de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hoi,

hier filmpje van bovenstaande uitleg.

https://youtu.be/G8hGQHBTCdw

ik hoor wel weer.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Loopt gesmeerd Jan!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Pleun
Berichten: 204
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Pleun »

Ben je niet bang voor snelle slijtage van het hout?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hoi Pleun,

had een dergelijke vraag wel verwacht :D .

heb die geleidingssleeën ook van kunststof gemaakt maar dat loopt op de één of andere toer een stuk stroever.

de praktijk zal nu moeten leren hoe lang die houten latjes meegaan :mrgreen: :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Pleun
Berichten: 204
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Pleun »

janiegein schreef:heb die geleidingssleeën ook van kunststof gemaakt maar dat loopt op de één of andere toer een stuk stroever.
Er zijn ook zelf smerende kunststoffen, maar dat zal duurder zijn dan elke paar jaar het houten plankje vervangen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hoi allen,

heb de dekplaat/straatplaat van de uitbreiding op zijn plek

weg afgetekend en geschilderd. ( moet nog drogen )

even een viaduct gemaakt voor de oversteek over spoor.

Afbeelding

gemaakt van stukjes triplex en steentjespapier wat ik tegenkwam op de kerstmarkt.
moet tenslotte low budget blijven nietwaar :mrgreen:

vervolgens overzichtje van de uitbreiding naar links met zichtbaar de draai onder station Hooggelegen door waar keerpunt buitenbeeld bovenop de kettingspanner ligt.

Afbeelding


en aldaar moet ik nog een tunneldoorgang maken.


wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Leuk gedaan hoor! Komen die huisjes langs de weg te staan? Dan stel ik wel voor er een snelheidscamera te plaatsen, want dat wordt scheuren daar.......................

Groet,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo allen,

onderstaande foto toont een begin van midden-belijning.

Afbeelding


de hieruit voortvloeiende vraag is;

moet ik de enkelbaanstraten aan de wegkant voorzien van belijning??

inclusief verdrijvingsvlakken of zou dat allemaal teveel van het goede worden.

terwijl dit toch eerst gedaan moet worden alvorens met verlichting en verdere aankleding van dit project verder gegaan kan worden.

graag jullie mening over dit toch wel behoorlijk priegelwerk.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

garco
Berichten: 254
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door garco »

Hangt er vanaf, een 60 zone heeft geen middenbelijning, alleen aan beide zijden een gestippelde lijn. Een 80-weg heeft een middenlijn (onderbroken of doorgetrokken) en een doorgetrokken lijn aan de beide bermzijden. Een autoweg heeft vaak dubbele belijning in het midden (als dan niet met groen vlak) onderbroken of niet en doorgetrokken lijnen aan de bermzijden. Dit alles buiten de bebouwde kom.

Binnen de kom meestal een middenstreep en aan beide zijden een stoeprand.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door shoven »

Wil je moderne of ouderwetse belijning?

Sinds een aantal jaren wordt in NL de EHK-richtlijn (CROW 203) gehanteerd, op alle wegen wordt die gefaseerd (lees: bij aanleg of opnieuw asfalteren) aangebracht.
Daarbij zijn er drie categorieen wegen:
- Erftoegangswegen, buiten de kom 60 km/h, binnen de kom 30. Bij 60 is er de keuze tussen geen kantstrepen (bij de kleinere wegen, vaak van die kleine boerenweggetjes met alleen een plak asfalt), of aan beide zijden een onderbroken kantstreep.
- Gebiedsontsluitingswegen, binnen de kom 50 km/h, buiten de kom 80 km/h. Kenmerken zijn een dubbele asstreep, al dan niet onderbroken en onderbroken kantstrepen.
- Stroomwegen, onderscheiden in snelwegen en wat vroeger autowegen heette. Die laatste zijn er binnen de kom in 70 km/h en erbuiten 100 km/h. Altijd dubbele asstrepen, tenzij er sprake is van meerdere rijbanen, dan heb je een grasberm of harde rijrichtingscheiding (bijv. geleiderail). Bij dubbele asstreep een groene vlakvulling tussen de asstrepen op plaatsen waar je 100 mag. Ononderbroken kantstrepen.

Voor de liefhebbers: http://www.wegenwiki.nl/Essenti%C3%ABle ... kenmerken#

Bij oudere wegen/asfaltering tref je vaak nog de oude belijning aan en die is veel simpeler en gevaarlijker. Maar zoals gezegd sterft dat langzaam uit in NL.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo,

dank@Garco en @shoven voor jullie info.

dit doorgelezen hebbende incl. de linken denk ik dat ik het allemaal maar simpeltjes houd.

neem aan dat een ieder zal begrijpen dat wegenverkeersvoorschriften betreffende de indeling van de rijbanen hoogstwaarschijnlijk op mijn stadsprojectje veel te hoog en ook onuitvoerbaar beschreven zijn.

nee ik houd het maar bij hier en daar wat simpele belijning zolang het oog maar ziet dat het een stratenplan is.

maar nogmaals dank voor de info.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door shoven »

Ja het is in 1:1 al bewerkelijk, en zeker in 1:160. Zoals je het nu hebt lijkt het me ook wel heel duidelijk dat dit een weg is. Hij lijkt wel wat breed, in 1:1 is zo'n weg hooguit 7-8 meter breed. Hoe breed is deze? (Dat het een beetje bij het spoor past)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

deze weg is hier 45 mm.
wat neer komt op 45 x 160 = 720.

deze maat heb ik op het oog genomen naar de maat van twee autootjes naast elkaar gezet.

dan zou hij iets breder zijn dan de standaard 7 meter.

denk dat ik dat aannemelijk gegokt heb.

als ik hier nog de berm-belijning langs zet eventueel met een uitbreiding van een pechstrookje lijkt dat mij genoeg.

viel overigens niet mee om een redekijk juiste dikte belijningspen te vinden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door shoven »

Prima breedte.
Je strepen staan er toch netjes op hoor. Is voor menigeen (inclusief mijzelf) ook nog een kunst.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Ad_M »

shoven schreef:Je strepen staan er toch netjes op hoor. Is voor menigeen (inclusief mijzelf) ook nog een kunst.
Idem hier, netjes hoor Jan

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

door allerlei prive toestanden even geen tijd voor baan gehad.

echter heb ik wel wat kunnen doen al is het niet veel.

onderstaand een kleine impressie van het stuk weg wat ik extra had aangelegd en met name een poging om de belijning aan te brengen.

heb twee pechstrookjes gemaakt met aan beide een plek waar een nog te maken praatpaal mag komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Ha Jan,

Ik vind het een prachtige weg en goed van kleur. Blij dat je er nu weer wat tijd aan kunt besteden, want ik ben razend benieuwd naar het filmpje over je nieuwe weg.

Ik wens je prettige Kerstdagen en een heel gelukkig en geslaagd 2016!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Bjor,

dank voor de goede wensen en ik/wij wensen jou en een ieder die bij jou hoort het zelfde.

wat betreft de baan met eventueel een filmpje zal nog wat op zich moeten laten wachten.

de reden is dat ik mijn bedieningspaneel de trafo,s heb moeten laten zakken omdat ik niet meer bij de bedrading kon het was iets te krap gemaakt.
bij het veranderen van positie op het paneel zijn alle draden losgeschoten en ik nu al dagen aan het prutsen ben om alles via nameten weer in de originele gaatjes terug te prikken maar ik bezorg mezelf steeds weer de nodige kortsluitingen en ik gooi steeds weer de wissel en gelijkstroomdraden door elkaar.
dit alles zorgt voor de nodige vertraging maar wil dat toch eerst allemaal weer in draaiende toestand hebben alvorens ik verder ga met stadsproject en pas daarna ga denken aan een filmpje.

dus allemaal helaas nog even geduld maar het komt goed.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

janiegein schreef:(...) bij het veranderen van positie op het paneel zijn alle draden losgeschoten en ik nu al dagen aan het prutsen ben om alles via nameten weer in de originele gaatjes terug te prikken maar ik bezorg mezelf steeds weer de nodige kortsluitingen en ik gooi steeds weer de wissel en gelijkstroomdraden door elkaar. (...)

dus allemaal helaas nog even geduld maar het komt goed.
:o :o Ajh, Dat klinkt mij bekend in de oren. Zoiets heb ik ook bij mijn vorige baan gehad :oops: :oops: Maar aan jouw hele baan kun je zien dat je niet gauw opgeeft, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het weer goed komt. Bovendien: er komt een heel nieuw jaar aan, dus straks weer tijd zat ;)

Veel succes!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7683
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Krab »

Das niet leuk als er zo iets gebeurt :(
Succes met het opnieuw aansluiten van die draden ;) .

m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo trouwe volgers,

het goede nieuws is dat gezeten voor het bedieningspaneel de gehele linkerzijde van de baan inclusief de aan en afrij van schaduwstation Nieuwestad weer de juiste rijstroom heeft.

het verlaten van schaduwstation Nieuwestad incl. het erboven gelegen station Nieuwestad met daar aansluitend de lus heen en terug naar station Hooggelegen blijkt nog één groot raadsel want als ik daar rijstroom krijg dan rijden de treinen niet vooruit maar achteruit :mrgreen: .

draai ik de plus en de min om dan rijden ze in de juiste richting maar op ongeveer een kwart van de snelheid terwijl trafo,s vol openstaan :? .

Daar moet dus ergens nog een giga aan verkeerde draadjes aan elkaar geknoopt zijn die toch weer een soort kortsluiting maken :evil: . hoe ik dat voor elkaar gekregen heb wie het weet mag het zeggen :oops:

Morgen maar weer verder klooien maar dan in daglicht want dan zie ik het toch allemaal een beetje beter dan met kunstlicht.

we geven de moed nog niet op dus dit verhaal krijgt vanzelf weer een vervolg.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Ik kan het mis hebben, maar ik heb zoiets ook eens gehad en toen had ik op een stroomkring van trafo 1 ook de min van trafo 2 aangesloten. Wellicht heb jij iets soortgelijks?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Bjor,

in het originele aansluitschema zaten de mindraden van zowel de wissel als de gelijkspanning/stroom van alle trafo,s op één en de zelfde massadraad.

dus die verwisseling van draden kan ik niet gemaakt hebben want dat zit allemaal weer in de zelfde volgorde als voorheen weer aangesloten.

voor de verduidelijking lijkt het hetzelfde effect te hebben als dat er ergens bijvoorbeeld een steeksleuteltje o.i.d. over de rails ligt maar dat is dus niet zo maar dat maakt dus ook een soort kortsluiting en heeft dan invloed op het snelheids-verhaal.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

in dit nieuwe jaar met weer een heel jaar voor de boeg heb ik de draad weer opgepakt wat betreft de stroomperikelen.

schaduwstation Nieuwestad werkt weer als vanouds met dien verstande dat er nog wel een hapering in de volgorde van binnenkomen en vertrekken van het stop en go verhaal is maar dat kan ik in een later stadium nog een keer oppakken.

de halve kracht rijstroom die er op onverklaarbare wijze was die heeft zichzelf ook weer op onverklaarbare wijze opgelost dus wat daar de oorzaak van is geweest geen idee??

nu alleen nog station Hooggelegen weer gangbaar maken en dan zijn we weer terug bij het stadium waarbij ik mij bezig hield met het stadsproject.

Daar heeft de kerstman mij een zestal bestelbusjes voor bezorgd en heb zelf drie stads/streekbussen weten te scoren zodat het beweegbare deel wat variatie krijgt in het wegverkeer.
maar daarover later meer.

eerst nog even station Hooggelegen weer aan de praat en dan ja dan???


wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

door allerlei prive toestanden is er weinig van het werken aan de baan terechtgekomen.

met de kerst mocht ik van de kerstman ontvangen een zestal bestelbusjes en heb ook nog een drietal bussen aangeschaft.

met het aantal personenauto,s samen zijn er nu 25 bewegende voertuigen op het stratenplan.

in een later stadium komen er nog wat vracht/bouw voertuigen bij en deze zullen dan op plaatsen meedraaien waar nu nog personenvervoer is.
de over gebleven voertuigen zijn dan prima om als straat figuratie te kunnen fungeren.

onderstaand een kleine impressie zoals het met de drukte zou kunnen zijn.

https://youtu.be/YxLRBkLKaxw

helaas zijn de prive problemen nog niet voorbij dus aan de baan werken zal wel met het nodige oponthoud gebeuren.
betekend dat het wel weer even kan duren voor ik weer wat te melden heb of te laten zien.

wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie