Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

FidOo

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door FidOo »

Wordt zoeken naar een waardige opvolger..

Zo zie je maar dat zelfs als je veel ruimte hebt je nog consesies móet doen. ;)

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe aanpak!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

spoor65

Bericht door spoor65 »

Michiel,

het blijft een prachtig project, en ja ik ben er wel haast van overtuigt, dat zelfs nu je het iets kleiner zult moeten opzetten,
jij er nog steeds een uitzonderlijke baan van kunt en zult maken.

Misschien een idee, om gewoon met een deel te beginnen, die delen kiezen die je beslist wilt nabouwen, en er tussen een beetje in snijden, door bv
wat meer ruimte te maken voor schaduwsporen, ipv de grote zichtbare opstelsporen?

Voordeel is dat je toch sneller kunt beginnen, en dus minder aan de tijdsdruk zit kwa jouw leeftijd?

maar hoe dan ook, ik heb er dus vertrouwen in dat je er iets leuks van weet te maken.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Freddy,

weet je, je hebt gelijk. Ik moet niet teveel zeuren, niet teveel "willen", maar gewoon lekker gezellig bouwen wat ik leuk vind. De "historische waarde", het niet helemaal "waarheidsgetrouw" zijn,... so what! Als ik er maar lol aan beleef. Meer moet dat niet zijn!

Thanks Freddy, ik weet weer wat doen! ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

daan 1946

Bericht door daan 1946 »

Hallo Michiel

Goed idee van Freddy :o , dat je moet doen waar je plezier in hebt en niet exact waarheidsgetrouw willen bouwen anders zal ik pas op mijn 85ste :mrgreen: zien dat je baan af is :lol:

sterkte

Daan

cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825

FidOo

Bericht door FidOo »

T was een beetje sarcastisch bedoeld Michiel... Hoop dat je het niet verkeerd opvatte..

Inderdaad zie ik uit jouw werk dat je nogal perfectionistisch bent aangelegd. En dat kan nog wel eens een flinke drempel zijn om dan ook daadwerkelijk een stap te zetten naar het bouwen. (althans dat werkt bij mij wel zo)
Want als het in je hoofd nog niet 100% naar je zin is dan begin je er niet aan.
En bij zon mega project is er altijd wel iets wat (nog) niet naar je zin is.

Ik denk dat Freddy hier een heel goed punt maakt. (ook naar mij toe) Gewoon bouwen en plezier hebben.

Perfectie is een Illusie.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Joost,

heb geen schrik, jouw opmerking is gewoon de waarheid. Ik moet het allemaal anders bekijken, met een nieuwe aanpak zoals je dat formuleerde. Ik heb het helemaal niet vekeerd opgevat, in het tegendeel. Jullie opmerkingen helpen me om de boeg om te gooien, en te maken wat ik tof zou vinden, ongeacht de beperkende voorwaarden. Thanks!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

spoor65

Bericht door spoor65 »

Michiel schreef:Hoi Freddy,

weet je, je hebt gelijk. Ik moet niet teveel zeuren, niet teveel "willen", maar gewoon lekker gezellig bouwen wat ik leuk vind. De "historische waarde", het niet helemaal "waarheidsgetrouw" zijn,... so what! Als ik er maar lol aan beleef. Meer moet dat niet zijn!

Thanks Freddy, ik weet weer wat doen! ;)

Michiel,

Ik zal de laatste zijn die het woord "zeuren" zou gaan gebruiken.
Waarom denk je dat ook ik nog steeds niet begonnen ben aan de baanopbouw :lol:

Ook ik heb een project in mijn gedachten, die eigenlijk bijna onmogelijk is, zoals ik het in eerste instantie
had bedacht. Als ik het op die manier had willen doorvoeren, had ik geheid mijn hofdame op mijn dak gehaald
omdat ik dan wel een erg groot deel van de zolder nodig ben.

Mijn geluk is alleen, dat ik niet vast zit aan een bepaald station of gebied wat ik na wil buwen, waardoor
aanpassingen een beetje makkelijker zouden moeten zijn, maar ja, ook dan snap je het wel.
Inleveren is het laatste wat een mens wil, of het nu om geld gaat of om grote van een baanplan :roll:

Inmiddels besloten, dat ik nu eerst ga beginnen met het bouwen van de schaduwstations, zodat er tenminste alvast gereden kan worden. Ondertussen verder tekenen aan bovenbouw en de diverse station, voor de tijdperken, en dan maar passen en meten of ik het kwijt kan.
Zoals het er nu naar uitziet kan ik 2 stations permanent plaatsten (wel modulair opgebouwd) en zal het laatste station als
module steeds bijgeplaatst moeten worden.

Kortom, ook hier nog genoeg hoofdbrekers hoor, maar ook dat maakt de hobby leuk.

En Michiel, juist door nu al met delen te beginnen, zo dacht ik uiteindelijk, heb ik toch al het plezier van het bouwen, en
wie weet wat de toekomst mag brengen, en kan er over 10 jaar ineens veel meer dan nu. (of minder natuurlijk :? , maar dat zien we dan wel weer)

Tijd is de sterkste factor, zegt mijn schoonzuster altijd :P

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Michiel

Bericht door Michiel »

Dus, Freddy, als ik het zo lees, misschien ook een "wakker-word" moment voor jouw? :D

Ik ben weer aan het plannen geslagen. De perimeters aftasten... Het oorspronkelijk plan wordt ingekort, opgevouwen en ingesnoeid. We zien wel waar we uitkomen... :)

En daarna de vrouw weer overtuigen... misschien nog het moeilijkste van allemaal (maar zeg dat dan weer niet aan mijn vrouw) :?

spoor65

Bericht door spoor65 »

Ach Michiel,

Dat wakker worden moment, dat is een heel traag moment hoor, om eerlijk te zijn, :mrgreen:

Toen ik alleen nog tijdperk III plannen had, was het al een toer om een beetje met de ruimte uit te komen.
(woonde toen nog in een veel kleiner huis met slechts 2 slaapkamers een een vliering waar je niet eens rechtop op kon lopen)
Nu dus een ruimer huis, met mooie zolder toegangkelijk met vaste trap. dus beter kans om een leuke baan te bouwen.

En wat gebeurt er dan? al jaren eigenlijk ook in de ban van het modernere materiaal, maar ook altijd al passie gehad voor nog ouder.
Toen ook al eens een dwaas idee gehad om in diverse tijdperken te gaan bouwen, van I t/m V met het idee telkens het zelfde dorp te bouwen
maar met de door de jaren heen veranderde sporen plannen.

Nu uiteindelijk dus gekozen voor een tussenoplossing met de 3 tijdperken I, III en V
Al diverse ontwerpen gemaakt van station`s, maar telkens zie ik al dat ik er niet echt mee weg kom,
dus idd telkens weer wakker worden en opnieuw beginnen, net zo lang tot ik tevreden ben.
Nu wel duidelijk een standpunt ingenomen welke J zovaak al noemt, "Less is more" en dan in die zin, beter wat kleinder en geloofwaardig
dan te groot en geen gezicht.

Het gaat ons vast lukken uiteindelijk tevreden te zijn met onze compromiën.

En ja de vrouw overtuigen is altijd het moeilijkste.
Ja Jeroen en Martin D jullie hebben maar wat veel geluk met jullie Linda en Ellen

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Chris83

Bericht door Chris83 »

Dag michiel, zo maar een idee.

Of het iets is wat je leuk lijkt en of het kan, genoeg mensen voor zijn en een ruimte.

Stichting Brussel noord anno 1920 oprichten?
Een modelspoor vereniging met als doel dat mega grote project dat je hebt te realiseren?

Met leden en een contributie die ze betalen, kun je huur en materiaal betalen, evt verzekering en er zullen vast wel mensen zijn die het erg leuk vinden en er tijd en geld in willen steken.

Of het kan weet ik niet. Maar mischien iets om over na te denken.

Je hebt dan wel een verplichting om er iedere week een avond te zijn of om de 2 weken. Als je het thuis niet mag bouwen, zou dit een oplossing kunnen zijn?

Groeten Chris

Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Chris,

dat is een idee dat ik van bij het begin van het project al had, maar met een gezin van 5 kinderen (waarvan de oudste ernstig mentaal gehandicapt) gaat de tijd in de eerste plaats naar de kroost, en de vrouw natuurlijk. Daarenboven gaat het beheer, de administratie en coordinatie van een dergelijk initiatief de bovenhand nemen ten kost van het knustelen, vooral als de tijd al beperkt is. Ik heb het een tijdje staan afwegen, maar uiteindelijk besloten om het gewoon in mijn uppie te doen met de beschikbare middelen. Daar heb ik meer aan. Want uiteindelijk is het doel niet het belangrijkste, maar hoe we er geraken. ;)

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Tja, je kan anders altijd nog een N-spoorforum knutseldag organiseren ;) . Dan komen we toch gewoon met z`n allen je een dagje helpen. Al wordt de basis maar een end opgezet. Kan je verlopig weer verder :D

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Ron

Bericht door Ron »

En na zo'n dagje lekker Belgisch bier drinken natuurlijk ;) :mrgreen:

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie