Pagina 4 van 38

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 25 apr 2020 22:01
door Folkert van Wijk
Alle kurk is geplakt, en de uitsparingen voor de ondersteboven wisselaandrijvingen zijn geboord en gezaagd.

Nu heb ik twee vraagjes
1 Is het een goed idee om de kurk eerst te verven voor ik de rails er op vast zet?
2 Wat doe ik met al die zilverkleurige onderkanten van de wisselaandrijvingen die nu zo mooi egaal met de ondergrond gelijk liggen?
Ik dacht er voorzichtig een papiertje over te plakken zodat ik er later veilig verf ballast en anders strooisel over kan doen. Is dat een plan?

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 25 apr 2020 22:31
door fenix
Hallo Folkert,

tav je 2e vraag, Dat papiertje er overheen kan best. Wel goed opletten, het rode palletje van de wissel (in ieder geval bij mijn 2 exemplaren hier) steekt iets boven de aandrijving uit. Zorg dat dat vrij kan blijven bewegen en dat er geen grit, lijm of ander spul in het schuifje kan komen en ook niet bij het rode palletje kan binnendringen.

Fenna

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 05:43
door traiNiac
Hallo Folkert,

De kurk verven is niet nodig, de ballastlaag schijnt niet door. Het enige voordeel is dat het kurk geen water opzuigt als je de ballast vernevelt. Ik plakte vroeger een stukje tape over de wisselaandrijving, waarbij ik een klein stukje papier aan de rand van het tape plakte ter hoogte van het palletje. Papier heeft als nadeel dat het vocht opzuigt en dat kan gaan bobbelen of erger nog, je wissel onvoldoende beschermen tegen het vocht bij het aanbrengen van het ballast.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 09:25
door brendo
Hoi Folkert,
Wat betreft je vragen: wat Harry al schreef is kurk schilderen niet nodig. Als de wissel is gelegd met de uitsparing voor de aandrijving, gebruik ik dun blik of dun kunststof. (b.v. die dunne glasplaat wat je in bouwdozen vindt) De kunst is om het egaal te krijgen met het totale oppervlak. Als het eenmaal goed is kun je ballasten. Mijn voorkeur is om het blik/kunststof apart het ballast erop te doen. Leg het dan weer in de baan en doe iets grind over de naden. Bij storing wip je het blik/kunststof uit je baan en kun je de aandrijving repareren. Gebruik geen papier als je gaat bewerken met lijm, water etc.

n.b. denk aan extra ruimte voor je aandrijving zodat je deze makkelijk vanaf je wissel en uit je baan kunt halen. :ugeek:

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 09:59
door Folkert van Wijk
Oké dank jullie wel.
Niet schilderen scheelt weer een tussenstap.
En iets over de aandrijving is dus wel fijn.
Maar geen papier!

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 10:07
door Folkert van Wijk
Ga ik nu dus een nieuwe fase in en kan ik nu dus draadjes solderen en de rails voor het laatst (als het goed is) gaan leggen en vastlijmen...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 11:08
door brendo
Oh ja Folkert, rails apart lijmen is niet persé nodig. Hier en daar fixeren met dubbelzijdig tape en in bochten met met een knopspeld vastzetten. Dan ballast erop en verlijmen op de bekende manier. Na droging zit alles goed op de plek vast. Kun je weer een fase overslaan. :D

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 12:21
door Folkert van Wijk
Hm, heb net een potje boekbinders lijm gescored….
Verder is zo'n beetje alles een bocht op mijn baan, en de flexrails zijn nogal rechtlijnig (lees stug) en hebben wel wat fixeren nodig.
O ja knopspelden blijven in kurk en multiplex denk ik niet zitten.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 16:08
door brendo
Als knopspelden niet wil kun je het ook met kleine kruisschroeven de rails vastzetten tussen de bielzen.
Vervolgens ballasten, drogen en schroeven eruit. Kleine schroefgaatjes weer iets opvullen.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 17:09
door Wim H
Aan de andere kant is er niks mis met het vastlijmen van de rails. Ik doe dat met contactlijm. Dat hecht onmiddelijk. Nadeel is dat je het dan ook in 1 keer goed moet leggen, want corrigeren lukt niet.
"Elk voordeel heb se nadeel" (zeer vrij naar een bekend nederlands filosoof... ;) )
Groet, Wim

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 01 jun 2020 12:39
door Folkert van Wijk
Eigenlijk ben ik alweer verder dan wat op deze foto te zien is, maar ik denk ik laat even zien waar de fitness attributen van je vrouw nog meer goed voor te gebruiken zijn.
(Worden ze toch nog weer eens uit de kast gehaald) :roll:

Afbeelding

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 01 jun 2020 14:34
door brendo
Haha, goed bezig! 😋

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 08 jul 2020 19:33
door Folkert van Wijk
Vandaag de laatste rails gelegd en hopelijk voorlopig de laatste draadjes gesoldeerd.

Afbeelding

En omdat het een feestje is mochten de lok's en rijtuigjes even uit hun doosje voor een foto.
Dan kan ik jullie gelijk even voorstellen aan mijn nieuwe br 38 en nieuwe Brawa en Piko rijtuigen.

Afbeelding

Afbeelding

Het kerkje op de achtergrond is de bekende Kibri Wassen kerk die we tweedehands kant en klaar gekocht hebben om te zien of die een beetje past.

Afbeelding

De Piko rijtuigen zijn erg mooi de detaillering is geweldig.
Ze zijn wel wat zwaarder dan de Brawa rijtuigen en ik ben benieuwd hoe gemakkelijk ze de berg opkomen.

Hoe dan ook ben ik verguld met beide types, ik zie nu dat ik van de Brawa's geen closeup foto's heb dus die komen nog.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 08 jul 2020 19:47
door Folkert van Wijk
Dan is het nu de Digikeijs kastjes achter tegen de "bak" schroeven en alle losse draadjes er aan zien te "knopen'.

Afbeelding

Daarna gaan we zien of de dappere Tandradlok in het echt ook tegen de helling op komt..

Afbeelding

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 08 jul 2020 20:17
door Ronaldp
Weet niet als de tandrad loc ook op tandrad rails rijd.
Want anders gaat het niet.lekker bij de rails overgang.Er zit daar een aardig knikje.

Mvg ronald

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 08 jul 2020 20:43
door Folkert van Wijk
Ronald,

De rails is idd ook tandrad,
Het knikje daar moet ik nog eens goed naar kijken hoe ik dat wegwerk.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 09 jul 2020 16:25
door Ronaldp
Heb je al proef gereden erop?
Hobbelt de trein niet bij de overgang?

Ronald

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 09 jul 2020 20:33
door Folkert van Wijk
Ronald,

Ik heb alleen nog de rails liggen.
Voordat ik kan proefrijden moet alles nog aangesloten worden...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 11 jul 2020 20:17
door dwarsligger
Uit ervaring weet ik dat de tandrad (bijna) vlak moet beginnen, als je dit niet doet werkt het niet naar behoren. Vooral bij het naar beneden komen zal de trein veel vaart krijgen als deze los komt van de tandradrail en wordt de loco doorgedrukt door de kracht van naar beneden rijdende/duwende wagons, deze staan immers nog op het steile deel.

Verder is het belangrijk dat je de spijkertjes gelijkmatig erin tikt. Sla je ze te diep dan ontstaat er een kuil in de tandradrail en slaat de lok een paar tanden over.

Het is mooi, maar ook zeker erg lastig om goed werkend te krijgen.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 12 jul 2020 07:18
door Folkert van Wijk
Dank je wel Hannes, deze tips had je inderdaad al eens eerder ergens op een draadje geschreven en ik heb ze in mijn achterhoofd gehouden tijdens de aanleg. Of mijn aanloop stukje lang genoeg is dat gaan we zien als ik de boel heb aangesloten...

Maar nu eerste een schuurtje in het "groot bedrijf" schilderen...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 16 aug 2020 19:01
door Folkert van Wijk
Als afwisseling op het draadjes trekken even een uitstapje naar het groen.
Ik ben aan het experimenteren met verschillende soorten vlinderstruik bloemen (uitgebloeid).
Het idee is om van de een de 9zilver)sparren te maken en van de andere de (alpen)den.

Tot zover het resultaat:

Afbeelding
Bovenstaand de gesnoeide maar nog ongeverfde en onbestrooide takjes.

Afbeelding
En de bestrooide versies. (Helaas niet helemaal scherp...)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 16 aug 2020 21:58
door Nico Essers
Mooie boompjes zo Folkert. Zo zie je dat er vele manieren zijn om zelf boompjes te maken. :Thumb :Thumb :Thumb

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 25 okt 2020 22:11
door Folkert van Wijk
Draadjes en nog eens draadjes.

Inmiddels ben ik halverwege het aansluiten van de wissels en de bezetmelders.

Zoals je ziet doe ik mijn best om één en ander enigszins gestructureerd te doen, zodat ik in geval van calamiteiten zelf nog weet wat ik ook al weer gedaan heb.

Afbeelding
Hier en daar gebruik ik van die kabelboogjes waar ik de spijkers uithaal en een klein schroefje indraai.
Sommige beugeltjes houden het niet dus hier en daar moet een nieuwe of een grotere komen.

Afbeelding

Afbeelding

Alle aansluitingen worden ook in volgorde aangesloten op de 4088 en de 4018
Het plan is om de zelfde nummering in iTrain ook aan te houden.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. (Draadjes en nog eens draadjes.)

Geplaatst: 25 okt 2020 22:39
door tv_man
Kabels netjes leggen en het liefst ook apart documenteren wat je doet is zeker iets waar je geen spijt van gaat krijgen.

En een paar maanden laat misschien: die bomen zien er mooi uit, realistische vorm.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 06 dec 2020 19:50
door Folkert van Wijk
Hè hè, het 50ste draadje van het spoor naar de bezetmelders zit. Alles gepiept met de spanningsmeter dus het moet goed zijn.
Nu nog de laatste 2 wissels aansluiten alleen is mijn mooie groen-wit-gele draad op. Dus eerst maar weer ergens bestellen...
Volgens mij ben ik er dan aan toe om de 4018 en de 4088s te programmeren...