Hallo,
Ik heb van mijn familie zo een Santa Fe F7A lok van Kato gekregen. Helaas, hij rijdt niet. Licht gaat wel aan. Maar geen beweging verder. Ik heb de kap er maar eens afgehaald en kijk dan tegen een printplaat aan. Geen idee hoe verder te checken waar stroom komt en waar niet. De lok Is gekocht in de USA. Was een zogenaamd vitrine model, nieuw maar kan wel een paar jaar stil gestaan hebben. Kan iemand aangeven hoe verder te onderzoeken waarom hij niet rijdt? Heb geen beschrijving hoe te demonteren. Lok Is analoog maar moet nog omgebouwd worden naar digitaal,
Groeten
Frank
Kato Santa Fe F7A, lok rijdt niet
Re: Kato Santa Fe F7A, lok rijdt niet
Een kato lok is intern uit twee delen.
Deze delen moeten de railspanning hebben.
Is die er niet ligt het aan de overdracht rails naar die twee helften.
Is die er wel, is het de overgang van deze twee delen naar de motor.
Bij jou het laatste omdat de lampjes branden.
De overgang van de print naar de motorkooltjes via de koperen contacten wil wel eens slechter worden door corrosie en/of verzwakte veerwerking.
Even erover wrijven wil wel eens helpen.
Anders printplaat eraf, contacten even nabuigen en er weer op.
Zelfde verschijnsel wel eens meegemaakt bij 66er van Kato.
Deze delen moeten de railspanning hebben.
Is die er niet ligt het aan de overdracht rails naar die twee helften.
Is die er wel, is het de overgang van deze twee delen naar de motor.
Bij jou het laatste omdat de lampjes branden.
De overgang van de print naar de motorkooltjes via de koperen contacten wil wel eens slechter worden door corrosie en/of verzwakte veerwerking.
Even erover wrijven wil wel eens helpen.
Anders printplaat eraf, contacten even nabuigen en er weer op.
Zelfde verschijnsel wel eens meegemaakt bij 66er van Kato.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
stof, vuil , verdroogde olie of vet of een combinatie daar van
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
-
Onderwerp starter - Berichten: 37
Hallo,Eiffelman schreef:Hallo,
Ik heb van mijn familie zo een Santa Fe F7A lok van Kato gekregen. Helaas, hij rijdt niet. Licht gaat wel aan. Maar geen beweging verder. Ik heb de kap er maar eens afgehaald en kijk dan tegen een printplaat aan. Geen idee hoe verder te checken waar stroom komt en waar niet. De lok Is gekocht in de USA. Was een zogenaamd vitrine model, nieuw maar kan wel een paar jaar stil gestaan hebben. Kan iemand aangeven hoe verder te onderzoeken waarom hij niet rijdt? Heb geen beschrijving hoe te demonteren. Lok Is analoog maar moet nog omgebouwd worden naar digitaal,
Groeten
Frank
Ben er dus intussen achter dat de lok wel degelijk digitaal was en derhalve voorzien van een printplaat MET decoder. Die was defect en ik heb de hele printplaat er uit gehaald en de oude printplaat er in gebouwd (lok is nu dus analoog). Hij rijdt nu goed op een analoge baan. Ik zal er tzt een "gewone" D&H decoder inbouwen.
Tussen de "lokomotief" en de "motorwagen" zitten van die Kato "knuckle couplings". Daarvan is er een niet helemaal in orde (zeg maar "hij mist een armpje"). Die wil ik eigenlijk beide vervangen door Fleischmann profi koppelingen. Iemand die mij aangeven kan, welke ik daarvoor gebruiken kan (dus welke daadwerkelijk past)?
groet
Frank