een spoordijkje anno 1920
Re: een spoordijkje anno 1920
Bedankt Rob, en eerlijk gezegd, ben ik er ook best gelukkig mee.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Kijk
Daar gaat het om
Daar gaat het om
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Eerst werden de kasseien aangepakt. Na een half uur spelen met alle nuance van grijs en bruin werd het dit: een kasseiweg geschilderd door een knutselaar met plakaatverf. Niet slecht maar net niet. Hoe zou een kunstenaar dit hebben gedaan? Suggesties?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Hoi Michiel.
Plaats hier en daar eens een lichtbruin exemplaar en bekijk het dan nog eens.
Je mag zelfs in sommige kaseitjes een lichtgrijs lijntje trekken.
Muurtjes zou ik nog wat verweren, probeer eens met fijngestampte houdskool.
Gr. Matheus.
Plaats hier en daar eens een lichtbruin exemplaar en bekijk het dan nog eens.
Je mag zelfs in sommige kaseitjes een lichtgrijs lijntje trekken.
Muurtjes zou ik nog wat verweren, probeer eens met fijngestampte houdskool.
Gr. Matheus.
Hoi Matheus,
iets meer kleurvariatie aanbrengen tussen de individuele kasseistenen, dat moet kunnen. Dat ga ik morgen eens proberen, wanneer er terug daglicht is. Maar lijntjes trekken op een kassei? De meesten zijn al kleiner dan een millimeter. Of dat nog gaat lukken, en of het een zichtbaar effect heeft?...
In elk geval bedankt voor de suggesties. Ik ga er iets mee doen.
iets meer kleurvariatie aanbrengen tussen de individuele kasseistenen, dat moet kunnen. Dat ga ik morgen eens proberen, wanneer er terug daglicht is. Maar lijntjes trekken op een kassei? De meesten zijn al kleiner dan een millimeter. Of dat nog gaat lukken, en of het een zichtbaar effect heeft?...
In elk geval bedankt voor de suggesties. Ik ga er iets mee doen.
Om baksteen (en eender welk ander relief) te schilderen zijn er 2 basis methodes (ik heb het ook maar van internet) :
1) Alles schilderen in de voegkleur (bruinig grijs), en dan met roller of dry-brush techniek de bakstenen kleuren.
2) Alles in baksteenkleur schilderen, en dan via wet-wash of wipe methode de voegen kleuren.
Beide hebben voor- en nadelen, maar voor mijn tunneltje is de toepassing van methode 2 wat moeilijker. Wet-wash gaat goed op een vlak horizontaal oppervlak, waar de verdunde verf in de voegen vloeit, en dat is mijn tunneltje niet. Ik ga dus voor methode 1!
Alles werd dus dekkend geschilderd in voegkleur. Goede bedoelingen, maar uiteindelijk lijkt eerder op een wetwash, met ingelopen voegen. De verf werd iets te veel verdund. Maar geen erg. we gaan gewoon door. Wordt vervolgd...
1) Alles schilderen in de voegkleur (bruinig grijs), en dan met roller of dry-brush techniek de bakstenen kleuren.
2) Alles in baksteenkleur schilderen, en dan via wet-wash of wipe methode de voegen kleuren.
Beide hebben voor- en nadelen, maar voor mijn tunneltje is de toepassing van methode 2 wat moeilijker. Wet-wash gaat goed op een vlak horizontaal oppervlak, waar de verdunde verf in de voegen vloeit, en dat is mijn tunneltje niet. Ik ga dus voor methode 1!
Alles werd dus dekkend geschilderd in voegkleur. Goede bedoelingen, maar uiteindelijk lijkt eerder op een wetwash, met ingelopen voegen. De verf werd iets te veel verdund. Maar geen erg. we gaan gewoon door. Wordt vervolgd...
MISLUKT! Het reliëf op zo'n schaal N muurplaat is zo fijn, dat drybrushing erg slecht gaat. Ik heb dan maar de hele boel in baksteenkleur geschilderd, om dan straks weer te gaan wetwashen. En zo knoeien we verder...
En knoeien we verder... met een natte laag voegverf...
... en dan, als de verf oppervlak-droog was, ben ik met een vod over het oppervlak gaan wrijven om de stenen weer naar voren te brengen. Het resultaat is nog wat vegerig en vlekkerig, maar de basis staat . Nu ga ik camoufleren en accentueren...
-
Netjes!
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Michiel,
ziet er goed uit en dadelijk met het straatje eronder is het niet van echt te onderscheiden.
Misschien een tip, laat de verf niet te droog worden, want dan moet je zo hard wrijven. als het wat natter is kan je dit licht doen en tevens de boel een beetje verdelen.
gr. Ron
ziet er goed uit en dadelijk met het straatje eronder is het niet van echt te onderscheiden.
Misschien een tip, laat de verf niet te droog worden, want dan moet je zo hard wrijven. als het wat natter is kan je dit licht doen en tevens de boel een beetje verdelen.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Ziet er erg strak uit Michiel! Dat vegerige en vlekkerige mag ik wel, dat draagt bij aan de sfeer. In het echt zijn zulke oude muurtjes ook niet netjes egaal.Michiel schreef:Het resultaat is nog wat vegerig en vlekkerig, maar de basis staat . Nu ga ik camoufleren en accentueren...
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Enrom bedankt voor jullie positieve reacties. Echt tof!
Het process van leren schilderen is eentje van vallen en opstaan. En nu ben ik weer gevallen! Het verouderingsprocess is niet helemaal goed uitgedraaid. Teveel zoeken, prutsen corrigeren, hercorrigeren, en uiteindelijk is het een beetje een knoeiboel geworden. Maar soit, we gaan door! maar het vervolg zal voor morgen zijn!
Het process van leren schilderen is eentje van vallen en opstaan. En nu ben ik weer gevallen! Het verouderingsprocess is niet helemaal goed uitgedraaid. Teveel zoeken, prutsen corrigeren, hercorrigeren, en uiteindelijk is het een beetje een knoeiboel geworden. Maar soit, we gaan door! maar het vervolg zal voor morgen zijn!
Hij is prachtig zo, niets meer aan doen.
gr. Ron
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
-
ook niet een beetje groen van mos
Maar wel meesterlijk Michiel.
Maar wel meesterlijk Michiel.
Grtzz Rob
Tunneltje klaar!?
Die Preisertjes hebben aardig werk verzet, met een geweldig mooi resultaat.
Dit beloofd wat voor je toekomstige plan.
Ga zo door
Dit beloofd wat voor je toekomstige plan.
Ga zo door
Geweldg zo!! En met het mos erbij waar Rob het over had.
Een waar kunstwerkje.
gr. Ron
Een waar kunstwerkje.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
-
- Kleinserie/Commercieel
Hoi Michiel,
Netjes hoor .
Nu ga je alles toch niet afbranden?
Ga vooral zo door met tunnels maken en de baan in deze stijl.
Groetjes Rob
Netjes hoor .
Nu ga je alles toch niet afbranden?
Ga vooral zo door met tunnels maken en de baan in deze stijl.
Groetjes Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
-
- Moderator
Zo die is toch goed gelukt voor een eerste kraspoging e.d. Het begint al bijna te leven. Bijna want ik mis alleen nog een verkeersbordje over de hoogte of de wegversmalling of zoiets op het muurtje (al hoewel ik geen idee heb of deze specifieke bebording anno 1920 al bestond).
Het groen voegt inderdaad wel wat toe maar als tipje, gebruik niet voor elk groen-clustertje dezelfde kleur en materiaal. Er zijn vaak enorme verschillen in microklimaat bij zo'n tunneltje, zeker als een bepaald muurdeeltje de hele dag zon pakt (maw zo'n plekje waar je zomers een eitje op de stenen kan bakken) en de andere zijde niet waardoor je verschillende onkruidbegroeiingen kan krijgen aan weerzijde van de weg. De ene kant zijn planten bebladerd en groen terwijl op een zonzijde bijv weer verdorde graspollen staan. Voor het idee...
Robert
Het groen voegt inderdaad wel wat toe maar als tipje, gebruik niet voor elk groen-clustertje dezelfde kleur en materiaal. Er zijn vaak enorme verschillen in microklimaat bij zo'n tunneltje, zeker als een bepaald muurdeeltje de hele dag zon pakt (maw zo'n plekje waar je zomers een eitje op de stenen kan bakken) en de andere zijde niet waardoor je verschillende onkruidbegroeiingen kan krijgen aan weerzijde van de weg. De ene kant zijn planten bebladerd en groen terwijl op een zonzijde bijv weer verdorde graspollen staan. Voor het idee...
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Geweldig michiel dit belooft wat
Groetjes marco
Groetjes marco
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Enorm bedankt voor jullie complimenten, en de constante feedback tijdens het bouwen. Daar heb ik ernorm veel mee bijgeleerd.
Ik zoek inderdaad nog naar extra invulling om dit hoek tot leven te brengen. De tips ivm de begroeiing heb ik goed weggestoken, en ga er zeker iets mee doen van zodra ik wat meer materiaal heb om mee te werken. Verkeersborden lijken me onwaarschijnlijk. Het is 1920, de auto werd nog maar pas uitgevonden, en is nog een zeldzaamheid in het straatbeeld. Daarbij komt dat dit het depotterrein is, en niet de openbare weg. Maar ik zoek dus nog naar een kleine scene dat ik kan neerzetten om dit hoekje helemaal tot haar recht te laten komen. (Suggesties zijn natuurlijk welkom )
Zo ziet de spoordijk er op het ogenblik uit. Sorry voor de uiterst slecht kwaliteit van de foto, maar er is een totaal gebrek aan licht op dit plek. Een lichtbak erboven zou uitkomst bieden... staat op de verlanglijst
Ik zoek inderdaad nog naar extra invulling om dit hoek tot leven te brengen. De tips ivm de begroeiing heb ik goed weggestoken, en ga er zeker iets mee doen van zodra ik wat meer materiaal heb om mee te werken. Verkeersborden lijken me onwaarschijnlijk. Het is 1920, de auto werd nog maar pas uitgevonden, en is nog een zeldzaamheid in het straatbeeld. Daarbij komt dat dit het depotterrein is, en niet de openbare weg. Maar ik zoek dus nog naar een kleine scene dat ik kan neerzetten om dit hoekje helemaal tot haar recht te laten komen. (Suggesties zijn natuurlijk welkom )
Zo ziet de spoordijk er op het ogenblik uit. Sorry voor de uiterst slecht kwaliteit van de foto, maar er is een totaal gebrek aan licht op dit plek. Een lichtbak erboven zou uitkomst bieden... staat op de verlanglijst