Pagina 1 van 1
Keerlus vraagje.
Geplaatst: 21 sep 2016 18:40
door Adriaan
Keerlus.
Ik zit met een gedachtenkronkel waar ik niet uit kom.
Mijn baan is voorzien van een keerlus.
Ik rijd Selectrix, de keerlusmodule is dus digitaal.
Het werkt fantastisch, probleemloos.
Maar kan iemand deze digibeet uitleggen hoe dit nou werkt?
In mijn gedachtengang schakelt de module iets om.
Is het de decoder of de stroomkring?
De stroomkring kan het niet zijn want de overige treinen rijden rustig door terwijl de loc op de keerlus feitelijk gekeerd is.
Is het dan de decoder die een sein krijgt, of is het beide.
Zowel de decoder als de stroomvoorziening die een sein krijgen van de module.
Ik weet het niet.
De loc rijdt dus feitelijk terug.
En dat brengt mij op het volgende.
Als de loc dus terug rijdt kan je de keerlus module dan zo aansluiten dat het een pendelfunctie krijgt?
Door de helft van de keerlus te vergeten maar wel de draadjes goed aan te sluiten.
Dank voor je antwoord.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 21 sep 2016 18:53
door BenQ
Adriaan,
Voor de loc maakt het niet uit hoe de spanning gepoold is, de decoder zorgt voor de juist gepoolde spanning op de motor.
Dus nee je kan geen pendelmodule maken van een keerlusmodule.
Hoe een keerlusmodule precies werkt wet ik niet maar kan me er wel een voorstelling van maken.
Op het moment dat de loc de lus binnen rijdt is de spanning met het vorige blok gelijk gepoold dus geen kortsluiting op het moment dat de loc over de blokscheiding rijdt. Als de loc helemaal in de keerlus rijdt wordt de spanning omgepoold. Hierdoor zal de spanning van de keerlus gelijk zijn aan de spanning van het volgende blok. Thats it.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 21 sep 2016 19:01
door Redskin
Nee het is niet de decoder in de loc Adriaan, maar de stroomkring.
Je laatste vraag hangt af hoe de keerlusmodule werkt. Er zijn er die op het baanvak-principe werken (zoals het omzetten van wissels, seinen en de betreffende baanvak vrijgeven voor de ingereden trein) en de spoorstaven alvast ompolen voordat de trein inrijdt. En er zijn systemen die werken met het kortsluitprincipe, waarbij de keerlusmodule sluiting detecteert als de loc over het wissel rijdt en dan beide spoorstaven razendsnel ompoolt. Dat is dus wel een voorwaarde om om te polen. Bij een analoge baan zou de loc dan inderdaad andersom gaan rijden.
Wat zou je een keerlusmodule met een pendelfunctie willen bereiken? Er zijn elegantere oplossingen...
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 21 sep 2016 20:40
door Adriaan
Dank voor de antwoorden.
Ik heb het nog niet door.
Helaas.
Om daar een pendelfunctie aan te koppelen was een gedachtegang, de loc rijd immers als het ware de andere kant op.
Noem eens een elegante oplossing voor te pendelen.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 21 sep 2016 21:19
door dentheo
Het is een keerlus, dus wanneer je die via een wissel terug aansluit op het enkelspoor heb je een pendel. aan de andere kant hetzelfde en gaan....
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 21 sep 2016 21:24
door BenQ
Er zijn ook pendelmodules te koop.
Voordeel om een pendel te maken met keerlussen is dat de trein altijd vooruit kan rijden.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 22 sep 2016 07:07
door FidOo
Adriaan, lees dit eens goed door en kijk vooral naar de plaatjes hoe je het aan moet sluiten:
Handleiding Digikeijs Module (Klikken opent of download de PDF direkt)
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 22 sep 2016 07:41
door Andre de Ruiter
Adrian, ik wil nog een poging doen. Een keerlusschakeling die werkt met korsluitdetectie, bestaat uit een geisoleerd stuk van de baan , dat langer is dan de langste trein op de baan. Als een trein dit baanvak binnenrijdt detecteert de keerlusmodule kortsluiting en poolt de spanning van het geisoleerde baanvak om voordat de centrale uitschakelt. Als de trein het baanvak weer uitrijdt wordt opnieuw kortsluitint gedecteerd en wordt opnieuw de spanning in her baanvak razendsnel omgepoold. Ik heb geen ervaring met deze schakeling, maar ik vindt de oplossing niet elegant.
Een andere fraaiere oplossing werkt met een vijftal bezetmelders achter elkaar. A B C D E. De bezetmelders A,B,C en D kunnen vrij kort zijn (10-20 cm). Bezetmelder C is langer dan de langste trein op de baan. B, C en D zijn volledig geilsoleerd van de baan. A en E hebben tegengestelde polariteit (keerlus). Als een trein bezetmelder A binnenrijdt wordt de polariteit van B, C end D gelijkgeschakeld met A. Als de trein vervolgens D binnenrijdt worden B, C en D gelijkgeschakeld met E.
Als een trein van E naar A rijdt gebeurt hetzelfde in omgekeerde volgorde.
De keerlusmodule van Rosoft werkt volgens dit principe. Met enige handigheid is zo'n schakeling zelf te maken maar ik denk dat je niet veel goedkoper uit bent dan de drie tientjes voor Rosoft.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 22 sep 2016 09:22
door Adriaan
En nu heb ik het door!
Dank André.
Er wordt twee keer geschakeld!
En dat zag ik volledig over het hoofd.
De keerlusmodule die ik heb werkt zo en naar behoren.
Nu even op een zijspoor: hoe realiseer ik een pendelbaan?
Die heb ik nog niet.
Graag advies en alvast bedankt.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 22 sep 2016 09:47
door Andre de Ruiter
Adriaan voor een antwoord op jouw pendelvraag is het belangrijk om te weten hoe jij je baan bestuurt.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 22 sep 2016 10:28
door Adriaan
Selectrix, dat heb ik.
Ik kon niets vinden daarover.
Nou kan ik soms heel slecht zoeken, dus hulp is welkom.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 22 sep 2016 11:07
door Andre de Ruiter
Adriaan met Selectrix kan ik je helaas niet helpen.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 22 sep 2016 11:53
door Adriaan
Jammer!
Iemand anders???
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 23 sep 2016 08:38
door HTteG
Adriaan de vraag is stuur je de baan aan met een computer programma. Zo ja, dan wordt het een stuk makkelijker. Dus vertel eens wat je nu precies hebt. Maakt niet uit of dit een klein baantje is of niet. Kijk eens op het N-spoor project waar heel veel informatie is te vinden, En hou het voor je zelf heel simpel het is best ingewikkeld in het begin met allerlei termen, ga niet teveel door denken. Stap voor stap kom je verder.
Henk
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 23 sep 2016 09:51
door Adriaan
Wel, ik stuur de baan aan met loc control 2000.
Dus verder niet met de computer.
Dit is eigenlijk ook een computertje waarmee ik de wissels omzet en de locs programmeer.
Rokon en andere Duitse fabrikanten hebben alles te koop om de selectrix treinen goed te laten rijden met bezetmelders en zo.
Alleen........de pendel kan ik niet vinden.
Dus dat is het kleine probleempje.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 23 sep 2016 13:12
door HTteG
Adriaan ik heb gevonden voor je wat je zoekt en wel bij MTKB, module team Keulen.
Uitsluitend te gebruiken voor selectrix het gaat om de PZ4000 Pendelzug module.
Ziet er zeer geavanceerd uit dus zal wel een prijskaartje aan hangen.
Henk
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 23 sep 2016 14:33
door Redskin
Pendeltreinsturing voor digitaal bedrijf is al erg schaars, laat staan voor Selectrix. We kunnen wel stellen dat die het marktaandeel voor digitalisering inmiddels wel heeft verloren, terecht of niet. Maar daardoor wordt er dan ook weinig tot niets voor dit systeem ontwikkeld.
Er zijn locdecoders waarbij een pendelfunctie ingebouwd is zoals van ESU, die ook multiprotocoldecoders met SX levert. Ik meen dat de detectie met diodes werkt. Een andere mogelijkheid is het opwaarderen van de Central Control 2000. De ECoS 'spreekt' meerdere protocollen (ook SX) en heeft de pendelsturing aan boord. Er zijn wel melders nodig, bij digitaal eigenlijk altijd. De centrale moet immers 'weten' waar een trein zich bevindt.
Misschien is het handiger een apart baantje of deel van de baan analoog uit te voeren en daarop een treintje te laten pendelen. Overigens kunnen veel decoders in zowel digitaal als analoog bedrijf rijden; dan kan je een locje zonder aanpassingen analoog laten rondhobbelen.
Hoop dat je daarmee uit de voeten kan Adriaan, succes!
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 25 sep 2016 18:41
door Adriaan
Dank voor jullie antwoorden.
Het idee van een deels analoge baan is geweldig!
Alleen ligt er nu een spaghetti aan digitaal gevoerde rails, dus helaas niet meer uitvoerbaar.
Ik laat de pendelbaan maar schieten.
Het zij zo......
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 25 sep 2016 18:42
door Adriaan
Ik vergeet wat.
Wat houd het opwaarderen van de control 2000 in?
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 25 sep 2016 19:09
door Redskin
Graag gedaan Adriaan
Dat opwaarderen is een andere manier om 'vervangen' te zeggen.
Weet 't: da's makkelijker gezegd dan gekocht en gedaan...
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 25 sep 2016 19:30
door Adriaan
Nu begrijp ik het.
Ik hou vast aan selectrix, doodeenvoudig om dat de AOW en pensioen niet genoeg zijn om het te vervangen.
Als er ergens iets tweedehands van Selectrix te koop is dan lukt het wel om dat te doen.
Dus ik ga gewoon verder en vermaak mij uitstekend er mee.
Re: Keerlus vraagje.
Geplaatst: 25 sep 2016 19:56
door Redskin
Adriaan schreef:...Dus ik ga gewoon verder en vermaak mij uitstekend er mee.
Zo is het; helemaal goed Adriaan!