Fleischmann 7811 hapert
Geplaatst: 29 okt 2016 12:50
Na lang zoeken vond ik gisteren op Eurospoor een 2e hands T9.3, de Fleischmann 7811. Zo een: http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... howState=3
Een fraai lokje, dat mooi past bij mijn S-Bahn rijtuigen. Ik heb het lokje gekocht zonder te testen (dom, dom dom ) en thuis gekomen bleek het dan ook niet te rijden. De verlichting ging wel branden, maar het motortje draaide niet. Toen ik het eens beter bekeek, bleek het onderstel kletsnat van de olie.
Dus: demonteren maar. Het motortje bleek uitgebouwd prachtig te lopen, maar de wielen waren volledig geblokkeerd. Ook met enige (voorzichtige) dwang, was er geen beweging in te krijgen.
Ik wist niet meer bij welke stand ik hem had gekocht, had geen bonnetje (weer dom, dom, dom), dus had ik maar één keus: volledig demonteren.
Om een lang verhaal kort te maken: de asjes bleken te zijn vastgelijmd . Ik vermoed dat de vorige eigenaar het verkeerde Fallerflesje heeft gepakt (niet de bruine, maar de blauwe) en - nadat hij zijn vergissing had gemerkt - er maar een kledder olie achteraan heeft gespoten (of zo).
Met kracht kon ik ze verwijderen en er bleek om iedere as een dun lijmvliesje te zitten. Met aceton (heel voorzichtig) de lijm verwijderd, asjes geschuurd, kunststof aandrijving met een beetje siliconenspray weer gangbaar gemaakt, asjes gesmeerd en het geheel weer gemonteerd.
Hij liep direct weer als een zonnetje, althans over de lengte van een segment (ik heb een baan in 7 segmenten). Op bijna iedere overgang stopt de lok en gaat pas na een klein tikje verder. De segmentovergangen zijn schoon, schuin afgevijld en alle andere 25 loks die ik heb, gaan probleemloos over alle overgangen, zelfs twee-assertjes.
De wieltjes zijn brandschoon.
De baan en de stroomafnemers zijn behandeld met ATF
Alle zes drijfwielen nemen bij dit model stroom af en de stroomafnemers sluiten goed aan op de wielflenzen.
Op doorgaande rails loopt de lok dan ook gelijkmatig, ook met kruipsnelheid.
De drie aangedreven assen zijn vast in het frame gelagerd, dus een hoogteverstelling van de assen is niet mogelijk.
De wielstellen zijn in exacte dezelfde volgorde gemonteerd, dus er is niks verwisseld.
Nu is mijn vraag:
Kent iemand van jullie dit gedrag op segment- of module overgangen bij de Fleischmann 7811 en heeft iemand er al eens een oplossing voor gevonden?
Ben
Een fraai lokje, dat mooi past bij mijn S-Bahn rijtuigen. Ik heb het lokje gekocht zonder te testen (dom, dom dom ) en thuis gekomen bleek het dan ook niet te rijden. De verlichting ging wel branden, maar het motortje draaide niet. Toen ik het eens beter bekeek, bleek het onderstel kletsnat van de olie.
Dus: demonteren maar. Het motortje bleek uitgebouwd prachtig te lopen, maar de wielen waren volledig geblokkeerd. Ook met enige (voorzichtige) dwang, was er geen beweging in te krijgen.
Ik wist niet meer bij welke stand ik hem had gekocht, had geen bonnetje (weer dom, dom, dom), dus had ik maar één keus: volledig demonteren.
Om een lang verhaal kort te maken: de asjes bleken te zijn vastgelijmd . Ik vermoed dat de vorige eigenaar het verkeerde Fallerflesje heeft gepakt (niet de bruine, maar de blauwe) en - nadat hij zijn vergissing had gemerkt - er maar een kledder olie achteraan heeft gespoten (of zo).
Met kracht kon ik ze verwijderen en er bleek om iedere as een dun lijmvliesje te zitten. Met aceton (heel voorzichtig) de lijm verwijderd, asjes geschuurd, kunststof aandrijving met een beetje siliconenspray weer gangbaar gemaakt, asjes gesmeerd en het geheel weer gemonteerd.
Hij liep direct weer als een zonnetje, althans over de lengte van een segment (ik heb een baan in 7 segmenten). Op bijna iedere overgang stopt de lok en gaat pas na een klein tikje verder. De segmentovergangen zijn schoon, schuin afgevijld en alle andere 25 loks die ik heb, gaan probleemloos over alle overgangen, zelfs twee-assertjes.
De wieltjes zijn brandschoon.
De baan en de stroomafnemers zijn behandeld met ATF
Alle zes drijfwielen nemen bij dit model stroom af en de stroomafnemers sluiten goed aan op de wielflenzen.
Op doorgaande rails loopt de lok dan ook gelijkmatig, ook met kruipsnelheid.
De drie aangedreven assen zijn vast in het frame gelagerd, dus een hoogteverstelling van de assen is niet mogelijk.
De wielstellen zijn in exacte dezelfde volgorde gemonteerd, dus er is niks verwisseld.
Nu is mijn vraag:
Kent iemand van jullie dit gedrag op segment- of module overgangen bij de Fleischmann 7811 en heeft iemand er al eens een oplossing voor gevonden?
Ben