Pagina 1 van 1

Trein ongeval Elst.

Geplaatst: 18 jul 2017 11:30
door Henk van de Weerdt
Hallo,

Je leest de afgelopen dagen het e.e.a. over het treinongeval in Elst afgelopen weekend. Iedereen heeft het over de slachtoffers en of hun familie. Je hoor echter niemand over (naar ik denk) het grootste slachtoffer de treinmachinist. Je zal maar in je cabine zitten en 2 van die halve zolen voor je trein zien en niets kunnen doen!!

Re: Trein ongeval Elst.

Geplaatst: 18 jul 2017 12:09
door Pruts3r
De NS vangt als ik mij niet vergis in dit soort gevallen die machinist erg goed op. Dat moet ook wel natuurlijk...
Er is mij wel eens verteld dat bij een aanrijding met een persoon (bijv een springer) de machinist de cabine niet zelf uit mag. De eerste conducteur moet gaan kijken em de machinist wordt door een speciaal team op gehaald. Traumatiserend zal het wel zijn natuurlijk. Vooral bij springers schijnt t zo te zijn dat de machinist aan lijken te kijken vlak voor ze springen. In werkelijkheid kijken ze naar de trein waarschijnl (Ik denk om het moment te bepalen) maar voor de machinist likkt het alsof ze hem aan kijken. Erg schokkend...

Re: Trein ongeval Elst.

Geplaatst: 18 jul 2017 12:54
door Overdijk
Ik heb in het verleden een paar keer voor de calamiteitendienst van Prorail gereden om hun met blauw licht naar incidenten te rijden.
Naar wat ik toen begrepen heb, was het vroeger praktijk dat de machinist en hoofdconducteur de trein moesten zekeren en dus langs de trein moesten om de boel te controleren.
Tegenwoordig zou dat niet meer zijn bij "personen" ongevallen. Zowel machinist als ander treinpersoneel wordt opgevangen en de hulpdiensten samen met de calamiteitendienst controleren de trein en het spoor.
Ik weet niet of dat dit nog steeds klopt, is alweer diverse jaren geleden.

Re: Trein ongeval Elst.

Geplaatst: 18 jul 2017 17:08
door WilcoV
Zonder op het geval in te gaan, procedureel is het zo geregeld dat de machinist verantwoordelijk is en blijft voor de trein na een voorval en dient ter plekke te blijven voor communicatie met de treindienstleider e.d. en dient zich te vergewissen van de technische staat van de trein tot aflossing aanwezig is. Procedureel hoort de machinist derhalve bij de trein te blijven. De conducteur (s) dienen zich op de hoogte te stellen van eventuele slachtoffers en de reizigers in de trein in die volgorde. Dit is uiteraard hoe het procedureel is geregeld, maar daarnaast is nog het menselijke vlak, wat kan je op dat moment aan. Zekeren of schouwen van de trein wordt veelal door de hulpdiensten gedaan maar tot mensen van NedTrain/NS materieel of bevoegde machinist aanwezig is blijft de verantwoordelijkheid van het materieel bij de machinist, uiteraard voor zover deze er toe in staat is, een HC moet in staat zijn om in ieder geval er voor te zorgen dat een trein geremd blijft staan als de machinist niet in staat is dit in de gaten te houden (bij shocktoestand e.d.).
Na een voorval komt de wachtdienst ter plaatse met vervangend personeel (in ieder geval machinist en indien reizigers in de trein blijven ook vervangende HC's). Personeel die bij het voorval betrokken is geweest wordt door de wachtdienst meegenomen zodra dit van politie mag en andere hulpverleners en NSR personeel de trein kan overnemen. Hierna volgt debriefing, wordt verslag opgemaakt en eventuele nazorg besproken. De dagen daarna volgen nog diverse contactmomenten tussen betrokken personeel en management en eventueel slachtofferhulp. Hierna volgt een reïntegratieproces op maat.
Let wel dit is de procedure bij NS Reizigers, ieder bedrijf heeft een eigen procedure en ook bij NSR blijft het mensenwerk.