Bever van de SGB
Geplaatst: 26 jun 2016 16:03
Een tijd geleden kwam ik op shapeways een kapje voor een General Electric 25 tonner GE 25 tegen.
Deze heb ik besteld, met de bedoeling deze te verbouwen tot de Bever van de SGB.
Ik heb nog een Kofje van arnold liggen welke ik als donor wilde gebruiken. Maar na levering van het kapje bleek, dat dit niet zou passen.
Dus dan maar een wagon van een aandrijving voorzien, om met Bever te kunnen rijden.
Hiervoor heb ik toen twee verschillende onderstellen van Kato gekocht, om te zien welke ik daarvoor het best kon gebruiken.
Na deze onderstellen nog eens goed bekeken te hebben, viel het me op dat de as afstand in de draaistellen van de 11-105 nagenoeg overeenkomen met die van het GE 25 kapje.
Dus terug naar het oorspronkelijke plan, maar nu met onderdelen van dit kato onderstel.
De motor paste rechtop in de cabine, maar het draaistel was te breed om het kapje te passen.
Omdat het draaistel ook nog aardig aangepast zou moeten worden om hier de motor op te kunnen monteren, heb ik toen besloten om dit zelf te tekenen en te laten printen.
Voor de aandrijving zouden dan een aantal onderdelen van het kato onderstel geplukt worden.
De onderdelen die nodig zijn van het kato onderstel.
Het onderstel heeft de vorm van het frame van de Bever gekregen.
Dus met buffers en derde rangeer trede rechtsvoor, die er in de tijd bij Hoogovens nog op is gezet.
Ook heb ik rekening gehouden met de koppelingen.
Nieuw onderstel met ingebouwde aandrijving.
En omdat ik toch al bezig was, heb ik dan ook nog een op dit frame passende kap getekend.
Deze kap klikt met twee lipjes vast aan het frame.
Na het inbouwen van de aandrijving, bleek dat dat de tandwielen iets teveel speling in de openingen hadden, waardoor deze zich oplichten en dat ik nog maar op een as aandrijving had.
De worm van de motor zat dan net weer iets te strak tegen de as, met als gevolg dat de motor aardig wat weerstand te overwinnen had.
Ook bleek dat ik de koppelingen te laag had ingetekend.
Dit alles was genoeg reden om het frame aan te passen en een nieuwe te laten printen in FXD.
Hierbij heb ik gelijk ook een paar ontbrekende onderdelen aan de kap toegevoegd.
De foto's tonen het resultaat van de tweede print.
Omdat de loc tijdens het testen de neiging had om scheef te trekken en zich uit de rails te lichten, heb ik het wiel met het antislip bandje vervangen door een zonder.
Dit heeft het scheeftrekken verholpen en de stroomafname verbeterd.
Er moet onder de huif nog iets meer gewicht bij om de rijeigenschappen en de trekkracht te verbeteren.
Als ik dan tevreden ben, is het de bedoeling dat ik er nog een decoder in ga bouwen.
Om het model verder af te bouwen moeten er nog handrailingen geplaatst worden.
Heeft er iemand enig idee, wat de kleuren van deze loc in zijn Hoogovens tijd waren? Ik kan hier alleen maar een zwart-wit foto van vinden.
Deze wil misschien ook nog gaan maken.
Groetjes: Robby
Deze heb ik besteld, met de bedoeling deze te verbouwen tot de Bever van de SGB.
Ik heb nog een Kofje van arnold liggen welke ik als donor wilde gebruiken. Maar na levering van het kapje bleek, dat dit niet zou passen.
Dus dan maar een wagon van een aandrijving voorzien, om met Bever te kunnen rijden.
Hiervoor heb ik toen twee verschillende onderstellen van Kato gekocht, om te zien welke ik daarvoor het best kon gebruiken.
Na deze onderstellen nog eens goed bekeken te hebben, viel het me op dat de as afstand in de draaistellen van de 11-105 nagenoeg overeenkomen met die van het GE 25 kapje.
Dus terug naar het oorspronkelijke plan, maar nu met onderdelen van dit kato onderstel.
De motor paste rechtop in de cabine, maar het draaistel was te breed om het kapje te passen.
Omdat het draaistel ook nog aardig aangepast zou moeten worden om hier de motor op te kunnen monteren, heb ik toen besloten om dit zelf te tekenen en te laten printen.
Voor de aandrijving zouden dan een aantal onderdelen van het kato onderstel geplukt worden.
De onderdelen die nodig zijn van het kato onderstel.
Het onderstel heeft de vorm van het frame van de Bever gekregen.
Dus met buffers en derde rangeer trede rechtsvoor, die er in de tijd bij Hoogovens nog op is gezet.
Ook heb ik rekening gehouden met de koppelingen.
Nieuw onderstel met ingebouwde aandrijving.
En omdat ik toch al bezig was, heb ik dan ook nog een op dit frame passende kap getekend.
Deze kap klikt met twee lipjes vast aan het frame.
Na het inbouwen van de aandrijving, bleek dat dat de tandwielen iets teveel speling in de openingen hadden, waardoor deze zich oplichten en dat ik nog maar op een as aandrijving had.
De worm van de motor zat dan net weer iets te strak tegen de as, met als gevolg dat de motor aardig wat weerstand te overwinnen had.
Ook bleek dat ik de koppelingen te laag had ingetekend.
Dit alles was genoeg reden om het frame aan te passen en een nieuwe te laten printen in FXD.
Hierbij heb ik gelijk ook een paar ontbrekende onderdelen aan de kap toegevoegd.
De foto's tonen het resultaat van de tweede print.
Omdat de loc tijdens het testen de neiging had om scheef te trekken en zich uit de rails te lichten, heb ik het wiel met het antislip bandje vervangen door een zonder.
Dit heeft het scheeftrekken verholpen en de stroomafname verbeterd.
Er moet onder de huif nog iets meer gewicht bij om de rijeigenschappen en de trekkracht te verbeteren.
Als ik dan tevreden ben, is het de bedoeling dat ik er nog een decoder in ga bouwen.
Om het model verder af te bouwen moeten er nog handrailingen geplaatst worden.
Heeft er iemand enig idee, wat de kleuren van deze loc in zijn Hoogovens tijd waren? Ik kan hier alleen maar een zwart-wit foto van vinden.
Deze wil misschien ook nog gaan maken.
Groetjes: Robby