Pagina 32 van 40

Re: Lemland

Geplaatst: 13 jan 2013 11:45
door Marcel
Prachtig om te zien,ook de weathering is reëel gedaan,mijn complimenten.

Re: Lemland

Geplaatst: 13 jan 2013 11:57
door Lemland
Hoi Maarten,

Dat is ook toevallig! Ik liep vanmorgen tussen de sporen van Lemstad om de werkzaamheden van vandaag te plannen, toen ik uit de tunnel een aanzwellend motorgeluid hoorde! Ik had alleen mijn mobiele telefoon bij me, maar heb toch deze twee plaatjes kunnen schieten van de doorkomst van dit tweespan. Met een gangetje van zo'n 50 km/u komen ze langs over spoor 3, voorop de voormalige ACTS 6002 (V60). De 640 PK sterke motor luid brullend, de felle verlichting priemend in de ochtend.

Afbeelding

Er achter met zo mogelijk nog meer kabaal een 261, die nogmaals 640 PK levert. De rookpluimen zijn hier niet goed op te zien, maar neem van mij aan dat het daar niet aan ontbrak.

Afbeelding

Ben benieuwd wat ze op gingen halen, waarschijnlijk de zware bitumenkartonplaten voor één van de klussen van vanmiddag.

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 13 jan 2013 12:01
door Lemland
Marcel schreef:Prachtig om te zien,ook de weathering is reëel gedaan,mijn complimenten.
Die complimenten gaan dan geheel naar FidOo/Joost, die heeft 'm zo mooi geweatherd.

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 13 jan 2013 12:05
door Marcel
Bij deze dan de complimenten voor Joost,maar Bart,jij bent ook goed bezig.

Re: Lemland

Geplaatst: 13 jan 2013 19:15
door FidOo
Bart, ik ben blij dat ie goed rijdt! T zou natuurlijk ook aan mijn rails kunnen liggen..
Overigens zijn de scheurtjes mij nooit opgevallen. Je zou de kappen ook nog kunnen wisselen. De dummy die gewheatert is kun je met water zo weer schoonmaken. Tis niet gefixeerd.

Maar ik ben blij dat ze een mooi onderkomen hebben. Ik kom ze zeker een keertje opzoeken.
De foto's zijn in ieder geval uitnodigend!

En nog bedankt voor de complimenten, t was een uitprobeersel.

Re: Lemland

Geplaatst: 13 jan 2013 22:53
door Lemland
De houten plaat onder de rails is maar 5 mm dik, een trein die er overheen rijdt zorgt voor resonantie en dus extra herrie. Dat is deels gedempt door een kurkbedding, maar dat is niet genoeg. Bovendien is de rails deels gespijkerd en geschroefd en dat zijn trillingsbruggen. Daarom is er ónder het hout een laag bitumenkarton aangebracht. Dit materiaal wordt ook o.a. bij auto's gebruikt in deuren en onder de motorkap.

Afbeelding

Afbeelding

Aftekenen op papier:

Afbeelding

Mallen aftekenen op het materiaal:

Afbeelding

Losknippen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat in een filmpje: http://youtu.be/hcWVelvWkm4

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 13 jan 2013 23:07
door Wim
Volgens het filmpje is de demping geweldig.
Knap bedacht. Hulde.

Re: Lemland

Geplaatst: 13 jan 2013 23:12
door Lemland
Dank. Er zitten wel twee wissels in het onbehandelde stuk, maar ook als ik dat buiten de vergelijking laat, is het resultaat de moeite waard. En deze combinatie is qua herrie wel een worst case: één erg stille lok en een zeer luidruchtige dummy :-)

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 14 jan 2013 06:43
door SpoorfaNaat
hey,

dat is een erg goede oplossing... ;)
is dat materiaal erg dik?
een wereld van verschil qua geluid zeg.. ;)

Re: Lemland

Geplaatst: 14 jan 2013 10:06
door FidOo
Dat is een wereld van verschil zeg. Waar heb je dat spul vandaan Bart?

Re: Lemland

Geplaatst: 14 jan 2013 10:30
door Lemland
Het is zo'n 3 mm dik schat ik. Dat maakt de ondergrond inclusief de 5 mm triplex zo'n 8 mm dik. In de onderste laag van de helix, dat deel waar mijn testtrein verdwijnt helemaal aan het einde van het filmpje, is de ondergrond 18 mm dik hout en dat resoneert meer dan die gecombineerde 8 mm. Nu haalt het spul een deel van de demping uit het hoge eigen gewicht, maar dit is altijd nog lichter dan een solide plaat van 18 mm. Toch is het gewicht wel iets om aan te denken, zeker bij modules die versleept moeten worden.

Kortom: ik koos hier voor omdat de plaat zelf <1 cm is (belangrijk voor de doorrijhoogte er onder), het hout dun genoeg is om mooi verlopende hellingen te maken of licht te torderen in de bochten en toch het resoneren kan verminderen.

Ik heb dit spul al héél lang liggen, als sinds de jaren '90 toen ik mijn eerste camper bouwde. Het materiaal is te krijgen bij de wat grotere automaterialen zaken, ik denk dat ik het destijds bij Halfords of Dolf van Eijk heb gehaald. Het is ook ideeal materiaal als je luidsprekers inbouwt in een portier van een auto bijvoorbeeld. Je wil dan namelijk dat de luidspreker trilt, maar liever niet het relatief dunne plaatstaal van het portier. Audiofanaten (je weet wel, met honderden watt in je golfje :-) ) gebruiken het. Het zelfde gebruik natuurlijk ook in de kasten van luidsprekers thuis en zo.

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 16 jan 2013 22:55
door Lemland
Vanavond heeft Lem alvast alle gaten geboord, morgen kunnen we de voeding aan de rails in de tunnel solderen en de draden netjes aan de ringleiding monteren.

Afbeelding

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 18 jan 2013 08:46
door maarten
Goed idee die bitumen-mat! Daar had ik nog niet aan gedacht, goeie tip.

Voor de geïnteresseerden, het is o.a. ook verkrijgbaar bij Conrad. Geen idee of het goedkoop is of duur daar, maar wel makkelijk te vinden zo. ;)

Re: Lemland

Geplaatst: 02 feb 2013 23:11
door Lemland
Na een project tussendoor zijn we vandaag verder even gegaan met Lemland. We hebben eerst van karton een mock-up gemaakt van het bruggenhoofd en de vier tunnelportalen.

Afbeelding

Afbeelding

Op basis daarvan hebben we van hout onderdelen gemaakt, die straks de basis vormen voor muren en rotsen.

Afbeelding

Verder heeft Lem vier nieuwe voedingsdraden aan de rails gesoldeerd. Dat ging hartstikke goed.

Afbeelding

Afbeelding

Bart en Lem

Re: Lemland

Geplaatst: 02 feb 2013 23:52
door gek op stoom
Hoi Bart en Lem
zie ik het goed dat jullie eerst een schroefje tegen de rails
aan zetten en daar aan het draadje zolderen

Gr Andy

Re: Lemland

Geplaatst: 03 feb 2013 00:27
door Lemland
Nee, dat schroefje zit daar om een weerbarstige flexrail die niet heel mooi in de gewenste boog bleef voor altijd op die vaste plaats te houden. Dit is een deel van de tunnel dat uit zicht is dus niet zo erg aldaar.

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 10 feb 2013 16:22
door Lemland
(Nog) niet te veel te vertellen, nog altijd druk met het netjes laten versmelten van vier tunnels, een berg en een brug. Inmiddels staat een deel van de houten constructie. Het is een lastig deel, ook omdat er in de linker tunnel een boogwissel (!) ligt waar we later ook nog bij willen kunnen. Plus de tunnels moeten ook een inrichting hebben, inclusief muren, dus het is even lastig passen en meten.

Afbeelding

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 10 feb 2013 22:06
door Lemland
Eerst is er een laatste keer met karton opgemeten of alles klopt.

Afbeelding

Met behulp van papieren mallen (die blauwe stroken) is een draagbalk gemaakt met op de juiste plaats inkepingen.

Afbeelding

Zo. Drie wanden staan.

Afbeelding

En de noordwand ook.

Afbeelding

De binnenkant van de tunnel naar Lemstad goederen krijgt van karton een draagconstructie om de tunnelwand aan te bevestigen.

Afbeelding

De houten wanden krijgen van binnen een randje van karton om de tunnelwanden rond te buigen en te plakken.

Afbeelding

Van steentjespapier wordt de tunnelwand geknipt.

Afbeelding

De vorm afgetekend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En in de juiste vorm gebogen en vastgeplakt en -geniet.

Afbeelding

De oostwand wordt heel raar van vorm: in de tunnel zit een boogwissel en daar moeten we nog wel bij kunnen later. Dat die vorm raar is, merk je later veel minder aangezien het heel donker is in de tunnel.

Afbeelding

Afbeelding

Nu we weten waar de tunnelwanden komen, wordt het tijd om de bodem van de tunnel te detailleren. Deze is immers heel zichtbaar. Dus ballast strooien binnen de blauwe lijntjes.

Afbeelding

Het deksel van de wisselmotor wordt ingesmeerd en van ballast voorzien. Zo valt hij iets minder op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het strooisel op de bodem wordt met een mix van water, houtlijm en Dreft ingedruppeld.

Afbeelding

Een tunnel is een lekker droge plek, blijkbaar vinden de spoorlui van Lemland dat ook want er komt allerlei spul te liggen in de tunnel. Beter om dat nu te plaatsen nu de toegang nog makkelijk is.

Afbeelding

Hetzelfde aan de westkant.

Afbeelding

Nu moet de boel vannacht opdrogen. Daarna komt de houten wand op de kop van de constructie en een dak erop. Daarna gaat de klei of het gips op het hout, ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 10 feb 2013 22:20
door Wim
Hier is over nagedacht ;)

Re: Lemland

Geplaatst: 10 feb 2013 22:35
door gek op stoom
dat is een hoop werk voor een tunnel ingang
welk merk balast is dat wat jullie gebruiken

Gr Andy

Re: Lemland

Geplaatst: 10 feb 2013 23:03
door Lemland
De ballast is van Woodland, ik meen B70. Lekker donker en roestig.

En een hoop werk? Ik zie het meer als een hoop hobbypret. :-)

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 11 feb 2013 16:13
door gek op stoom
oke mooie kleur ja
is dat speciaal voor spoor N

Andy

Re: Lemland

Geplaatst: 11 feb 2013 17:27
door Lemland
Ja. Nou ja, dat wil zeggen: het is geschikt voor N. Maar als je een zandbak wil nabootsen in G is het ook mooi spul denk ik. :-)

Het is overigens B71, B70 hebben we ook geprobeerd maar is te rood/roestig naar onze zin:

Afbeelding

Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 23 feb 2013 18:00
door Krab
Ziet er goed uit Bart mare de zijkanten ofwel kopkanten van de bielzen zie ik niet meer . :(
Verder mooi spul van woodland ,
ikzelf heb het van de Scenery Shop heerlijk spul ommee te werken .


mvg Sjaak

Re: Lemland

Geplaatst: 23 feb 2013 18:47
door olaf04
mooi geworden!