Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3754
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Hookyville op weg

Bericht door Schachbrett »

Dat zeg ik :lol: :lol:
Van zo'n dremel ga je ook wel plezier hebben,die kun je voor tal van klusjes gebruiken.


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik heb vandaag de brug ingebouwd. Vastgezet met dubbelzijdig tape. Dat zit prima. Nu heb ik een flexrail zonder bedding aangebracht. LIjkt allemaal wel goed te zitten en de trein gaat er ook soepel overheen. In eerste instantie lag de rails in het midden van de brug met kleine stukjes dubelzijdig tape vast. Dat werkte niet, want de rails kwam een klein beetje omhoog. Dat is aan de overgang tussen de twee DoSto's misschien wel te zien. Nu heb ik langere stroken dubbelzijdig tape bevestigd en het geheel stevig op elkaar gedrukt. Nu zit het wel goed.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Neemt niet weg dat ik wel tevreden ben met hoe dit hoekje eruit komt te zien.

Mvg,
Martin
Laatst gewijzigd door Hookies op 25 jan 2012 16:20, 2 keer totaal gewijzigd.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3754
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Hookyville op weg

Bericht door Schachbrett »

Hallo Martin,

Mooi werk,ziet er goed uit die brug!!


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het tracé dat na de brug de spiraal induikt, is weer een stuk verder gelegd. Nog een kwart wending en dan zijn de twee sporen die via de spiraal naar het kookeiland lopen gereed. Maar met die laatste wending heb ik geen haast. Nu moet er eerst nog verder geballast worden. En gelukkig kwam de Scenery Shop gisteren met mijn bestelling door: drie zakjes ballast om te mengen en twee containers (Maersk en Evergreen). De schakelkastjes van Artitec worden nog nagezonden, want die waren nog niet binnen.

Afbeelding

Omdat ik toch wat aan het opruimen was (er ligt weer van alles op de tafels, waar ik nu niks meer mee moet doen), heb ik kans gezien om even wat treinen op de baan te plaatsen. Het was altijd al mijn bedoeling om rond de spiraal een enorme verkeersdrukte te creëren. Een hoger gelegen brug van/naar de spiraal, twee sporen die vanuit de spiraal de grote tafel opdraaien, onder de brug door, een spoor dat vanaf het station ook onder de brug doorgaat, maar wel op de grote tafel blijft en het enkelspoor dat een afslag eerder vanuit de spiraal de tafel opdraait. Omdat in dit geval plaatjes meer zeggen dan woorden (of mijn woorden verduidelijken) heb ik een aantal foto's genomen vanuit verschillende standpunten. Aan het werk: op de brug drie getrokken DoSto's; op het binnenspoor onder de brug rijdt een Pendolino-treinstel; eveneens onder de brug komt vanuit de spiraal een NS1838 met twee autotransporters; onder de brug de spiraal in trekt de MWB vier BASF-tankwagens; vooraan steekt de Crossrail met drie VOS-wagens de enkelsporige brug over om naar Hookyville te sporen. Het begint zo zoetjes aan lekker druk te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komende week - als de tijd het toelaat - weer ballasten, zodat dat werkje eindelijk gereed komt. En her en der nog wat draadjes wegwerken.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jeroen »

Ja, en die draadeinden.....kun je die al wegzagen? Of wat is je plan daarmee? Als ik het goed zie loopt ie ergens vlak langs het spoor......heb je daar al wat op verzonnnen?

Verder ziet het er netjes uit....


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

De meeste draadeinden blijven wel staan, maar worden mogelijk iets ingekort. Die twee aan de linkerkant op de eerste foto, vlakbij het oog, worden wel behoorlijk ingekort, want daar wil ik de treinen wel kunnen zien. De restanten worden ingepakt als rotsblokken.

De andere draadeinden worden nogmaals met hout aan elkaar verbonden en verstevigd met wat poten naar beneden toe, de spiraal aan. Dat is het de zijkant van de spiraalberg. Daarbovenop rust een uitneembaar deksel (de top van de berg), zodat ik altijd in de spiraal kan staan als dat nodig is om sporen schoon te maken - denk aan het brug/bergspoor en het spoor dat achterlangs de spiraal gaat - of storingen te verhelpen.

Overigens is vlak langs het spoor meer een vertekening van het beeld. In werkelijkheid is er behoorlijk wat ruimte langs die draadeinden.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Hookyville op weg

Bericht door bob vermeulen »

Dat is een mooi stukje spoorbaan geworden voor het deel met de spoorbrug is goed.
Dat met die draadeinden snap ik niet goed maar ik zal het wel zien hoe het gaat worden

Mvrg Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Dat komt hier vanzelf ook wel aan bod. Moet ook nog even goed uitvissen hoe ik het precies ga doen, maar het basisidee is er al wel.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jeroen »

Ik heb daar ook mee gewerkt, maar als de boel goed zat heb ik gewoon de bovenste stukken afgezaagd met een ijzerzaag. Kun je beter nu doen, want nu stoot je nog niks om enzo.....


Afbeelding
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Hookyville op weg

Bericht door Spoor 9 mm »

Met een Dremel met slijpschijfje zijn die draadeinden goed af te slijpen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

We hebben ook een haakse slijper in huis, dus dat komt wel goed. Moet wel zoeken naar wat voor dremel ik voor mijn verjaardag wil hebben. In elk geval moet 'ie aan drie eisen voldoen. Gebruiksvriendelijk, hulpstuk om haaks te kunnen boren en gaatjes boren in hout ter grootte van 1 mm. Wie heeft een goed advies?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Hookyville op weg

Bericht door Spoor 9 mm »

Dat kan toch iedere Dremel???? :roll:

Of bedoel je dat je een klein boormachientje van een ander merk wilt aan schaffen?? Heb ik ooit eens gedaan, zo'n goedkoop ding weet-je-wel, die na 10 gaatjes boren uit z'n voegen klapt. Weggegooid geld noemen ze dat. Dremel is een prima merk, je kunt er alle soorten boortjes tot 3 (mm) indouwen (als je er een verstelbaar miniboorkopje bij hebt gekocht) en met een boorstandaard erbij kun je ook lopende band werk doen, zoals bijvoorbeeld gaatjes in printplaat boren.

Wellicht heeft iemand anders ervaringen met andere merken boormachientjes....


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Dat is voor de meesten hier bekend, maar mij zegt het allemaal niet zoveel. Het gaat er mij om dat ik gaatjes moet boren voor bijvoorbeeld bovenleidingsmasten (gaatjes van 1 mm). Mijn gewone boor begint pas bij 3 mm en dat is een oudje, overigens wel nog een goede.

Verder noem je zelf al het slijpen. Kan ook handig zijn.

Maar soms heb je plekken waar je met een 'rechte' boor niet goed kunt komen. Dan moet je eigenlijk de boor in een hoek van 90 graden kunnen hanteren, vandaar dat haakse opzetstuk. Nu zie ik vele soorten Dremels en ook Proxxons, waarvan iemand ook zei dat dat goed was, maar bij mij begint het dan al te duizelen. Nu kom je zelf met een mini-boorkopje. Een standaard voor lopende band werk, zoals printplaten, lijkt me niet nodig. Daar ga ik me zeker niet mee inlaten.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Hookyville op weg

Bericht door Spoor 9 mm »

Ik heb in ieder geval een Dremel. Proxxon is ook een goed merk waar je veel extra dingetjes bij kan kopen. Zelf heb ik een week of vier geleden een haaksopzetstuk voor de Dremel gekocht en dat werkt prima. Of Proxxon dat ook verkoopt weet ik niet, kun je eens navragen in de winkel of op hun site.



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hookyville op weg

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin. ;)

Ik heb nu zelf sins een tijdje deze multitool van Ferm de FCT 160 in gebruik.
Goed, goedkoop en veel waar voor zijn geld.
Snelheid is traploos regelbaar.
De flexas die erbij is, is erg handig.
Veel spullen zitten er bij, zelfs een standaard.

http://www.beslist.nl/doehetzelf/d0000006539/Ferm_l

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

En toen was het ballasthulpje toch nog nodig. Het spoor dat door de brug gaat, is geen Piccolorail, maar een open rail. Biels en spoorstaaf, geen bedding. Maar omdat dat al voor de brug begint en daarna ook nog doorloopt, moest ik dus even op een andere manier de ballast verdelen. Dankzij de foto's zie ik dat ik aan de rechterkant in het begin iets te veel heb liggen, waardoor de biels ondergesneeuwd raakt. Daar moet ik nog even wat ballast wegtikken, maar overall vind ik het wel geslaagd. De achtergrond op de tweede foto is lekker vaag, maar je ziet het spoor wel leuk doorlopen de brug in. Is weer eens een ander gezichtspunt dan vanuit de lucht.

Afbeelding

Afbeelding

Zojuist nog het uithaalspoor aan één kant geballast. De andere kant was al gedaan. Daarna nog één goederenspoor aan de buitenkant ballasten. Het andere goederenspoor doe ik niet, want hier komt sowieso een loods tegen de rails aan te staan. Dan rest me daarna alleen nog de ballastmortelmethode bij de wisselstraten en dan is het ballastwerk voorbij.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Hookyville op weg

Bericht door Overdijk »

Ik heb zelf een Dremel Look-a-like van Skill, daar kan ik alle hulpstukken van Dremel opzetten. Ben er zeer tevreden mee, ik heb er een flexibel verlengstuk bijzitten.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het ballasten zit er op! Op sommige plekken zie je nog verdunde houtlijm liggen. Hier heb ik geprobeerd de gaatjes, waar de draadjes doorheen gaan, te dichten, zodat er geen storende kale plekken lagen. Ondanks scherp opletten, is het bij één wissel niet helemaal goed gegaan. Zowel met de wisselaandrijving als zonder is er geen 100% zekerheid op een goede score. Vijf keer gaat de wissel argeloos heen en weer, de zesde keer blijft 'ie halverwege gewoon steken. Alsof er toch een korreltje of wat lijm is binnengekomen. Deze wissel gaat er in z'n geheel uit en er komt een andere in. Alle andere wissels doen precies wat ze moeten doen.

Een rondje foto's maar. Zomder huishes is de tafel wel erg leeg, maar dat is straks ook wel nodig als Henry komt airbrushen..

Hier zie je de drie sporen die naar het toekomstige kookeiland gaan. Twee komen uit de spiraal. Het verhoogde spoor moet nog wel doorgetrokken worden. Het derde spoor is het spoor wat achterlangs de spiraal loopt.
Afbeelding

Vanuit deze hoek zie je de aansluitingen van de spiraal op de boventafel, Hookyville. De trein kan rechts afbuigen op de wissel en richting de brug over het spoor rijden, maar ook rechtdoor is mogelijk. Via het witte brugdeel draai je dan links naar Hookyville.
Afbeelding

Als je linksom gaat, kijk dan halverwege nog eens achteruit. Dan zie je dit:
Afbeelding

Vooruitkijkend zie je de halve boog opdoemen die je uiteindelijk naar Station Hookyville brengt. Ik denk dat ik deze boog met bomen en flatgebouwen ga verbloemen. En dan aan de buitenzijde van de sporen wat landbouwzaken.
Afbeelding

Een blik op het sporenplan van Station Hookyville. Rechts op de foto de wissel die niet meer zijn werk doet.
Afbeelding

En een blik op hetzelfde sporenplan, maar dan vanaf de andere kant van het station. Op deze en de vorige foto is te zien dat er nog wat extra hout aangebreid gaat worden om de perrons de ruimte te geven. Bovendien heb je dan meteen weer wat minder zicht op het dradenwerk.
Afbeelding

Als je niet terug naar de spiraal wilt, maar naar het kookeiland, dan rijd je op de wissel rechtdoor en dus achterlangs de spiraal. Voorlopig zal dat een doodlopend traject zijn.
Afbeelding

Ga je wel rechtsaf bij de wissel, of kom je vanuit de spiraal rechtsom gereden, dan kom je in deze omgeving uit. Hier zal een deel van de sporen iot het zicht worden gehouden door de fabriekspanden en hekwerk. Dan zie je ook niet dat dit deel qua ballast het minst succesvol is geworden. Een wijze les voor mensen die denken dat ze wel een metertje over de tafel kunnen hangen om dat te realiseren. Dan te bedenken dat ik nog een deel vanuit het mangat in de spiraal heb staan doen om de afstanden toch wat korter te maken.
Afbeelding

Zo her en der was al wat groen tussen de rails aangebracht. Dat maakt het wel levendiger. Daarmee ga ik vanzelf wel weer verder na het airbrushen. Hopelijk wordt het dan een mooie combi! Maar dat zal voorlopig nog niet gaan plaatsvinden, want ik ga een enorm drukke maand met veel interviews tegemoet.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Hookyville op weg

Bericht door Paul B »

Mooie baan! Ziet eruit alsof je lekker gevarieerd kan rijden.

Mag ik weten welke ballast je hebt gebruikt? Ik vind de kleurstelling wel mooi, niet zo egaal.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Er kan zeker gevarieerd worden gereden. Vooral als het kookeiland ook van rails is voorzien. Maar dat kan nog wel enige jaren duren. Ga nu eerst wat scenery in dit deel aanbrengen.

Ballast is geen geheim. Ik gebruik van Polak 5351 (lichtbruin) en 5321 (lichtrgijs kalksteen). Twee zakjes lichtbruin gaan samen met één zakje lichtgrijs in een groentepot en dan maar even lekker shaken om het te mengen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Hookyville op weg

Bericht door Spoor 9 mm »

Da's een aardige klus geweest Martin. Ga je de rails ook nog roesten? Om nu een stukkie scenery te bouwen is een prima idee, ben er zelf ook wel aan toe iets met landschap te gaan doen op mijn modulebaan.


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hookyville op weg

Bericht door Maurits71 »

Martin, misschien ergens vermeld in je draadje, kan het me niet herinneren. Valt me op dat je de wisselaandrijvingen niet heb omgedraaid ?, had dat eigenlijk wel verwacht voor iemand zoals jij die zo precies werkt.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Johan: de rails worden straks met de airbrush van een mooi roetskleurtje voorzien. Henry heeft dat ooit aangeboden en komt dat ook doen.

Maurits: ik heb ze niet omgedraaid, omdat ik te veel last had van dwarslatten van het frame. Ik ben van plan dat op het kookeiland wel te doen. Dan laat de baan (mijn eerste) ook een beetje mijn evolutie zien. Het is nu niet meer goed te doen om dat nog te veranderen, want dan moeten eigenlijk alle wisselstraten er weer uit. Ik kan er mee leven en probeer ze wel weg te werken met wat struiken en dergelijke. Maar wel leuk dat je vindt dat ik zo precies werk.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hookyville op weg

Bericht door martindomburg »

Moi doan :lol: is een best werkje geweest zo te zien, mooi resultaat

grz


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Thanks voornaamgenoot. Ben nu wel benieuwd wat het spuitwerk van Henry op gaat leveren.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie