DR 5000 - DR 4024

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Maarten1975

DR 5000 - DR 4024

Bericht door Maarten1975 »

Beste experts,

Ik ben aan het worstelen met mijn DR 5000 en DR 4024. Die zouden toch perfect met elkaar moeten matchen. zulk mooi spul...
Maarrrr niets is minder waar bij mijn dan.. Ik gebruik 4024 voor servo aansturing. Servo doet het, niks mis mee. Maar dan CV aanpassen voor de ompoling van het hart met een 4102. Ik doe het POM, dus DR op POM gezet, voeding en aansturing van DC 4024 aan de DR 5000 geknoopt ipv externe voeding. Op de knop gedrukt, wordt rood alles gaat goed. Helaas een 5000 leest niet de CV waarde uit, dan moet je een andere hebben. Ik zet CV 117 op bit 7 om te testen, knipperfunctie. Geen effect het blijft een + en - waar een lampje constant op brandt. Ook wordt onderin het balletje niet groen om te bevestigen. CV 113 aangepast geen effect. CV 47 moet ook op 1 anders werkt het niet. Maar hoe stel ik CV waarden in met een 5000? waarom leest dat ding niet uit zodat ik weet wat erin staat? mooi spul en dhr Keys heeft een geniaal brein maar een gebruiksaanwijzing ....
Wie kan het stap voor stap uitleggen...

Alvast bedankt.

Gr.

Maarten

Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!

nspoorkees

Re: DR 5000 - DR 4024

Bericht door nspoorkees »

Ja... ik kan je niet helpen maar ik begrijp je frustratie heel goed. Digikeijs spul is mooi, maar het is niet bepaald gebouwd met de eindgebruiker in het achterhoofd. Je weet dat het goed spul is en dat het alles kan, maar zoek het maar eens uit... Handleidingen zijn te summier en/of te complex. Typisch produkten van technici die zich niet in een gebruiker kunnen verplaatsen. Ik zie dat vaak in de (technische) software business. Ik denk er ook over om een DR5000 aan te schaffen, prijstechnisch en qua mogelijkheden perfect, maar ik hou mijn hart vast voor dit soort dingen...

Onderwerp starter
Maarten1975

Het zijn wereldse producten maar laat een leek de gebruiksaanwijzing maken...

Tevens zou ik een stappen plan maken met de dr 5000 als basis. En dan stap voor stap met plaatjes..

Groeten,

Maarten

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Basiskennis dat is waar het aan ontbreekt.

In POM mode kun je NOOIT een CV uitlezen. Je kunt ze alleen veranderen.
Je wil dus iets wat nooit gaat werken, of mogelijk is.

Overigens is dit product NIET ontwikkelt door Roy Keij. Die schuift alleen de dozen en pak het in. ;)

Dus ook weer opgelost.

Groetjes

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Voor voetbal heb je ook geen basiskennis nodig :lol:
Maar ja, zal wel handig zijn dat je wat kennis heb en dat mensen niet constant uit hun plaats gaan tegen een scheidsrechter ;)
Dat is hier ook het geval, als men duidelijk in de beschrijving zet dat POM alleen programmeren is en niet uitlezen zal al een slok op een borrel schelen.
Ipv van constant te zeggen dat de eindgebruiker te weinig kennis heeft.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

tja Mark. als je bij voetbal de spelregels niet ken dan wordt het ook een zooitje. De laatste weken zien we zat gefrustreerde opmerkingen en kritische opmerkingen over digikeijs en andere fabrikanten van forum leden die feitelijk onnodig zijn als men de moeite neemt om eerst eens rustig de gebruiksaanwijzing te lezen.

Wim neemt dan nog de moeite om iets te zeggen wat ik feitelijk al wat vindt omdat hij geen onderscheid maakt tussen eigen produkten en concurrerende produkten echter is het je nooit opgevallen dat er verder niemand reageert ! en de reden is simpel RTFM.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

http://www.dccwiki.com/Decoder_Programming

Simpel even Google gebruiken, dan kun je de basiskennis even oppoetsen.
Een gebruiksaanwijzing is geen leerboek over het digitale protocol.

Groetjes

Marksintpancras

Maurits, ik zeg niet dat ik het oneens ben met Wim.
Echter ik heb al verschillende gebruiksaanwijzingen voorbij zien komen die er onoverzichtelijk zijn.
En ik lees me rustig in de materie in, tot nu ben ik overal wel uitgekomen.
Echter als verkopers volledig de schuld bij de eindgebruiker leggen, met reden: onvoldoende basiskennis.
Vind ik dat persoonlijk kort door de bocht. Daarom ook mijn reactie.

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

tja metdien verstande dat jij dus kritiek heb op de verkeerde. Wim heeft nul komma niets met digikeijs te maken, sterker nog zou zelfs alle reden hebben om alles wat met digikeijs te maken heeft te negeren maar neemt toch de moeite om om op een bepaalde manier ergens te helpen.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Zal er wel gewoon mee stoppen, om het kennis niveau een beetje hoger op peil te krijgen.
Dan mag een ieder het zelf uitzoeken, als het toch weer niet op prijs wordt gesteld.

Bye Bye

Onderwerp starter
Maarten1975

Wim je bijdrage wordt gewaardeerd. Ik had zelf alleen de eerste zin weg gelaten. We zijn niet allemaal expert binnen 1 dag maar wel liefhebber vanaf het eerste uur.

Gr

Maarten

Groeten,

Maarten

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Dat had gekund, alleen die zin legt wel precies de vinger op de zere plek, en geeft perfect aan waar het mis gaat.
Niet omdat de beschrijvingen onduidelijk zijn, maar omdat er niet begrepen wordt waar het om en over gaat.
Ook als er beschrijvingen met plaatjes aangeboden worden, is het voor een aantal nog steeds onduidelijk, of wordt het niet begrepen, ook een stripverhaal wordt niet begrepen, zelf niet als het getekend is in de Fiep Westendorp stijl.

Zoals bijna altijd het ligt niet aan de componist, maar aan de pianospeler.

Groetjes

nspoorkees

Wat een arrogantie... ongelooflijk. Wat een minachting voor je klanten. Bah.

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Nspoorkees

Denk dat jij Willem niet goed begrijpt.
Kan soms wel apart om de hoek komen.
Maar als er 1 is de klaar staat voor zijn klanten is Willem het wel.

mvg ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

EdwinB

Bericht door EdwinB »

Ikea heeft een wetenschap gemaakt van bouwhandleidingen en is er jaren mee bezig. Altijd lastige materie met miljoenen verschillende klanten. Ja....en daar zitten er ook bij die de handleidingen niet snappen. Dus niets is een mens vreemd.
Waar het om gaat is dat Ikea dat snapt en altijd hulplijnen aanbiedt voor degene die er niet uitkomen.Dat is waar bedrijven zich goed kunnen onderscheiden. Basiskennis is een subjectief begrip.
Je kunt van mening wisselen over de manier maar Willempie heeft dat echt door hoor, heb al vaak hulp nodig gehad.....hij zal daarbij vast wel eens gezucht hebben :D.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

sjoef

Bericht door sjoef »

nspoorkees schreef:Wat een arrogantie... ongelooflijk. Wat een minachting voor je klanten. Bah.
Laten we even helder hebben dat digikeijs niet een product is van Wim. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik begrijp dat de ondersteuning van digikeijs ver onder de maat is. En dat Wim in dit geval iemand van ons forum wil ondersteunen met een product van de concurrent is alleen maar te waarderen. Maarten is dus geen klant van Wim, maar helpt hem wel. Blijft het woord minachting over.......wat vindt je zelf?

Jos

Marksintpancras

Willempie schreef:Dat had gekund, alleen die zin legt wel precies de vinger op de zere plek, en geeft perfect aan waar het mis gaat.
Niet omdat de beschrijvingen onduidelijk zijn, maar omdat er niet begrepen wordt waar het om en over gaat.
Ook als er beschrijvingen met plaatjes aangeboden worden, is het voor een aantal nog steeds onduidelijk, of wordt het niet begrepen, ook een stripverhaal wordt niet begrepen, zelf niet als het getekend is in de Fiep Westendorp stijl.

Zoals bijna altijd het ligt niet aan de componist, maar aan de pianospeler.

Groetjes
Wim, ik waardeer jouw bijdrage. En ben het met jouw eens dat sommige mensen boven hun kennis qua elektra dingen willen doen, en dan door de bomen het bos niet zien. Echter is daarom zo belangrijk dat er workshops zijn, ipv van alleen maar boeken, etc.
Ik heb al mijn kennis zelfstandig op gedaan, maar heb laatst ook wat workshops van Domburg Train Support bij gewoont, en heb als gevorderde toch nog heel veel geleerd in een beginnende cursus.
Echter na dit gezegd te hebben, is er aan de kant van de fabrikanten ook wel wat te winnen, oa de handleidingen.

En ik ben het met Nspoorkees niet eens dat je Wim zijn opmerking arrogant vindt, Nspoorkees, dit is ook een discussie forum om met elkaar gedachtes uit te wisselen en niet om iemand arrogant te noemen zonder enige uitleg.
Wim neemt ook de tijd om zijn standpunt in deze discussie te onderbouwen, daar heb ik respect voor; al ben ik het niet volledig eens met hem. Maar ik dat betekent niet dat ik zijn bijdrage van hem niet waardeer. Want ook door zijn standpunten leer ik weer.

nspoorkees

De ondersteuning van Digikeijs is niet onder de maat, er is een mooi ticketsysteem en je wordt goed en snel geholpen. Maar er is hier en daar wel ruimte voor verbetering mbt manuals en documentatie. Daar is Wim Ros het niet mee eens, de verbetering moet vooral bij de domme klant zitten.

sjoef

Bericht door sjoef »

Als je een deur wilt mooi wilt schilderen moet je de deur eerst schuren en in de grondverf zetten. Maw...beginnen bij de basis.
En dan kan een vakman je op 2 manieren vertellen waarom de deur er niet uitziet.
1-uitleggen waarom hij een opleiding heeft gevolgd om te komen tot goed resultaat.....
2-je hebt het verkeerd gedaan, want je moet eerst schuren en gronden....

Daarna niet gaan roepen dat dat niet op het blik verf van de Gamma stond en daar de vakman de schuld van geven.

Jos

PS... ik ben klaar met deze discussie. :D
Laatst gewijzigd door sjoef op 05 dec 2016 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

nspoorkees, je snapt er werkelijk niets van. Wat ik zeg is je kunt een prachtige handleiding schrijven, of tekenen, maar als de lezer daarvan het niet begrijpt zal het niet het gewenste resultaat hebben. En soms gaan schrijvers en fabrikanten uit dat iemand enige kennis van zaken heeft, zodat niet de basiswerking van een protocol moet worden uitgelegd.
En dat was hier nu precies het geval, de onwetendheid hoe programmeren op hoofdspoor werkt, en welke resultaten je mag verwachten.
Anders gezegd een verkeerde aanname van de pianospeler.

En of handleidingen voor verbetering vatbaar zijn, natuurlijk dat zijn ze altijd. Maar het ging hier ook helemaal niet om de handleiding, alleen over het niet weten hoe iets in basis werkt. Ook wel als basiskennis omschreven.
En als je ondersteuning wil geen enkel probleem, zal ik altijd verlenen, ook als het al vaker is uitgelegd, dus net zolang tot het wel werkt en min of meer begrepen wordt, want het ja op de vraag begrijp je het nu, neem ik soms met een korrel zout. Maar daar zal ik niet uniek in zijn.
Jij mag het arrogant noemen, ik noem het spreken uit 40 plus jaar ervaring.

Groetjes

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Jeey weer een leuk draadje over DigiKeijs, onebdoeld met WIm in de hoofdrol en we gaan van Ikea, naar deuren schilderen.
Waar blijft Jeroen met zijn bier en chips, heb een droge bek inmiddels.

Even een paar punten die me van het hart moeten:

1. Wim Ros staat bekend om uitstekende service en een goede hulp verlening. Dit zeg ik niet om hem te laten vliegen, sterker nog ook ik heb er niks aan om hem op te hemelen als ik op commercieel vlak kijk, maar op menselijk niveau waardeer ik dat hij de moeite neemt alweer om met een product waar hij niet achter staat toch een gebruiker te helpen. Ik ben het niet altijd met hem eens maar daarin onderscheidt hij zich absoluut. Het is niet de sterkste met een toetsenbord maar dat mag vindt ik niet iemand op afgerekend worden. Zijn kennis is sterk, en daar kunnen we veel van leren.

2. Ik verhandel ook Digikeijs, ik weet dat het product goed is en gebruiksvriendelijk is zodra een gebruiker de materie snapt. En daarin zijn termen als RTFM, YOLO, SFS, ZHLZU een mooie combinatie met google. Maar dat is niet de manier, de fabrikanten doen hun handleidingen zo schrijven en gaan ervan uit dat mensen zoals Wim en mijzelf hun klanten daarin begeleiden. Wij doen als het ware de eerste-lijns hulpverlening voor de producten die wij adviseren en aanbieden. Dat mag een klant ook gewoon verwachten van adviseurs.

Winkeliers daarentegen hebben daar geen tijd voor, geen kaas van gegeten, stukje dozen schuiven en overeind proberen te staan van de marge die dat oplevert. Dat is voor de winkeliers al zwaar genoeg, laten we dat vooral niet vergeten.

Als je niet kunt steunen op service, of de financiën hebt voor workshops of begeleiding van een expert dan moet je je eigen kennis zelf gaan ontwikkelen. Door het forum en door google, wiki, beurzen vragen en vooral vallen en opstaan.
Iedereen begint vanaf niveau 0, met 1x boekje lezen en 1x google gebruiken ben je geen expert. Ook na 100x lezen nog steeds niet. Pas na 100x doen, 100x vallen en 100x opstaan kan je zeggen dat je weet hoe het werkt.

6 jaar geleden snapte ik de ballen niet van DCC (ja nu nog steeds niet, open doel, eigen doel). Nu snap ik die manuals direct als ik ze lees. Die basiskennis moet je gaan ontwikkelen.

Als een ieder op het forum direct er vanuit gaat dat hun gelijk het goede is wordt het weer eens een beestenbende en boel huilies. Ga ervanuit dat alles wat getikt is met de beste bedoelingen zijn, absorbeer wat er geschreven wordt en toon je eventuele ongenoegen met nuance. We hebben een hobby waarin we niet proberen het land te regeren maar een stukje eigen wereld in een kamertje. En wat de buurman doet, is zijn probleem.

Zo nu eerst een grolsch

BenQ

Bericht door BenQ »

Martin,
Applaus. ;)

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

nspoorkees

martindomburg schreef:Als je niet kunt steunen op service, of de financiën hebt voor workshops of begeleiding van een expert dan moet je je eigen kennis zelf gaan ontwikkelen. Door het forum en door google, wiki, beurzen vragen en vooral vallen en opstaan.
Iedereen begint vanaf niveau 0, met 1x boekje lezen en 1x google gebruiken ben je geen expert. Ook na 100x lezen nog steeds niet. Pas na 100x doen, 100x vallen en 100x opstaan kan je zeggen dat je weet hoe het werkt.
Prima. Maar ook dit soort forums spelen daar ook een rol in. Wat mij in het verkeerde keelgat schiet is dat als men hier een vraag stelt over een product, zo iemand al snel door notabene een verkoper van soortgelijke produkten, maar ook door mede-forummers, met een kluitje in het riet gestuurd wordt met de opmerking 'domoor, ga eerst de fucking manual maar eens lezen (want daar staat RTFM voor) voor je het gore lef hebt hier vragen te stellen'. Want zo komt het over. En dat hoort absoluut NIET. Mensen komen hier niet alleen om mooie dingen te delen, maar OOK om dingen te vragen waar ze in eerste instantie zelf misschien niet zo snel opkomen, hoe discutabel sommige vragen ook zijn.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

nspoorkees schreef:
martindomburg schreef:Als je niet kunt steunen op service, of de financiën hebt voor workshops of begeleiding van een expert dan moet je je eigen kennis zelf gaan ontwikkelen. Door het forum en door google, wiki, beurzen vragen en vooral vallen en opstaan.
Prima. Maar ook dit soort forums spelen daar ook een rol in. Wat mij in het verkeerde keelgat schiet is dat als men hier een vraag stelt over een product, zo iemand al snel door notabene een verkoper van soortgelijke produkten, maar ook door mede-forummers, met een kluitje in het riet gestuurd wordt met de opmerking 'domoor, ga eerst de fucking manual maar eens lezen (want daar staat RTFM voor) voor je het gore lef hebt hier vragen te stellen'. Want zo komt het over. En dat hoort absoluut NIET. Mensen komen hier niet alleen om mooie dingen te delen, maar OOK om dingen te vragen waar ze in eerste instantie zelf misschien niet zo snel opkomen, hoe discutabel sommige vragen ook zijn.
Dat dit zo bij je overkomt kan ik me heel goed in vinden, sterker nog dat gevoel had ik in het begin ook. Toen ik net kwam kijken en begon over mijn avontuur met Dinamo en het toen nog kleinschalige iTrain werd ik ook zo te woord gestaan. Ook ik stond direct op de achterste poten en die combinatie tussen mijn onbegrip en de vakkundig typwerk van anderen heeft ook op dit forum tot veel verhitte discussies geleid.

Nu sta ik aan die andere kant van de tafel, en merk ik dat die opmerkingen die ik toe zo arrogant en asociaal vond eigenlijk helemaal niet zo zijn bedoeld. Sterker nog de bedoelingen zijn altijd gewoon goed alleen is de uitwerking soms (lees = meestal) verre van handig. En als je als expert dan word aangegrepen op jew woorden ga je zelf ook de hakken in het zand zetten. Een beetje wisselwerking.

Mijn advies:
Blijf vooral vragen, veel vragen, als jij het niet begrijpt is dat niet direct jouw schuld. Als de uitleg in het verkeerde keelgat schiet is dat wel jouw eigen schuld. Die persoon aan de andere kant bedoeld het goed.

De scheidlijn tussen duidelijk zijn en lief zijn is maar flinterdun!!

groetjes

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Beste nspoorkees, ik heb in dit draadje geen kritiek op de artikelen van Digikeijs, ook heb ik geen kritiek op de handleiding.
Het enigste wat ik schrijf is waar de schoen wringt en dat POM geen CV waardes leest. Of je daar nu een product van jantje of pietje bij gebruikt POM leest geen CV waardes. Dat jij andere dingen denkt te lezen is geheel je eigen beleving. Voor mij is deze nspoorcase closed.

Groetjes

Gesloten