Bouwupdate:
Hoontje schreef:
Volgend weekend hoop ik weer wat te kunnen doen en laten zien!
Mjah, dat werd dus bijna nog een weekend later

Vorig weekend geveld door 'koorts e.c.i.' en een 'algehele malaise', zoals dat in mijn vakgebied altijd zo mooi wordt omschreven en dus geen puf om iets aan de modelbaan te doen.
Zo snel als de koorts op kwam zetten, zo snel is hij er ook weer vandoor, dus de afgelopen dagen weer lekker bezig geweest.
En met hulp! Vera had de smaak ook weer te pakken, naast de start van haar
nieuwe diorama, heeft ze mij geholpen om de oude [Module Station Rijen] te ontdoen van zijn bebouwing en details. Dankzij haar hulp zijn er vervolgens hele plakken scenery gered!
Ik had zelf mijn zinnen gezet op het behoud van de gebouwen, straatmeubilair en hekwerken, de stoepen etc. zou ik wel opnieuw aanschaffen. Veer dacht daar anders over en dankzij haar, heb ik nu dus grote delen van de module toch kunnen redden!
De gehavende, half gestripte [Module Station Rijen]. Het stationsgebouw en de perrons zijn waarschijnlijk niet meer te redden, zij zitten te vast. Doch hebben zij ook enorm geleden en is vervanging wellicht de beste optie?!
Enkele 'geredde' onderdelen; zoals de bovenleidingsportalen, de beide huisjes van Markenburg, het N-detail.de hekwerk, de halve AHOB, perron 1 incl. fietsenstalling, de bossage, boom en zitje met 'hangouderen', de bushalte, een halve meter trottoir, straatmeubilair en nog wat losse frutsels...
Technische verbeteringen/aanpassingen
De baan is de afgelopen dagen technisch getest. De sporen op de nieuwe module [Station Rijen anno 1980] zijn allen aangesloten en getest nu. Alles reed in 1x

, maar omdat ik 1 railstaaf niet had doorgeslepen, werd er tussen 2 blokken steeds gestopt door treinen. Toen dat opgelost was, reden de treinen onafgebroken hun rondjes
De positionering van het stoptreinmaterieel is getest. Althans, voor de Mat '54 van Vera. Deze stopt nu realistisch langs het perron en trekt vanzelf weer op. Erg mooi om te zien, later volgt een filmpje.
De PNEM bus op [Module Venneweg] heeft sinds de begintijd nog maar 1 werkend zwaailampje. Ik had me er al vaker over verbaasd, want de bedrading werkt en bij 'analoge' testen, branden beide ledjes... Dus het zou in de bedrading moeten zitten.
Omdat ik in de bedrading van de [Module Station Rijen anno 1980] een foutje had gemaakt op het relais naast de OC32, viel me opeens op, dat er 1 van de oranje draadjes van de PNEM bus in een wel heel vreemde uitgang van de OC32 zat. Deze zat namelijk in een weerstandsbank-uitgang. Na omsteken in een sinkdriver-uitgang en het instellen via OC32config, brand nu ook het tweede ledje en voldoet het busje weer aan alle veiligheidseisen...
Het electrohuisje op [Module Venneweg] had wat last van een zeer bleke/witte kortsluiting en dat vind ik optisch niet heel mooi. Dus het blauwe ledje zit nu voor de inrichting en het witte ledje erachter; Oordeel zelf:
Als laatste heeft Vera me erg goed geholpen bij de relaisaansluiting van mijn wisselstraat in het schaduwstation. Ze heeft de hele technische informatie doorgespit en mijn aansluitingen nagelopen. Gelukkig ontdekte ze geen fouten

Toch bleef de relaisschakeling voor vreemde storingen zorgen. Dus zou het iets in de software van iTrain moeten zijn. Na alle betrokken onderdelen helemaal opnieuw geprogrammeerd te hebben, heb ik nu de storing opgelost. Wél blijft het probleem dat iTrain maar vreemde routes kiest over de relais gestuurde wisselstraat. Zo heeft het programma écht een voorliefde voor spoor 3 en een aversie jegens spoor 2 houden... Maar goed, de treinen rijden! Dat is het belangrijkste!
MCC wordt als het goed is morgenavond geleverd, dus dan kan ik daarmee aan de slag. Daarnaast wordt het dus weer lekker scenery knutselen!
Van alle technische vooruitgang heb ik een filmpje gemaakt; dat vind je op mijn kanaal in de jij-buis:
FILMPJUUH
Station N-spoor
Deze week kreeg ik opnieuw de vraag van een forumlid of ik toch echt niet met mijn baan naar Hilversum kom later dit jaar. Zoals jullie weten, twijfel ik erg. Voor nu is er simpelweg te weinig te zien, of in elk geval niets nieuws ten opzichte van mijn vorige deelname aan beurzen.
Mede met dank aan de reddings-/bergingsactie van mijn ega, heeft de nieuwe module nu al behoorlijk wat scenery die toonbaar is. Als het MCC gedeelte voorspoedig verloopt qua aanleg, dan gloort er toch de hoop dat ik met de baan naar Hilversum kom. Maar ik doe nog geen toezeggingen, eerst kijken hoever we komen. Dus ik ga weer lekker op het gemakje verder klussen en hak begin februari de knoop door
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje