mvg
In het begin riep ik dat ik de Doehler & Haass decoders niet ging testen omdat ze gelijk zijn aan de RMX990c van Rauthenhaus.
Ik heb hier toch wat reacties op gekregen en na wat discussies moet ik toch toegeven me hierin te hebben vergist. Niet dat die gelijk is aan de Rauthenhaus maar om het feit dat hij niet mag ontbreken op de lijst.
Daarom heb ik hem alsnog toegevoegd aan de checklist.
Mvg
-
Edit op bovenstaande:
Ik heb vandaag een verse lading decoders van zowel D&H als Rauthenhaus ontvangen. Ik heb gelijk maar de proef op de som genomen en bij deze kan ik bevestigen dat ook in het rijgedrag de DH10c en de RMX990c nauwelijks van elkaar verschillen. Je merkt wel iets verschil in de motorfrequentie en de aansturing maar het resultaat is nagenoeg hetzelfde. Waar zit hem dan behalve de prijs verder het verschil in:
Instellingen, dat is de grootste verschil. Ga je echt op de lastregeling specifiek inregelen dan merk je dat de software van rauthenhaus en die van Doehler & Haass verschillen. Daarbij heeft de RMX een paar cv's ingeruild voor andere functies zoals tijdlimiet. Dat bepaald hoe lang een decoder door mag leven bij stroomonderbreking. Iets wat bij de D&H niet in te stellen is. (please correct me if i'm wrong, zie het nergens staan)
Edit: met CV137 kan je het bij de DH10c uitschakelen. Bij de RMX kan je het regelen!
Dus resume
De D&H en de RMX kunnen als gelijke worden beschouwd in deze database, Hoe ik hem ga invullen ben ik nog niet helemaal over uit. Daarover neem ik graag jullie input mee.
Ik heb vandaag een verse lading decoders van zowel D&H als Rauthenhaus ontvangen. Ik heb gelijk maar de proef op de som genomen en bij deze kan ik bevestigen dat ook in het rijgedrag de DH10c en de RMX990c nauwelijks van elkaar verschillen. Je merkt wel iets verschil in de motorfrequentie en de aansturing maar het resultaat is nagenoeg hetzelfde. Waar zit hem dan behalve de prijs verder het verschil in:
Instellingen, dat is de grootste verschil. Ga je echt op de lastregeling specifiek inregelen dan merk je dat de software van rauthenhaus en die van Doehler & Haass verschillen. Daarbij heeft de RMX een paar cv's ingeruild voor andere functies zoals tijdlimiet. Dat bepaald hoe lang een decoder door mag leven bij stroomonderbreking. Iets wat bij de D&H niet in te stellen is. (please correct me if i'm wrong, zie het nergens staan)
Edit: met CV137 kan je het bij de DH10c uitschakelen. Bij de RMX kan je het regelen!
Dus resume
De D&H en de RMX kunnen als gelijke worden beschouwd in deze database, Hoe ik hem ga invullen ben ik nog niet helemaal over uit. Daarover neem ik graag jullie input mee.
-
Vanavond weer een nieuwe slachtoffer: Minitrix 12798 BE 6/8III ofwel der kroko genoemd.
Om jullie ook eens te laten zien hoe ik het test heb ik een filmpje gemaakt van de testwerkzaamheden. Het beeld is helaas verticaal opgenomen, mijn standaard was defect dus er was geen andere optie om te filmen en te testen tegelijk.
(kan even duren voor hij beschikbaar is van moment van schrijven)
Maar het is een loc met een twist. Zoals je in het filmpje kunt zien was de ZIMO MX622 de beste keuze.... Althans totdat ik de loc ook daadwerkelijk ging ombouwen. Toen bleek dat de Zimo decoder helemaal niet in de behuizing paste. Het werd dus een Rauthenhaus RMX990 decoder. Jammer want de Zimo was echt beter.
De loc is uitgevoerd met een mooie onderhoudsvrije motor en naast de motor is precies genoeg ruimte voor een DH10c of een RMX990c. omdat de laatste net wat mooier met de motorfrequentie omging heeft hij met een minimale marge nipt gewonnen van de DH10c, met de Uhlenbrock als mooie nummer 3.
Budget advies: Uhlenbrock 73400
Klasse advies: Rauthenhaus RMX990c (Doehler & Haass DH10c volstaat ook)
De lijst, na uitval van Zimo:
1. Rauthenhaus RMX990c
2. Doehler & Haass DH10c
3. Uhlenbrock 73400
4. Tran DCX76
5. Kuehn N45
6. Lenz Silver mini
7. Laisdcc
8. ESU LokPilot micro 4.0
9. Fleischmann
Om jullie ook eens te laten zien hoe ik het test heb ik een filmpje gemaakt van de testwerkzaamheden. Het beeld is helaas verticaal opgenomen, mijn standaard was defect dus er was geen andere optie om te filmen en te testen tegelijk.
(kan even duren voor hij beschikbaar is van moment van schrijven)
Maar het is een loc met een twist. Zoals je in het filmpje kunt zien was de ZIMO MX622 de beste keuze.... Althans totdat ik de loc ook daadwerkelijk ging ombouwen. Toen bleek dat de Zimo decoder helemaal niet in de behuizing paste. Het werd dus een Rauthenhaus RMX990 decoder. Jammer want de Zimo was echt beter.
De loc is uitgevoerd met een mooie onderhoudsvrije motor en naast de motor is precies genoeg ruimte voor een DH10c of een RMX990c. omdat de laatste net wat mooier met de motorfrequentie omging heeft hij met een minimale marge nipt gewonnen van de DH10c, met de Uhlenbrock als mooie nummer 3.
Budget advies: Uhlenbrock 73400
Klasse advies: Rauthenhaus RMX990c (Doehler & Haass DH10c volstaat ook)
De lijst, na uitval van Zimo:
1. Rauthenhaus RMX990c
2. Doehler & Haass DH10c
3. Uhlenbrock 73400
4. Tran DCX76
5. Kuehn N45
6. Lenz Silver mini
7. Laisdcc
8. ESU LokPilot micro 4.0
9. Fleischmann
-
Ik heb de database uitgebreid met een 3-tal locs.
Als eerste de twee Minitrix HUSA modellen 1621 en BR 189. Hierbij heb je keuze uit 2 decoders: Minitrix of Rautenhaus MTC14. Ik heb de beide getest en in beide gevallen behaalde ik met de MTC14 decoder van Rautenhaus het mooiste resultaat.
Daarnaast een uitgebreide test met een oudje: Fleischmann 7234 - BR 218
Eigenlijk waren alle decoders gewoon goed. Het gaat hem hier echt om kleine veraschillen. Zo kruipt de SX techniek van D&H/Rautenhaus en Tran het mooist maar gaven de ZIMO en ESU overal de mooiste resultaten. Gevolgd door verassend Fleischmann zelf.
De Kuehn presteerde zoals verwacht gewoon op alle gebieden normaal, niet veel bijzonders gewoon goed.
De ZIMO is nummer 1 geworden ondanks dat de ESU LokPilot v4.0 net wat mooier gedrag vertoonde. Dit om de simpele reden dat de LokPilot freeswerk vereist vanwege zijn grote condensator op de kop. De Zimo leg je gewoon op de printplaat.
De lijst:
1. Zimo MX622
2. ESU LokPilot v4
3. Fleischmann
4. Lenz Silver
5. Kuehn N45
6. Rautenhaus RMX990
7. Doehler & Haass DH10c
8. Tran DCX76
9. Uhlenbrock
10. Laisdcc omdat deze gewoon niet past. Anders was hij het budget advies geweest.
Als eerste de twee Minitrix HUSA modellen 1621 en BR 189. Hierbij heb je keuze uit 2 decoders: Minitrix of Rautenhaus MTC14. Ik heb de beide getest en in beide gevallen behaalde ik met de MTC14 decoder van Rautenhaus het mooiste resultaat.
Daarnaast een uitgebreide test met een oudje: Fleischmann 7234 - BR 218
Eigenlijk waren alle decoders gewoon goed. Het gaat hem hier echt om kleine veraschillen. Zo kruipt de SX techniek van D&H/Rautenhaus en Tran het mooist maar gaven de ZIMO en ESU overal de mooiste resultaten. Gevolgd door verassend Fleischmann zelf.
De Kuehn presteerde zoals verwacht gewoon op alle gebieden normaal, niet veel bijzonders gewoon goed.
De ZIMO is nummer 1 geworden ondanks dat de ESU LokPilot v4.0 net wat mooier gedrag vertoonde. Dit om de simpele reden dat de LokPilot freeswerk vereist vanwege zijn grote condensator op de kop. De Zimo leg je gewoon op de printplaat.
De lijst:
1. Zimo MX622
2. ESU LokPilot v4
3. Fleischmann
4. Lenz Silver
5. Kuehn N45
6. Rautenhaus RMX990
7. Doehler & Haass DH10c
8. Tran DCX76
9. Uhlenbrock
10. Laisdcc omdat deze gewoon niet past. Anders was hij het budget advies geweest.
-
We hebben weer een nieuwkomer: Roco N23257 | V200 046
Budgetadvies: Kuehn N45
Het lag dicht bij elkaar in de test maar er vielen drie decoders af waarvan ik het niet had verwacht. De D&H en Rautenhaus werden erg warm van de loc en de Laisdcc presteerde bovenwonder goed maar past gewoonweg niet onder de kap.
An zich niet vreemd van de favorieten want deze loc gebruikt zijn gehele frame als pool voor de motor. De stroomafname en de rest is gescheiden van het chassis na ombouw.
De top:
1) ZIMO MX622, Subliem kruipen, mooie reactie en een goede cruisecontrol
2) Tran DCX76, Kruipt iets minder mooi dan de Zimo maar daarintegen is hij stiller.
3) Kuehn N45, Ook mooi kruipgedrag en de rest was ook erg goed in orde.
4) ESU LokPilot V4.0, alleen vanwege zijn prijs niet op de 3e plek. Verder presteerde ook deze erg goed.
5) Lenz Mini Silver. Stil, rustig gewoon netjes
6) DH10C, mooi maar word te warm
7) RMX990c, Mooi maar word ook te warm
8) Uhlenbrock, waardeloos voor deze loc.
9) Laisdcc, jammer maar die past niet.
Groetjes
Budgetadvies: Kuehn N45
Het lag dicht bij elkaar in de test maar er vielen drie decoders af waarvan ik het niet had verwacht. De D&H en Rautenhaus werden erg warm van de loc en de Laisdcc presteerde bovenwonder goed maar past gewoonweg niet onder de kap.
An zich niet vreemd van de favorieten want deze loc gebruikt zijn gehele frame als pool voor de motor. De stroomafname en de rest is gescheiden van het chassis na ombouw.
De top:
1) ZIMO MX622, Subliem kruipen, mooie reactie en een goede cruisecontrol
2) Tran DCX76, Kruipt iets minder mooi dan de Zimo maar daarintegen is hij stiller.
3) Kuehn N45, Ook mooi kruipgedrag en de rest was ook erg goed in orde.
4) ESU LokPilot V4.0, alleen vanwege zijn prijs niet op de 3e plek. Verder presteerde ook deze erg goed.
5) Lenz Mini Silver. Stil, rustig gewoon netjes
6) DH10C, mooi maar word te warm
7) RMX990c, Mooi maar word ook te warm
8) Uhlenbrock, waardeloos voor deze loc.
9) Laisdcc, jammer maar die past niet.
Groetjes
-
Door een zeer gebrekkige service en tevens onbetrouwbaar in concistentie heb ik de Tran decoderlijn uit de test gehaald.
Als vervanger is de nano decoder PD05a van Doehler & Haass aangedragen.
Groetjes
Als vervanger is de nano decoder PD05a van Doehler & Haass aangedragen.
Groetjes
Martin,
Goede keuze. Onlangs heb ik deze decoder ingebouwd in de Sik van 3DBuilder (Fred)
Rij eigenschappen zijn zonder meer goed, maar wat je ook in je test zou kunnen meenemen is het aantal functies op het gebied van verlichting.
Bij Zimo heb je namelijk de mogelijkheid om standaard allerlei effecten als knipperlicht e.d. middels CV instellingen te gebruiken.
Bij een Doehler & Haas moet je dan aan de slag met knipperleds, condensatoren of externe schakelingetjes.
Voor het echt keine Zimo werk ben ik daarom straks ook heel erg geinteresseerd in een Zimo MX616.
Groeten,
Pieter
Goede keuze. Onlangs heb ik deze decoder ingebouwd in de Sik van 3DBuilder (Fred)
Rij eigenschappen zijn zonder meer goed, maar wat je ook in je test zou kunnen meenemen is het aantal functies op het gebied van verlichting.
Bij Zimo heb je namelijk de mogelijkheid om standaard allerlei effecten als knipperlicht e.d. middels CV instellingen te gebruiken.
Bij een Doehler & Haas moet je dan aan de slag met knipperleds, condensatoren of externe schakelingetjes.
Voor het echt keine Zimo werk ben ik daarom straks ook heel erg geinteresseerd in een Zimo MX616.
Groeten,
Pieter
Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec
Digitaal: OpenDCC, MarDec