Pagina 1 van 1

ARNOLD - nogmaals

Geplaatst: 24 nov 2016 15:06
door rc.amsterdam
Hans plaatste onlangs een bericht over Arnold modeltreinen en elders is Kees Gorter druk bezig met een Arnold baan. Bij mij roept dat allerlei herinneringen op.
Lang geleden begon Arnold Rapido als eerste met N schaal model treintjes. (zie Wikepedia) En aangezien er nog geen stationnetjes, huisjes ed voor N waren gingen ze zelf aan de slag. Dat resulteerde in oa telegraafpalen, een bekolingsinstallatie en een nep bovenleiding.

Hier een door mij recentelijk gekochte loc - een BR75 voor bijbanen. Loopt goed en de prijs was goed.

Afbeelding

Re: ARNOLD - nogmaals

Geplaatst: 24 nov 2016 15:15
door rc.amsterdam
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Rheingold, altijd mooi, toch?

Re: ARNOLD - nogmaals

Geplaatst: 24 nov 2016 15:18
door rc.amsterdam
Het zware werk kon gedaan worden door deze krachtpatser.

Afbeelding


Periode wagens voor olietransport.
Afbeelding

Re: ARNOLD - nogmaals

Geplaatst: 24 nov 2016 15:20
door rc.amsterdam
Die nep bovenleiding heb ik nog een klein voorbeeldje van.

Afbeelding

En ook van die bekoling.
Afbeelding

Re: ARNOLD - nogmaals

Geplaatst: 29 nov 2016 21:16
door MrPickwick
Ongetwijfeld zal het altijd beter kunnen maar de prijs maakt ook een hoop goed .
Wel mooie modellen op de foto .
Als je het hele assortiment bekijkt sla je ook bijna steil achterover als je de diversiteit ziet .
Vliegvelden , circussen , industrie , spoorweggebouwen , het kan niet op .
Ook de diversiteit in rijdend en rollend materiaal is geweldig , werkvoertuigen , Culemeyers , circustreinen , ''dranktreinen'' en andere speciale sets .
Laat ik nu toch bijna de standaardkoppeling en het Simplexsysteem vergeten , technisch waren ze ook hun tijd wel vooruit .
Het was , is en blijft een geweldig merk waar ik altijd een zwak voor blijf houden :-)

groet Carlo

Re: ARNOLD - nogmaals

Geplaatst: 29 nov 2016 23:56
door epocheales denken
Sorry mannen, even een Arnold tegen geluid. Ben al sinds 1988 serieus met N bezig, maar Arnold heeft mij nooit echt kunnen overtuigen. De detaillering vond ik meestal niet je van het, veel en veel te duur voor het gebodene en slecht verkrijgbaar.
Een keer heeft Arnold mij prettig verrast, de aankondiging van de Koff rangeerloc. Dat was toen een geweldige "Neuheit".
Kon niet wachten deze aan te schaffen en met Imotec slepers gemonteerd ging deze loc ook goed over de wissels heen.
Doorsnee waren de motoren ook veel "rauwer" dan Fleischmann of Minitrix.

Groet

Hans

Re: ARNOLD - nogmaals

Geplaatst: 30 nov 2016 01:06
door rc.amsterdam
Als altijd - over de prijzen is veel te doen. Maar ik kan mij nog goed herinneren dat de Rheingold van Arnold goed betaalbaar was en de Minitrix Orient express wel 3x zo duur. Maar daar stonden dan lampjes op de tafel en waren de wagens van imitatie hout voorzien.
Het was destijds een hele discussie.
Op de oude BR18 is goed te zien dat veel leidingen vast op de ketel zijn geperst. De kolentender daarentegen heeft weer een mooie opbouw. Mi is veel ontbrekend detail een kwestie van de aangeboden spullen betaalbaar houden. CA design was science fiction en in andere hobbies zie je het betaalbaar houden ook terug. Bijvoorbeeld geen cockpits in model vliegtuigjes.

Re: ARNOLD - nogmaals

Geplaatst: 03 dec 2016 23:56
door Marcel
Ik heb hier een verkeersrode E141 van Arnold liggen (art.2320) en die ziet er goed uit rijd veel soepeler en maakt minder geluid dan de blauw/creme E10 van Fleischmann (art.7333) die ik ook heb .

Re: ARNOLD - nogmaals

Geplaatst: 07 dec 2016 21:27
door william
Ik heb een analoge V100 (HN2019) en deze is net als de V100 van Fleischmann een racer op mijn baan.
Verder neigt het witte licht eerder naar blauw en knippert behoorlijk.

groeten,
William

Re: ARNOLD - nogmaals

Geplaatst: 23 mei 2018 21:57
door Valéry
MrPickwick schreef: Het was , is en blijft een geweldig merk waar ik altijd een zwak voor blijf houden :-)
groet Carlo
Dat zeg ik Carlo graag na. Dat zeg ik ook als spoorweg-francofiel. Arnold is de pionier geweest en heeft de standaard gevestigd voor ons N-spoor.
Ze brachten al vroeg Franse modellen, zoals de «CC 7007», later verbeterd in CC 7107 van depôt Paris SO, met de NS 1300 als kleurvariant, de BB 9200 ook in Capitole-kleuren met een (!) bijpassend rijtuig. In de jaren '80 kwamen ook de T18-varianten 232-TC-408 groen en 232-TC-414 zwart met vergulde ketelringen, de BB 25201 in betongrijs/oranje en de BB 25203 in groen (vert bleuté). Deze laatste behoort samen met de Luxemburgse tenderloc CFL 3511 en de Belgische 96.028 van depôt Ath tot de topstukken in mijn verzameling. Al deze locs rijden heel behoorlijk tot zeer goed en deugen prima voor het rauwe modelbaanbedrijf.
Er was ook wel eens een technisch zwakkere constructie, zoals het Nederlandse motorpostrijtuig. Daartegenover stonden uitgesproken succesnummers uit de N-spoorproductie, zoals de «Mallet» BR 96.
Vergeten we ook de rijtuigen en wagens niet. Al in 1969 kwam NS-rijtuig AB 7364 plan K, waarvan de vorm beter getroffen was dan de bedrukking. Het heeft zelfs nog een nieuwe oplage beleefd als turkooize en blauwe quasi-plan-D-rijtuigen. Nadat de plastic wieltjes waren vervangen door metalen, zijn de wagens steeds lichter gaan lopen. Ze zijn over het algemeen loepzuiver (zij het soms wat sober) bedrukt. Dat geldt speciaal voor de heruitgaven van de DEV-AO-courtes-rijtuigen die, na overname van het merk Arnold door Rivarossi in 1995, uit het Lima/Minitrain-programma verbeterd waren overgenomen. In robuustheid doen ze niet onder voor de fraaie modellen van Mikadotrain/REE.
Door Arnold-by-Hornby zijn opnieuw prachtige locmodellen gemaakt. Met mijn ÖBB 2050.01, 2050.10, 4061.01 en 4061.19 en SNCF 72023, 72045 en 72084 ben ik heel tevreden en blij.
Kortom: Arnold is een merk met een bewogen historie, zeker waard om in ere te worden gehouden.