Pagina 4 van 8
Re: Arnhegen
Geplaatst: 06 apr 2012 05:56
door Ronald1
Na vorige post druk geweest met bouwen nieuwe frame.
Inmiddels lekker opgeschoten.
Het ruwe frame is af en de ringleidingen, LocoNet en de decoderplaten met de wissel- en bezetmelder decoders voor de eerste fase van de bouw (het schaduwstation) zijn geinstalleerd, dus weer eens tijd voor wat fotootjes.
Gisteren ook testrondje gelegd en na 5 maanden reed er weer een trein.
Nu beginnen met het schaduwstation. Het baanplan is inmiddels al weer flink gewijzigd tov februari maar daarover later meer.
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 06 apr 2012 21:56
door bob vermeulen
Ronald,
Ziet er strak uit, daar kan heel wat rails op komen
mvrg Bob Vermeulen
Re: Arnhegen
Geplaatst: 07 apr 2012 12:36
door Ronald1
Rob
Zekers, dat is wel de bedoeling
Inmiddels snel een testrondje gelegd en uiteraard video gemaakt van het eerste rondje.
http://youtu.be/iJp6HEsMFCk
Binnenkort aan de slag met het schaduwstation.
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 08 apr 2012 12:35
door ouwerling
Hi Ronald,
Gefeliciteerd.
Het begin is er.
En gezien je goede voorbereidingen en je gedegen basis met ringleidingen, boosters e.d. zal het vervolg niet lang op zich laten wachten.
Geeft vast een goed gevoel dat eerste rondje
Groet
Jos
Re: Arnhegen
Geplaatst: 09 apr 2012 07:51
door Ronald1
Hoi Jos
Ja dat was het zeker, de treinen alleen in een doos is niks voor mij.
Inmiddels begonnen met het schaduwstation, dat gaat bestaan uit 6 lange sporen waar ik elk drie treinen in kwijt kan. Bij het inrijden een aantal opstelsporen gemaakt en twee korte rangeersporen voor de schoonmaaktreinen (die wil ik niet altijd hebben rondrijden). De linker lus is tijdelijk daar komt later de spiraal.
Inmiddels mijn eerste ervaringen met Peco flexrails, de combi met Fleischmaan rails/wissels lijkt prima te werken
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 09 apr 2012 11:24
door Krab
Hoi Ronald ,
het is bijna de zelfde ruimte die ik heb voor mijn treinbaan .
Ziet er goed uit ,maar ik zie aande rechterkant boogwissels van Fleischmann .
Weet je wel zeker dat je die erin wilt leggen ,het is wel R1 en R2 sommige loks hebben daar moeite mee.
Verder is het heerlijk werken met Peco rails ,
heb zelf bij mijn baan code 55 gebruikt met in de zichtbare gedeelte ook wissels van peco .
Maar het is een mooie baan die je wilt gaan bouwen .
mvg Sjaak
Re: Arnhegen
Geplaatst: 09 apr 2012 11:30
door Ronald1
Hoi Sjaak
Bedankt
Dat van die bochtwissels dat lijkt zo, het zijn gewoon de rechte Fleischmann wissels, ik gebruik geen bochtwissels (ik heb er nog aantal te koop voor zacht prijsje !) en verder wil ik alleen R3 en R4 bochten gaan gebruiken. Ik heb nu Peco 80 flexrails en tot nu toe gaat het werken daarmee soepel, het sluit ook mooi aan op de Fleischmann rails, nog wel even puzzelen met bochten leggen maar dat gaat vast ook wel lukken.
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 23 apr 2012 10:01
door Ronald1
De laatste twee weken lekker bezig geweest en de eerste drie sporen van het schaduwstation liggen er.
Tijd voor flink proefrijden dus.
Onverwacht maken de treinen meer lawaai op de vastgelijmde Peco rails in vergelijking met de vastgeschroefde, iets wat mij erg verbaasd.
Nog eens even goed naar kijken.
Binnenkort aan de slag met de overige sporen
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 23 apr 2012 10:13
door Michiel
Bij het vastschroeven heb je een geluidsbrug enkel ter hoogte van de schroeven. Bij het vastlijmen heb je een geluidbrug op alle gelijmde plaatsen. Dus, als je over de hele lengte het spoor het vastgekleefd met een kei-hard wordende lijm (vb houtlijm) dan krijg je inderdaad meer rijgeluid.
En, als je de sporen vastgeschroefd je beter bevallen dan gelijmd, laat ze dan geschoefd.
Je schaduwstation begint er indrukwekkend uit te zien. Knap en proper werk!
Re: Arnhegen
Geplaatst: 23 apr 2012 10:27
door Ronald1
Michiel
Ok bedankt, ik gebruik verdunde houtlijm, werkt blijkbaar ook zo.
Volgende spoor eens proberen op paar punten te lijmen, kijken wat dat oplevert
Groet
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 25 apr 2012 19:51
door Krab
Hoi Ronald ,
gebruik je geen boekbinders lijm die bglijft iets flexiebeler dan hout lijm .
Is te koop bij pipos en V& D te koop .
mvg Sjaak
Re: Arnhegen
Geplaatst: 26 apr 2012 12:09
door Ronald1
Hoi Sjaak
Bedankt voor tip, ik heb het in huis en ga het proberen
Groet
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 08 mei 2012 14:16
door Ronald1
De laatste weken lekker opgeschoten met het schaduwstation.
Het schaduwstation bestaat uit 6 sporen waar elke drie treinen in opgeborgen kunnen worden (blok 1 t/m 18). Het schaduwstation is nu volledig operationeel, alle elektronica is aangesloten en het rijdt probleemloos in Koploper. De sporen 20,21 dienen als buffer voor het inrijden van het schaduwstation, via spoor 22 kan ik de schoonmaaktreinen een tijdje opbergen in spoor 23,24,25 als ik het stofzuiggeluid zat ben (en dat gebeurt regelmatig).
Nog her en der wat kleine dingetjes verbeteren, de flexrails vastplakken (nu maar eens verdunde boekbinderslijm proberen !) en dan verder.
Hierna eerst de ringleiding en decoderplaten voor de bovenbouw installeren en dan de helix die het schaduwstaiton op de bovenbouw aansluit bouwen
Van het weekend waarschijnlijk eerst over van Koploper naar WinDigipet dus dat zal de komende tijd ook flink wat tijd vragen.
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 08 mei 2012 14:21
door Michiel
Dat ziet er knap en strak werk uit. Erg netjes afgewerkt. Wat zijn eigenlijk die paarse "0"-blokken op je sporenplan?
Re: Arnhegen
Geplaatst: 08 mei 2012 14:28
door Ronald1
Michiel
Dat zijn tellers die ik gebruik bij het proefrijden, geeft inzicht in treinenverloop
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 08 mei 2012 14:29
door Doolemeister
Beste Ronald,
Mooi werk!
Prachtig!
Groet,
Arjan
Re: Arnhegen
Geplaatst: 10 jun 2012 18:39
door Ronald1
Weer eens tijd voor een korte update van de opbouw.
Met tussenpozen de laatste maand toch nog behoorlijk wat gedaan.
Eerst overgestapt van Koploper naar WinDigiPet, niet dat ik niet tevreden was over Koploper - het tegendeel is waar - maar dat is iets waar ik al een tijdje mee rondliep. Met de start van de bouw van de nieuwe baan leek dat nu een goed moment, kan ik met de opbouw van de baan ook gelijk stapsgewijs vertrouwd raken met WinDigiPet.
Uiteraard de huidige baan - met de nodige hulp - gelijk in WinDigipet gezet en uitvoerig proefgereden in het Schaduwstation. Het werkt perfect.
Ook ben ik overgeschakeld van een 26-inch monitor naar twee 22-inch monitoren dat geeft toch wat meer ruimte en mogelijkheden met WDP
Daarna begonnen aan de voorbereidingen voor de verdere bouw van de bovenbaan, dus de elektronica en ringleiding voor de bovenbouw geinstalleerd en alle wissel- en bezetmelderdecoders geplaatst.
Verder heb ik een kant en klare helix met 4,5 omgangen gekocht in Duitsland.
Nu eerst een poosje voor de baas op stap en dan beginnen aan de helix.
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 10 jun 2012 18:40
door Ronald1
Nog twee plaatjes van de layout van WDP en de nieuwe monitoren
Re: Arnhegen
Geplaatst: 10 jun 2012 22:11
door bob vermeulen
Ronald,
Leuk om te zien dat je baan ook gestalte begint te krijgen en dat er nu mee gereden kan worden.
Aardig wat terugmelder die je al heb voorzien voor je baan.
Die twee beeldschermen dat lijkt mij ideaal. Heb er zelf maar 1 tot mijn beschikking maar met 2 kan je toch weer wat meer
WinDigiPet is een goede keuze, zoals je wet rij is daar ook al z'n jaar of 8 mee en heb er nooit gen spijt van gehad dat ik naar dit programma ben overgestapt. De mogelijkheden zij zo enorm dat alles wat je verzint op je baan ook verwezenlijkt kan worden
mvrg Bob
Re: Arnhegen
Geplaatst: 11 jun 2012 11:17
door Sweex
Wat ontzettend netjes gebouwd! Mooie strakke onderbouw.
Re: Arnhegen
Geplaatst: 11 jun 2012 14:14
door Glaskast189
'Presikwaard' Ik vind hem leuk
Bruce
Re: Arnhegen
Geplaatst: 13 jun 2012 13:02
door joep-N
Dat ziet er erg goed uit - en een hele professionele onderbouw!
Mooi werk !!
Re: Arnhegen
Geplaatst: 13 jun 2012 14:40
door mdedeugd
Hallo Ronald
Martin de Deugd
Arnhegen
Geplaatst: 07 jul 2012 11:58
door Ronald1
Korte update
De laatste twee weken door rugproblemen niet in staat om verder aan de baan te bouwen dus me uitgeleefd in het ontwerpen van de beeldschermen in WinDigiPet. Ik ben er inmiddels achter dat het bij WDP belangrijk is om je volledige schermontwerp al in vroeg stadium gereed / goed in beeld te hebben omdat WDP de routes, tellers,knoppen etc direct aan de positie op het scherm koppelt (anders dan in Koploper wat ik gewend was).
Nu twee schermen waar het linkerscherm het grootste deel van het baanplan en de specifieke tellers, schakelaars knoppen etc voor de kleinere stations en haltes gaat bevatten en een rechterscherm waar het hoofdstation Arnhegen Centraal en de diverse WDP windows en locomotieven etc op komen. Ik heb gekozen voor en wat hogere schermresolutie (20*20) en gevoel dat ik zo goed overzicht van de baan en de daarop aanwezige treinen heb.
Voor de goede orde alleen het stuk op het linkerscherm in het omlijnde stuk (Schaduwstation Presikwaard) is tot op heden gerealiseerd. Als de rug beter is verder met de helix.
Ronald
Re: Arnhegen
Geplaatst: 07 jul 2012 14:43
door maarten
Wow, dat ziet er indrukwekkend uit!