Pagina 4 van 5

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 19 feb 2012 13:26
door Jeroen
Op die manier, aha. Waar praat je over dan qua kosten? En zijn dat stickers of afwrijfdecals? Ben benieuwd!

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 19 feb 2012 21:31
door maarten
@Jeroen: €4,50 voor 1 vel. Als het mis gaat met printen oid, dan is het ook meteen vier en een halve euro weg. :(
Dit zijn decals die los komen van het draagpapier als je het een paar seconden in water legt.

Vanochtend scheen de zon tossen de sneeuwbuien door, snel even een shotje gemaakt met wat props er bij. ;)
Afbeelding
Alles wat je ziet op de foto zit nu ook vastgelijmd.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 19 feb 2012 21:44
door Jeroen
Supermooi!

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 19 feb 2012 22:48
door Jos
Erg mooi hoor Maarten!
Declapapier wordt goedkoper als je het veel gebruikt, ik bestel in de USA en kom dan op ongeveer 1,50 per vel.

Groetjes,
Jos

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 20 feb 2012 00:42
door neudalhausenstadbahn
Zo vanavond Maarten even gesproken op station Breda en het stuk rails wat hij nodig had overhandigd, leuk om zo eens mensen van het forum te ontmoeten.

Groetjes Michiel

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 15 mar 2012 22:02
door maarten
Het dak wil nog niet echt vlotten helaas. Inmiddels een mal gemaakt met flatcable, maar niet zo tevreden over de naden tussen de stukken flatcable. Maar ik denk dat dit het toch moet gaan worden.

Verder nog aan het klooien geweest met de gips-ondergrond tussen de sporen. Deze wil toch elke keer niet worden zoals ik wil. Keer op keer wordt het lelijk en ja, moeite om met minder genoeg te nemen gaan we toch weer door met proberen. :( Per toeval terecht gekomen op een website waar een methode werd besproken die mij wel wat leek. Hieruit mijn eigen (vereenvoudigde) versie gedestilleerd. Oftewel simpel een deel weggelaten. :mrgreen: Deze methode had ik al een beetje in gedachten alleen nooit een werkbare methode van kunnen maken.

Welnu, om kort te gaan, tijdelijk worden stripjes styreen tegen de rail aangebracht. Dan gips aanbrengen en daarna de stripjes weer verwijderen. De stripjes styreen zijn 1 mm breed en heb ik gesneden uit een plaat van 1 mm. Het profiel van de strip is dus 1 bij 1 mm. Eigenlijk zou hij iets hoger mogen zijn (1,5 is al weer te veel), maar dat valt niet mee met uitmeten. Het vastzetten van de strips gebeurt met hele kleine bolletjes (Das-)klei. Deze worden lekker platgeduwd zodat ze straks verdwijnen onder het gips. Geen idee of het gaat lukken, de klei moet nog uitharden, maar ik heb goede hoop.

Afbeelding

Ook nog even de loods gepast (voor de motivatie ;)). Proefstuk alufolie golfplatendak ligt er ook los op.
Afbeelding

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 17 mar 2012 22:26
door maarten
De methode met de strips bevalt me wel. Deze foto is van na het vullen met gips (en al uitgehard). Het gips moet goed vloeibaar zijn heb ik ondervonden. Maak van te voeren een malletje van een stukje styreen om het makkelijk te kunnen afstrijken. Het (ruwe) resultaat met de strips er nog in:
Afbeelding

Strips er uit gepeuterd. Dit gaat best goed, ze zitten wel een klein beetje vast maar met een tandartshaakje zo gebeurt. Het ruwe gips moet nog even vlak geschuurd worden (voorzichtig). Een gat van 1 mm is uiteindelijk nog best wel breed.
Afbeelding

Tegenvallertje, zoonlief heeft helaas in het uitgeharde gips zitten krabben. Ik kon niet eens boos worden, een diorama maken is natuurlijk ook erg interessant. ;) Nu nog bedenken hoe ik dit ga fiksen. :(
Afbeelding

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 17 mar 2012 23:26
door Overdijk
Gewoon licht opschuren met een schuurpapiertje. Betonvloeren zijn in het echt ook zelden spiegelglad, ik ben zelf ook wel eens als jonge jongen per ongeluk (expres :twisted: :twisted: ), met de fiets of te voet over pasgestort beton heengegaan omdat dat korter was.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 18 mar 2012 09:12
door Maurits71
ghe ghe, hij treedt alvast in de voetsporen, maar ziet er toch wel top uit verders

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 01 apr 2012 21:31
door maarten
Een en ander heeft een beetje op z'n gat gelegen, geen zin, geen tijd, te moe, bla, bla... Inmiddels de draad weer opgepakt. Begonnen met een portiershuisje en vandaag met een romneyloods. Het huisje komt met de rug naar de kuil te staan, daarom zit daar een raam in voor de bediening van de brug. Aan de andere kant zit een loket waar chauffeurs zich kunnen melden. De romneyloods is gewoon een extra bijbouwsel, gemaakt van (fijne) flatcable gelijmd op een stukje blik gezaagt/knipt uit een deo-spuitbus.

Fotootje met transitbusje voor een vergelijk wat betreft grootte:
Afbeelding

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 03 apr 2012 21:55
door maarten
Vandaag weer een klein beetje tijd kunnen steken in dit hopeloos trage project. Tot mijn schrik er achter gekomen dat de deadline op 1 mei ligt. :oops:

Portiersloge verder gedetailleerd, zo moet het voorlopig voldoende zijn. Er moeten enkel nog ramen in.

Raam voor de bediening van de brug. Dak is van schuurpapier korrel 400. Fijner had de Karwei niet, maar dat had best gemogen. Klein beetje uitgeschoten met het randje-verven. :oops:
Afbeelding

Het groene ding is de kast van de slagboom. Staat hier nog los (en verkeerd om). Oorspronkelijk idee was gaatje boren door de muur en in het huisje een hevel te maken voor aandrijving onder tafel. In verband met tijdgebrek, eh, ik bedoel veel te laag tempo, doe ik dat niet meer.
Afbeelding

Deur geplaatst, gelijmd en geverfd. (ook in die volgorde ;))
Afbeelding

Grote raam van de loge waar chauffeurs zich moeten melden. Moeten nog 2 stijlen in komen om het raam in drieën te verdelen (oorspronkelijk).
Afbeelding

Kijkje van bovenaf op de bedieningsconsole van de brug.
Afbeelding

En gezien door het raam aan de andere kant. Wijzers zijn gemaakt met sateprikker evenals de lampjes.
Afbeelding

Zonder deadline had ik nog een zwart-witte tegelvloer gemaakt, kastjes geplaatst, behangetje cq. lambrizering gemaakt, etc. En natuurlijk een werkende slagboom met rood stoplicht.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 04 apr 2012 17:26
door Sweex
Mooi hoor! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
maarten schreef:Raam voor de bediening van de brug. Dak is van schuurpapier korrel 400. Fijner had de Karwei niet, maar dat had best gemogen. Klein beetje uitgeschoten met het randje-verven. :oops:
Afbeelding
Ik vind 't zelf wel mooi, maar de Halfords heeft korrel 1000. Misschien is dat weer te fijn.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 04 apr 2012 18:36
door Maurits71
1 mei, dat is nog 3 weken ruim, :D moet makkelijk kunnen toch

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 06 apr 2012 21:21
door maarten
Gisteren (en vandaag) bovenkant van de muren (die om het terrein komen) geplamuurd, geschuurd en van een laag verf voorzien.
Vanavond begonnen met de stoep te maken langs de muur, vanuit een vlak oppervlak, daar ben ik best content over. Morgen zal ik mijn methode uit de doeken doen, met plenty plaatjes. ;)

Nu op tijd naar bed want de hele dag met een half migraine-hoofd rond gelopen. :x

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 20 apr 2012 21:09
door maarten
We proberen meters te maken en vandaag heb ik aardig wat kunnen doen. Het 'wegenstelsel' is klaar gekrast en heeft een kleurtje gekregen. Dat geeft al een heel ander zicht. Nu nog een zwarte wet-wash erover... :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 20 apr 2012 21:21
door Lemland
Erg mooi, leuk om te zien hoe nu alles samenkomt.

Bart

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 13 mei 2012 20:55
door Spoor 9 mm
Hoi Maarten,

Het eindresultaat vond ik verbluffend!! Leuk dat je het diorama mee hebt genomen naar de beurs in Houten j.l., in het echt is het nog mooier dan op de foto's.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 22 mei 2012 20:38
door maarten
Het eindresultaat was ik jullie nog schuldig:


Afbeelding
Het resultaat van mijn inspanningen. Op het aller-allerlaatste moment besloten toch maar een achtergrond en lichtbak met fries in elkaar te rausen.

Afbeelding
De verlichting moest redelijk egaal zijn en niet warm worden. Bij de Karwei deze zelfklevende led-strip gekocht. Eigenlijk te duur en naar mijn zin te geel, maar wel snel en effectief.

Afbeelding
Hierom is het smalspoor aangelegd. Grote zware ketels komen per smalspoor uit de fabriekshal en worden middels de bovenloopkraan over geladen op het normale spoor.

Afbeelding
Uit de loods wordt de brug op gereden die de log met wagon naar het spoortje parallel aan het normaalspoor draait.

Afbeelding
De slagboom en officiële toegang tot het terrein. Hier kun je ook goed het effect zien van de goot uit het gips steken. Het midden van de weg is exact even hoog als de 2 stoepen. Het was één vlakke plaat met gips, enkel de goot is er uitgestoken.

Afbeelding
De paar auto's op het parkeerterreintje bevestigen het tijdsbeeld, half jaren '60.

Afbeelding
Het kantoorgebouw waar de adminstratie, verkoop en tekenkamer in zit. In plaats van wat aan het onderhoud van de gebouwen te doen is er wel geïnvesteerd in een telex-machine voor juffrouw Jannie. (niet zichtbaar) Er wordt gefluisterd dat ze bepaalde diensten verleent aan de directeur. :o

Afbeelding
De portiersloge waar de bezoekers zich dienen te melden. Wat betreft verhoudingen (natte vingerwerk) wel geslaagd. Wat opvalt is dat de baksteenplaat (eigenlijk TT) toch wat groot uitvalt met macro-opnamen. Ook een van de redenen dat ik geen rollagen boven de vensters heb gemaakt, gewoon net iets te grof voor de juiste verhoudingen.

Afbeelding
Overzicht gezien vanaf de andere kant van de portiersloge. Hier is de kuil van de draaibrug goed te zien. Ook goed te zien is dat de 0,5 mm dikke polystyreenplaat waar de poort van gemaakt is nog flink doorschijnt. Kwestie van slecht dekkende rode verf en het niet gebruikt hebben van grondverf.

Afbeelding
Sjaak en d'n Dré sjouwen een zware kist naar Sjaak z'n pickup, alleen zijn ze vergeten eerst de laadklep open te doen. :oops:

Afbeelding
Twee olie-opslagtanks liggen aan de zijkant klaar. Met het Fuchskraantje zijn ze nog net te verplaatsen. Het Köffje heeft net een platte wagen gebracht voor de grote ketel die al klaar staat. De machinist is even naar kantoor voor het afwerken van de papieren.

Afbeelding
Maurice is het gebazel van Adriaan helemaal zat en gaat even een sjekkie draaien. De muur rechts heb ik op het laatste moment nog toegevoegd, anders was het zo'n kaal gat.

Afbeelding
De betonplaten zijn lastig op maat te maken, vandaar dat op sommige plekken klinkers zijn gebruikt. Sommige platen zijn gebarsten.

Afbeelding
Nog een overzicht en een blik op de hoge afscheidingsmuur. De stootblokken zijn 100% eigenbouw. Moet ook wel want voor smalspoor N bestaat zo goed als niets. Daarnaast is het leuk om te doen. ;)

Afbeelding
De bovenloopkraan is ook weer 100% eigenbouw en uit de losse pols gedimensioneerd (wat ik eigenlijk nog het lastigste vind van zelf-bouw). Eigenlijk had ik besloten geen kraan te maken ivm de resterende tijd maar zonder vond ik het niet af en het verhaal ook niet kloppen.

Afbeelding
De loopkat kan schuiven aan de rail, een aardig klusje om dat voor elkaar te krijgen. ;) De ruimte tussen de balk waar de tekst op staat is slechts 3 mm hoog!

Afbeelding
Het hijsblok is slechts 1,5 mm hoog, reden waarom ik er nog geen haak aan had geknutseld. ;) In plaats van een stukje garen oid als kabel heb ik een stukje koperdraad gebruikt. Eigenlijk (omdat het zo 'strak' staat) ziet dat er natuurlijker uit dan garen. En het is ook nog eens makkelijker te verwerken. :D

Afbeelding
Overzicht van de kraan.

Afbeelding
Sjaak en d'n Dré voor de romneyloods. Een lamp op de loods boven de deur had niet misstaan.

Afbeelding
Het stukje Z-spoor (!) zit netjes verwerkt in de brug. De ombouwkit van Peco voor een diesel smalspoorlokje past zo dermate slecht dat ik dat heb op moeten geven. Een volledig gedemonteerd Z-locje ligt nu zielig in een doosje.

Afbeelding
En als laatste nog een blik op de toegang. De slagboom kan trouwens gewoon bewegen.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 22 mei 2012 20:49
door Lemland
Ontzettend mooi!

Bart

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 22 mei 2012 22:46
door bob vermeulen
Super gaaf :o :o :o :o

Als ik een opmerking mag maken ? Ik zou e.e.a. nog een beetje bewerken met " vuilpoeders" ik denk dat het dan nog mooier gaat worden.

mvrg Bob Vermeulen

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 22 mei 2012 23:22
door Jos
Prachtig hoor!

Groetjes,
Jos

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 23 mei 2012 06:35
door Glaskast189
Mooi!

Van welk merk zijn die auto's? Marks?

Bruce

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 23 mei 2012 07:14
door pp4trains
Ziet er heel goed uit.

Groeten,
Patrick

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 23 mei 2012 07:17
door rodie
Geweldig

Gr.
Rodie

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 23 mei 2012 08:18
door Doolemeister
Beste Maarten,

Prachtig! ben even sprakeloos............ :o :o

Groet,

Arjan