Digitaal: N-spoor versus LGB
Digitaal: N-spoor versus LGB
Beste forumleden,
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op de mogelijkheid om één digitaal systeem te gebruiken voor zowel N-spoor (12-15 Volt) als LGB (18-20 Volt).
De momenteel gebruikte LGB-centrale is mij te beperkt voor programmeerwerk en het uitlezen van decoders blijkt niet mogelijk.
Daarnaast wil ik mijn, nu nog analoge, N-baan langzamerhand ombouwen naar digitaal.
Om niet twee keer een fikse uitgave voor digitale besturing te doen, ben ik dus op zoek naar een combi.
Naar ik begrijp is o.a. de Z21 van Roco/Fleischmann geschikt om te gebruiken met deze combinatie, omdat dit systeem met meerdere voedingsspanningen overweg kan.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op de mogelijkheid om één digitaal systeem te gebruiken voor zowel N-spoor (12-15 Volt) als LGB (18-20 Volt).
De momenteel gebruikte LGB-centrale is mij te beperkt voor programmeerwerk en het uitlezen van decoders blijkt niet mogelijk.
Daarnaast wil ik mijn, nu nog analoge, N-baan langzamerhand ombouwen naar digitaal.
Om niet twee keer een fikse uitgave voor digitale besturing te doen, ben ik dus op zoek naar een combi.
Naar ik begrijp is o.a. de Z21 van Roco/Fleischmann geschikt om te gebruiken met deze combinatie, omdat dit systeem met meerdere voedingsspanningen overweg kan.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
René.
____________________________________
(N-spoor op zolder ('Skevestadt' / 'Het Coronabaantje'), LGB in de tuin)
René.
____________________________________
(N-spoor op zolder ('Skevestadt' / 'Het Coronabaantje'), LGB in de tuin)
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
Kun je de boosters niet gewoon splitsen ?
bv. Centrale voedt GEEN baan, enkel de signaalbus.
Treinen rijden op boosters, die gevoed worden door aangepaste trafo's, zodat de spanning voor N en LGB netjes apart kan instellen.
Dan draait de centrale ook netjes door bij sluiting op één van de twee.
bv. Centrale voedt GEEN baan, enkel de signaalbus.
Treinen rijden op boosters, die gevoed worden door aangepaste trafo's, zodat de spanning voor N en LGB netjes apart kan instellen.
Dan draait de centrale ook netjes door bij sluiting op één van de twee.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
Een Z21 kan je inregelen qua spanning die op de baan komt. Deze kan gebruikt worden van spoor z tot en met lgb. Het is echter wel zo dat je maar 1 spanning tegelijk kunt inregelen. Programmeerspoor heeft ook eigen spannings hoogte instelbaar.
Als je het zo maakt dat je de centrale los koppelt om aan de andere baan te zetten kun je dus tussendoor de spanning aanpassen met de instellingen van de Z21 en dus alles aansturen in huis.
Let wel op dat je niet de LGB spanning op de N spoorbaan zet.
Als je het zo maakt dat je de centrale los koppelt om aan de andere baan te zetten kun je dus tussendoor de spanning aanpassen met de instellingen van de Z21 en dus alles aansturen in huis.
Let wel op dat je niet de LGB spanning op de N spoorbaan zet.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
Heren, dank voor de reacties!
Omdat ik m.b.t. digitaal rijden nog geen echte ervaring heb en ik de Z21 nog niet fysiek in handen gehad heb, is het voor mij nog wat lastig inschatten hoe een en ander werkt.
Zoals ik opmaak uit jullie reacties, is het mogelijk om beide schalen aan te sturen met bijbehorende spanning.
@ Theo: bedoel je dat ik los van de digitale besturing de spanning kan instellen per booster? (ik neem aan dat je met booster de spanningsbron bedoeld?)
@ Marco: Stel je de spanning in op de Z21 centrale of doe je dit op de voeding? En is het in dat geval mogelijk om de Z21 met twee aparte voedingen (zoals Theo aangeeft) kan gebruiken?
In dat geval hoef ik per voeding slechts eenmaal de spanning voor beide schalen in te stellen en zou ik alleen de Z21 centrale kunnen verplaatsen van de ene naar de andere baan/schaal.
Ik leer graag van jullie.
Omdat ik m.b.t. digitaal rijden nog geen echte ervaring heb en ik de Z21 nog niet fysiek in handen gehad heb, is het voor mij nog wat lastig inschatten hoe een en ander werkt.
Zoals ik opmaak uit jullie reacties, is het mogelijk om beide schalen aan te sturen met bijbehorende spanning.
@ Theo: bedoel je dat ik los van de digitale besturing de spanning kan instellen per booster? (ik neem aan dat je met booster de spanningsbron bedoeld?)
@ Marco: Stel je de spanning in op de Z21 centrale of doe je dit op de voeding? En is het in dat geval mogelijk om de Z21 met twee aparte voedingen (zoals Theo aangeeft) kan gebruiken?
In dat geval hoef ik per voeding slechts eenmaal de spanning voor beide schalen in te stellen en zou ik alleen de Z21 centrale kunnen verplaatsen van de ene naar de andere baan/schaal.
Ik leer graag van jullie.
Groet,
René.
____________________________________
(N-spoor op zolder ('Skevestadt' / 'Het Coronabaantje'), LGB in de tuin)
René.
____________________________________
(N-spoor op zolder ('Skevestadt' / 'Het Coronabaantje'), LGB in de tuin)
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
1) ik dacht dat je beide schalen tegelijk wou laten rijden. Dat kan maar dan moet je de trafo's van de booster aanpassen aan de baan. De centrale voedt dan geen enkele van de tweebanen rechtstreeks.Mrtrainn schreef: @ Theo: bedoel je dat ik los van de digitale besturing de spanning kan instellen per booster? (ik neem aan dat je met booster de spanningsbron bedoeld?)
@ Marco: Stel je de spanning in op de Z21 centrale of doe je dit op de voeding? En is het in dat geval mogelijk om de Z21 met twee aparte voedingen (zoals Theo aangeeft) kan gebruiken?
2) volgens mij kan je op de centrale de spanning instellen van de voedingsuitgang van de centrale , of de versterkingsboosters daar naar luisteren weet ik niet.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
Met LGB goed naar stroomverbruik kijken! Dat zijn soms knappe treinen die veel amperes kunnen vragen. De centrales en boosters die je voor je n-Baan gebruikt kunnen zomaar te licht zijn voor je LGB baan. Andersom moet met wel lukken
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
Spanning stel je in in de centrale via de software.
De voedingsadapter is een standaard waarde meegeleverd hier valt niet op in te stellen.
De manier van theo ben ik niet geheel in thuis maar klinkt erg verklaarbaar.
Met lgb zal je vermoedelijk niet zo snel meerdere loks kunnen bedienen zonder boosters te gebruiken.
Dit ivm het grote amperage.
De voedingsadapter is een standaard waarde meegeleverd hier valt niet op in te stellen.
De manier van theo ben ik niet geheel in thuis maar klinkt erg verklaarbaar.
Met lgb zal je vermoedelijk niet zo snel meerdere loks kunnen bedienen zonder boosters te gebruiken.
Dit ivm het grote amperage.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
Misschien het draadje even lezen: baanspanning hoe zit dat ? van enkele weken geleden.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
Ik heb een aantal jaren naast mijn N baan een LGB baantje gehad. Een decoder geschikt voor je LGB locomotief uitzoeken en in de locomotief plaatsen (mijn ervaring t.o.v. N: zeeën van ruimte). Hierna de decoder gewoon met de centrale besturen. Wel even de max snelheid afregelen, moet trouwens ook bij N. Pas wel op een centrale kan vaak niet meer dan 3A leveren, dus pas op met je aantal LGB locs.
De spanning op de rails (ook bij N) is vaak veel meer dan 12V.
Groet,
Gerard van der Sel.
De spanning op de rails (ook bij N) is vaak veel meer dan 12V.
Groet,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
LGB zit gemiddeld op 3A.
Je kan het hybride besturen met Dinamo Classic of met vrwijwel de meeste DCC centrales.
Bij Dinamo heb je geen boosters nodig, bij dcc zou ik wel boosters gebruiken.
Ik zou daarbij niet voor de z21 gaan maar voor de DR5000-adj. Die scheelt niet alleen de helft in prijs maar je kan op de voeding van de centrale kiezen tussen 15v en 20v (ook andere voltages). Gewoon schuifje verzetten meer niet.
Groetjes
Je kan het hybride besturen met Dinamo Classic of met vrwijwel de meeste DCC centrales.
Bij Dinamo heb je geen boosters nodig, bij dcc zou ik wel boosters gebruiken.
Ik zou daarbij niet voor de z21 gaan maar voor de DR5000-adj. Die scheelt niet alleen de helft in prijs maar je kan op de voeding van de centrale kiezen tussen 15v en 20v (ook andere voltages). Gewoon schuifje verzetten meer niet.
Groetjes
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
Die 3A geld voor de twee motorige grote machines. De kleinere machines (2 en 3 assers) komen niet veel verder dan 0,5A. Een standaard N decoder neemt fluitend het werk in een LGB loc voor zijn rekening.
Groet,
Gerard van der Sel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
Re: Digitaal: N-spoor versus LGB
Klopt inderdaad wel een beetje ger.
Mijn spoor 1 köf kon ik vol vermogen laten rijden (op 12V) en hem zelfs zwaar belasten terwijl er een kühn n25 in zat.
Mijn v100 schijnt (ik moet het nog eens testen) 0,7A (700mA) te verbruiken onder vollast. Met een esu Decoder zelfs minder.
Ik heb er daarom voor gekozen om een h0 Decoder van doehler en haass met geluid in te bouwen. Hier hoeft echt geen esu XL Decoder in.
Mijn spoor 1 köf kon ik vol vermogen laten rijden (op 12V) en hem zelfs zwaar belasten terwijl er een kühn n25 in zat.
Mijn v100 schijnt (ik moet het nog eens testen) 0,7A (700mA) te verbruiken onder vollast. Met een esu Decoder zelfs minder.
Ik heb er daarom voor gekozen om een h0 Decoder van doehler en haass met geluid in te bouwen. Hier hoeft echt geen esu XL Decoder in.