Van je eigen fouten leer ik het meest

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Railzzz

Van je eigen fouten leer ik het meest

Bericht door Railzzz »

beste forumgenoten,

Zo'n 5 jaar lees ik met veel plezier mee op dit forum en zo nu en dan plaats ik een artikel of een foto. Ik heb een relatief eenvoudige baan, digitaal, loconet, iTrain. Ik bouw alleen in de winteravonden, wat inhoudt dat ik rond de eerste week van september een tweetal avonden bezig ben om de rails weer schoon te krijgen. natuurlijk hoop je, op de plekken waar je niet goed bij kunt, dat het allemaal blijft rijden. Je railgum slijt 2 mm en dus probeer je wat anders. Je hebt iets gelezen over ATF en hupsakee, twee dagen later komt de pakjesbezorger een fles ATF bezorgen. Al je spoorse problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon denk je dan. Het eerste rondje denk je, dat gaat mooi..., maar al snel staan je locs te wielspinnen op die ene helling van je. Het zal toch niet... Toch te veel van dat spul gebruikt, dus maar weer poetsen. Als uiteindelijk dan alles weer zonder te haperen rijdt, bedenk je opeens dat je treinen met verschillende snelheden rijden op een stuk waar ze allemaal maar 30km mogen. Ach ja, je hebt je nooit de tijd gegund om ze te ijken omdat je dacht 'dat komt later wel' en 'dat zal wel ingewikkeld zijn'. Maar goed, nu is dan de tijd gekomen om ze eens mooi te ijken. Eén voor één je locs de baan op en iTrain stuurt en meet. Dat gaat makkelijker dan je dacht. Totdat... je een paar keer een storing krijgt en denkt "waar komt dat nu weer vandaan ?" Eerst denk je nog dat het toeval is, maar de storing komt met enige regelmaat terug. Eerst verdenk je de wisselaandrijving. ik gebruik van de 'klappers' van Conrad, en die zijn niet 100% betrouwbaar, ik weet het. Maar tot 2 weken terug liep alles best wel OK. Wat heb ik dan veranderd? Wat is de invloed van geijkte snelheden op het omgaan van een wissel? Je breekt je het hoofd en gaat alle instellingen langs in iTrain. Ah daar heb je wat gevonden. Een blok blijkt geen 98cm te zijn, maar slechts 74cm. Zou het nu opgelost zijn? Vol verwachting stuur je de treinen weer je baan op, je laat ze weer hun rondjes rijden. Een zacht, maar o zo herkenbaar bliepje zet alles weer stil. Steeds op dezelfde wissel. Om gek van te worden.
Nog maar weer eens naar de schakelbord-modus en nog eens alles doorlopen. Staat alles er goed in? Totdat ik de instellingen van de terugmelders nog eens bekeek en daar bleek dat de betreffende terugmelder een vertraging van 3 seconden had meegekregen. Waarom? Werkelijk geen idee, maar het stond er echt. Nu rijdt alles weer mooi en kan ik met nieuwe ideeën 2017 in.
Ik leer van jullie allemaal heel hier op het form, waarvoor dank, maar het meest leer ik toch van de fouten die ik gelukkig zelf maak. Wat een mooie hobby hebben we toch.

groet, Marcel

Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain

kanarie

Re: Van je eigen fouten leer ik het meest

Bericht door kanarie »

mooi verhaal
en zeer herkenbaar
net zo lang puzzelen tot het werkt of zo eruit ziet als ik het voor ogen heb
groetjes
kees