Pagina 38 van 67
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 07 apr 2012 16:06
door Hookies
Het is ooit een keer wit gesaust, denk ik. Bij de bouw was het al wit. Dat was in 1968 toen ik als vierjarig kind hier kwam te wonen. Ik meen me te herinneren dat toen ik hier weer terugkwam met mijn ex-vrouw (ergens in 1995) het board nog een keer gedaan is. Ik zie wel wat er gebeurt als ik voor de eerste keer met blauw er overheen ga.
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 07 apr 2012 16:20
door gek op stoom
dan geeft het geen probleemen
lekker vol sauen niet je roller droog willen rollen
gr andy
ben al 32 jaar schilder
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 07 apr 2012 17:53
door Krab
Mooi blauw is dat Martin
mvg Sjaak
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 07 apr 2012 19:33
door mdedeugd
Hallo Martin
Complimenten, goed bezig
.
Martin de Deugd
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 07 apr 2012 21:56
door Jos
Wat een ander kleurtje al niet kan doen. Hele verbetering hoor Martin!
Groetjes,
Jos
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 13 apr 2012 15:19
door Hookies
Het heeft even geduurd, maar eindelijk is het schuine deel ook blauw geverfd. Probleem was dat de bovenste verflaag van het zachtboard bij het rollen los trok. Na wat schoonmaakwerkzaamheden en op advies van Andy een blokwitter te hebben ingezet, is dit uiteindelijk ook gelukt. De foto's zijn het bewijs.
Nu de kranten en het afdekspul voorzichtig van de baan halen, want daar ligt nogal wat zooi op. Dan weer eens wat treinen op de baan laten rijden en voorzichtig aan de stad gaan inrichten. Dat zal vooraleerst vooral heen en weer schuiven met huisjes zijn, om te kijken wat een leuk effect geeft. Definitief inrichten zal voorlopig niet aan de orde zijn, want er is een mega-klus binnengekomen, waar ik de komende maanden mijn handen wel vol aan zal hebben. Uiteindelijk gaat brood op de plank natuurlijk wel voor.
Mvg,
Martin
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 13 apr 2012 17:31
door mdedeugd
Ik vindt het Prachtig, martin.
Martin de Deugd
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 13 apr 2012 20:02
door bob vermeulen
mooi blauw is niet lelijk
ziet er heel anders uit dan voor heen.
Als er nu treinen gaan rijden dan zal dat veel mooier staan
mvrg bob Vermeulen
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 13 apr 2012 22:19
door Hookies
Dat gaat komende week vast wel ergens gebeuren Bob!
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 20 apr 2012 15:28
door Hookies
Nu de hemel lekker blauw is, ben ik aan het kijken hoe ik de stad Hookyville ga inrichten. Daarvoor beschik ik over hoge stadshuizen (de bekende die meer mensen in N hebben), wat minder hoge stadshuizen, een blokje industrie (metaalbewerking) en wat moderne(re) hoogbouwflats. Dan moet ik ook nog zorgen dat er ruimte is bij de twee goederensporen voor een overlaadpunt met kraan en containers. Kortom: het wordt een tijdje schuiven voor ik de juiste opstelling (in mijn ogen althans) gevonden heb.
De lage stadshuizen grenzen aan de doorlopende straat van Hookyville, met een doodlopend (of we gaan achterlangs naar een parkeerplaats) zijstraatje. Boom in de achtertuin. Persoonlijk vind ik dit wel leuk, mede dankzij die boom.
Omdat hiernaast wellicht de industrie geplaatst gaat worden, bestaat de kans dat ik dit deel iets meer naar links opschuif, zodat de industrie aan het spoor grenst. Bij dit deel van het spoor komen ook nog de dieseltankjes en de dieselopslag, al kan dat ook aan de andere zijde van het spoor. Het grote gebouw heeft een blinde muur, dus dat oplsaggebouw aan de linkervoorzijde kan ik er tegenaan schuiven.
Dan kom ik bij het deel met de hogere stadspanden. Ik wil deze niet voorlangs de perronsporen laten lopen, omdat je toch een aanzicht op de sporen wil hebben. Dat betekent dat in deze proefopstelling de stadspanden naar links zijn verhuisd. Bedoeling is om twee straten te maken, met tussen een serie huizen een gaar grasveldje met wat rommel. Wat ik mis, zijn enkele hoekhuizen, maar ook wat panden die op de kop van een straat geplaatst kunnen worden. Zo'n kale zijmuur op de hoek van een straat vind ik niet zo fraai, of ik moet daar prachtige reclames op gaan maken.
Bij onderstaande foto staat het Grand Hotel ook nog in beeld. Het is niet zeker of dat daar zo komt of past, dus denk dat maar even weg.
Hier zie je dus het doorkijkje. Tussen de twee linker rijtjes komt dan dat grasveld. Ga wel even kijken of ik dat pand met die balkons elders kan plaatsen. Beetje lullig met al die schaduw.
Vanuit een iets hoger standpunt ziet het er dan zo uit. Let wel: langs de boog van het spoor komt nog een rij bomen te staan.
En tot slot een laag aanzicht.
De nog aan te schaffen Mac en het nog te bouwen pand van Aldi komen helemaal aan de rechterkant aan de rand van de stad. Dus ergens in de buurt van de brug. Hier komen ook de flatgebouwen te staan. Zeg maar het nieuwe deel van Hookyville.
Let wel: het is het eerste schuifwerk en dus zeker nog niet definitief. Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!
Mvg,
Martin
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 20 apr 2012 16:18
door bob vermeulen
Martin,
Dat geeft altijd mooi licht als je licht van buiten kunt krijgen. Je krijgt dan ook automatisch mooie foto en dat is goed te zien, mooi werk.
Mijn eerste reactie van de inrichting van de stad is dat alles wel erg recht staat en je hebt zoveel plaats om niet alles recht te moeten laten lopen zodat je ook de leef omgeving zoals een veldje een pakeerplaats een kiosk ed kan plaatsen.
Mvrg Bob Vermeulen
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 30 apr 2012 11:45
door Hookies
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 30 apr 2012 14:19
door Doolemeister
Beste Martin,
Leuke vorderingen en fotos.
Ook heb je een mooie collectie.
Groet,
Arjan
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 03 mei 2012 12:15
door Paul B
Mooi hoor. Een suggestie voor dat blok hoge stadshuizen in de linker hoek: je zou er ook een echt stadsblok van kunnen maken, dus een carre met enkele binnentuintjes met bomen en zo (net zoals die mooie boom elders op je baan achter de huizen), in plaats van drie rijen met straten ertussen.
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 03 mei 2012 12:25
door Hookies
Hoi Paul. Bedankt voor je advies. Ik was inmiddels al weer wat verder aan het schuiven geweest. Die drie straten zijn al weg, maar dat kwam op de vorige serie foto's niet zo over. Heb ze nu wat schuiner gezet en een paar huizen elders. De weg loopt uiteindelijk door naar het iets verhoogde Grand Hotel en je kunt naar rechts afbuigen naar de goederenoverslagplaats.
Aan een carré heb ik zeker zitten denken, eventueel zelf een carré met een open inkijk van het spoor naar de tuintjes, maar dan heb ik wel hoekpanden nodig en eventueel een pand voor op kop van zo'n blok. Nu heb ik daar nog kale muren, maar met een klimop en een reclameposter kan je dat ook verdoezelen. Maar ik ben het met je eens dat die drie straten geen goed idee was.
En nog even foto's van wat verder af, waarbij je ook het schaduwstation en een deel van de spiraal nog ziet.
Mvg,
Martin
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 03 mei 2012 13:25
door Paul B
Ziet er al goed uit. Is het een idee om dat stukje stad wat te verhogen, zodat het spoor (en dan vooral de bocht) door een tunnel gaat? Op die manier zou je dat stuk van de stad wat opener kunnen houden qua wegen en zo, of misschien een parkje aan de zijkant maken. Je zou de verhoging iets door kunnen trekken, want je hebt al een opgaande/afgaande baan.
Aan de andere kant, dan zie je het station niet echt goed meer natuurlijk. Heb je eigenlijk nog wel ruimte voor een stationsgebouw daar aan de achterkant?
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 03 mei 2012 13:38
door Hookies
Dat verhogen is best een idee, maar ik kan van onderen niet bij de sporen daar. Hier ligt een vaste plaat. Zal dan wel iets afneembaars moeten maken om in geval van nood bij het spoor te komen. Het past wel bij mijn idee om het hotel wat hoger te plaatsen. Ik moet dan wel even passen hoe ik uitkom bij de goederenoverslag, want die kan ik moeilijk hoger plaatsen, omdat het dan niet aansluit bij het spoor. Is wel wat op te lossen met arcademuren enzo als ik de opanden wat verhoog. Aan de andere kant kan ik die planden dan nog wel iets schuiner plaatsen.
Komt er nog meer reliëf in de baan, want waar dat ene spoor na de boog omhoog gaat, daar gaat de stad dan in tegenovergestelde richting omhoog.
Voor het station is wel plaats, want dat komt aan de andere kant te liggen. Op de tweede foto zie je achteraan de intercity en een treinstel op het zakspoor. Daarnaast is nog een deel witte plaat zichtbaar. Daar komt het station. Ik sluit niet uit dat ik achterin nog een of twee modules ga maken die aansluiten op de plaat waar het station komt. Die kan ik dan wegschuiven als ik achterin moet zijn en je krijgt dan ook nog wat verkeer en stad aan de achterzijde. Sterker nog: als ik links de boel wat verhoog over het spoor heen, dan kan ik de weg na het passeren van het spoor weer naar achteren weg laten lopen en weer terug laten draaien naar het station.
Aan de rechterzijde bij de spiraal komt al wel de opgang naar de bergen. Vandaar dat ik nog even in dubio zit over de flats aldaar.
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 03 mei 2012 23:15
door Schachbrett
Hallo Martin,
Dat gaat er goed uit zien het stadsgedeelte!
Gr Chris
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 05 mei 2012 11:45
door Hookies
Vanochtend heel even een uurtje op zolder zitten brainstormen met het idee om de stad iets te verhogen en over het spoor te laten lopen. Geeft weer een heel nieuw beeld en zeker een stuk meer hoogteverschil op de baan zelf, want waar de stad via een weg naar beneden komt, daar gaat het spoor juist weer omhoog naar de spiraal.
Voordeel van verhogen en over het spoor laten lopen, is dat ik de stad meer naar de zijmuur kan laten lopen en dat de boog van het dubbelspoor aardig uit het zicht is. Ik heb een paar foto's genomen, maar ik moet zeggen dat ik wel wat zaken anders zou doen, alleen had ik ff geen plankjes meer.
Eerst maar even de vijf foto's en dan een extra uitleg.
Opmerkingen:
- Ik wil de huizenrij niet zo ver de baan in laten lopen. In de bovenste rij staan nu zes panden, dat is te veel en daardoor raak ik aardig wat zicht kwijt op het goederenoverslagdeel. Ik heb het goederenpandje al wat naar rechts geschoven en dan gaat het wel. Door vanaf een andere hoek te kijken, is er straks in deze proefopstelling ook nog wel zicht op de lading containers.
- In de onderste rij wil ik een klein zijstraatje maken met dus een hoekpand en een normaal pand. Dat breekt ook het recht toe recht aan van de 'Hauptstrasse'. Plus dat er nog best war ruimte is. De ronding van de wal kan ik dan mooi mee laten lopen met het spoor.
- Links van het hotel wil ik een weg naar de muur laten lopen. Daar houdt de baan en dus de weg op.
- Als je voor het hotel naar rechts gaat, wil ik een weg naar beneden laten lopen waarbij de weg aan de rand van de tafel bijna beneden is. Deze weg moet dan doorlopen (als ik nog een paar losse modules maak voor de achterzijde) naar het station.
- Je moet het dus zo zien dat dit deel van de stad op een soort burchtwal heeft gestaan en dat de rest van de stad pas later is gebouwd en ook op een lager niveau. De wal zou dus kunnen bestaan uit arcademuren en een wal van gras. Na het laatste pand in de 'Hauptstrasse' gaat de weg vrij snel en steil naar beneden om niveau 0 van Hookyville te bereiken.
Wat vinden jullie van dit idee?
Mvg,
Martin
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 06 mei 2012 11:27
door Hookies
Het vervolg komt al veel sneller dan gepland. Eenmaal boven om mijn tennisspullen te pakken, kan ik de verleiding niet weerstaan om nog even wat te schuiven en plankjes te scoren. Dat levert weer nieuwe ideeën en beelden op.
Op onderstaande foto kom je bij de kruising bij het hotel aan. De rol tape moet het midden van een rotonde voorstellen. Daar komt dan een fraai standbeeld te staan van een of andere held. Je kunt dan naar links rijden en naar rechts er vanuitgaande dat je door de Haupstrasse komt. Naast het hotel voorzie ik toch een groenstrook en wat parkeerplaatsen. De weg loopt dus van de tafel af. Achter die twee panden rechts kan een binnenplaatsje komen of een speelveldje.
Hieronder zie je een strookje mdf dat precies aangeeft waar de stad moet ophouden. Hij loopt dus net voor de stootblokjes langs, die dus als het ware tegen een muur geplaatst zijn. De containers staan al wat rond, want hier moet nog wel een ronding hout komen met bijvoorbeeld een mooi uitkijktpunt over het station heen ofzo.
Door de strook naar achteren toe, dus voorlangs de stootblokken is nu ook ruimte gekomen. Hier staan al een paar panden tegen de muur. Je zou hier de weg in het midden kunnen laten dalen, maar een ander deel van de weg blijft boven en gaat voor de panden langs. De dalende weg loopt dan richting station. Ik denk dat ik hier alleen aan de muurkant panden neerzet en voor de rest wat meer aan sfeer ga werken, zoals bomen en een wandelpromenade. Aan twee kanten panden lijkt me iets te druk, want rond de Hauptstrasse is het al druk zat. Of zie ik dat verkeerd? Misschien wel een idee om het stadhuis aan het eind van de hoog blijvende straat te plaatsen en dat de dalende weg er onderdoor loopt?
Overigens, waar de twee rijen panden in de Hauptstrasse ophouden, daar moet dan de daling naar niveau 0 worden ingezet. Het zal hier wel wat rondlopen, zoals dat stuk hout (restantje van spiraal) aanduidt.
En dan nog even een afstandsplaat voor het overzicht van die hoek.
En gezien vanaf het station:
Ik moet zeggen dat het hele idee, dat wel wat bijval kreeg, me steeds meer gaat bevallen. Ik krijg in het midden van de baan meer ruimte, dus dan zouden die flatpanden daarheen kunnen verhuizen of dit wordt de plek voor de Aldi en de Mac.
Mvg,
Martin
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 06 mei 2012 11:32
door Schachbrett
Hallo Martin,
Er is altijd een heel gepuzzel om uiteindelijk de huisjes op de goedeplaats te krijgen!
Door niet te snel tevreden te zijn en telkens maar weer opnieuw te beginnen krijg je uiteindelijk wel het beste resultaat.
In een keer valt het plaatje dan goed!
Gr Chris
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 06 mei 2012 13:08
door Overdijk
Ik reageer niet snel bij banen, maar ik moet zeggen dat het (hoger) verplaatsen van de stad de baan aanzienlijk verbeterd en meer diepte/perspectief geeft. Ook de onrealistische scherpe bocht is verdwenen uit het zicht, wat de baan ten goede komt.
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 11 mei 2012 15:20
door Hookies
Ron, Chris, bedankt voor jullie reacties!
Mocht ik nog twijfels hebben over de verhoogde stad, dan zijn die nu echt wel verdwenen hoor. Alle reacties - ook elders - waren positief. Op één na. Die vond het zonde dat de overslag uit beeld verdween. Nu zijn die twee overslagsporen bijna een meter, dus dat valt best wel mee.
Vandaag bekeek ik de situatie ter plekke nog eens en het viel me op dat het een beetje een bende was geworden.
Gauw even de zaak van dichtbij inspecteren. Zie daar, een heuse cola- en snoepautomaat. Jammer alleen dat die vuilniszakken dan weer op de hoek liggen en dat die ene kliko meer dan vol is. Maar als je op het bankje zit, heb je wel een leuk uitzicht. Ook op het perron bij het station is een drank- en snoepautomaat gekomen, maar de fotograaf was net vertrokken.
Onderstaand nog twee plaatjes van een nieuwe aanwinst. Een goederenloodsje voor naast het spoor. Zit sterk te overwegen om dit oand aan het industriecomplex toe te voegen. Die DB-sticker gaat er waarschijnlijk wel af. Overigens wil ik het industriecomplex nog wel uitbreiden met één pand met hoge schoorsteen. Suggesties zijn welkom!
Mocht iemand nog een hoekpand, zoals links op onderstaande foto dat witte pand met rode dak, over of te koop hebben, dan houd ik me aanbevolen. Als je toevallig een keer op eBay of MP een aanbod ziet van een hoekpand, let me know.
Mvg,
Martin
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 11 mei 2012 17:19
door Frank_N
"Alle reacties - ook elders - waren positief. Op één na. Die vond het zonde dat de overslag uit beeld verdween."
Hoi Martin,
Al eens gedacht een spiegel erachter te plaatsen?
Word je bebouwing gelijk verdubbeld
Tegelijk mooie achtergrond
Ps: Zeg ff tegen je Preiserkes dat ze die vuilniszakken opruimen
Re: Hookyville op weg
Geplaatst: 11 mei 2012 19:16
door Maurits71
ben jij zelf zo creatief geweest met die 2 automaten ?