Beweegbare luchtballon
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
Beweegbare luchtballon
Hallo allemaal,
In september komt er van Faller een hete luchtballon op de markt.
Deze wil ik graag beweegbaar maken van links naar rechts.
Ik heb het idee opgevat om dat met een flexibele gordijn rail tedoen en door middel van een draad en een heel langzaam draaiende motor voort te bewegen.
En als kers op de taart een knipperend ledje als vlam simulatie.
De vraag is is zoiets reeds eerder bedacht en hoe is dat gedaan?
In september komt er van Faller een hete luchtballon op de markt.
Deze wil ik graag beweegbaar maken van links naar rechts.
Ik heb het idee opgevat om dat met een flexibele gordijn rail tedoen en door middel van een draad en een heel langzaam draaiende motor voort te bewegen.
En als kers op de taart een knipperend ledje als vlam simulatie.
De vraag is is zoiets reeds eerder bedacht en hoe is dat gedaan?
Met vriendelijke groet, Frank
-
Re: Beweegbare luchtballon
Hallo Frank,
In plaats van een rail zou je ook een draadeind kunnen gebruiken waar je een moer op heb waar de ballon aan bevestig is.
Draadeind laat je dan draaien waardoor moertje verschuift.
Zal afhankelijk zijn hoe ver je het geheel wilt laten verschuiven en of je op en neer wilt gaan natuurlijk.
Gr Alexander
In plaats van een rail zou je ook een draadeind kunnen gebruiken waar je een moer op heb waar de ballon aan bevestig is.
Draadeind laat je dan draaien waardoor moertje verschuift.
Zal afhankelijk zijn hoe ver je het geheel wilt laten verschuiven en of je op en neer wilt gaan natuurlijk.
Gr Alexander
Denk zelf dat je hem beter aan een visdraad kunt hangen,
en dan eventueel combineren met een kabelbaan systeem, zodat de draad de ballon heen en weer mee neemt.
Een led za je dan waarschijnlijk met een klein accuutje moeten voorzien van zijn stroom.
mvg
Freddy
en dan eventueel combineren met een kabelbaan systeem, zodat de draad de ballon heen en weer mee neemt.
Een led za je dan waarschijnlijk met een klein accuutje moeten voorzien van zijn stroom.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Jullie zijn niet op Rail 2017 geweest (of niet goed gekeken), bij de N-Baan "VerBrückt" van de MSG/Den Bosch ging een ballon een flink stuk heen en weer, ik dacht met gordijnrails en een motortje natuurlijk, een herkansing: op 25 en 26 maart organiseert de vereniging "haar" modelspoordagen.
Groet, Anne W
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Frank,
Ik heb nog wel een Faller motortje liggen. Die hoorde bij een lopende band van Machinefabriek. Ik gebruik de motor niet.
Deze loopt heel mooi langzaam op 14V wisselspanning. Lijkt mij ideaal voor de luchtballon, visdraadje tussen twee wielen( 1 zit al op motor) en hupla klaar.
Ik heb nog wel een Faller motortje liggen. Die hoorde bij een lopende band van Machinefabriek. Ik gebruik de motor niet.
Deze loopt heel mooi langzaam op 14V wisselspanning. Lijkt mij ideaal voor de luchtballon, visdraadje tussen twee wielen( 1 zit al op motor) en hupla klaar.
-
Hallo allemaal,
Dank voor de ideeën, ik heb op rail inderdaad de luchtballon gezien, die gaat inderdaad met gordijn rails heen en weer.
Maar ik wil hem met een bocht erin maken, ik heb een baan in l vorm van 5x2,5 meter en 80 centimeter diep.
Ik ben bang dat de l vorm een probleem wordt met voort bewegen. Hoe staan jullie daar tegenover?
Graag hou ik het Faller motortje in-gedachten.
Dank voor de ideeën, ik heb op rail inderdaad de luchtballon gezien, die gaat inderdaad met gordijn rails heen en weer.
Maar ik wil hem met een bocht erin maken, ik heb een baan in l vorm van 5x2,5 meter en 80 centimeter diep.
Ik ben bang dat de l vorm een probleem wordt met voort bewegen. Hoe staan jullie daar tegenover?
Graag hou ik het Faller motortje in-gedachten.
-
Beste Frank,
Wat intuïtief proberen met schijfwieltjes om de draden de hoek om te krijgen, zal niet heel makkelijk zijn, aan de andere kant, heb jij een ballon wel eens een grote hoek zien maken?
Groet, Anne W
Wat intuïtief proberen met schijfwieltjes om de draden de hoek om te krijgen, zal niet heel makkelijk zijn, aan de andere kant, heb jij een ballon wel eens een grote hoek zien maken?
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Hallo Naamgenoot, gewoon lekker gaan proberen; dat is onderdeel van de hobby. Niet alles bestaat al kant en klaar en vraagt wat durf, inzicht en doorzetten: doorgaan als het mislukte. Daar leer je van.
Tip: de ledjes kan je uit zo'n kaarsje (Action?) halen; de geel/oranje ledjes hebben de knipper-elektronica er al in zitten
Houd ons op de hoogte van je ontwikkelingen. Vinden we leuk, vooral met beeld
Tip: de ledjes kan je uit zo'n kaarsje (Action?) halen; de geel/oranje ledjes hebben de knipper-elektronica er al in zitten
Houd ons op de hoogte van je ontwikkelingen. Vinden we leuk, vooral met beeld
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Beste Frank,
Ik vertelde vanavond op de club je verhaal aan mijn collega's van "VerBrückt" en zij zeggen ook dat het met schijfwieltjes niet zo'n groot probleem moet zijn, als je eind maart naar Den Bosch komt kun je met ze praten.
Groet, Anne W
Ik vertelde vanavond op de club je verhaal aan mijn collega's van "VerBrückt" en zij zeggen ook dat het met schijfwieltjes niet zo'n groot probleem moet zijn, als je eind maart naar Den Bosch komt kun je met ze praten.
Groet, Anne W
Ik zou voorstellen twee motortjes met vertraging met een soort draadspoel er op (bijv. wordt ook gebruikt op RC zeilboten) en dit aan de ballon vast maken
Dan heb je ook de functies omhoog / omlaag - links / rechts
Dat met bijv. visdraad en 2x een soort pendelautomaat en je ben klaar
Voor de brander zou ik een simpel LED kaarsje slopen en aanpassen met een smd LED
Een van de vele wegen naar Rome, succes!!
Mvg,
Ad
Dan heb je ook de functies omhoog / omlaag - links / rechts
Dat met bijv. visdraad en 2x een soort pendelautomaat en je ben klaar
Voor de brander zou ik een simpel LED kaarsje slopen en aanpassen met een smd LED
Een van de vele wegen naar Rome, succes!!
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Ik zou kijken of je wat technisch lego kan bemachtigen, Hier heb je ook van die wieltjes waar je snaren langs kan laten lopen. Ideaal spul om zoiets uit te fabriceren!
althans ik heb het al uitgedacht in mn kop hoe ik het zou doen!
althans ik heb het al uitgedacht in mn kop hoe ik het zou doen!
-
Hallo allemaal,
Dank voor alle reacties, ik ga met de aangedragen ideeën experimenteren en houdt jullie hiervan op de hoogte.
Dank voor alle reacties, ik ga met de aangedragen ideeën experimenteren en houdt jullie hiervan op de hoogte.