Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door henry »

ziet er strak uit maatje.
als je strakke bogen wilt maken kun je dat met een lat doen waar je een potloot in vastzet.
de andere zijde een schroef of spijker en je hebt de juiste cirkel.

groetjes henry


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Michiel »

Er zijn 3 methodes om overgangsbogen te bepalen: meetkundig (nogal complex), via een tabel met uit te zetten afstanden tov de recht lijn (easy), en per veerstalen lat of stang (super easy). Je kan alles hierover nalezen in NEM113. Veel plezier!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Hookies »

Ik zou ook voor de methode van Henry gaan. Heb dat zelf voor mijn spiraal ook zo gedaan en werkt perfect en simpel.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3759
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Schachbrett »

Het is in iedergeval alvast een mooie solide basis die je hebt gemaakt.!!


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Dank voor de complimenten :P

De methode met schroef en punt is een beproefde methode maar heb gemerkt dat bij het gebruik van flexrails de bogen mooier afbuigen dan wanneer ik het touwtje span. Wil daarom de lat methode eens gaan proberen, zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen 8-)



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.

Dat is toch heel erg mooi gemaakt, dacht ik zo :o .
De platen blijven die nu zo liggen?
Ik vraag het eerst even voor ik ga vertellen.
Ik denk dat je weet welke vraag er komt, als het ja is. :D


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

He Martin, zal je meteen helpen: nee 8-)

Ik bouw de onderste laag (fase I) met spanten. Elke spant word 100 mm hoog zodat ik een schaduwbouw krijg van 10 cm hoog waarop ik fase 2 kan bouwen. Fase II bestaat uit het station en de bergen met paradespoor en nevenspoor. Ik zaag de trace's uit en heb al bij de praxis een aantal 9mm platen laten zagen op 10cm breedte.

Deze spanten zaag ik vervolgens in model en zo creeer ik mijn baan een beetje. In fase II doe ik hetzelfde weer maar dan alleen de bergbouw met spanten. Hierdoor kan ik de vormgeving later bepalen wanneer ik eraan toe ben. Anders zou ik nu al de vormgeving moeten bepalen.



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door henry »

is 100 mm wel genoeg om bij de treinen te kunnen komen, lijkt me erg weinig

groetjes henry



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

henry schreef:is 100 mm wel genoeg om bij de treinen te kunnen komen, lijkt me erg weinig

groetjes henry
10 CM hoogte, is te krap voor een schaduw station.
Je moet wel met je complete hand en arm er tussen om eventuweel treinen op te pakken.
Bij de achterste kan je dan zowiezo niet, of je moet de rest van de gestalde treinen eerst verwijderen, dan nog kun je er geen armlengte in.
Maak maar eens een proefje voor jezelf, dan kom je er achter.
Nee 10 cm is echt af te raden.



Martin de Deugd.



FidOo
Berichten: 5820
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door FidOo »

Wat betreft de compound zou ik sc0 kiezen....
Anders idd maar een latje en potlood.

Daarnaast ziet het er erg strak uit hoor. Je bent gelukkig biet de enige hier die overijverig is.

Maar idd 10cm tussen het schaduwstation en de etage er boven is echt te weinig.

Moet je maar eens voorstellen dat precies de achterste trein in je schaduwstation ontspoord. Dan moet je met je hand en arm over alle andere treinen heen. Dat laat dus 5 cm bruikbare ruimte tussen de bovenkant trein en de laag er boven.


Daar krijg je je hand echt niet tussen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tijdens rondzoeken werd me juist minimaal 10 cm aanbevolen. De ervaring spreekt dit dus tegen mmmm...

Ik kan de hoogte verhogen naar 15 cm. Maar dat betekend dat ik de sporen vanaf het punt waar ze het station verlaten moet splitsen halverwege de bocht aan de rechteronderzijde. Het buitenste spoor is het stijgende spoor en die haalt een percentage van 2.7% das gunstig. Het paradestukje zit dan op -10 en het spoor tussen deze en het schaduwstation kan de laatste 5 cm overbruggen.

Alleen het binnenste spoor is de dalende, als ik die splits en laat zakken naar -15 i.p.v. -10 krijg ik 4,7% daling. is dit niet erg????


Mijn kleinste radius kan ik btw op 250mm houden :P



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.

Ben je gebonden aan een vaste hoogte maat, van de totale hoogte van de baan.?

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo jij bent nog laat op! feestje gehad :)

tja, ik heb ook nog als optie om een helix te maken rechtsonderin. Ik zou dan eventueel 20 cm kunnen zakken. Alleen komt het station dan op 1mtr hoogte vanaf de vloer. Heb geen hoogtelimiet maar weet niet of er een soort van max is wat werkbaar is zoals diepte van de baan enzo???

Vind het zelf als ik het zo opmeet niet storend. Het stationsgedeelte komt dan op een mooier zichthoogte lijkt mij. Alleen gaat mijn spantenplan zo niet door. Ach das niet zo belangrijk, improviseren is leuker


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

De ervaring leert dat hoe meer ruimte je hebt om er bij te kunnen beter is. Je bent nu nog in de start fase en een ring extra in je Helix kan niet echt het probleem zijn lijkt me.
Je zal hier later alleen maar plezier aan beleven


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door spoor65 »

Martin,

Je gaat lekker hoor, begint er goed op te lijken.

maar gewoon even een losse opmerking tussendoor, je hebt jouw frame hoger moeten plaatsen dan de bedoeling was,
nu zit je met een 2e probleem, jouw schaduwstation.
10cm lijkt mij ook echt te weinig, zelfs 15 vind ik nog aardig aan de krappe kant,
vraag me nu af, waarom ga je geen gebruik maken van jouw eerste probleem?

Je hebt de tafel hoger moeten plaatsen, dus extra ruimte onder jouw frame,
je hebt ruimte voor een helix, ok je zult ff jouw frame wat moeten aanpassen, zodat je naar beneden kunt werken,
maar laten we eerlijk zijn, een schaduwstation hoeft toch geen hele breedte van de bovenbaan in te nemen, dus je zou gerust een smaller frame onder jouw basis frame kunnen maken, zodat je daar voldoende ruimte over hebt tussen beide delen.

Je hebt dan ook nog het voordeel dat je voor bovenbouw weer meer hoogt over hebt.

tis maar ff een idee, doe er, voor zo ver het kan, jouw voordeel mee.

succes, het gaat vast weer een mooi topic worden om te volgen.

mvg

freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

martindomburg schreef:Zo jij bent nog laat op! feestje gehad :)

tja, ik heb ook nog als optie om een helix te maken rechtsonderin. Ik zou dan eventueel 20 cm kunnen zakken. Alleen komt het station dan op 1mtr hoogte vanaf de vloer. Heb geen hoogtelimiet maar weet niet of er een soort van max is wat werkbaar is zoals diepte van de baan enzo???

Vind het zelf als ik het zo opmeet niet storend. Het stationsgedeelte komt dan op een mooier zichthoogte lijkt mij. Alleen gaat mijn spantenplan zo niet door. Ach das niet zo belangrijk, improviseren is leuker
Hoi Martin.

Ja dat feestje heet Martin Domburg :mrgreen: ;)

Er bestaat geen richtlijn voor de hoogte en laagte maten.
De diepte is maximaale armlengte +- 70 / 90 diepte.
Voor opzetten van een modelbaan.
Je kunt verder ongelimiteert bouwen, als de ruimte het toe laat, wat kubike inhoud aangaat.
lang x breed x hoog betreft, is dat een maat waar je aan vast houden kan.
De bereikbaarheid is een keuze die je neemt alvoor er gebouwt gaat worden.
Ik heb gekozen voor 60 cm hoog tot max 140.
Hoger kon ik in niet gaan om ook nog wat oppervlakte over te houden. [schuin dak]
En lager bouwen ging ook niet, bereikbaarheid onder de tafel= 60 minimaal.
Bij jou is de tafel hoogte 1 meter, dus die maat is de oppervlakte waar vanaf je zal gaan bouwen.
Hoogte is nu nog niet belangrijk [Tijdelijk]
De oppervlakte maten staan ook al vast, er is immers een tafel gebouwt, dat is nu de vaste maat.
Dan heb je de hellings graad voor steigende en dalende trajecten de Helix [klimmen op de kubike meter] Daarmee ga je ruimte winnen.
Daarmee ga je dus voor de rest aan werkruimte in hoogte winnen.
De oppervlaktes waar spoor niet steigende of dalende is blijft steets gelijk, vlakte maten.

Oja ik hou een slogan, meten vooraf, is weten tijdens. ;)


Martin de Deugd



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jerome »

Hallo Martin,

Ik ben inmiddels bezig met de bouw van mijn 3e baan, Denfeld III. net als de anderen kan ik zeggen: hoe meer ruimte hoe beter. Bij Denfeld II had ik ook maar 15 cm aangehouden voor mijn schaduwstation. Dat werkt dus niet. Ik kon er moeilijk bij, daardoor zijn er ook een aantal treinen gevallen met alle gevolgen van dien. Ik zie inderdaad dat je zat ruimte over om een Helix te bouwen naar een schaduwstation. Ik heb het ook gedaan en daar zeker geen spijt van! Het is nog leuk ook om te zien hoe de treinen hun rondjes draaien in de helix. Het is inderdaad wel veel werk, maar je gaat er veel plezier van krijgen.

Hier 2 een oude foto´s van mijn baan met helix voor een idee
:Afbeelding

en
Afbeelding

Op de site Rob F. zie je uiteraard ook een voorbeeld hiervan.

Uiteraard is het jouw keuze....

Mvg, Jeroen.

PS, ik post mijn bouw avonturen op het buurforum, maar als er behoefte is voor meer foto´s wil ik best hier ook een post starten over mijn baan ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tnxsvoor de reacties

Ik kan nu inderdaad doen wat ik wil met de baan en ga denk ik voor een helix om het schaduwstation van niveau 0 naar -20cm te brengen.

Naar beneden uitbreiden doe ik lieverr niet, doordat de baan 10cm hoger staat dan de bedoeling is maakte ik van de nood een deugd. Ik kan mijn ladekastje op wieltjes er nu onder kwijt en zo heb ik een rijdbaar tafeltje voor de laptop :)

Ik kan de helix niet geheel naar 20 cm hoogte brengen omdat mijn nevespoor rechtsonder boven de toegangsporen gaat lopen. Ik zal in het laatste stuk (toegang station tot de helix rechtsonderin) 4 cm moeten overbruggen. Dat zou over een lengte van 1 meter gaan. dus een helix met uitlopende stijging als het ware. Word een mooie uitdaging.



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

martindomburg schreef:Tnxsvoor de reacties

Ik kan nu inderdaad doen wat ik wil met de baan en ga denk ik voor een helix om het schaduwstation van niveau 0 naar -20cm te brengen.

Naar beneden uitbreiden doe ik lieverr niet.
Hallo Martin.
0 naar -20 ?
Het schaduw station komt toch als eerste op de tafel, niet er onder.
De tafel bovenkant , dus blad, is het daad werkelijke werkvlak dus 0 punt, maaiveld.
Als je het schaduw station beneden dat 0 punt wilde bouwen, ben je verkeert begonnen.
Dan had het 0 punt toch lager moeten zijn dan die 1 meter.
Ik heb al meer voorbeelden gezien.
Men bouwde een tafel, en vervolgens werd er in de tafel gezaagt omdat er een schaduw station moest komen.
Het schaduw station is altijd het start nivo de eerste bouw laag waar spoor gelegen gaat worden..
De lagen daar boven zitten allen op het + nivo, nooit het - nivo.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Michiel »

Ik gebruik meestal ook het "maaiveld" als 0 meter referentie, en beschouw dan alles onder het maaiveld als negatief (vb ligging lagergelegen schaduwstation). Het is kwestie van referentie, meer niet. Ieder kan toch een referentieniveau leggen waar ie dat voor zichzelf het handigste vindt? Ik vind het idee "-20" best logisch, handig en werkbaar voor een schaduwstation. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo denk ik er ook over, het maaiveld is bij mij de referentie, dat is per persoon verschillend.

volgend dilemma. Mijn paradespoor gedeelte van het schaduwtraject kende een wand van 10 cm hoog en deze is nu 20cm hoog geworden. Hierboven komt een goederenafslagplaats.

Ideeen voor een mooie aankleding?? Dacht zelf aan een rotswand met grotdioramma :)


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Michiel »

20cm in N is 32m in 't echt. Een rotswand is een klassieke en doeltreffende manier om dit hoogteverschil te justifiëren, maar origineel is het natuurlijk niet. (Nu, goed gedaan is altijd mooi ;) )

Rijden de treinen boven en beneden vlak langs de rand, of is er nog wat afstand tussen sporen en rand (vb voor een weg, en een huizenrij tegen de rotswand aangebouwd)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ja ze rijden langs een rand inderdaad, het baanplan geeft weinig ruimte hiervoor. De achterste parade word ook voorzien van rotswand maar dan een van 35cm hoog. Ik denk dat het mooi geheel word en het nu net lijkt of het dorp uit een rots is gesneden.

haha de fantasie begint weer te werken :lol:


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Michiel »

Je kan ook overwegen om je paradspoor door een of twee korte rotstunneltjes te laten rijden, dan is het meteen minder een steriele lange rechte streep langs 2 stijle wanden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Daar zat ik voor de bovenste paradespoor aan te denken als hij vanaf de helix de berg verlaat. Hij gaat daar over de bietschtalbrucke heen

voor beneden in het schaduwtraject word het paradespoor voorzien van een verlaten goederenspoor, deze word gebruikt voor servicedoeleinden.


Plaats reactie