Pagina 4 van 4
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 16 dec 2019 21:19
door fiona
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/kXV6RgVd/nivo-2.jpg)
via een parade baan omhoog naar het volgende nivo
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 16 dec 2019 21:20
door fiona
Als er tips of opmerkingen zijn hoor ik het graag
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 16 dec 2019 21:47
door Wim H
Hallo Dirk,
Dat is een "nogal" ongebruikelijke vorm... Ik begrijp dat dat door de ruimte komt waar de baan komt te staan. Kun je de muren ook in de tekening plaatsen? En de plaats van de deur en eventueel ramen die bereikbaar moeten zijn? Dat maakt het gemakkelijker voor ons om het te plaatsen.
Groet, Wim
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 18 dec 2019 19:43
door fiona
Wim H schreef: ↑16 dec 2019 21:47
Hallo Dirk,
Dat is een "nogal" ongebruikelijke vorm... Ik begrijp dat dat door de ruimte komt waar de baan komt te staan. Kun je de muren ook in de tekening plaatsen? En de plaats van de deur en eventueel ramen die bereikbaar moeten zijn? Dat maakt het gemakkelijker voor ons om het te plaatsen.
Groet, Wim
Hallo Wim, misschien dat een foto meer zegt.
In een later stadium de voorzijde dicht gezet, conform tekening.
Zijn losse modulen alles verrijdbaar.
Groet, Dirk
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/44M2mrC0/20181223-183539.jpg)
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 19 dec 2019 10:23
door Wim H
Hallo Dirk,
Bedankt voor de foto. Die maakt het inderdaad duidelijker.
Als ik het dus goed begrijp, is de baan alleen vanaf de "zuidkant" bereikbaar (de 4 relatief korte stukken).
De 2 lange zijden van 2.5 en 3.3 meter staan langs de muren.
Ik zou me toch flink zorgen maken over de bereikbaarheid. Je schrijft wel dat de hele baan verrijdbaar is, maar dat is geen pretje met zo'n zware modelbaan. Als er net achter in de punt iets mis is gegaan, moet alles worden verschoven. En volgens de wet van Murphy zullen de treinen juist daar ontsporen....
Ook tijdens de bouw zal de lastige bereikbaarheid je denk ik tegen gaan staan. Zeker om kleine details aan te brengen.
En ja, dat betekent misschien dat je minder mogelijkheden hebt qua baanplan, maar wel een baan die meer voldoening geeft.
Persoonlijk zou ik proberen er toch meer een U-vormige baan van te maken met betere toegang in het midden. Dan is het ook niet nodig om de baan bij ieder wissewasje te verplaatsen. De hap in het midden (op je foto) wil je ook opvullen met landschap en sporen, maar dat zou ik niet doen. Ik zou de opening daar zelfs wat vergroten zodat je beter bij de punt linksachter kunt komen. Eigenlijk zou ik de opening doortrekken tot in het binnenste deel van het schaduwstation. Het schaduwstation zoals je dat nu hebt getekend, past dan nog net.
Het 3 sporige station dat nu aan de zuidkant ligt, zou ik dan verplaatsen. Eventueel kun je hem vervangen door een brug over het looppad.
Groet, Wim
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 20 dec 2019 20:11
door bpieters
Hoi Dirk,
Ik sluit mee aan bij de opmerkingen van Wim betreffende de bereikbaarheid.
Beter is het om beide vleugels van 2 vakken te maken en evt een vleugel toevoegen zoals Wim al voorstelde.
Dan heb je ongeveer dezelfde oppervlakte.
Of de achterste vakken voorzien van mangaten,maar dan is het qua rails weer moeilijker.
Groet,
Bert
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 11 jan 2020 18:58
door fiona
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/Hsq5BLF7/nivo-3.jpg)
nivo 3
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 11 jan 2020 18:59
door fiona
Van nivo 3 is alleen het voorste gedeelte zichtbaar
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 11 jan 2020 18:59
door fiona
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/ZYy633Mh/nivo-4.jpg)
nivo 4 is het "grote" station
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 11 jan 2020 19:00
door fiona
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/s2qvDHyG/nivo-5.jpg)
nivo 5 op weg naar boven, een zijlijn met kopstation
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 11 jan 2020 19:00
door fiona
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/d0bVK7m8/nivo-6.jpg)
nivo 6
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 11 jan 2020 19:01
door fiona
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/kGcJ8Trc/nivo-7.jpg)
nivo 7, het kopstation
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 14 jan 2020 18:30
door tv_man
Moest even puzzelen om te snappen hoe de baan in elkaar steekt maar ik geloof dat ik het door heb. Het plan zelf is erg indrukwekkend en gaat er geheid heel mooi uitzien met veel rijmogelijkheden wanneer het spoor er allemaal ligt, maar zoals al voorheen gezegd is ga je heel vaak het geheel moeten verrijden. Als ik kijk naar het soort wielen waar het gehele op staat en bedenk dat er naar schatting een stuk of dertig onder de baan zijn gaan er altijd een paar zijn die net niet goed willen draaien of iets dergelijks. En het geheel heeft heel wat massa door het gebruikte hout. Ik zou misschien minstens een gaatje openlaten in de hoek helemaal achter om onder de baan door naartoe te kruipen om ontspoorde treinen te redden etc. Lijkt me nog het beste te doen nu de constructie in een vergevorderd stadium is. Hoe gemakkelijk is de baan nu te verplaatsen?
Hopelijk gaat het allemaal lukken want dit zou best eens een van de banen kunnen worden waarvan men wacht op foto's van hoe het project vordert!
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 20 jan 2020 20:22
door fiona
Ik ga voor de bouw een apart draadje openen, zodat ik ontwerp en bouw gescheiden houd. Ben nog aan het broeden voor een naam van de baan
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
.
Baan is in Duitsland gesitueerd. Alle tijdperken.
Zit te denken aan Durksheim of zoiets......????
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 23 jan 2020 10:13
door Wim H
Zo! Dat is wel heel veel spoor! Zou je nog een plaatje kunnen posten waarop alleen het zichtbare spoor te zien is?
Qua naam: je hebt 3 zichtbare stations dus je hebt denk ik 3 namen nodig
Groet, Wim
PS hoe ver ligt nivo 3 boven nivo 0?
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 14 feb 2020 03:56
door Prutsert
Een naam voor je baan?
Dirkbach of Dirkkirche of Dirkdorf.
Groet Hans
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 14 feb 2020 08:44
door Michiel
Ingenieus sporenplan! Indrukwekkend, de baan ligt vol met sporen, opstelbundels en stations. Benieuwd hoe je dat overtuigend gaat uitbeelden. Ik heb toch een kleine opmerking betreffende de rijmogelijkheden in het grote station. Op het moment liggen de kopsporen en de opstelbundels opgesloten, en alleen bereikbaar via tegenspoor. Ik zou er twee oversteken bij plannen. Let ook op te korte bochten. Vermijdt die zoveel mogelijk want die brengen alleen maar ergernis. En hou de stijgingspercentages in bedwang. Blijf onder de 2%, anders krijg je spijt later.
En dan die engelse wissel in het schaduwstation. Daar heb ik een slecht gevoel bij, vooral diep in een schaduwstation. Die zijn nogal onsporingsgevoelig, en ze zal heel druk bereden worden. Dat loop slecht af. Ik zou het oversteekprobleem met gewone wissels oplossen. Daar heb je praktisch geen problemen mee.
edit:
En dan nog een laatste bedenking. Treinen die je kopstation met loc voorop het station verlaten, kunnen doorrijden tot het hoofdstation of schaduwstation, maar hebben nergens mogelijkheid om te keren. Deze trein moet dan achteruit met wagons vooruitduwend weer stijgen richting kopstation. Voor railbusjes, treinstellen en trek-duwcombinaries niet zo'n probleem, maar voor getrokken treinen niet zo leuk. 't Is maar een bedenking, je doet ermee wat je wilt.
![Afbeelding](https://iili.io/HPBT12.png)
Re: baan ontwerp Dirk
Geplaatst: 15 feb 2020 14:07
door fiona
Hallo Michel,
bedankt voor de input.
Deze had ik over het hoofd gezien.
Bedankt,
Dirk