Marelburg
Re: Marelburg
soldeer je die draden nu ad random aan de connectoren? Hoe weet je nu welke draad naar welk aansluitpunt moet op je CD16, of heb je ergens een aparte lijst.
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
hij rookt wel niet en is zeker niet dom (burg) maar zal vast een lijstje hebben want op sluiting zal hij niet gaan zitten wachten denk ik
Bob
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Marelburg
Maar dan zou je verwachten dat ze ook gemerkt zijn. Alle grijze en gele draden zijn voor de rijstroom en detectie,
vandaar mijn vraag.
Groeten,
Patrick
vandaar mijn vraag.
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Het heeft lang geduurd voordat iemand die vraag stelde
Tijdens Schwarzwald is me gebleken dat coderen niet efficient is. Meestal ga je er blind van uit en soms verdwijnt er een codering. na solderen blijkt vaak dat je een draad hebt verwisseld en ga zo maar door. In modulevorm is alles behandelbaar en goed bereikbaar. Daarom produceer ik eerste overal een draadje aan, om vervolgens bij het solderen eerst de draad door te meten en dan pas vast te solderen.
Scheelt niet veel werk en werkt vind ik wel prettiger. Doordat ik de draad doormeet weet ik dus ook dat de verbinding goed is en de draad niet los zit bij de rail. Tweede zekerheid is dat ik zeker de goede draad heb en me niet kan vergissen in de codering. Door in de connector een standaard volgorde te hanteren rail a - rail b enz. kan ik me daar ook nooit in vergissen.
Wat ik wel heb gedaan is opschrijven welke blokken op welke connector en in welke volgorde deze zitten. Dat kan je natuurlijk niet onthouden
Groetjes
Tijdens Schwarzwald is me gebleken dat coderen niet efficient is. Meestal ga je er blind van uit en soms verdwijnt er een codering. na solderen blijkt vaak dat je een draad hebt verwisseld en ga zo maar door. In modulevorm is alles behandelbaar en goed bereikbaar. Daarom produceer ik eerste overal een draadje aan, om vervolgens bij het solderen eerst de draad door te meten en dan pas vast te solderen.
Scheelt niet veel werk en werkt vind ik wel prettiger. Doordat ik de draad doormeet weet ik dus ook dat de verbinding goed is en de draad niet los zit bij de rail. Tweede zekerheid is dat ik zeker de goede draad heb en me niet kan vergissen in de codering. Door in de connector een standaard volgorde te hanteren rail a - rail b enz. kan ik me daar ook nooit in vergissen.
Wat ik wel heb gedaan is opschrijven welke blokken op welke connector en in welke volgorde deze zitten. Dat kan je natuurlijk niet onthouden
Groetjes
Re: Marelburg
Ziet er erg strak uit martin en je gaat weer als een speer maar dat is oud nieuws
Een erg leuk draadje om te volgen.
Een erg leuk draadje om te volgen.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Ja, nu ik nog wat tijd kan maken probeer ik zeker wel door te werken.
Heb de afgelopen dagen wat tijd weten te vinden om de eerste module van het Dinamo systeem te voorzien. Een erg leuk karwei om even lekker met printjes en draadjes te werken. Ik heb ervoor gekozen om eerst alle Dinamo onderdelen en voedingsbronnen een plaatsje te geven voordat ik de rijdraden en servo's aan ga brengen. Dit omdat de indeling van de elektronica de kabelwegen voor grotendeels bepaald:
Even een uitleg van wat er te zien is:
Links onderin ziet u de ringkerntrafo met rechts ervan een zwart koellichaam. Deze horen bij de IPM welke zich naast het koellichaam bevindt. Het is dat kleine printje met die twee blauwe condensatoren erop. De IPM is de voedingsmodule voor het Dinamo systeem. Deze module trekt uit de trafo een 18V gelijkspanning en stabiliseert deze spanning. Via de interne elektronica zijn componenten geeft hij 4 spanningen:
- 12V
- 5V
- Rijspanning RS (instelbaar van 13-18V)
- Wissel Stuur Spanning WSS (instelbaar van 16-21V)
De WSS is oorspronkelijk bedoeld voor magneetartikelen. Maar omdat ik dat niet gebruik word deze gebruikt om de DRC te voeden met 16V
Aan de IPM ziet u een lange print met connectoren en twee zwarte condensatoren. Deze behoren ook bij de IPM en de print is de DPD van DinaSys bedoeld om snel en gemakkelijk de voedingsspanningen te verspreiden naar het printen.
Boven de spanningsvoorziening ziet u de eerste blokkaart TM-H met een detectiekaart CD16. Deze print is de master module en de drie modules die u rechts naast de balk ziet zijn slave modules. In totaal heb ik vier blokkaarten TM-H met CD16 in de baan zitten.
Boven de TM-H ziet u rechts een klein groen printje aan de rechterzijde. Dat is het hart van Dinamo, de RM-U. Deze print voorziet de processen en bied de communicatie aan het systeem. Deze print wordt gekoppeld aan de PC en bestuurd dus het systeem.
Links van de RM-U ziet u een klein printje met wederom connectoren. Dit is de DDD van DinaSys en is bedoeld om de communicatie vanuit de RM-U te verspreiden. Er worden drie systemen aangeboden: TTL, RS232, RS485
TTL gebruikte het systeem voorheen toen het nog in de kast zat.
Nu het onder de baan is gebouwd worden de TM-H's aangestuurd via RS485. De RS232 word alleen gebruikt als back-up voor de OC32.
De OC32 ziet u aan de rechterzijde van de RM-U. De OC32 staat helemaal los van Dinamo en krijgt een eigen voeding en communicatie. Ik heb ervoor gekozen om alle OC32 modules via RS485 te koppelen aan de computer. Omdat je twee communicatiebussen kan gebruiken om de OC32 aan te sturen heb ik als back-up alle modules via RS232 gekoppeld aan de RM-U. Mocht de RS485 falen dan kan ik alle OC32 modules alsnog aansturen via de RM-U van Dinamo.
Onder de OC32 ziet u een klein relais welke de verlichting op de baan zal schakelen. Om de OC32's, UCCI, verlichting, servo's, en alle andere onderdelen van de miniatuurwereld van spanning te voorzien heb ik een voedingsbron geplaatst welke u rechts onderin ziet. Deze is instelbaar van 8-14V welke ik af heb geregeld op 9-10V. Het is niet perse nodig om 12V te gebruiken voor led's of relais, hoe minder hoe beter. Er is wel een punt dat relais niet meer werken maar die is meen ik 8,5V. Led's gaan gewoon wat minder fel branden, servo's hebben sowieso maar 5V nodig. Deze wordt via de SP4 print voorzien, die vlakt de spanning van 10V af naar 5V voor de servo's.
Onder het Dinamo systeem ziet u een metalen plaat. Deze metalen plaat moet zorg dragen aan een goede potentiaal vereffening. Door zorgt te dragen dat de aardaansluiting (COM ofwel min) goed en sterk is heb je minder last van storingen door magnetische velden, piekstromen enzovoort. Om dit te waarborgen heb ik op de metalen plaat een montageschroef zitten waarop ik het volgende heb aangesloten:
- aarde van de 230V aansluiting in de muur (Wandcontactdoos)
- COM van Dinamo
- COM van de externe voedingsbron
- de metalen plaat van de drie blokmodules rechts
Een erg leuk klusje was het omdat ik lekker creatief kon wezen met draden en dat is toch wel mijn ding
De volgende stap is de twee connector bords plaatsen. Links onderin komt de PC bord welke de verbinding gaat voorzien met de PC. Hierop komt een contactdoos voor de voeding met zekering en schakelaar, een connector voor de USB verbinding met de RM-U (Dinamo), een connector voor de USB verbinding met de UCCI (MCC) en een UTP aansluiting voor de verbinding met OC32.
Onder dit bord komen de verbindingen naar scenery module 1a. Aan de rechterzijde komt een connectorbord met de verbindingen naar module 2.
Daarna ga ik de rijdraden solderen en de servo's en relais monteren. En dan....... kunnen we eindelijk gaan rijden Zin in
Toen de proef op de som genomen of de module nog makkelijk de trap af komt, is wel zwaar maar hij heeft de test met vlag en wimpel gehaald:
Heel verhaal maar dat mag dan ook wel.
Stay tuned
Groetjes
P.s.: Ik ben bezig om mijn nieuwe site online te gooien. Interessant is dat ik mijn chatsite heb gewijzigd en ik er een webcam in het toegevoegd. Zodat je tijdens het chatten als ik online ben mee kan kijken met de bouw van Marelburg ik verwacht dat dit deel morgen zal werken en dan plaats ik wel een draadje !!!
Heb de afgelopen dagen wat tijd weten te vinden om de eerste module van het Dinamo systeem te voorzien. Een erg leuk karwei om even lekker met printjes en draadjes te werken. Ik heb ervoor gekozen om eerst alle Dinamo onderdelen en voedingsbronnen een plaatsje te geven voordat ik de rijdraden en servo's aan ga brengen. Dit omdat de indeling van de elektronica de kabelwegen voor grotendeels bepaald:
Even een uitleg van wat er te zien is:
Links onderin ziet u de ringkerntrafo met rechts ervan een zwart koellichaam. Deze horen bij de IPM welke zich naast het koellichaam bevindt. Het is dat kleine printje met die twee blauwe condensatoren erop. De IPM is de voedingsmodule voor het Dinamo systeem. Deze module trekt uit de trafo een 18V gelijkspanning en stabiliseert deze spanning. Via de interne elektronica zijn componenten geeft hij 4 spanningen:
- 12V
- 5V
- Rijspanning RS (instelbaar van 13-18V)
- Wissel Stuur Spanning WSS (instelbaar van 16-21V)
De WSS is oorspronkelijk bedoeld voor magneetartikelen. Maar omdat ik dat niet gebruik word deze gebruikt om de DRC te voeden met 16V
Aan de IPM ziet u een lange print met connectoren en twee zwarte condensatoren. Deze behoren ook bij de IPM en de print is de DPD van DinaSys bedoeld om snel en gemakkelijk de voedingsspanningen te verspreiden naar het printen.
Boven de spanningsvoorziening ziet u de eerste blokkaart TM-H met een detectiekaart CD16. Deze print is de master module en de drie modules die u rechts naast de balk ziet zijn slave modules. In totaal heb ik vier blokkaarten TM-H met CD16 in de baan zitten.
Boven de TM-H ziet u rechts een klein groen printje aan de rechterzijde. Dat is het hart van Dinamo, de RM-U. Deze print voorziet de processen en bied de communicatie aan het systeem. Deze print wordt gekoppeld aan de PC en bestuurd dus het systeem.
Links van de RM-U ziet u een klein printje met wederom connectoren. Dit is de DDD van DinaSys en is bedoeld om de communicatie vanuit de RM-U te verspreiden. Er worden drie systemen aangeboden: TTL, RS232, RS485
TTL gebruikte het systeem voorheen toen het nog in de kast zat.
Nu het onder de baan is gebouwd worden de TM-H's aangestuurd via RS485. De RS232 word alleen gebruikt als back-up voor de OC32.
De OC32 ziet u aan de rechterzijde van de RM-U. De OC32 staat helemaal los van Dinamo en krijgt een eigen voeding en communicatie. Ik heb ervoor gekozen om alle OC32 modules via RS485 te koppelen aan de computer. Omdat je twee communicatiebussen kan gebruiken om de OC32 aan te sturen heb ik als back-up alle modules via RS232 gekoppeld aan de RM-U. Mocht de RS485 falen dan kan ik alle OC32 modules alsnog aansturen via de RM-U van Dinamo.
Onder de OC32 ziet u een klein relais welke de verlichting op de baan zal schakelen. Om de OC32's, UCCI, verlichting, servo's, en alle andere onderdelen van de miniatuurwereld van spanning te voorzien heb ik een voedingsbron geplaatst welke u rechts onderin ziet. Deze is instelbaar van 8-14V welke ik af heb geregeld op 9-10V. Het is niet perse nodig om 12V te gebruiken voor led's of relais, hoe minder hoe beter. Er is wel een punt dat relais niet meer werken maar die is meen ik 8,5V. Led's gaan gewoon wat minder fel branden, servo's hebben sowieso maar 5V nodig. Deze wordt via de SP4 print voorzien, die vlakt de spanning van 10V af naar 5V voor de servo's.
Onder het Dinamo systeem ziet u een metalen plaat. Deze metalen plaat moet zorg dragen aan een goede potentiaal vereffening. Door zorgt te dragen dat de aardaansluiting (COM ofwel min) goed en sterk is heb je minder last van storingen door magnetische velden, piekstromen enzovoort. Om dit te waarborgen heb ik op de metalen plaat een montageschroef zitten waarop ik het volgende heb aangesloten:
- aarde van de 230V aansluiting in de muur (Wandcontactdoos)
- COM van Dinamo
- COM van de externe voedingsbron
- de metalen plaat van de drie blokmodules rechts
Een erg leuk klusje was het omdat ik lekker creatief kon wezen met draden en dat is toch wel mijn ding
De volgende stap is de twee connector bords plaatsen. Links onderin komt de PC bord welke de verbinding gaat voorzien met de PC. Hierop komt een contactdoos voor de voeding met zekering en schakelaar, een connector voor de USB verbinding met de RM-U (Dinamo), een connector voor de USB verbinding met de UCCI (MCC) en een UTP aansluiting voor de verbinding met OC32.
Onder dit bord komen de verbindingen naar scenery module 1a. Aan de rechterzijde komt een connectorbord met de verbindingen naar module 2.
Daarna ga ik de rijdraden solderen en de servo's en relais monteren. En dan....... kunnen we eindelijk gaan rijden Zin in
Toen de proef op de som genomen of de module nog makkelijk de trap af komt, is wel zwaar maar hij heeft de test met vlag en wimpel gehaald:
Heel verhaal maar dat mag dan ook wel.
Stay tuned
Groetjes
P.s.: Ik ben bezig om mijn nieuwe site online te gooien. Interessant is dat ik mijn chatsite heb gewijzigd en ik er een webcam in het toegevoegd. Zodat je tijdens het chatten als ik online ben mee kan kijken met de bouw van Marelburg ik verwacht dat dit deel morgen zal werken en dan plaats ik wel een draadje !!!
Re: Marelburg
Nou, zowel je onderschrift als je verhalen in dit draadje zijn totaal abracadabra voor mij, maar ik moet zeggen dat je de elektronica wel heel erg netjes aanlegt. Maar al die afkortingen.....nee, een cursus verkeersvliegen is makkelijker wat dat betreft.
Ben benieuwd hoe de opbouw er verder uit gaat zien. Mijn modules wegen niks, maar meer dan een paar servootjes met dito printjes hangt daar ook niet onder. Dit is een compleet elektriciteitshuisje wat hieronder hangt! Het motiveert me wel om mijn bedrading wat netter aan te gaan leggen.
J.
Ben benieuwd hoe de opbouw er verder uit gaat zien. Mijn modules wegen niks, maar meer dan een paar servootjes met dito printjes hangt daar ook niet onder. Dit is een compleet elektriciteitshuisje wat hieronder hangt! Het motiveert me wel om mijn bedrading wat netter aan te gaan leggen.
J.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Inderdaad, wat een lading elektronica.
Maar het ziet er netjes uit, kan ik nog een voorbeeld aan nemen.
Maar die hele elektrawinkel kun je straks ook gebruiken om je Erlebniswelt te besturen? Of komt er dan nog een elektriciteitshuisje bij?
Maar het ziet er netjes uit, kan ik nog een voorbeeld aan nemen.
Maar die hele elektrawinkel kun je straks ook gebruiken om je Erlebniswelt te besturen? Of komt er dan nog een elektriciteitshuisje bij?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Hoi Steven
Dank je,
Ik zou het voor erlebniswelt kunnen gebruiken, maar ik denk dat ik daar gewoon een nieuwe kerncentrale ga bouwen ik heb er daar zelfs twee nodig.
Groetjes
Dank je,
Ik zou het voor erlebniswelt kunnen gebruiken, maar ik denk dat ik daar gewoon een nieuwe kerncentrale ga bouwen ik heb er daar zelfs twee nodig.
Groetjes
Re: Marelburg
Bij de gedachte alleen zou ik gillend weglopenEen erg leuk karwei om even lekker met printjes en draadjes te werken
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Dacht dat het een luchtalarm was
Vandaag weer eea uitgespookt. Allereerst de webcam online gezet en vanmiddag was dan voor het eerst live te bouw te zien van Marelburg. Dit bleek een schot in de roos en de aanwezige op de chat lieten merken dat het erg leuk was om te zien hoe er aand e baan word gewerkt.
Zo heb ik vandaag redleijk wat tijd gestoken in de connectorbords en ik heb er nu 2 van de 3 af.
Allereerst de doorvoer van module 1 naar de scenerymodule 1a:
En later vandaag de connectorbord naar de PC.
Ik ben nu de connector aan het solderen van de blokken 1a naar de eerste TM-H. Zodra ik die klaar heb ga ik de laatste connectorbord maken. Deze is voor de verbinding naar module 2 en is een kopie van de connectorbord op die module.
Zo werk ik langzaam naar het moment toe dat de eerste loc zal gaan rijden. Ik ben deze week elke avond bezet maar probeer tussendoor de connectorborden voor donderdag avond klaar te krijgen. De module gaat dan achter in de auto mee naar Frans Staal. Hij gaat dan de 4 blokkaarten geschikt maken voor RS485 communicatie. Daarna kan ik beginnen aan de rijdraden en de servo's op de module. En als dat klaar is dan kan ik eindelijk eens gaan rijden zin in
Groetjes Martin
Vandaag weer eea uitgespookt. Allereerst de webcam online gezet en vanmiddag was dan voor het eerst live te bouw te zien van Marelburg. Dit bleek een schot in de roos en de aanwezige op de chat lieten merken dat het erg leuk was om te zien hoe er aand e baan word gewerkt.
Zo heb ik vandaag redleijk wat tijd gestoken in de connectorbords en ik heb er nu 2 van de 3 af.
Allereerst de doorvoer van module 1 naar de scenerymodule 1a:
En later vandaag de connectorbord naar de PC.
Ik ben nu de connector aan het solderen van de blokken 1a naar de eerste TM-H. Zodra ik die klaar heb ga ik de laatste connectorbord maken. Deze is voor de verbinding naar module 2 en is een kopie van de connectorbord op die module.
Zo werk ik langzaam naar het moment toe dat de eerste loc zal gaan rijden. Ik ben deze week elke avond bezet maar probeer tussendoor de connectorborden voor donderdag avond klaar te krijgen. De module gaat dan achter in de auto mee naar Frans Staal. Hij gaat dan de 4 blokkaarten geschikt maken voor RS485 communicatie. Daarna kan ik beginnen aan de rijdraden en de servo's op de module. En als dat klaar is dan kan ik eindelijk eens gaan rijden zin in
Groetjes Martin
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Tis weer tijd voor een kleine update, heb deze week nog niet heel veel kunnen doen omdat ik erg druk ben geweest met werk. Toch heb ik de rijdraden aan de module weten te solderen en de bedrading afgewerkt. vanavond ben ik met de module bij Frans Staal langs geweest en die heeft een paar aanpassingen gedaan aan de hardware.
Zo zij de 4 blokkaarten TM-H geschikt gemaakt voor RS485 communicatie, heb ik alle koppelingskabels en USB snoeren nu compleet en heb ik een aantal onderdelen meegenomen naar huis om de module verder af te gaan werken.
De voorkant van de module
En natuurlijk de mooiste kant
Wat moet er nog gebeuren voordat we kunnen gaan rijden:
1) de rijdraden aansluiten op de blokkaarten (2 van de 4 als gedaan)
2) Connectorplaat voor de verbinding naar de tweede module (op de foto zie je deze rechts in het vierkant afgetekend)
3) plaatsen servo's voor de wissels
4) plaatsen polarisatierelais
Dan zijn de modules gereed om in bedrijf gesteld te worden. Dit bestaat uit:
1) Reinigen van de rails
2) Instellen van de servo's voor de wissels
3) Blokken testen in DinamoUsersCC (testprogramma Dinamo)
4) gegevens invoeren in iTrain
En dan kunnen we eindelijk gaan rijden. Het komt in zicht, ik verwacht nog een weekje
Ondertussen is de webcam een leuk succes geworden. Ik krijg leuke reacties en telkens als ik wat ga doen gaat de cam online. Binnenkort zie je dus ook wat rijden en daarna begint het mooiste werk, de scenery en de bovenbouw.
Dus stay tuned en wil je het live volgen: http://www.martinenellen.nl/chat.html
Groetjes Martin
Zo zij de 4 blokkaarten TM-H geschikt gemaakt voor RS485 communicatie, heb ik alle koppelingskabels en USB snoeren nu compleet en heb ik een aantal onderdelen meegenomen naar huis om de module verder af te gaan werken.
De voorkant van de module
En natuurlijk de mooiste kant
Wat moet er nog gebeuren voordat we kunnen gaan rijden:
1) de rijdraden aansluiten op de blokkaarten (2 van de 4 als gedaan)
2) Connectorplaat voor de verbinding naar de tweede module (op de foto zie je deze rechts in het vierkant afgetekend)
3) plaatsen servo's voor de wissels
4) plaatsen polarisatierelais
Dan zijn de modules gereed om in bedrijf gesteld te worden. Dit bestaat uit:
1) Reinigen van de rails
2) Instellen van de servo's voor de wissels
3) Blokken testen in DinamoUsersCC (testprogramma Dinamo)
4) gegevens invoeren in iTrain
En dan kunnen we eindelijk gaan rijden. Het komt in zicht, ik verwacht nog een weekje
Ondertussen is de webcam een leuk succes geworden. Ik krijg leuke reacties en telkens als ik wat ga doen gaat de cam online. Binnenkort zie je dus ook wat rijden en daarna begint het mooiste werk, de scenery en de bovenbouw.
Dus stay tuned en wil je het live volgen: http://www.martinenellen.nl/chat.html
Groetjes Martin
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
Martin,
Heb net je draadje weer even gelezen en ziet er prima uit.
Het lijkt wel of je gesponsord wordt zo gedetaileerd beschrijf je je werkzaamheden.
Natuurlijk is je web cam een hit, het is altijd goed om mensen te zien werken
Nee, alle gekheid dit word (is) een prachtige beschrijving waar veel mensen gebruik van zullen gaan maken vooral die nog moeten beginnen met digitalisering van hun baan.
Top
Bob
Heb net je draadje weer even gelezen en ziet er prima uit.
Het lijkt wel of je gesponsord wordt zo gedetaileerd beschrijf je je werkzaamheden.
Natuurlijk is je web cam een hit, het is altijd goed om mensen te zien werken
Nee, alle gekheid dit word (is) een prachtige beschrijving waar veel mensen gebruik van zullen gaan maken vooral die nog moeten beginnen met digitalisering van hun baan.
Top
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Ik heb bewondering voor je werk, ik zou helemaal gek worden van al die electronica. Al hoewel ik de basis er van snap, is het electronische gedeelte van de modelbaan verre een van mijn favouriete bezigheden.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Marelburg
Hier idemOverdijk schreef:Ik heb bewondering voor je werk, ik zou helemaal gek worden van al die electronica. Al hoewel ik de basis er van snap, is het electronische gedeelte van de modelbaan verre een van mijn favouriete bezigheden.
Je zou er bijna een "mannetje"voor laten komen.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Hahahaha ben in te huren voor weinigRon schreef:Hier idemOverdijk schreef:Ik heb bewondering voor je werk, ik zou helemaal gek worden van al die electronica. Al hoewel ik de basis er van snap, is het electronische gedeelte van de modelbaan verre een van mijn favouriete bezigheden.
Je zou er bijna een "mannetje"voor laten komen.
gr. Ron.
Re: Marelburg
martindomburg schreef:Hahahaha ben in te huren voor weinigRon schreef:Hier idemOverdijk schreef:Ik heb bewondering voor je werk, ik zou helemaal gek worden van al die electronica. Al hoewel ik de basis er van snap, is het electronische gedeelte van de modelbaan verre een van mijn favouriete bezigheden.
Je zou er bijna een "mannetje"voor laten komen.
gr. Ron.
Daar geloof ik geen reet van, met die dure hobbies van je
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Valt wel mee, de rest is gewoon cheap
Tis weer eens tijd voor een update. Afgelopen weekend telkens weer een beetje verder gegaan met het afmonteren van de module en vanavond kwam er dan eindelijk een voorlopig einde aan het soldeerwerk. Kan even geen draadje meer zien en dus hoogste tijd voor de volgende stap: In bedrijf stellen. Maar eerst een overzicht van de twee modules:
De linker module
De rechter module
Hier ben ik dit weekend druk mee geweest en was te volgen via de webcam:
Het connectorplaatje met de aansluitingen op de blokkaarten
Vervolgens alle servo's en de hartstukpolarisatie geplaatst en aangesloten. Ik probeer steeds slimmer om te gaan met de bedrading. Ik heb nu de VP in de print doorgelust en alleen de spoortstaaf a en b van de voet van de wisselstraat gebruikt voor alle hartstukken. Achteraf had ik deze in de print door kunnen koppelen in plaats van met draden. In de OC32 configuartie kan je de polariteit omdraaien door het relais of de aan- of uitstand te selecteren voor de wisselstand. Dus hoef je niet na te denken over welke spoordtaaf je op de NC en NO contacten aan hoeft te sluiten. Tipje voor de volgende keer
Na de benden opgeruimd te hebben konden de modules eindelijk geplaatst worden
En de koppelingen gemaakt worden:
En naar de PC
ja en dan komt het engste moment, stekker erin, knopje om, oren dicht en search for smoke.......
Tot grote opluchting zat er nergens sluiting in en werkte alles zoals verwacht meteen goed. Ook de communicatie met de PC is in orde dus dat betekend dat alles klaar is om in bedrijf gesteld te worden. Altijd een fijn moment als je energie word beloont met een in 1 keer goed moment :):) Maar ik ben er nog niet, de komende dagen ga ik de servo's instellen, de relais juist polariseren en storingen oplossen. Als ik vervolgens de adressen heb ingevoerd in iTrain kan er eindelijk gereden worden op Marelburg. Spannende tijden dus.....
Wat wel een aandachtspunt word is het koppelen van de modules, de draadeinden gaan niet meer werken omdat er een aantal servo's in de weg zitten. Is niet handig en vraagt om een andere aanpak.
Stay tuned
Groetjes Martin
Tis weer eens tijd voor een update. Afgelopen weekend telkens weer een beetje verder gegaan met het afmonteren van de module en vanavond kwam er dan eindelijk een voorlopig einde aan het soldeerwerk. Kan even geen draadje meer zien en dus hoogste tijd voor de volgende stap: In bedrijf stellen. Maar eerst een overzicht van de twee modules:
De linker module
De rechter module
Hier ben ik dit weekend druk mee geweest en was te volgen via de webcam:
Het connectorplaatje met de aansluitingen op de blokkaarten
Vervolgens alle servo's en de hartstukpolarisatie geplaatst en aangesloten. Ik probeer steeds slimmer om te gaan met de bedrading. Ik heb nu de VP in de print doorgelust en alleen de spoortstaaf a en b van de voet van de wisselstraat gebruikt voor alle hartstukken. Achteraf had ik deze in de print door kunnen koppelen in plaats van met draden. In de OC32 configuartie kan je de polariteit omdraaien door het relais of de aan- of uitstand te selecteren voor de wisselstand. Dus hoef je niet na te denken over welke spoordtaaf je op de NC en NO contacten aan hoeft te sluiten. Tipje voor de volgende keer
Na de benden opgeruimd te hebben konden de modules eindelijk geplaatst worden
En de koppelingen gemaakt worden:
En naar de PC
ja en dan komt het engste moment, stekker erin, knopje om, oren dicht en search for smoke.......
Tot grote opluchting zat er nergens sluiting in en werkte alles zoals verwacht meteen goed. Ook de communicatie met de PC is in orde dus dat betekend dat alles klaar is om in bedrijf gesteld te worden. Altijd een fijn moment als je energie word beloont met een in 1 keer goed moment :):) Maar ik ben er nog niet, de komende dagen ga ik de servo's instellen, de relais juist polariseren en storingen oplossen. Als ik vervolgens de adressen heb ingevoerd in iTrain kan er eindelijk gereden worden op Marelburg. Spannende tijden dus.....
Wat wel een aandachtspunt word is het koppelen van de modules, de draadeinden gaan niet meer werken omdat er een aantal servo's in de weg zitten. Is niet handig en vraagt om een andere aanpak.
Stay tuned
Groetjes Martin
Re: Marelburg
Echt heel indrukwekkend. Dit soort platen & verhalen vind ik minstens zo boeiend als die over perfecte scenery.
Re: Marelburg
Ongelofelijk strak werk.
Dit ziet er heel netjes uit.
Jij lust de modules dus gewoon door met bandkabel, is dat niet te dun voor de (rij)stromen die er lopen?
Blijft een discussie...
Groeten,
Patrick
Dit ziet er heel netjes uit.
Jij lust de modules dus gewoon door met bandkabel, is dat niet te dun voor de (rij)stromen die er lopen?
Blijft een discussie...
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Hoi Patrick,
Dat valt bij Dinamo mee omdat er per blok (1 set rijdraden per blok) maar 1 loc rijd. De stroom welke de diameter bepaald blijft dus beperkt.
Bij dcc heb je het "nadeel" dat er op dezelfde set rijdraden alle locs rijden.
Groetjes
Dat valt bij Dinamo mee omdat er per blok (1 set rijdraden per blok) maar 1 loc rijd. De stroom welke de diameter bepaald blijft dus beperkt.
Bij dcc heb je het "nadeel" dat er op dezelfde set rijdraden alle locs rijden.
Groetjes
Re: Marelburg
Ik ben ook onder de indruk van het strakke kableerwerk. Klasse!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
Hallo Martin,martindomburg schreef:Hoi Patrick,
Dat valt bij Dinamo mee omdat er per blok (1 set rijdraden per blok) maar 1 loc rijd. De stroom welke de diameter bepaald blijft dus beperkt.
Bij dcc heb je het "nadeel" dat er op dezelfde set rijdraden alle locs rijden.
Groetjes
Het is deels waar wat je schrijft maar het heeft niets met DCC te maken.
Laat ik het wat uitleggen. Als je een baan hebt en je rijd met de hand (dus geen enkele automatisering) en je hebt de baan op DCC ingesteld kan ook een ander format zijn zoals moterola of selectrix dan heb je in principe maar 2 draden naar je baan en die moeten dan wat dikker zijn omdat al je treinen stroom via die draden krijgen. Meestal sluit je meer draden aan op diverse plaatsen verdeeld over je baan om zo de stroom niet over 2 draden te laten lopen.
In het geval van verdere automatisering zoals bijvoorbeeld koplopen, windigipet en Itrain ga je gebruik maken van terugmeld module. De meeste terug meld modules hebben 8 aansluitingen (kunne er ook 4 of 16 zijn) dat houd in dat elk blok 1 draad via deze terugmelder aangesloten krijg en dus krijg je automatisch een verdeling van de stroom via al je terugmelders.
hoop dat dat wat verduidelijkt.
mvrg
Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com