Fleischmann 7811 hapert
Fleischmann 7811 hapert
Na lang zoeken vond ik gisteren op Eurospoor een 2e hands T9.3, de Fleischmann 7811. Zo een: http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... howState=3
Een fraai lokje, dat mooi past bij mijn S-Bahn rijtuigen. Ik heb het lokje gekocht zonder te testen (dom, dom dom ) en thuis gekomen bleek het dan ook niet te rijden. De verlichting ging wel branden, maar het motortje draaide niet. Toen ik het eens beter bekeek, bleek het onderstel kletsnat van de olie.
Dus: demonteren maar. Het motortje bleek uitgebouwd prachtig te lopen, maar de wielen waren volledig geblokkeerd. Ook met enige (voorzichtige) dwang, was er geen beweging in te krijgen.
Ik wist niet meer bij welke stand ik hem had gekocht, had geen bonnetje (weer dom, dom, dom), dus had ik maar één keus: volledig demonteren.
Om een lang verhaal kort te maken: de asjes bleken te zijn vastgelijmd . Ik vermoed dat de vorige eigenaar het verkeerde Fallerflesje heeft gepakt (niet de bruine, maar de blauwe) en - nadat hij zijn vergissing had gemerkt - er maar een kledder olie achteraan heeft gespoten (of zo).
Met kracht kon ik ze verwijderen en er bleek om iedere as een dun lijmvliesje te zitten. Met aceton (heel voorzichtig) de lijm verwijderd, asjes geschuurd, kunststof aandrijving met een beetje siliconenspray weer gangbaar gemaakt, asjes gesmeerd en het geheel weer gemonteerd.
Hij liep direct weer als een zonnetje, althans over de lengte van een segment (ik heb een baan in 7 segmenten). Op bijna iedere overgang stopt de lok en gaat pas na een klein tikje verder. De segmentovergangen zijn schoon, schuin afgevijld en alle andere 25 loks die ik heb, gaan probleemloos over alle overgangen, zelfs twee-assertjes.
De wieltjes zijn brandschoon.
De baan en de stroomafnemers zijn behandeld met ATF
Alle zes drijfwielen nemen bij dit model stroom af en de stroomafnemers sluiten goed aan op de wielflenzen.
Op doorgaande rails loopt de lok dan ook gelijkmatig, ook met kruipsnelheid.
De drie aangedreven assen zijn vast in het frame gelagerd, dus een hoogteverstelling van de assen is niet mogelijk.
De wielstellen zijn in exacte dezelfde volgorde gemonteerd, dus er is niks verwisseld.
Nu is mijn vraag:
Kent iemand van jullie dit gedrag op segment- of module overgangen bij de Fleischmann 7811 en heeft iemand er al eens een oplossing voor gevonden?
Ben
Een fraai lokje, dat mooi past bij mijn S-Bahn rijtuigen. Ik heb het lokje gekocht zonder te testen (dom, dom dom ) en thuis gekomen bleek het dan ook niet te rijden. De verlichting ging wel branden, maar het motortje draaide niet. Toen ik het eens beter bekeek, bleek het onderstel kletsnat van de olie.
Dus: demonteren maar. Het motortje bleek uitgebouwd prachtig te lopen, maar de wielen waren volledig geblokkeerd. Ook met enige (voorzichtige) dwang, was er geen beweging in te krijgen.
Ik wist niet meer bij welke stand ik hem had gekocht, had geen bonnetje (weer dom, dom, dom), dus had ik maar één keus: volledig demonteren.
Om een lang verhaal kort te maken: de asjes bleken te zijn vastgelijmd . Ik vermoed dat de vorige eigenaar het verkeerde Fallerflesje heeft gepakt (niet de bruine, maar de blauwe) en - nadat hij zijn vergissing had gemerkt - er maar een kledder olie achteraan heeft gespoten (of zo).
Met kracht kon ik ze verwijderen en er bleek om iedere as een dun lijmvliesje te zitten. Met aceton (heel voorzichtig) de lijm verwijderd, asjes geschuurd, kunststof aandrijving met een beetje siliconenspray weer gangbaar gemaakt, asjes gesmeerd en het geheel weer gemonteerd.
Hij liep direct weer als een zonnetje, althans over de lengte van een segment (ik heb een baan in 7 segmenten). Op bijna iedere overgang stopt de lok en gaat pas na een klein tikje verder. De segmentovergangen zijn schoon, schuin afgevijld en alle andere 25 loks die ik heb, gaan probleemloos over alle overgangen, zelfs twee-assertjes.
De wieltjes zijn brandschoon.
De baan en de stroomafnemers zijn behandeld met ATF
Alle zes drijfwielen nemen bij dit model stroom af en de stroomafnemers sluiten goed aan op de wielflenzen.
Op doorgaande rails loopt de lok dan ook gelijkmatig, ook met kruipsnelheid.
De drie aangedreven assen zijn vast in het frame gelagerd, dus een hoogteverstelling van de assen is niet mogelijk.
De wielstellen zijn in exacte dezelfde volgorde gemonteerd, dus er is niks verwisseld.
Nu is mijn vraag:
Kent iemand van jullie dit gedrag op segment- of module overgangen bij de Fleischmann 7811 en heeft iemand er al eens een oplossing voor gevonden?
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 28 jun 2017 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Fleischmann 7811 hapert
Hoi,
Als je de assen met een draadje van stroom voorziet, werkt alles dan ook? M.a.w. nemen alle assen inderdaad stroom af?
Als je de assen met een draadje van stroom voorziet, werkt alles dan ook? M.a.w. nemen alle assen inderdaad stroom af?
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Fleischmann 7811 hapert
Rob,
Op dat idee kwam ik zojuist ook. Dat heb ik getest en inderdaad: één stroomafnemer lag niet goed tegen de wielflens van het middelste wielstel.
Die heb ik iets omgebogen en het probleem is verholpen. Het lokje kruipt nu ook over alle overgangen
Je had het dus goed. Bedankt voor het meedenken.
Ben
Op dat idee kwam ik zojuist ook. Dat heb ik getest en inderdaad: één stroomafnemer lag niet goed tegen de wielflens van het middelste wielstel.
Die heb ik iets omgebogen en het probleem is verholpen. Het lokje kruipt nu ook over alle overgangen
Je had het dus goed. Bedankt voor het meedenken.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Fleischmann 7811 hapert
mooi man!
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Fleischmann 7811 hapert
Dat verdient een filmpje...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Fleischmann 7811 hapert
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Fleischmann 7811 hapert
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Fleischmann 7811 hapert
Zo, bedankt voor de aceton tip. Hier nog een 'vastgeplakte' lok. alles los, aceton over de assen en alles draait weer. nu nog bedenken wat voor olie er weer in moet.
Re: Fleischmann 7811 hapert
bv faller of de andere treinenmerken
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Fleischmann 7811 hapert
En: héél spaarzaam smeren.
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Fleischmann 7811 hapert
Precies: niet alleen drank maakt meer kapot dan je lief is...
Alles wat gelagerd is, een "half druppie". Op tandwielen wat vet (ikzelf zweer bij Roco) en dit op heel lage snelheid rustig laten distribueren. Gisteren op deze manier ook weer een locje van een kennis kunnen opknappen. Verkeerd toepassen doet onze kleine en gevoelige machientjes geen goed: de opname van stroom/signaal raakt erdoor verstoord.
Alles wat gelagerd is, een "half druppie". Op tandwielen wat vet (ikzelf zweer bij Roco) en dit op heel lage snelheid rustig laten distribueren. Gisteren op deze manier ook weer een locje van een kennis kunnen opknappen. Verkeerd toepassen doet onze kleine en gevoelige machientjes geen goed: de opname van stroom/signaal raakt erdoor verstoord.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController