Pagina 1 van 1
Fleishmaan EVA 6960 ,Electronisch vertragingsapparaat:
Geplaatst: 05 jan 2017 09:24
door Patrick1
Graag 2 vraagjes?
1) Ik heb 2 gescheiden stroomkringen, en in het doorrijstation wens ik 4 rijsporen met afrem- en stopzone(dmv gebruik EVA).
Hoeveel EVA toestelletjes heb ik nodig? Ik dacht 2(waardoor ik per stroomkring toch 2 rijsporen ervan kan voorzien? Of zou 1 ook volstaan?
4 )Ik heb ook nog 2 langzaam-rijweerstanden 6955 Fleishmann.
Wat is het verschil met de EVA 6960 en kan ik ze hiermede eventueel combineren?
Heeft hier iemand een schemaatje of zo?
Re: Fleishmaan EVA 6960 ,Electronisch vertragingsapparaat:
Geplaatst: 05 jan 2017 09:43
door epocheales denken
Hoi Patrick,
Heb hier de originele gebruiksaanwijzing op Google:
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... 3Rj_TQInAQ
Hopelijk heb je hier iets aan, wel een hoop kabeltjes trouwens...
Groet,
Hans
Re: Fleishmaan EVA 6960 ,Electronisch vertragingsapparaat:
Geplaatst: 05 jan 2017 12:48
door Patrick1
Alvast bedankt voor de handleiding, die ik zeker nog ga gebruiken.
Maar eigenlijk was dit niet mijn vraag.
Re: Fleishmaan EVA 6960 ,Electronisch vertragingsapparaat:
Geplaatst: 05 jan 2017 16:17
door FidOo
Patrick1 schreef:Graag 2 vraagjes?
1) Ik heb 2 gescheiden stroomkringen, en in het doorrijstation wens ik 4 rijsporen met afrem- en stopzone(dmv gebruik EVA).
Hoeveel EVA toestelletjes heb ik nodig? Ik dacht 2(waardoor ik per stroomkring toch 2 rijsporen ervan kan voorzien? Of zou 1 ook volstaan?
4 )Ik heb ook nog 2 langzaam-rijweerstanden 6955 Fleishmann.
Wat is het verschil met de EVA 6960 en kan ik ze hiermede eventueel combineren?
Heeft hier iemand een schemaatje of zo?
6955 is geen langzaam-rijweerstand volgens flm, maar een Bi-polair relais.
Hier het juiste linkje naar de handleiding:
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/ ... l-6960.pdf
En per rijspoor heb je zon kreng nodig! (dus 4 totaal)
En combineren lijkt me een remgenerator totaal onzinnig en niet eens mogelijk!
Re: Fleishmaan EVA 6960 ,Electronisch vertragingsapparaat:
Geplaatst: 05 jan 2017 18:33
door Patrick1
Hey Joost,
ben jij een digital-man? (ik een analoog-man daar het voor mij allemaal nieuw is, en ik alles rustig aan wil uitproberen)
Waarom noem die 6960 een kreng?
Ik heb nu niet direct de tijd om het uit te proberen, maar ik zie niet direct het probleem waarom ik in 1 stroomkring niet 2 stop-
en afremzones zou kunnen benuttigen? Heb jij hier ervaring mee?
Re: Fleishmaan EVA 6960 ,Electronisch vertragingsapparaat:
Geplaatst: 05 jan 2017 20:38
door Stanley
Als ik de beschrijving in vogelvlucht doorneem heb je inderdaad 4 EVA's nodig. Omdat als je in tegengestelde richting rijdende treinen door deze zones laat rijden, ze dan achteruit zouden gaan rijden (stroomkring draait 1 richting op bij gelijkstroom).
Ik rij zelf ook analoog, en net zo benieuwd als jij waarom je dit niet bijvoorbeeld kan doorlussen naar een 2e rijbaan... Nja gezien de tekening in de beschrijving zou dat dus niet kunnen en volgens de beschrijving zelf ook niet.
Maargoed, tot zover mijn technische kennis erover
Re: Fleishmaan EVA 6960 ,Electronisch vertragingsapparaat:
Geplaatst: 05 jan 2017 22:25
door Patrick1
Ja,
moet je wel weten, dat mijn lok's niet in 2 richtingen gaan rijden(behalve dan voor het rangeren, maar rangeerlok zal enkel rijden als de andere lok in dit gebied stilstaat, en waarom ik denk dat alles met 1 toestelletje moet kunnen.. Misschien kan je even bekijken hoe mijn N-baan er zou gaan uitzien: het is een mix tussen volgende link "mit spiur N ins Gebirge" en
Fertiggelände Baden-Baden van de firma NOCH(en dit op een oppervlakte van 3,2 m op 1,35 tot 1,65m in L-vorm)
Mogelijks zal ik toch een 2e EVA aanschaffen, enkel maar om deze per stroomkring toch maar afzonderlijk te houden.
posting.php?mode=reply&f=18&t=10677#
Re: Fleishmaan EVA 6960 ,Electronisch vertragingsapparaat:
Geplaatst: 05 jan 2017 23:12
door Stanley
Ah oke, leuke combi!
Dus als ik het goed begrijp rijd alles van 1 kant het station in? Bij mij komen ze namelijk van 2 kanten binnen maar heb dan ook 2 stroomkringen (1 voor elke richting).
Terwijl ik dit typ, de EVA werkt ook maar 1 kant op, dus theoretisch gezien (en beetje logische gedachte) zou je kunnen doorlussen naar een 2e baan, als die dezelfde richting opgaat. MAAR... sorry
in combinatie met seinen twijfel ik weer daarover. Weet niet of je dat gaat doen? Want dat kan namelijk wel, automatisch regelen van afremmen tot stoppen bij een sein totdat deze groen geeft voor doorgang.
Test het even, zou ik zeggen, voordat je een 2e aanschaft. And let me know
want ik ben net zo benieuwd.