Pagina 4 van 20

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 12 jan 2015 19:07
door Ronald1
Een poosje stil geweest maar ondanks het meedoen met de digitaal beurs in Houten (WindigiPet stand) de kerstdrukte en een nieuwe functie op het werk toch tussendoor nog lekker veel kunnen rijden en klussen aan de baan.

Zo ben ik de afgelopen weken druk geweest met de reeds bestaande helix, er zat een keerlus in die eruit moest en ook bleek de spanning/massa net andersom te zitten als in de onderbaan dus dat was alles opnieuw bedraden en de isolatielassen overzetten al met al een paar avondjes werk. De helix zit nu in de baan met een tijdelijke (keer)lus in de bovenbaan, dat geeft een mooi stukje extra rijlengte en we kunnen weer rondrijden.
2015-01-07 (2).JPG
2015-01-07 (2).JPG (113.06 KiB) 3700 keer bekeken
2015-01-11 (1).JPG
2015-01-11 (1).JPG (114.94 KiB) 3700 keer bekeken
Het gehele baanplan ziet er in WindigiPet nu als volgt uit. De totale rijlengte bedraagt zo'n 150 meter en er zijn circa 10 treinen tegelijk onderweg, het begint ergens op te lijken.
NB de blauwe rails van het industriegebied ligt er nog niet, dat is de volgende stap in het bouwproces in 2015.
Rijden 11 januari.JPG
Rijden 11 januari.JPG (102.7 KiB) 3700 keer bekeken
De komende tijd veel testrijden, diverse zaken verbeteren en daarna het industriegebied in de onderbaan leggen. Tegelijkertijd een definitief ontwerp maken voor het baanplan en de constructie van de bovenbaan.

Genoeg te doen dus en geen haast.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 12 jan 2015 19:51
door bob vermeulen
Hallo Ronald,

Dat ziet er (zo als gebruikelijk ;) ) weer heel gediciplineerd uit.
Alles netjes en schoon en jou kennende zal het ook allemaal wel goed rijden.
Prachtige helix en lekker ruim.

Waar rijd nu die E103 met mooie rijtuigen? :mrgreen:

Psjammer dat ik de sceenshot niet kan openen om groter te bekijken !

Mvrgr Bob.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 13 jan 2015 14:47
door Marcvane86
Dit ziet er allemaal heel strak uit zeg.
Geweldig, Had ik maar zon ruimte om te bouwen het lijkt me zoveel makkelijker om op die wijzen een baan te maken dan zoals bij mij op een rechthoek tafel van 220x122cm.

Succes met de verdere bouw en ik blijf zeker volgen.

Gr Marc.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 13 jan 2015 15:07
door Maurits71
:o

zie / merk jij verschil Ronald tussen wel/ geen ondergrond ? viel me namelijk op dat je het ss/ bovenbaan wel had gedaan en de Helix weer niet.

en draadjes andersom, ach je bent niet de eerste ;)

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 13 jan 2015 15:23
door Ad_M
Ronald, super strak werk 8-)
Maurits71 schreef:en draadjes andersom, ach je bent niet de eerste ;)
Kan je dit toelichten Mau, ik "zie" dit helaas niet??? (zit er een functioneel verschil waar je je draden stop bij een helix?)
Ben ook benieuwd naar het antwoord van jou opmerking over het geluid / ondergrond

Mvg,
Ad

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 13 jan 2015 15:47
door Maurits71
ad

wat ik bedoelde is dat ik ook wel eens een helix los van de baan hebt gemaakt en dan plus/ bezetmelders/ ground om heb gedraaid ten opzichte van wat al gebouwd was. dus dan kan je alles losmaken en opnieuw solderen.

je werkt dus aan de verkeerde kant en als je alles aansluit dan krijg je dus kortsluiting

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 13 jan 2015 20:40
door Ronald1
@Bob
Ik ga foto maken van de E103 met die mooi rijtuigen, beloofd. Op zich vreemd dat je fotoos niet kunt openen, staan in Photobucket dus zou dan toch moeten kunnen ? Ik mail je screenshot wel even

@Ad, uitleg Maurits is correct mbt draden verkeerd om, je slaat jezelf voor de kop maar kan de beste gebeuren denk ik dan maar :oops:

@Maurits jazeker met kurk ondergrond is minder geluid, ooit besloten helix zonder te doen en dat valt ook wel mee. Ingebouwd wordt het misschien een beetje een klankkast maar dat zien we dan wel weer. Ik hoor trouwens weinig verschil tussen rails geschroefd in of vastgelijmd op kurk maar dat kan aan mij liggen (ik heb ook mijn dochter laten luisteren maar die vond het ook gelijk). Losse rails op kurk is veruit het stilst maar ja dat werkt niet.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 13 jan 2015 22:05
door Jelle
Dat ziet er echt fantastisch uit. 8-)

Ik blijf het goed volgen... ik denk dat ik er veel van kan opsteken.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 14 jan 2015 17:21
door Maurits71
Hi Ronald,

ik zat nog even terug te lezen en kwam nog jou foto tegen met hoe dat je de kringen had gemaakt, het viel me op dat jij 2 draadjes per aansluiting hebt gemaakt. kan je hier nog wat foto's van plaatsen, wat voor soort draad dat je hebt gebruikt, waarom dubbel bedraad etc. ziet er namelijk erg overdacht uit.

gr.

M.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 15 jan 2015 10:16
door ZThijs1
Echt schitterend die Helix! Ook ooit een keer aan beginnen. Ik blijf dit draadje aandachtig volgen.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 15 jan 2015 11:59
door spoor65
Ronald,

vraagje, wat zijn de afmetingen van jouw helix, want die ziet er prachtig uit.
welk materiaal heb je hier voor gebruikt?

mooi werk, strak.

mvg

Freddy

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 15 jan 2015 17:05
door Ronald1
spoor65 schreef: vraagje, wat zijn de afmetingen van jouw helix, want die ziet er prachtig uit.
welk materiaal heb je hier voor gebruikt?
Leuk vragen

Freddy,
De helix is gebaseerd op Fleischmann Piccolo R3,R4 bochten met steeds 1 rechte (FL 9100) ertussen.

Ik heb het geheel in Duitsland via e-bay gekocht (vandaar de duitse teksten). Zoek op heimworker op e-bay en je komt hem vast tegen (uitstekende kwaliteit, service en goede prijs, NB ik heb geen enkel belang). Daar komt alles vandaan behalve de rails en de grondplaat (dus hout van de helix en de metaal onderdelen)

Ik heb 4,5 omwenteling gekocht en er later zelf een omloop opgezet, dus hij is nu 5,5 omwenteling en overbrugt 33 cm hoogteverschil met een hellingpercentage van 2 %.

Ik zit er overigens nog wel aan te denken om het midden van de bochten een extra ondersteuning aan de te brengen, hij hangt wat door. Een tweede helix gebaseerd op 89 mm dik hout (deze is 6 mm) heeft dat laatste veel minder en is stugger.

NB ik heb in draadje van vorige baan - zo rond pagina 11 - toen ik de helix heb gebouwd ook het een en ander laten zien link:
http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... &start=100

Ik hoop dat dat je vraag beantwoordt en je er wat aan hebt

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 15 jan 2015 17:16
door Ronald1
Maurits71 schreef:Hi Ronald,
ik zat nog even terug te lezen en kwam nog jou foto tegen met hoe dat je de kringen had gemaakt, het viel me op dat jij 2 draadjes per aansluiting hebt gemaakt. kan je hier nog wat foto's van plaatsen, wat voor soort draad dat je hebt gebruikt, waarom dubbel bedraad etc. ziet er namelijk erg overdacht uit.
gr.
M.
Hoi Maurits

Tja of ik nu een referentiepunt moet zijn voor draadjes, ik weet het niet :D maar ik zal vertellen hoe ik het heb aangepakt, zonder te claimen dat dit de beste manier is.

Ik heb onder mijn baan 12 ringleidingen gemaakt met elk 2 draden, te weten voor de IB, 4 boosters en de trafo voor spanning wissels en 6 voor allerlei lichtsecties (toekomst).
Alle bedrading daar is gedaan met 1,0 mm2 draad en om de 2 meter of zo een kroonsteen waar je op in kan takken. Dat zijn denk ik fotoos op pagina 3 die je bedoelt.

Op de rails en naar de decoders bedraad ik alles met 0.2 mm2 draden (ik weet er is veel discussie over dikte van de draden maar ik heb hier nooit problemen mee gehad). Op de rails in 1 kring heb ik een doorlopende massa (alleen scheiding tussen kringen) die ik op verzamelblokjes onder de baan bij elkaar breng. Ik heb ongeveer elke 1,5 meter een massadraad op de rails en wat extra in de wisselstraten. De spanningskant wordt uiteraard van spanning voorzien in elke sectie en ertussen onderbroken. Ik heb ervoor gekozen geen rails/secties ongedetecteerd te laten dus ook alle wisselstraten etc bevatten terugmelding.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt, anders hoor ik het graag.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 16 jan 2015 10:50
door Ronald1
Even snel een filmpje gemaakt van de helix en het station in bedrijf in combinatie met het schaduwstation.

http://youtu.be/F9OA1ZUPqLA

Het meeste is uit de hand opgenomen dus niet helemaal stabiel maar geeft een aardig idee van het geheel.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 16 jan 2015 12:18
door Marcvane86
Ziet er erg goed uit!

Kun je nu op meerdere nivieaus uit je helix rijden?
Zojah hoe doe je dat precies, kan me iets voorstellen om de 9100 te vervangen door een linkse of een rechtse wissel met voor en achter een kort stukje.

Hoor graag van je ben namelijk ook aan het nadenken om een spiraal te maken waar ik eigenlijk op 3 niveaus minimaal wil kunnen uitrijden.

Groet marc

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 16 jan 2015 13:56
door Maurits71
Ronald, thanks wat helderder. ik dacht uigelijk dat je alles dubbel had uitgevoerd, dus in 1 kroon steentje 4 draden.

Marc, kan, zie Highbury fields, echter realiseer je een ding, je creeert een mega bottle neck.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 16 jan 2015 14:11
door Ronald1
Maurits
Ha nu begrijp ik je beter. Dat is de doorverbinding naar de vorige en de volgende kroonsteen van de ringleiding.
Groet
Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 16 jan 2015 14:14
door Ronald1
Marc,

Bij mij niet in rijdt alleen onder en boven in en uit de helix.

Ik heb op you tube filmpjes wel helixen gezien met op meerdere niveau's intakkingen maar ik sluit me aan bij Maurits pas op dat het niet een enorme bottleneck in je baan owrdt.

Als ik het overigens zou doen dan zou ik de wissels in het laatste of eerste bochtdeel zetten niet in het rechte stuk dat geeft m.i. een vloeiender verloop.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 16 jan 2015 14:19
door Maurits71
Kijk uitgangen op verschillende niveaus in dezelfde helix

Afbeelding

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 18 jan 2015 14:32
door spoor65
Ronald,

dank voor de helix info, mooie duidelijke tekening erbij, daar kan ik wat mee.

mvg

Freddy

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 25 apr 2015 09:25
door Ronald1
Het is een tijdje stil geweest rond Arnhegen omdat ik weinig tijd, druk met werk en daarom weinig energie/zin had om aan de baan te werken.

Maar met het uitkomen van WindigiPet 2015 de baan weer opgestart en wat gereden. Ging perfect met nieuwe WDP release.

De laatste maanden wel de biertrein op diverse beurzen kunnen uitbreiden, dus daar maar eens een plaatje van geschoten.
De biertrein bestaat nu uit 16 verschillende (meeste aan Nederland gerelateerde) bierwagens.

Ik vind het leuk gezicht al die biermerken zo met de zomer in het vooruitzicht.
IMG_3595 web.jpg
IMG_3595 web.jpg (126.61 KiB) 4491 keer bekeken
NB ik ben nog op zoek naar een Leeuw bierwagen dus als iemand er nog eentje in de verkoop heeft dan hou ik me aanbevolen.

Binnenkort weer berichten met vooruitgang van de bouw, hoop ik.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 07 jul 2015 13:36
door Ronald1
Na drie maanden stilte is het weer eens tijd voor een update. Ik ben in de afgelopen periode vooral bezig geweest met het verkennen van de nieuwe WinDigiPet versie – in april is WDP 2015 uitgekomen – en het plannen van de bovenbaan. Het sporenplan van de bovenbaan begint nu zijn definitieve vorm te krijgen maar daarover later meer.

De nieuwe WDP versie heeft geleidt tot het uitleggen van een testspoor waarop ik het ont/aankoppelen van een loc en het splitsen en weer samenstellen van een goederentrein uitvoering heb uitgetest. In een kort filmpje heb ik het wisselen van de loc vastgelegd met speciale aandacht hoe de diverse treinsamenstellingen automatisch in WDP worden bijgehouden.

https://youtu.be/rAiUDv1GMmA

Afgelopen week heb ik na lange tijd ook de bouwdraad weer opgepakt. Ik ga me de komende tijd bezighouden met het realiseren van het industrieterrein KleefsePoort.
Dit is de laatste grote bouwfase van het sporenplan in de onderbaan. Het sporenplan is gereed (zie de blauwe sporen in het sporenplan) en ik ben inmiddels gestart met het uitleggen van de diverse wisselstraten en de rails. Als dit gereed is hoop ik een mooi industrieterrein te hebben waarin ik allerlei aan/afkoppel en rangeeropties automatisch kan laten uitvoeren.
WDP KleefsePoort web.jpg
WDP KleefsePoort web.jpg (81.69 KiB) 4320 keer bekeken
2015-07-06 (6).jpg
2015-07-06 (6).jpg (126.34 KiB) 4320 keer bekeken
2015-07-06 (1).jpg
2015-07-06 (1).jpg (122.92 KiB) 4320 keer bekeken
Tot de volgende update

Ronald

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 07 jul 2015 15:53
door Maurits71
top Ronald. heel mooi op snelheid en een genot om naar te kijken.

thanks, Maurits

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 07 jul 2015 18:33
door RogerB
Mooi om te zien Ronald. Ooit hoop ik ook zo'n computergestuurde baan te bouwen.

Re: Arnhegen 3.0 (nu 11 m2)

Geplaatst: 07 jul 2015 19:50
door Ipio
Hallo Ronald1,

Zeker een mooie baan alleen jammer dat je geen Peco wissels heb genomen voor het station.

Groeten,
Marc