Rare vraag!!!
Rare vraag!!!
Hallo N-Spoorders,
Het is misschien een rare vraag die ik heb!
Ik ben mijn baan opnieuw aan het indelen en wil nu de brug aanleggen die een kloof van 60 tot 80cm overspant! De diepte bedraagt ca 28cm. Ik weet nog niet of hij met enkel of dubbel spoor word uitgelegd!
Zijn er bruggen van deze lengte! Hebben jullie ideeen!
Het is misschien een rare vraag die ik heb!
Ik ben mijn baan opnieuw aan het indelen en wil nu de brug aanleggen die een kloof van 60 tot 80cm overspant! De diepte bedraagt ca 28cm. Ik weet nog niet of hij met enkel of dubbel spoor word uitgelegd!
Zijn er bruggen van deze lengte! Hebben jullie ideeen!
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Re: Rare vraag!!!
Ton,
Er is iemand met een zelfde vraag, deze maakt de brug bij Oosterbeek na.
Zoek maar eens naar "Oosterbeek".
Het draadje staat in Baanplan.
Er is iemand met een zelfde vraag, deze maakt de brug bij Oosterbeek na.
Zoek maar eens naar "Oosterbeek".
Het draadje staat in Baanplan.
Is helemaal geen rare vraag! Het is evengoed wel een behoorlijk eind; een overspanning van 60 - 80 cm. Kijk eens bij fabrikant "Hack Brücken" (klik maar eens HIER).
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Heren,
Bedankt, heb even bij Oosterbeek gekeken. Ziet er gaaf uit.
En de link naar Hack zal ik even volgen!
Bedankt, heb even bij Oosterbeek gekeken. Ziet er gaaf uit.
En de link naar Hack zal ik even volgen!
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Ton Duits...
-
Gaaf zo'n lange brug! In werkelijkheid zou die dan een overspanning hebben tussen 96 en 128 meter
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
Een van de mooiste voorbeelden is "vlak bij huis" te vinden, niet in Zwitserland of ander ver oord maar gewoon tussen Solingen en Remscheid:
Een Br628.4 kent iedereen waarschijnlijk wel, 46,4m, dit zegt al veel over de maten van de brug. Inmiddels rijden er Lint's met NS logo overheen.
De brug is 107m hoog vanaf de rivierbodum gemeten en 407m lang.
Voor de gene die de brug wil bezoeken, uitstappen op station Solingen Schaberg en dan over het voetpad langs het spoor richting de brug lopen na 100m begint het vanzelf steil af te dalen naast de brug. Wil je rust blijf dan op de hogere wandelpaden, de toeristen blijven namelijk in het dal daardoor kan je door de weeks midden op de dag reeën tegen komen. Auto's hoor je er niet omdat de wegen net om een hoek liggen waardoor het geluid afgeschermd word. Wel hoor je het water, de spoorlijn, het nodige vliegverkeer en evt. toeristen.
Groetjes Michiel
Een Br628.4 kent iedereen waarschijnlijk wel, 46,4m, dit zegt al veel over de maten van de brug. Inmiddels rijden er Lint's met NS logo overheen.
De brug is 107m hoog vanaf de rivierbodum gemeten en 407m lang.
Voor de gene die de brug wil bezoeken, uitstappen op station Solingen Schaberg en dan over het voetpad langs het spoor richting de brug lopen na 100m begint het vanzelf steil af te dalen naast de brug. Wil je rust blijf dan op de hogere wandelpaden, de toeristen blijven namelijk in het dal daardoor kan je door de weeks midden op de dag reeën tegen komen. Auto's hoor je er niet omdat de wegen net om een hoek liggen waardoor het geluid afgeschermd word. Wel hoor je het water, de spoorlijn, het nodige vliegverkeer en evt. toeristen.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Michiel,
Gave foto's hoor. Ik ken deze brug wel, maar ben er nooit geweest.
Kijken of hier een model van is!
Gave foto's hoor. Ik ken deze brug wel, maar ben er nooit geweest.
Kijken of hier een model van is!
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Ton Duits...
Sowee! Geinig Michiel!!
De brug over de Moezel tussen Alf en Bullay houdt me ook altijd bezig, als ik daar in de buurt ben. Heet ook wel Moselbrücke, dateert van einde 19e eeuw, maakt een lichte buiging van de ene naar de andere oever en meet ruim 300 meter lang. Maar het meest bijzondere aan deze brug vind ik dat het een zogenaamde "Doppelstock-Brücke" is; het spoor ligt over de bovenzijde van de brug en de auto's rijden daaronder.
Prachtplaatje van deze brug:
Deze BR181 met IC-rijtuigen aan de haak komt vast net uit Koblenz Hbf en is op weg naar Luxemburg. Zo zou je dit nog elke dag kunnen aantreffen.
Foto: startbilder.de, Daniel Meyer
De brug over de Moezel tussen Alf en Bullay houdt me ook altijd bezig, als ik daar in de buurt ben. Heet ook wel Moselbrücke, dateert van einde 19e eeuw, maakt een lichte buiging van de ene naar de andere oever en meet ruim 300 meter lang. Maar het meest bijzondere aan deze brug vind ik dat het een zogenaamde "Doppelstock-Brücke" is; het spoor ligt over de bovenzijde van de brug en de auto's rijden daaronder.
Prachtplaatje van deze brug:
Deze BR181 met IC-rijtuigen aan de haak komt vast net uit Koblenz Hbf en is op weg naar Luxemburg. Zo zou je dit nog elke dag kunnen aantreffen.
Foto: startbilder.de, Daniel Meyer
Laatst gewijzigd door Redskin op 17 nov 2016 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank
(model-)treinliefhebber
(model-)treinliefhebber
-
Hallo,
Lengte mag geen enkel probleem zijn.
Ik heb zelf een vakwerkbrug gemaakt van stukjes overgebleven rails.
Breedte 5 cm, hoogte 6 cm, enkelsporig.
De brug is 105 cm lang en steunt alleen op de 2 uiteinden.
Geen enkele vorm van doorbuiging.
Groeten,
Barry
Lengte mag geen enkel probleem zijn.
Ik heb zelf een vakwerkbrug gemaakt van stukjes overgebleven rails.
Breedte 5 cm, hoogte 6 cm, enkelsporig.
De brug is 105 cm lang en steunt alleen op de 2 uiteinden.
Geen enkele vorm van doorbuiging.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Als het om (zelfbouw)bruggen gaat mag je deze van Andy niet missen:
viewtopic.php?f=21&t=8718
Mvg,
Ad
viewtopic.php?f=21&t=8718
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
En als we het dan toch over voorbeelden hebben, dan mag deze ook niet ontbreken vind ik!
Rendsburger Hochbrücke
2e website met nog wat info
Hij is pas zelfs nog in het nieuws geweest (al weet ik ff niet zeker of dat ook het Nederlandse nieuws was), maar de bijzondere brug heeft namelijk een zwevende veer onder de grootste overspanning. Deze is ergens dit jaar aangevaren door een lompe schipper (vergelijk het met een vrachtwagen met Roemeens kenteken). Hierdoor is de veer total-loss en was het een tijd lang de vraag of deze überhaupt nog gerepareerd ging worden. Ik begreep de laatste keer dat ze toch een geldpotje gevonden hadden om hem weer op te knappen.
Het lijkt me trouwens een machtige brug om op meerdere modules voor de beursbaan te maken. De brug zelf maar ook die 360 graden lus erna is echt geweldig. Maarja je praat over 2500m brug. dit is omgerekend een meter of 15 in N. Das ff te gek. Maar een verkleinde versie ofzo lijkt me wel tof! Maarja, voorlopig maar de eigen modules afmaken!
Rendsburger Hochbrücke
2e website met nog wat info
Hij is pas zelfs nog in het nieuws geweest (al weet ik ff niet zeker of dat ook het Nederlandse nieuws was), maar de bijzondere brug heeft namelijk een zwevende veer onder de grootste overspanning. Deze is ergens dit jaar aangevaren door een lompe schipper (vergelijk het met een vrachtwagen met Roemeens kenteken). Hierdoor is de veer total-loss en was het een tijd lang de vraag of deze überhaupt nog gerepareerd ging worden. Ik begreep de laatste keer dat ze toch een geldpotje gevonden hadden om hem weer op te knappen.
Het lijkt me trouwens een machtige brug om op meerdere modules voor de beursbaan te maken. De brug zelf maar ook die 360 graden lus erna is echt geweldig. Maarja je praat over 2500m brug. dit is omgerekend een meter of 15 in N. Das ff te gek. Maar een verkleinde versie ofzo lijkt me wel tof! Maarja, voorlopig maar de eigen modules afmaken!
-
Naast deze brug liggen er nog 3 van die bruggen over het zelfde kanaal al liggen die zover ik weet allemaal in diesellijnen. Ik ben zelf in 2007 zo'n brug gepasserd( bij Burg(Dithm), spoorlijn Itzehoe-Heide) toen ik vanuit Berlin naar Westerland(Sylt) op en neer ging( leuk tripje met 1 trein en bijna 1100km op en neer).
Ik heb google earth er even bij gepakt en de volgende ligt ruim 12km noordelijker bij Albersdorf in de spoorlijn Neumünster-Heide. Dan krijg je die bij Rendsburg 30km verder naar het Noord/Oosten. De volgende is dan ruim 30km verder naar het oosten de Levensauer Hochbrücke in de spoorlijn Kiel-Eckernförde, dit is een boogbrug en een gecombineerde weg/spoorbrug waarbij het spoor oostelijk naast de weg ligt. Dit is de laatste spoorbrug voor het kanaal in de oostzee uit komt.
Groetjes Michiel
Ik heb google earth er even bij gepakt en de volgende ligt ruim 12km noordelijker bij Albersdorf in de spoorlijn Neumünster-Heide. Dan krijg je die bij Rendsburg 30km verder naar het Noord/Oosten. De volgende is dan ruim 30km verder naar het oosten de Levensauer Hochbrücke in de spoorlijn Kiel-Eckernförde, dit is een boogbrug en een gecombineerde weg/spoorbrug waarbij het spoor oostelijk naast de weg ligt. Dit is de laatste spoorbrug voor het kanaal in de oostzee uit komt.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
-
Een vraag voor jou: waarom maak je er niet zelf een? Je kunt naar fantasie een mooie brug maken of een bestaande brug nabouwen.
Als het een NL baan is zou ik op Wikipedia kijken. Daar staat een opsomming van alle Nederlandse spoorbruggen en hun lengte (overspanning). Dan kun je een keuze maken. Uiteraard kun je ook andere landen opzoeken.
Met karton of styreen kun je redelijk simpel een brug maken. Ook als je het nooit hebt gedaan. Je moet alleen durven en er de tijd voor willen nemen. (Lekker rijden op een plank om later de echte brug erin te schuiven).
Ik ga de brug bij Oosterbeek bouwen, zonder ervaring, een mooie groot ding, zelfs in N.
Succes met je keuze!
Als het een NL baan is zou ik op Wikipedia kijken. Daar staat een opsomming van alle Nederlandse spoorbruggen en hun lengte (overspanning). Dan kun je een keuze maken. Uiteraard kun je ook andere landen opzoeken.
Met karton of styreen kun je redelijk simpel een brug maken. Ook als je het nooit hebt gedaan. Je moet alleen durven en er de tijd voor willen nemen. (Lekker rijden op een plank om later de echte brug erin te schuiven).
Ik ga de brug bij Oosterbeek bouwen, zonder ervaring, een mooie groot ding, zelfs in N.
Succes met je keuze!
Groet,
Martijn
Martijn
-
- Contacteer:
Ik ben ook bezig met zelf bouw brug, en net als Martijn de brug bij Oosterbeek over de nederrijn. Traject arnhem - nijmegen. Mooie om te bouwen. Wordt meteen de vuurdoop nog nooit zelf iets gebouwd, alleen maar kant en klare bouw pakketjes.
@Martijn Heb jij al bouwtekeningen toevallig?
@Martijn Heb jij al bouwtekeningen toevallig?
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
hallo Ton
Zelf heb ik ook dit probleem gehad en ben begonnen aan een zelfbouw brug
zie forum http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... g&start=10
Maar ik was laatst weer eens bij Jos en heb van hem deze gekregen
http://www.hattons.co.uk/202733/Walther ... etail.aspx
Ze hebbem een lengte van ong 25 cm en ik moet er nog een bij kopen.
Hopelijk de volgende keer als ik in Houten ben.
Vind de Oosterbeek brug ook wel gaaf dus kijk eerst eens rustig verder.
Rick
Zelf heb ik ook dit probleem gehad en ben begonnen aan een zelfbouw brug
zie forum http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... g&start=10
Maar ik was laatst weer eens bij Jos en heb van hem deze gekregen
http://www.hattons.co.uk/202733/Walther ... etail.aspx
Ze hebbem een lengte van ong 25 cm en ik moet er nog een bij kopen.
Hopelijk de volgende keer als ik in Houten ben.
Vind de Oosterbeek brug ook wel gaaf dus kijk eerst eens rustig verder.
Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Bij Modelspoor en meer (hoort bij treinenshop Heerenveen) is een aantal bruggen van Hack in de aanbieding tot nieuwjaar. Ik heb er zelf ook twee gescoord.
Hier de link: https://www.modelspoorenmeer.nl/artikel ... -n?noindex
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Jammer dat de meeste enkel spoor zijn.shoven schreef:Bij Modelspoor en meer (hoort bij treinenshop Heerenveen) is een aantal bruggen van Hack in de aanbieding tot nieuwjaar. Ik heb er zelf ook twee gescoord.
Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Rick.
Hack heeft natuurlijk ook genoeg dubbelspoor bruggen.
http://www.hack-bruecken.eu/index1.html
mvg
Freddy
Hack heeft natuurlijk ook genoeg dubbelspoor bruggen.
http://www.hack-bruecken.eu/index1.html
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2