Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Hookies schreef:Johan: de rails worden straks met de airbrush van een mooi roetskleurtje voorzien. Henry heeft dat ooit aangeboden en komt dat ook doen.

Maurits: ik heb ze niet omgedraaid, omdat ik te veel last had van dwarslatten van het frame. Ik ben van plan dat op het kookeiland wel te doen. Dan laat de baan (mijn eerste) ook een beetje mijn evolutie zien. Het is nu niet meer goed te doen om dat nog te veranderen, want dan moeten eigenlijk alle wisselstraten er weer uit. Ik kan er mee leven en probeer ze wel weg te werken met wat struiken en dergelijke. Maar wel leuk dat je vindt dat ik zo precies werk.

??? Dwarslatten van het frame ????
Hoe dik is de plaat waar ze op liggen Martin? Dat ziet er vrij dik uit op de foto. Als je er een holletje in hakt kom je volgens mij niet door de plaat heen en heb je geen last van je dwarslatten. En als je er wel doorheen komt kun je toch een klein stukje van je dwarslat wegbeitelen (tenzij die heeel dun is)?
Maar het blijft een lastig werkje. :?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Hookyville op weg

Bericht door Spoor 9 mm »

Maurits71 schreef:Maurits: ik heb ze niet omgedraaid, omdat ik te veel last had van dwarslatten van het frame. Ik ben van plan dat op het kookeiland wel te doen. Dan laat de baan (mijn eerste) ook een beetje mijn evolutie zien. Het is nu niet meer goed te doen om dat nog te veranderen, want dan moeten eigenlijk alle wisselstraten er weer uit. Ik kan er mee leven en probeer ze wel weg te werken met wat struiken en dergelijke.
Tja, ieder zijn ding natuurlijk, maar ben het ook wel met Maurits eens... Je kunt ermee leven zeg je, maar een "kleine" ingreep en je baan is dan wel veel mooier, Martin. Als je er zelf geen spijt van krijgt later, is het natuurlijk prima. ;)
shoven schreef:Als je er een holletje in hakt kom je volgens mij niet door de plaat heen en heb je geen last van je dwarslatten. En als je er wel doorheen komt kun je toch een klein stukje van je dwarslat wegbeitelen
Is misschien ook wel zo... Ik zou het wel overwegen Martin!

Wat je ook doet, je baan ziet er mooi uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Misschien is het voor de meesten hier een kleine ingreep, maar ik ben niet zo handig en voorzie alleen maar doffe ellende als ik dit moet gaan aanpassen. Wim Ros zei een tijdje terug tegen me dat ik er beter niet aan kon beginnen of ik moest alle sporen rond de wisselstraat los gaan maken. Natuurlijk zouden de aandrijvingen ondersteboven mooier uitkomen en het kan ook wel in de plaat, want die is toch 15 of 18 mm dik. Plus dat de rails nog op 2 of 3 mm ondervloer liggen. Ik heb ook wel gelezen dat je dan iets duns boven de aandrijving plaatst om ballast door te laten lopen. Bij problemen kun je het oplichten en de aandrijving eventueel vervangen. Uiteraard zou dat het ultieme zijn, maar dat had ik dan veel eerder moeten bedenken. Ik vrees dat het me te veel problemen gaat geven om dat nu nog te doen. Daarnaast werkt alles technisch, zowel in het Twin Center als in Koploper. Okay, dat zal niet het lastigste zijn om opnieuw in te regelen, maar toch.

Maar als iemand de uitdaging aan wil gaan of het een keertje voor wil doen, be my guest. Aan eten en drinken geen gebrek.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Hookyville op weg

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Martin,

Duidelijk verhaal, lijkt mij een prima afweging. Met camouflage kun je ook al een heel eind komen!


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hookyville op weg

Bericht door Maurits71 »

Hookies schreef:maar ik ben niet zo handig en voorzie alleen maar doffe ellende als ik dit moet gaan aanpassen
:D zijn wij lid van dezelfde club :D

snap je betoog en aan de andere kant, jou kookeleind moet toch een evolutie worden :D , kan je deze indien gewenst in meenemen


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Precies. Bij het kookeiland ga ik me daar wel op richten. Dan gaan de wisselaandrijvingen ondergronds!


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

De niet meer werkende wissel is inmiddels al uit de baan gehaald en vervangen. Kostte enige moeite, maar het zit weer picobello. Op de foto zie je een lasje misschien niet zo heel goed klemmen (bij de overgang naar de kruiswissel), maar dat heb ik al strakker geklemd. Treinen gaan er in allerlei richtingen en s-bochtjes goed doorheen. Voordeel is dat de wisselaandrijving zelf nog prima functioneert, dus de eerste aandrijving voor het kookeiland is al aanwezig, :D

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7661
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Krab »

Hoi Martin ,
is er al vooruitgang van het kookeiland ??
Dus dan bedoel ik foto's :mrgreen:




mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Haha, over een jaar of twee Sjaak.

Momenteel erg druk met werk, maar eind van de maand, begin volgende maand worden de rails geairbrushed en worden de laatste rails door de spiraal getrokken. Dan ga ik lekker testrijden en eens rustig wat aan het landschap doen. Ik wil eigenlijk eerst het huidige deel voor een groot deel aankleden en dan pas aan het kookeiland beginnen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hookyville op weg

Bericht door Maurits71 »

kan me er wat bij voorstellen, eerst een poosje bouwen en lekker rijden


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: Hookyville op weg

Bericht door rien »

zo martin
ik heb heel je draadtje door zitten lezen
petje af voor jou
ook fijn dat ze je zijn komen helpen
toen je het niet meer zag zitten
ga je zeker volgen

gr rien /mazarron ES


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Van een ander forum was ik vorige week bij een workshop aanwezig. Je kon huisjes weatheren, treinen weatheren, landschapsbouw beoefenen, vrachtwagenbouw bekijken (niet in N, helaas) en wagonladingen maken. Ik heb me met dat laatste beziggehouden. Drie verschillende materialen op pallets geplaatst: buizen, grote apparaten en hekwerken. Later een wagon verouderd en daar dan de hekwerken in geplaatst. Dat levert dan dit plaatje op:

Afbeelding


Op die workshopdag heb ik bij Jaap Vriend wat groenzooi ingeslagen en een fraaie Vriendboom.

Afbeelding


Verder wat losse huisjes uit een oude doos met veel h0-huisjes en een paar N-gevallen. Hier en daar moet nog wel wat gerestaureerd worden. In elk geval de Martinstor. Verder nog wat vakwerkhuisjes voor Esdorf (op het kookeiland) en nog wat kleine huisjes, wellicht voor in de bergen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ook is Hookyville weer uitgebreid. Met een gemeentehuis.

Afbeelding


En natuurlijk nog enkele stadshuizen.

Afbeelding

Afbeelding


Vanuit de lucht ziet dat stadsblok er dan bijvoorbeeld zo uit, met een boom op de binnenplaats.

Afbeelding


De argeloze fotokijker heeft ongetwijfeld al de twee wagens met gele buizen gezien. Deze heb ik overgenomen van een forumgenoot. Ze waren al geweatherd. Letters zijn mooi leesbaar.

Afbeelding

Afbeelding


En de kwalitatief minste foto maar tot het laatst bewaard, hoewel het op de modelbaan wel erg mooi kan worden: vier schakelkastjes van Artitec met dank aan Ipio.

Afbeelding


Als het meezit, worden de rails nog voor het einde van de maand door de airbrush aangepakt!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Hookyville op weg

Bericht door Ron »

Dat is weer een behoorlijke uitbreiding.
Wordt dadelijk zoeken naar dat miniscule dieseltankje :lol: Die overigens al onderweg is.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

:D


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Vandaag is het door Ron beloofde dieseltankje bij mij aangekomen. Een mooi geweatherd geheel. Thanks Ron!

Ik vroeg me alleen af - net als Ron - langs welke kant een diesel moet staan om te tanken. Nog even en dan kunnen in elk geval de diesels al door Hookyville denderen.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7661
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Krab »

Hoi Martin ,
deze tank staat op een plaats waar een ketelwagen met diesel kan komen .
Je zult zelf een dieseltankplaats moeten maken naast de rails ,
waar de pompen staan .
Je kunt het beste even googlen ,dan zie je vast wel wat voorbeelden .




mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik heb even gegoogeld. Werd er al op gewezen dat er nog wel een pomp bij moet. Faller heeft niets, althans, ik kon het niet vinden. Kwam op Marktplaats nog wel een aanbieder in Bergen op Zoom (niet toevallig bij jou zelf Sjaak) tegen die drie tanks heeft met pompen. Als ik zo'n pakket over zou nemen, kom ik nog steeds een pomp te kort.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Piko heeft een vulstation (nummer 60021). Zou dat iets zijn om te gebruiken en dan de tanks op een korte afstand te plaatsen?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Hookyville op weg

Bericht door Lemland »

Je kan het ook simpel houden en er één of twee pompen bij zetten. In de praktijk staan die dingen soms ook langs het spoor, zoals hier op Feijenoord.

Afbeelding

O.a. hier te vinden. http://www.ebay.de/itm/4-Tankstellen-Za ... 3a715c7ce5


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Via het 9 mm forum kreeg ik een berichtje dat iemand me wel twee pompen van Arnold wilde toezenden. Moest ik even mijn naam en adres geven en dan ging het op de post. Zal dus wel ergens komende week binnenkomen. Dus dat 'probleem' is min of meer al weer uit de wereld.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Aangezien ik binnenkort jarig ben en mensen vragen wat ik wil hebben, zit ik te denken aan seinen. Nu kom ik de seinen 4017 en 4018 tegen. Dat zijn rangeerseinen: een hoge en een lage. Moet je deze dan allebei plaatsen bij je rangeergebied (in mijn geval bij de goederensporen en het uithaalspoor, denk ik) of kun je met één volstaan?

Ik vind het overigens toch lastig met al die voorseinen e.d. Ik neem aan dat een inrijsein aan het begin van een blok bij het station staat en het uitrijsein aan het einde van een stationsblok? Ik hoor graag als ik dat verkeerd zie en zeker wanneer iemand precies weet hoe het zit.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Hoewel ik pas aanstaande zondag jarig ben, zijn de belangrijkste cadeaus al binnen. Voor één pakket mocht ik zelf naar de Gamma. Aangezien ik toch met mijn vrouw op stap ben geweest naar Burgers Zoo in Arnhem en we op de terugweg langs de Gamma reden, meteen maar even toegeslagen.

De dremel 4000. Met 45 accessoires. Plus een haaks hulpstuk en een setje precisieboren tussen 0,8 en 3,2 mm. Nooit gedacht dat ik zelf ooit zoiets zou kopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afgelopen zaterdag had mijn vrouw nog een cadeau voor de baan gekocht. Ze versprak zich en binnen no time kwam de aap uit de mouw. Een Aldi voor in een buitenwijk van Hookyville.

Afbeelding


Als het goed is, worden deze week ook de rails nog door de airbursher aangepakt, dus daarna kunnen we weer eens wat nieuwe dingen gaan doen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

Re: Hookyville op weg

Bericht door michiel m »

halo,

ziet er goed uit allemaal.
klein vraagje zijn die fleischmann wissels handmatig en heb je toen dat kastje er bij gekocht?
want ik heb zelf een paar handmatige en wil ze graag elektrisch

michiel


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Die wisselspoelen kun je bij de meeste handmatige wissels er wel insteken. Tenzij er geen drie spleetjes aan de zijkant te vinden zijn.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

Re: Hookyville op weg

Bericht door michiel m »

bij die wissel zit er en soort van schuifje dat je van links naar rechts kunt schuiven
is dat wat je bedoelt?

michiel


Plaats reactie