Bouwupdate:
Vandaag weer eens lekker kunnen knutselen. Hoewel ik heel graag wil beginnen aan de nieuwe module, wil ik ook heel graag methodisch (en dus vooral netjes) blijven werken. Voordat ik kan starten met het opbouwen van de nieuwe module, moet de rest van de baan weer in orde zijn.
De kamer en baan zoals ik hem na de beurs eind september heb achtergelaten...
Na de beurs heb ik 6 punten van aandacht, welke ik vandaag merendeels opgelost heb. (haperende bezetmelders, kapotte rails in de helix, vastmaken van de nieuwe relaisprintplaat).
Ook ben ik begonnen met de electronica voor de nieuwe [Module Station Rijen] aan te leggen.
De OC32 voor [Module Station Rijen] zit onder [Module Venneweg]. Vandaag heb ik dus de Sub-D 25 polige stekker tussen deze 2 modules voorzien van de bedrading welke ik later op [Module Station Rijen] nodig heb. Met name de servo-aansturing voor het wissel en de AOB en AHOB worden vanaf deze OC32 gedaan. Anders had ik daar 7 lege pinnen i.v.m. weerstandsbanken en dat is zonde!
Bijkomend voordeel is dat (mits alles in 1x goed aangesloten is) ik de [Module Venneweg] straks niet meer van zijn Schaduwstationbak af hoef te schroeven.
Enkele foto's van de gedane arbeid:
[Module Venneweg] vanaf de onderzijde na de beurs in Etten-Leur. Rechtsboven is duidelijk de loshangende Relaisprintplaat van Domburg Trainsupport te zien. Ook zit hier de oude relaisprint nog op de bak. Deze is dus stuk en wordt verwijderd...
Oude relais verwijderd, nieuwe print netjes op zijn plaats. Inmiddels ook aangesloten. Relais 1 is het wissel op de [Module Venneweg] zelf. Relais 2 dus het wissel op [Module Station Rijen], Relais 3 is de relaisschakeling voor de wisselstraat op [Module Schaduwstationbak-1]. Deze bevindt zich vast onder [Module Venneweg].
De bedrading hiervoor loopt via de [Module Venneweg] richting [Module Helix Tilburg] naar [Module Schaduwstationbak-1].
De uitgebreide Sub-D stekker tussen [Module Venneweg] en [Module Station Rijen]. Het gaat al best rap met de ruimte op de stekker, er zitten reeds 14 draden aangesloten en dat worden er straks nog wel meer als de scenery op de module aangelegd wordt.
In de bodemplaat van de [Module Helix Tilburg] is een nieuw gat geboord voor de nieuwe kabelboom. De oude is nagenoeg vol en zo blijft een en ander overzichtelijker.
Ook zijn de boekbindruggen al aangebracht voor de nieuwe kabelboom. Deze zit tegen het plankje aan de publiekszijde, dus valt niet op.
Een klein overzicht van de 'orderlijke chaos' in de kamer. Links op de foto, voor de tafel met de [Module Helix Tilburg], ligt de nieuwe [Module Station Rijen] te drogen. Deze is voorzien van zijn grijze jasje. De blauwe plaat bovenop leg ik pas aan als de bak op zijn plek in de baan hangt. Na een tip van Ad_M ga ik de Markenburg.nl perrons voorzien van een houten basis. Deze basis is echter 12mm dik, terwijl de perronranden slechts 9mm hoog zijn. De 3 mm die over is, wordt dus later met de blauwe plaat gevuld. Past precies
Succesvol bezoek aan het Utrechts Archief
Los van al het klussen, ben ik afgelopen week ook naar het Utrechtse Archief geweest. Heb daar de bestektekeningen van de bijgebouwen op Gilze-Rijen gevonden
Deze zijn inmiddels naar Mark van
Markenburg.nl gestuurd, hopelijk volgt er snel meer nieuws!
Het was erg leuk om door die oude processen-verbaal en bestekken heen te bladeren. Zijn toch alweer 95 jaar oud (!) En nog in zeer goede staat. Via een prima service door het archief, zijn ze gescand en heb ik ze inmiddels als PDF op de computer.
Helaas waren er geen emplacementstekeningen van Oosterhout Vijf Eiken te vinden, wel van het raccordement aan de Karolusstraat en van de afbuigende boog in Rijen bij de Vijf Eikenweg, maar de 6 km. daar tussen helaas niet. Gelukkig heb ik in mijn veldonderzoek een paar jaar geleden de belangrijkste overpaden in kaart gebracht, dus zo erg is het niet. Ergens zou het wel tof zijn om het hele traject als tekening achter/bij/boven de modelbaan te hangen... Maar goed, dat zien we nog wel
Tot zover,
Hoontje