Pagina 1 van 1
Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 19 mei 2017 19:27
door Henk van de Weerdt
Hallo,
Op Ede Wageningen staat een sprinter naast de rails. Wat er verteld werd, via een ontspoor wissel. Of hoe ze dat noemen.
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 19 mei 2017 21:09
door Ronald2016
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 20 mei 2017 09:03
door WilcoV
Op deze locatie ligt inderdaad een ontspoorwissel dat zou moeten werken in combinatie met het uitrijsein. Het is een volgende soort wissel:
Voorbeeld Alkmaar
In Ede-Wageningen ligt hij wat verder voor de bocht naar het wissel voor het hoofdspoor. Het lijkt er ogenschijnlijk op dat nabij of op dit ontspoorwissel de trein is ontspoort, maar de gemaakte foto's geven hier geen definitief uitsluitsel over. Ook niet waarom de trein daarop is ontspoort of daarbij is ontspoort. De enkele tong van het ontspoorwissel hoort bij veilig sein aan te liggen zodat de trein NIET ontspoort.
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 20 mei 2017 14:34
door Henk van de Weerdt
Hallo Wilco,
WilcoV schreef:Het lijkt er ogenschijnlijk op dat nabij of op dit ontspoorwissel de trein is ontspoort, maar de gemaakte foto's geven hier geen definitief uitsluitsel over. Ook niet waarom de trein daarop is ontspoort of daarbij is ontspoort. De enkele tong van het ontspoorwissel hoort bij veilig sein aan te liggen zodat de trein NIET ontspoort.
Er werd verteld, maar als die liegen lieg ik nu ook, door een rood sein gereden.
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 20 mei 2017 14:46
door WilcoV
Tjsa er wordt zoveel verteld. Het is natuurlijk het makkelijkste om als eerste naar de Conducteur en Machinist te wijzen. De officiële lezing is nog steeds dat de toedracht en oorzaak nog worden onderzocht en dat dit nog niet bekend is. Rood sein is een mogelijkheid in dit geval, dan ligt het wissel nog open, maar zolang dat nog niet officieel is bevestigd is ook een defect mogelijk (denk aan Hilversum).
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 21 mei 2017 10:26
door MarcoFM12
Gekke vraag misschien maar wat is een ontspoorwissel ?
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 21 mei 2017 10:53
door neudalhausenstadbahn
Zo'n ding is bedoeld om te voorkomen railvoertuigen niet onbedoeld voorbij een bepaald punt kunnen komen waar ze een gevaar op kunnen leveren voor het overige ( rail)verkeer. Deze dingen zowel bij spoor als tramwegen in gebruik of in gebruik geweest. Zo werden ze ook gebruikt om tramnetten fysiek van elkaar te scheiden. Een simpele ontsporing levert veel minder schade en gevaar op dan een botsing met andere railvoertuigen.
In dit geval voorkomt het ontsporing wissel in Ede-Wageningen dus dat je niet onbedoeld op het hoofdspoor van Arnhem naar Ede kan komen. Dit is de goedkoopste manier om dat te voorkomen. Een duurdere optie is er een normaal wissel inleggen met daar achter nog een (kort) kopspoor. Dat word meestal gebruikt op plekken waar de snelheid hoger ligt zoals bij voorbeeld bij Ressen betuweroute aansluiting waar het wachtspoor tussen de hoofd sporen van/naar Nijmegen zo'n spoortje heeft. Volgens mij mogen de wissels van/naar dat wachtspoor namelijk met 80km/u bereden worden. Het spoor 1 in Ede-Wageningen is maar met max. 40km/u te bereiken.
Groetjes Michiel
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 21 mei 2017 13:04
door dentheo
Een ontspoor wissel is "ongeveer" een halve wissel die de trein in het ballast kan zetten.
Dit als het niet gewenst is dat hij er voorbijkomt, soort infra noodrem.
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 25 mei 2017 17:10
door Redskin
Interessante constructie ter voorkoming dat de hoofdbaan opgereden wordt, zo'n ontspoorwissel! Nooit van het bestaan afgeweten. Volgens een ProRail-woordvoerder is het wel "een uiterste maatregel als andere daar aanwezige systemen of mensen falen" (AD 22 mei,
klikkerdeklik). Gelukkig trouwens dat dit uiterste veiligheidssysteem zelf niet haperde; geen gewonden of erger en nauwelijks materiële schade.
WilcoV schreef:Tjsa er wordt zoveel verteld. Het is natuurlijk het makkelijkste om als eerste naar de Conducteur en Machinist te wijzen. De officiële lezing is nog steeds dat de toedracht en oorzaak nog worden onderzocht en dat dit nog niet bekend is. Rood sein is een mogelijkheid in dit geval, dan ligt het wissel nog open, maar zolang dat nog niet officieel is bevestigd is ook een defect mogelijk (denk aan Hilversum).
Eens, maar naar mensen wijzen (ik zelf wijs ook niet meteen naar conducteur of machinist) is niet heel vreemd want die blijkt toch helaas in de meeste gevallen de veroorzaker. Denk aan Dalfsen, Winsum, Amsterdam Westerpark, Barendrecht en Roermond; zomaar even de vijf laatste ongevallen in Nederland. Of bijvoorbeeld Bad Aibling afgelopen jaar in Duitsland: 11 doden, ruim 80 gewonden (verkeersleider vond z'n mobieltje belangrijker dan z'n werk).
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 25 mei 2017 20:48
door Overdijk
Nooit geweten dat ze ook hier in Nederland in het spoor lagen. In het Verenigd Koninkrijk worden ze vrij veel toegepast.
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 28 mei 2017 11:59
door WilcoV
Redskin schreef:Interessante constructie ter voorkoming dat de hoofdbaan opgereden wordt, zo'n ontspoorwissel! Nooit van het bestaan afgeweten. Volgens een ProRail-woordvoerder is het wel "een uiterste maatregel als andere daar aanwezige systemen of mensen falen" (AD 22 mei,
klikkerdeklik). Gelukkig trouwens dat dit uiterste veiligheidssysteem zelf niet haperde; geen gewonden of erger en nauwelijks materiële schade.
WilcoV schreef:Tjsa er wordt zoveel verteld. Het is natuurlijk het makkelijkste om als eerste naar de Conducteur en Machinist te wijzen. De officiële lezing is nog steeds dat de toedracht en oorzaak nog worden onderzocht en dat dit nog niet bekend is. Rood sein is een mogelijkheid in dit geval, dan ligt het wissel nog open, maar zolang dat nog niet officieel is bevestigd is ook een defect mogelijk (denk aan Hilversum).
Eens, maar naar mensen wijzen (ik zelf wijs ook niet meteen naar conducteur of machinist) is niet heel vreemd want die blijkt toch helaas in de meeste gevallen de veroorzaker. Denk aan Dalfsen, Winsum, Amsterdam Westerpark, Barendrecht en Roermond; zomaar even de vijf laatste ongevallen in Nederland. Of bijvoorbeeld Bad Aibling afgelopen jaar in Duitsland: 11 doden, ruim 80 gewonden (verkeersleider vond z'n mobieltje belangrijker dan z'n werk).
Helemaal mee eens, maar dat doe je na onderzoek als blijkt dat het zo is en niet vooraf.
Re: Sprinter naast de rails.
Geplaatst: 13 aug 2019 18:06
door Frank_N
Ik wist niet dat die dingen "bestuurbaar" waren
Heb er in Engeland wel wat gezien, maar zonder enige zichtbare bedienings elementen