Pagina 4 van 10

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 jan 2011 18:17
door Trammetje
Dank jullie wel voor het mee denken.

Henry, ik zal kijken of ik nog wat wissels op de kop kan tikken. Ik had als uitgangspunt om de wissel die ik heb (6x links en 6x rechts) te gebruiken. Voor het bovenstaande ontwerp heb ik van beiden al 1 extra nodig. Toch is het ook weer zonde om te bezuinigen op een paar wissels. Ik wil eerst schaduwstation Heerhugowaard gaan maken, dan heb ik in eerste instantie slecht 3 extra wissels nodig (de aandrijving kan altijd later nog).

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 jan 2011 18:55
door Trammetje
Omdat een keerlus voor mij nieuw is ben ik even gaan zoeken bij Rosoft voor een oplossing, daar vond ik het volgende:

http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

Als ik dan naar de tweede foto kijk, is dat dan al voldoende om digitaal door de lus te kunnen rijden, ik gebruik alleen een Arnold centrale (geen PC, Koploper of iets dergelijks)?

Er staat onder dat de lengte van C1 bepalend is voor de lengte van de langste trein die door de keerlus kan rijden. Dit houdt in loc+rijtuigen/wagons??

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 jan 2011 19:07
door Rob Fongers
Sander,

Dat is idd voldoende om digitaal door de lus te rijden. Dit is volledig onafhankelijk van PC en een stand alone

Meerdere mensen rijden met een volledig gedetecteerde trein en of met sluitlichten. Daarom moet alles van de trein vanaf de eerste tot laatste as zich in C1 bevinden. Jouw treinen zijn m.i. nooit langer als je opstelsporen. De boog van wissel tot wissel tot wissel is aanzienlijk langer dan je opstel sporen dus het kan geen probleem zijn.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 jan 2011 20:50
door Trammetje
oke, dank je wel voor het antwoord.
Ik dacht het al wel maar wilde graag even een bevestiging. Half januari (als het salaris binnen) maar een zo'n module bestellen.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 jan 2011 21:48
door Trammetje
Daarnet een geweldig filmpje gevonden van mijn meest favoriete loc: BELLO (ik kom oorspronkelijk uit Bergen, sorry)
http://www.youtube.com/watch?v=Fn0H3r9lUEE

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 08 jan 2011 17:06
door Trammetje
Vanmiddag even hout gehaald om verder te gaan met het schaduwstation en de helix om daar te komen.
Afgelopen week maar even bezig geweest met wat schuim om de oversteek naar de andere kant van het kanaal te maken, voor zowel de weg als het spoor.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 08 jan 2011 17:06
door Trammetje
Vanmiddag even hout gehaald om verder te gaan met het schaduwstation en de helix om daar te komen.
Afgelopen week maar even bezig geweest met wat schuim om de oversteek naar de andere kant van het kanaal te maken, voor zowel de weg als het spoor.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 08 jan 2011 22:06
door Jos
Mooie opbouw zo Sander.

Groetjes,
Jos

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 09 jan 2011 10:27
door maarten
Inderdaad. Zelf ben ik ook van plan mijn baan op die manier vorm te gaan maken. Waar heb je deze platen gehaald? Ik heb al vaak gekeken bij Karwei en gamma en zo, maar het enige wat ik daar kan vinden is gewone tempex/piepschuim (isomo voor de vlaamstaligen...).

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 09 jan 2011 10:34
door gek op stoom
hoi sander
mooi zo gelijk de hoogte verschilen in te bouwen geen gedoe met gaas
is dat hardschuim

Gr andy

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 09 jan 2011 14:43
door Trammetje
De platen die ik gebruikt heb komen uit de bouwmarkt van mijn vader. Het zijn een soort tempex (piepschuim) platen maar dan geperst. Ze worden vaak gebruikt als dak-isolatie. Ik heb ze met een afbreekmesje op maat gesneden en wil ze nu met een rasp verder bewerken. Als laatste zal er het afgewerkt worden met gips.

Ondertussen ben ik bezig geweest met 1 van de 2 helixen, ben zelf wel tevreden:
Afbeelding

Hij moet nog goed afgesteld worden, ook moet er nog een schuurpapiertje langs en de verbindingen moeten nog verlijmd worden. Nu maar wachten tot de rails binnen is.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 09 jan 2011 16:05
door maarten
Is die bouwmarkt van je vader een keten, zo ja, welke? Het grote nadeel van gewoon piepschuim is dat de bolletjes los komen als je gaat schuren, raspen. Vandaar mijn vraag waar je het gekocht/gekregen/geleased hebt. Of was het een restpartij/afval of zo?

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 09 jan 2011 16:17
door Trammetje
Maarten, het is zeker geen rest partij. Het zijn dak isolatie platen.

Ik heb ze zelf uit zijn zaak in Bergen (NH) hij heeft ook twee Fixet winkels (Alkmaar en Schoorl) of ze het daar ook hebben weet ik niet.
Ik zal hem van de week eens vragen wat de echte naam van dit spul is.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 11 jan 2011 19:24
door Robboz
Hee Sander,

Dat is pas een mooie helix! Heel mooi, de draadeinden aan de binnenkant; kan je overal prima bij!
Groet,
Rob

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 11 jan 2011 19:44
door shoven
Alleen wel oppassen met je verkanting; als de baan te ver overhelt kan er wel eens wat omvallen en naar beneden kukelen.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 11 jan 2011 21:30
door tv_man
Hé, volgens mij ken ik die plek met die brug!

Ik heb een aantal jaar geleden een plaatje van dat schuim bij een hornbach gehaald. (andere bouwmarkten hadden het niet, dit leek me het dichtst bij blauw/roze schuim dat zo de hemel in geprezen wordt..Werkt prettig, maar als je gaat snijden, schuren en raspen wordt het ook een troep, net als met bolletjespiepschuim. Oh wat was het schoonmaken toch een dolle pret toen..)

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 12 jan 2011 16:22
door Trammetje
@ Rob, dank je wel, zitten een paal kleine schoonheidsfoutjes in de Helix maar ach ja, het is mijn eerst en je ziet er straks weinig van.

@TV-man, hoezo kan je deze plek met die brug?? Ik hoor graag van je waar het is, hoor je van mij of dat klopt.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 14 jan 2011 14:59
door Trammetje
Trammetje schreef:Omdat een keerlus voor mij nieuw is ben ik even gaan zoeken bij Rosoft voor een oplossing, daar vond ik het volgende:

http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

Als ik dan naar de tweede foto kijk, is dat dan al voldoende om digitaal door de lus te kunnen rijden, ik gebruik alleen een Arnold centrale (geen PC, Koploper of iets dergelijks)?

Er staat onder dat de lengte van C1 bepalend is voor de lengte van de langste trein die door de keerlus kan rijden. Dit houdt in loc+rijtuigen/wagons??
De Xtreme keerlus module van Rosoft is inmiddels binnen. De Arnold centrale is vervangen voor een Mobile Station van Trix.

Als je kijkt bij het aansluit schema van de Rosoft print zie je dat C1 de max lengte van de trein bepaaald.
Zijn er ook nog beperkingen bij A,B,D en E? of is een standaard lengte van een minitrix railtje (+/- 10cm) voldoende?

Op de 2 meest rechtse aansluitingen staat een soort trafo afgebeeld, kan ik daar een analoge trafo voor gebruiken (wissel uitgang)??
De twee aansluitingen daar rechts van kan ik dan gewoon van de Mobile Station pakken???

Heel wat vragen maar zal het jammer vinden als het aansluiten niet goed gaat en daardoor een print verknal.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 14 jan 2011 17:03
door Trammetje
Hier nog even de ontwikkelingen mbt 1 van de schaduwstations:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op het spoor staat mijn langste trein tot nu toe, ik verwacht ik niet met langere treinen te gaan rijden.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 15 jan 2011 02:58
door evo
Ziet er netjes uit Sander!

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 15 jan 2011 08:38
door Rob Fongers
Sander,

Er zijn geen beperkingen vaan A,B,D en E ;) en de door jouw aangevoerde lengtes zijn dus uitstekend.

De vorderingen zien er overigens goed uit

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 15 jan 2011 09:47
door Trammetje
Oke, het is dus niet zo dag b.v. een loc in zijn geheel binnen zo'n sectie moet passen?

Dan nog even de vraag over de voeding.
Op de twee meest rechter aansluitingen, sluit ik daar een gewone analoge trafo op aan (Wisslaanluiting)??
En de twee aansluitingen daar links van gaat op de Mobile Station??

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 15 jan 2011 10:51
door Rob Fongers
Sander,

Om verwarring te voorkomen hier staat het precies.. http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 15 jan 2011 12:50
door Trammetje
Rob,

die had ik inderdaad gezien. Alleen dat onderste printplaatje heb ik niet. Ik vraag ik mij af, omdat ik geen booster heb of ik op de twee meest rechter aansluitngen een gewone analoge trafo kan gebruiken (wissel aansluiting).

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 15 jan 2011 12:53
door evo
De 3 oranje draadjes naar het onderste printje heb je niet nodig. De bruine en gele aan de rechterkant naar het zwart/witte blokje is de stroomvoorziening van de print. Dit kun je inderdaad voeden via de wisselstroomuitgang van een oude trafo.