Pagina 4 van 6
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 12 apr 2016 09:12
door Ad_M
Dan is de baan goed overgekomen qua verhuizing zeg
Mijn complimenten
Mvg,
Ad
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 12 apr 2016 18:27
door shoven
Ehm... Ad, hij zegt dat de baan afgebroken is en er nog geen nieuwe is. Het zijn dus nog oude foto's.
@Gustaaf: ah OK, iets verder weg verhuisd dan Ter Apel dus (hier vandaan gerekend dan...). Nou succes daar en ik ben benieuwd naar de komende nieuwe baan?
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 13 apr 2016 19:06
door Ad_M
Lezen is ook een vak....
Outch...
Mvg,
Ad
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 20 apr 2016 00:01
door Nthusiast
Hi Ad en Steven,
Ik wist dat de baan weer afgebroken moest worden voordat ie ‘af’ zou zijn en dat ie met geen mogelijkheid mee verhuisd kon worden. Blijft jammer natuurlijk, maar ik heb er toch met veel plezier zo’n vijf jaar aangebouwd. En gedurende die tijd ook weer veel geleerd en de techniek heeft ook niet stil gestaan, dus in de volgende baan wil ik graag die verbeteringen doorvoeren. Wanneer ik daar aan kan beginnen, daar kan ik op dit moment nog niets zinnigs over zeggen helaas. De eerste prioriteit is een permanente woning.
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 20 apr 2016 01:52
door Nthusiast
In de vorige fotos waren de funderingen van het poststation al te zien. Maar voordat ik daarmee verder kon moest eerst de brug voor de weg die over de sporen gaat aangelegd worden, zodat ik precies wist hoeveel ruimte ik over zou hebben voor het gebouw. De brug is gebouwd op dezelfde manier als de al eerder beschreven brug waarbij spoor over spoor ging. De brug en landhoofden zijn weer gemaakt van 3mm dik hout en de dijken van de brug van dunne stroken papier met daar overheen vloeibaar gips. En het paste allemaal netjes tussen de al eerder geschilderde asfaltwegen die het mogelijk maken voor de vrachtwagens om bij het opstelterrein te komen.
64 by
G K, on Flickr
65 by
G K, on Flickr
De brugdijken zijn daarna groen geschilderd en voorzien van groen strooimateriaal. De weg is grijs geschilderd en aan beide zijden voorzien van een stoep gemaakt van 1cm brede stroken van 1.5mm dik karton met daarop grijs gekleurd papier.
Met de brug op zijn plaats kon het gebouw van het poststation ingepland worden. Het is gemaakt van karton met daarover gekleurd papier en voor de ramen weer overhead projector sheets. Het was mijn eerste gebouw van karton. Eerder wel eens geprobeerd iets te maken van hout, maar zelfs het dunste hout dat ik redelijkerwijs kon bewerken was 3mm dik, dus te dik voor n-spoor. Het karton met zijn 1.5mm was al een stuk beter. Daarbij was het bewerken sneller, eenvoudiger en nauwkeuriger. Probleem was weer het gebruik van de overhead projector sheets en dus dat de grootste ramen na verloop van tijd bol gingen staan. Het papier was overigens wel sterk genoeg om alles op zijn plaats te houden. Bij het poststation hoorden ook overkappingen van de perrons, een klein gebouwtje voor de stalling van rolwagens voor het vervoeren van de postzakken, parkeerplaatsen voor eventuele bezoekers en voor de vrachtwagens en busjes van de PTT.
66 by
G K, on Flickr
67 by
G K, on Flickr
68 by
G K, on Flickr
69 by
G K, on Flickr
70 by
G K, on Flickr
71 by
G K, on Flickr
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 20 apr 2016 05:05
door bob vermeulen
Hallo Gustaf,
Dat post gebouw en z'n omgeving ziet er bijzonder strak uit.
Vooral omdat het zelfbouw is, is het zeer goed gelukt.
Vind de verhoudingen kloppen en het stoort mijn niets dat het een modern gebouw is (ben zelf een liefhebber van oude tijd
snap je).
Blijf het zeker volgen
Mvrgr Bob
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 22 apr 2016 01:56
door Nthusiast
Hi Bob,
Bedankt voor het compliment.
Mijn baan zou ergens in de jaren 90 moeten zijn vanwege de treinen die er rond rijden. Dus een hypermodern gebouw zou niet passen. Maar vaak staan stations toch in een ouder gedeelte van een stad. Dus sommige gebouwen kunnen best oud zijn. Ik heb dan ook al geprobeerd om wat grachtenpanden te bouwen, maar ook een modern hotel met glazen zijkanten. Niet alles was even succesvol overigens....
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 22 apr 2016 02:06
door Nthusiast
De omgeving van de verbindings weg tussen niveaus -1 en 0 was al een tijdje geschilderd, maar het werd tijd voor een verdere aankleding. De eerste stap hierbij was het aanbrengen van het groene en zandkleurige strooimateriaal langs de rails en de weg. Daarna zijn de platen die samen de overweg vormen neergelegd. De platen zijn gemaakt van 1.5mm karton en geschilderd in dezelfde kleur als de weg. Om het zo realistisch mogelijk te houden is de bovenkant van de platen die tussen de rails liggen op dezelfde hoogte als de bovenkant van de rails. Het normale rijdende materiaal had hier weinig moeite mee, maar de Kato stofzuiger en vooral de Roco schoonmaak wagon gaven wel problemen. De eerste stopte tijdelijk met stofzuigen en de tweede tilde zichzelf uit de rails. Aangezien ik de schoonmaak wagon toch weinig gebruikte, met de hand kreeg ik de rails veel beter schoon, heb ik het niet veranderd.
Met de overweg compleet konden de lijnen op de weg worden gezet. Ik heb hiervoor verschillende producten geprobeerd, bijvoorbeeld witte verf en tipex in combinatie met een sjabloon. Maar op de houten ondergrond kreeg ik geen mooie strakke lijnen met deze vloeibare materialen. Ik had ook een rol met dubbelzijdig tape liggen. Hiermee kon ik wel strakke lijnen maken door de tape in dunne reepjes te snijden en het witte papier, dat ervoor zorgt dat de tape niet aan zichzelf vast plakt, er niet af te halen. Voor de verkeersveiligheid zijn er bij het kruispunt verhogingen aangebracht om de rijrichtingen te scheiden.
72 by
G K, on Flickr
73 by
G K, on Flickr
Het volgende karweitje was het maken van de waarschuwinglampen en slagbomen voor de overweg. Naar aanleiding van wat fotos heb ik wat in elkaar gezet van het dunst mogelijke karton. Om dat netjes te krijgen was nog best lastig omdat het wel erg klein is. Dus ik ben maar niet begonnen aan slagbomen die open en dicht kunnen.
Voor het verkeer op de weg zijn er verkeerslichten geplaatst. Omdat de overweg dicht bij het kruispunt ligt is het verkeerslicht voor het verkeer dat de hoofdweg opgaat geplaatst aan de andere kant van de overweg, anders zou het voorkomen dat wegverkeer op de overweg moest stoppen voor het rode licht en dat lijkt me nogal gevaarlijk.
74 by
G K, on Flickr
75 by
G K, on Flickr
76 by
G K, on Flickr
Als laatste nog wat bomen en struikjes geplant zodat het landschap er niet zo kaal uit ziet.
77 by
G K, on Flickr
79 by
G K, on Flickr
78 by
G K, on Flickr
80 by
G K, on Flickr
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 23 apr 2016 10:39
door Ronaldp
Ga je nog wat andere kleuren in het gras bij voegen.
Vind het persoonlijk een beetje saai alles 1 kleur.
mvg ronald
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 23 apr 2016 11:05
door shoven
Als ik het goed begrepen heb is deze baan inmiddels niet meer.
Maar inderdaad, het ziet erg netjes uit, maar voor mijn smaak te netjes en aangeharkt. Ik zou zelf het groen wat ruiger maken; misschien iets voor de komende baan in Nieuw-Zeeland?
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 24 apr 2016 06:53
door Nthusiast
@ Ronald en Steven,
Met het aanbrengen van details in het gras ben ik nooit begonnen voordat de baan weer moest worden afgebroken. Ik heb me er dan ook nog niet in verdiept hoe je dat het beste kan doen. Ik las dat anderen op dit forum strooimaterialen van verschillende kleuren mixen om variatie te krijgen, maar hoe leggen jullie dat dan neer zodat het er realistischer uit ziet?
En met 'ruiger' maken neem ik aan dat je bedoelt om er bijvoorbeeld ook langer gras tussen te hebben. Ook hierbij ben ik benieuwd hoe jullie dat netjes aanleggen?
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 24 apr 2016 19:43
door shoven
Met ruiger maken bedoel ik dat het er wat minder als een vlakte/biljartlaken uitziet. In
dit draadje zie je wat voorbeelden van wat ik bedoel. Vanaf pag. 52 begint de aankleding en het groenwerk.
De truc is meerdere grassoorten door elkaar te mengen, en goed gebruik te maken van turf en dat soort spul. De ondergrond prepareren (lees: hobbelig maken) voor je strooit werkt ook prima.
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 26 apr 2016 10:24
door Nthusiast
Hi Steven,
Bedankt voor de link. Het groen op jouw spoordijken is inderdaad een stuk wilder dan mijn aangelegde gras. Ik denk dat ik op een toekomstige baan een combinatie van de twee zou gebruiken. Dichtbij de rails en wegen wordt gras redelijk goed onderhouden, verder er vandaan zijn ruiger gras en wilde struiken realistischer. Maar daarvoor heb ik wel meer verschillende materialen nodig, niet alleen verschillende kleuren. Ik zag dat jij Polak en ER dekor gebruikte, dus ik heb meteen wat catalogi gedownload.
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 26 apr 2016 12:16
door shoven
Nou, met de huidige bezuinigingen wordt langs de wegen maar mondjesmaat onderhoud gedaan, het begint daar ook al aardig wild te worden.
Ik hoor de collega's van beheer en onderhoud er bij ons flink over klagen in elk geval...
Polak is inderdaad perfect spul, is alleen niet tot zeer lastig verkrijgbaar. Als je een adres vindt: graag! Een goed alternatief is Woodland Scenics, die hebben ook mooi spul (vind ik). Busch en Noch komt daar echt een stukje achteraan.
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 26 apr 2016 12:31
door Marksintpancras
Hey Gustaaf,
Op de baan Brohl-Lützing is het groen behoorlijk wild, alleen de tuinen van de woningen, grazons van instellingen en bedrijven en weilanden zijn redelijk netjes gemaaid.
Langs en tussen en spoor is het een weer boel van groen en onkruid,
de treinen hebben niet zoveel last van het hoge gras, ivm het ballast is net vernieuwd op de strecke, zelfs op het enkelsporige strecke wat toch door het "Zwarte Woud" loopt is het wilde groen geen belemmering voor de trein.
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 27 apr 2016 07:19
door Nthusiast
@ Steven
Nou dan heb ik geluk dat mijn baan ergens in de jaren 90 moet zijn. Misschien hadden ze toen nog wel wat geld in hun budget voor het maaien van gras...
En als Polak moeilijk te vinden is in Nederland, dan zal de kans dat ze het hier in Nieuw Zeeland verkopen wel 0 zijn. Ik verwacht dat ik het grootste gedeelte van de spullen voor de hobby zal moeten importeren. Als ze als iets verkopen dat is het Amerikaans, dus ik hoop dat ik wel wat Woodlands Scenics spullen kan vinden.
@ Mark
Je ruige gras staat mooi op je baan. Toen ik een paar maanden geleden door Duitsland reisde met de trein had ik het gevoel dat er behoorlijk wat meer gras op de emplacementen en zelfs tussen rails groeide dan in Nederland.
Door jullie voorbeelden krijg ik erg veel zin om zelf ook wat uit te proberen. Maar zonder een permanent huis zullen de treinspullen voorlopig wel in dozen moeten blijven zitten...
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 28 apr 2016 08:35
door Nthusiast
Ik vond nog wat videos van de baan toen er nog geen groen te zien was. De eerste spoordijken en de perrons waren er al wel.
https://youtu.be/IkkmSA_0N5E
https://youtu.be/wRug3zf6duc
https://youtu.be/IDZUr2VTh4E
https://youtu.be/-SICih2164Y
Geeft toch net een wat ander beeld van de baan dan alleen de foto's.
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 28 apr 2016 14:05
door shoven
Leuk hoor Gustaaf. Mooie lengtes van treinen en perrons.
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 22 mei 2016 03:41
door Nthusiast
Met het succesvolle gebruik van dubbelzijdig tape voor de lijnen op de weg, zijn deze ook aangebracht op het al eerder aangelegde deel van de weg in de zuid-oost hoek. Geeft direct weer een ander gezicht.
81 by
G K, on Flickr
Verder is er een begin gemaakt met de aanleg van de scenery aan de andere kant van het spoor. Ten eerste zit hier een luik waardoor in noodgevallen er toegang is tot de sporen die ondergronds naar het schaduwstation aan de zuidkant leiden. Om dat luik zo goed mogelijk in het landschap te laten verdwijnen is er een weiland van gemaakt waar net de eerste planten uit de grond komen. Het weiland is in de rest van het landschap ingeklemd en waar het niet helemaal aansloot zijn er nog wat struiken overheen gezet.
83 by
G K, on Flickr
82 by
G K, on Flickr
Zodat de boer ook bij zijn weiland kon komen zijn er een aantal zandpaden aangelegd tussen de bomen en struiken door. Alleen eindigde die voor een tijdje bij het spoor, totdat ook hier een overweg gemaakt was.
84 by
G K, on Flickr
Tot slot wat overzicht fotos van de DB BR 103 met de IC vanuit Berlijn onderweg naar Amsterdam. En nee, die Duitse locomotief had geen enkel probleem met het rijden op Nederlands grondgebied...
85 by
G K, on Flickr
87 by
G K, on Flickr
86 by
G K, on Flickr
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 22 mei 2016 11:33
door Raymond
Hallo Gustaaf,
Wat een prachtige baan heb jij!!!
Ik heb net ook ff je filmpjes bekeken en wat mij direct op viel was dat jou treinen heel mooi en rustig (bijna allemaal) zonder schokken rijden.....echt gaaf!!!
Groet;
Raymond
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 22 mei 2016 12:10
door bob vermeulen
Gustaaf,
Die belijning langs de weg is inderdaad erg strak.
Waarom dubbelzijdig tape? Die begreep ik niet.
Ben wel benieuwd hoe je het gedaan hebt.
Heb je daar nog beelden van?
Overigens de aardappels komen slecht op, zal de droogte wel zijn geweest van de afgelopen weken.
Mvrgr Bob
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 22 mei 2016 13:42
door marco
Mooie filmpjes treinen rijden ook mooi langzaam.
Toch zonde dat deze baan er niet meer is.
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 21 jun 2016 02:41
door Nthusiast
Nog bedankt voor de complimenten allemaal. En aangezien het nooit de bedoeling was om voor altijd in Hong Kong te blijven wonen wist ik vanaf het begin van het bouwen aan de baan dat er een vroegtijdig einde aan zou komen. Dus ik kan er mee leven. Wat ik wel jammer vind is dat ik nog steeds niet met een nieuwe baan kan beginnen, zelfs niet met eens met een ontwerp...
Bob, om terug te komen op het dubbelzijdig tape voor de lijnen op de weg, ik heb een standaard rol met dubbelzijdig tape gekocht. Zodat de tape niet aan zichzelf vast plakt zit er van dat speciale plastic achtige papier tussen. Ik heb de tape uitgerold zonder dat papier er af te halen, vervolgens op de juiste breedte gesneden en toen die stukken op de weg geplakt.
Voordat ik verder ga met de scenery langs de zuidkant van de baan eerst nog een bewijs dat de boer wel degelijk een overweg heeft gekregen zodat ie bij zijn land komen kan.
88 by
G K, on Flickr
De tafel langs de zuidkant van de baan was niet heel erg breed en er lagen vijf sporen. Dus heel veel ruimte voor de scenery was er niet. Langs het spoor in de richting van Laude heb ik een kleine bouwplaats gemaakt waar de mannen bezig zijn met het vervangen van de oude houten bielzen voor de moderne betonnen bielzen. In Koploper heb ik een vaste route opgezet voor de werktrein die ondermeer in beide eindstationnetjes kwam en ook een tijdje langs de bouwplaats stil stond.
89 by
G K, on Flickr
Verderop langs het spoor is een kinderboederij opgezet die vanaf Laude met de auto te bereiken is. Hopelijk raakten de dieren snel gewend aan de voorbij rijdende treinen, want waar ze ook stonden in de wei, erg ver van de sporen waren ze nooit.
90 by
G K, on Flickr
91 by
G K, on Flickr
Ik ben nooit toegekomen aan het beplanten van de spoordijk. Aan de andere kant van het hoofdspoor was er net genoeg ruimte voor een gedeelte van een weiland en een camping. De mensen die op de plaatsen naast het spoor stonden moeten wel treinliefhebbers geweest zijn.
92 by
G K, on Flickr
93 by
G K, on Flickr
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 21 jun 2016 10:23
door Doolemeister
Gave baan heb je!
Mooie lengtes en echt Hollands!
Misschien kun je sommige graszoden wat verfraaien met struikjes en gras rommel waardoor het iets minder strak is?
Vind het ook wel wat hebben zo, maar het lijkt wat steriel.
Succes met de verder bouw en ik blijf het volgen.
Groet,
Arjan
Re: Ter Apel en omgeving
Geplaatst: 22 jun 2016 23:22
door Nthusiast
Hi Arjan,
Je hebt gelijk dat het gras er te strak bij ligt. Net nadat het bouwen van een spoordijk is voltooid is er misschien alleen wat gras te zien, maar binnen niet al te lange tijd neemt de natuur het toch weer over en komen er struiken en andere bosjes tevoorschijn. Dit was een aantal andere forum genoten na een eerdere post ook al opgevallen. Ik heb me dan ook voorgenomen om bij de volgende baan het allemaal wat rommeliger te maken...