Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Tijdens het grootste N-spoor evenement van de Benelux in het laatste weekend van mei 2018 introduceert de Domburg Train Support een unieke competitie: N-Scale Slow Driving Competition.
Wie heeft de langzaamste locomotief?
In twee categorieën zal er gestreden worden om de titel van de langzaamste locomotief. De twee categorieën analoog & digitaal bieden elk een technische uitdaging van de deelnemers. Een loc laten rijden is makkelijk, een loc laten kruipen is een grote uitdaging. Voor de analoge deelnemers gaat het erom wie zijn motor en overbrenging het soepelste kan laten draaien. De digitale deelnemers daarentegen staan voor de uitdaging hun decoder en lastregeling zodanig af te stellen dat hun locomotief bijna onzichtbaar kruipen kan. Onmogelijk? Absoluut niet! Zelfs een analoge loc kan onder de 1 km/h kruipen.
De twee categorieën:
1. Analoog
2. Digitaal DCC
Hoe gaat het in zijn werk?
Deelname is gratis en verdeeld over twee dagen tijdens het N-spoor evenement Station N-spoor op 26 & 27 mei 2018. Hoe het precies in zijn werk gaat lees je hier
Wat valt er te winnen?
Naast de eeuwige roem, zijn de prijzen niet verkeerd. Onder de winnaars worden onder andere een Dinamo Startset en een Piko NS2200 met geluid weggegeven…… Niet verkeerd toch, er mag wel wat tegen over staan.
Hoe gaat de meting te werk?
De wedstrijd wordt uitgevoerd door een precisie ijking te maken met de software iTrain. Elke deelnemer wordt als locomotief aangemaakt en deze loc krijgt een ijking op de langzaamste stap. Dit wordt vervolgens opgeslagen in het systeem.
Om zowel analoog als digitaal te kunnen ijken zal er een module staan met een meter spoor welke aangesloten zal zijn op het hybride Dinamo besturingssysteem. Dit systeem maakt digitaal en analoog bedrijf mogelijk in combinatie met stroomdetectie.
De technische gegevens:
IJkingssoftware: iTrain 4.1
Nauwkeurigheid: 0,01 Km/h op basis van tijd en afstand gemeten in schaalkilometers.
Besturingssysteem: Dinamo
Voedingsspanning systeem: 15V gelijkspanning
Besturing analoog: PWWM (Dinamo stand 2)
Besturing digitaal: DCC 28
Deelname locadres: 3 (standaard)
Lengte ijksectie: 10 cm
IJkrichting: 2x Vooruit en achteruit
IJktemperatuur: Ruimtetemperatuur.
Om alle metingen eerlijk en gelijk te houden worden alle locs uit de verpakking direct geijkt. Er wordt dus niet warm gereden of ingereden. Het is dus onderdeel van de competitie om die factor van tevoren al te elimineren. Ziet u de uitdaging al?
Men levert de deelname in de verpakking in waarna er niets meer veranderd kan worden aan de inschrijving. Na een verplichte periode van 30 minuten wachttijd na het inleveren mag de inzending deelnemen aan de wedstrijd. Zo houden we het gelijk en eerlijk voor iedereen.
Inschrijven en meer informatie kan je vinden op de Website: http://www.nscaleslowdriving.nl
En in de tussentijd al wat concurrentie bekijken op de FaceBook pagina: http://www.facebook.com/nscaleslowdriving/
Wie heeft de langzaamste locomotief?
In twee categorieën zal er gestreden worden om de titel van de langzaamste locomotief. De twee categorieën analoog & digitaal bieden elk een technische uitdaging van de deelnemers. Een loc laten rijden is makkelijk, een loc laten kruipen is een grote uitdaging. Voor de analoge deelnemers gaat het erom wie zijn motor en overbrenging het soepelste kan laten draaien. De digitale deelnemers daarentegen staan voor de uitdaging hun decoder en lastregeling zodanig af te stellen dat hun locomotief bijna onzichtbaar kruipen kan. Onmogelijk? Absoluut niet! Zelfs een analoge loc kan onder de 1 km/h kruipen.
De twee categorieën:
1. Analoog
2. Digitaal DCC
Hoe gaat het in zijn werk?
Deelname is gratis en verdeeld over twee dagen tijdens het N-spoor evenement Station N-spoor op 26 & 27 mei 2018. Hoe het precies in zijn werk gaat lees je hier
Wat valt er te winnen?
Naast de eeuwige roem, zijn de prijzen niet verkeerd. Onder de winnaars worden onder andere een Dinamo Startset en een Piko NS2200 met geluid weggegeven…… Niet verkeerd toch, er mag wel wat tegen over staan.
Hoe gaat de meting te werk?
De wedstrijd wordt uitgevoerd door een precisie ijking te maken met de software iTrain. Elke deelnemer wordt als locomotief aangemaakt en deze loc krijgt een ijking op de langzaamste stap. Dit wordt vervolgens opgeslagen in het systeem.
Om zowel analoog als digitaal te kunnen ijken zal er een module staan met een meter spoor welke aangesloten zal zijn op het hybride Dinamo besturingssysteem. Dit systeem maakt digitaal en analoog bedrijf mogelijk in combinatie met stroomdetectie.
De technische gegevens:
IJkingssoftware: iTrain 4.1
Nauwkeurigheid: 0,01 Km/h op basis van tijd en afstand gemeten in schaalkilometers.
Besturingssysteem: Dinamo
Voedingsspanning systeem: 15V gelijkspanning
Besturing analoog: PWWM (Dinamo stand 2)
Besturing digitaal: DCC 28
Deelname locadres: 3 (standaard)
Lengte ijksectie: 10 cm
IJkrichting: 2x Vooruit en achteruit
IJktemperatuur: Ruimtetemperatuur.
Om alle metingen eerlijk en gelijk te houden worden alle locs uit de verpakking direct geijkt. Er wordt dus niet warm gereden of ingereden. Het is dus onderdeel van de competitie om die factor van tevoren al te elimineren. Ziet u de uitdaging al?
Men levert de deelname in de verpakking in waarna er niets meer veranderd kan worden aan de inschrijving. Na een verplichte periode van 30 minuten wachttijd na het inleveren mag de inzending deelnemen aan de wedstrijd. Zo houden we het gelijk en eerlijk voor iedereen.
Inschrijven en meer informatie kan je vinden op de Website: http://www.nscaleslowdriving.nl
En in de tussentijd al wat concurrentie bekijken op de FaceBook pagina: http://www.facebook.com/nscaleslowdriving/
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Ik heb meer wat met snelle auto's enzo, dus reken niet op mij met petjes, spandoeken en aanmoedigende teksten enzo. Wél vind ik het echt dik origineel!
Als de lok nou stottert, is ie dan af? Of hoe werkt dat?
J.
Als de lok nou stottert, is ie dan af? Of hoe werkt dat?
J.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Daar is over nagedacht Jeroen,
Elke deelname rijd 2x heen en weer terug. Daarvan worden de correcte metingen gebruikt. De langzaamste meting geld, en alleen als hij die 10cm ongestoord afglegd. Gebeurd dat niet, dan moet de deelname opnieuw aan een cooldown periode van 30 minuten. Voor die 30 minuten krijgt de deelnemer wel de gelegenheid om de loc te controleren op een gebrek.
Groetjes
Elke deelname rijd 2x heen en weer terug. Daarvan worden de correcte metingen gebruikt. De langzaamste meting geld, en alleen als hij die 10cm ongestoord afglegd. Gebeurd dat niet, dan moet de deelname opnieuw aan een cooldown periode van 30 minuten. Voor die 30 minuten krijgt de deelnemer wel de gelegenheid om de loc te controleren op een gebrek.
Groetjes
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Eigenlijk zouden analoog rijders hun eigen voeding moeten (kunnen) meenemen. Ook analoog kan je een voeding tunen op een loc. Ik rij zelf het best op een lego trafo uit de jaren 70, waar ik de 3,5 volt wisselspanning optel bij de reguliere rijspanning. De ene puls wordt daardoor iets hoger, de volgende lager. Heeft mooie effecten.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Dan is het niet gelijk voor iedereen meer, gelijke settings is eerlijkerTonN schreef:Eigenlijk zouden analoog rijders hun eigen voeding moeten (kunnen) meenemen. Ook analoog kan je een voeding tunen op een loc. Ik rij zelf het best op een lego trafo uit de jaren 70, waar ik de 3,5 volt wisselspanning optel bij de reguliere rijspanning. De ene puls wordt daardoor iets hoger, de volgende lager. Heeft mooie effecten.
groetjes
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Ik heb me ingeschreven in het digitale gedeelte... en wel met een Arnold Köf.
Mag je ook 2 loks inzenden? Want dan neem ik mn trix E52 ook mee!
Mag je ook 2 loks inzenden? Want dan neem ik mn trix E52 ook mee!
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
ik zie mogelijkheden tot manipulatie ....
Mag je de loks ook tunen? Volstoppen met buffers enz?
Moet de kap er nog op kunnen, moet het vehikel herkenbaar zijn als lokomotief ....?
Guus
Mag je de loks ook tunen? Volstoppen met buffers enz?
Moet de kap er nog op kunnen, moet het vehikel herkenbaar zijn als lokomotief ....?
Guus
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Lees de regels ff guus. Staan op de website onderin.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Zou dat handig zijn?FidOo schreef:Ik heb me ingeschreven in het digitale gedeelte... en wel met een Arnold Köf.
Mag je ook 2 loks inzenden? Want dan neem ik mn trix E52 ook mee!
Denk dat we dan een situatie creëren dat men meer locs meeneemt dan handig en eerlijk is.
Je mag wel met elke categorie meedoen met een loc.
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Tja eerlijk lijkt me het wel. Bedoel de competitie is wie de langzaamste lok heeft. Dat kunnen best wel 2 kanshebbers zijn toch.
Kijk dat ik niet alle 30 loks mee ga nemen lijkt me inderdaad handig. Maar 1 of 2 loks zou ik niet oneerlijk vinden.
Kijk dat ik niet alle 30 loks mee ga nemen lijkt me inderdaad handig. Maar 1 of 2 loks zou ik niet oneerlijk vinden.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Een analoog en één digitaal moet kunnen.
Meer vind ik persoonlijk niet kunnen.
Meer vind ik persoonlijk niet kunnen.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Of een maximum van 2 per persoon, ongeacht de categorie.
Dus één analoog en één digitaal, of twee analoog/digitaal.
Het is maar een ideetje.
Groetjes: Robby
Dus één analoog en één digitaal, of twee analoog/digitaal.
Het is maar een ideetje.
Groetjes: Robby
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Kun je niet een hillclimb test doet met vlammende uitlaten enzo?
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Op voorhand de opmerking dat ik niet mee doe (en ik weet niet of ik dan wel mag reageren…..).
Met twee locs in dezelfde categorie meedoen zie ik de meerwaarde voor een 1e plaats niet zo van in, je kunt tenslotte thuis zelf al bepalen welke de langzaamste is. Als er ook 2e en 3e prijzen te winnen zijn dan is iemand die twee locs meeneemt al op voorhand grotere kanshebber op meerdere prijzen dan iemand met maar 1 loc.
Met 1 loc meedoen in de categorie digitaal, en 1 in analoog vindt ik dan wel weer een goed idee.
Over het gehele wedstrijd element: leuk idee, is eens weer iets nieuws :thumbs_up:
'T is in mijn offshift dus als ik het kan combineren met iets anders in de buurt kom ik eens langs.
Met twee locs in dezelfde categorie meedoen zie ik de meerwaarde voor een 1e plaats niet zo van in, je kunt tenslotte thuis zelf al bepalen welke de langzaamste is. Als er ook 2e en 3e prijzen te winnen zijn dan is iemand die twee locs meeneemt al op voorhand grotere kanshebber op meerdere prijzen dan iemand met maar 1 loc.
Met 1 loc meedoen in de categorie digitaal, en 1 in analoog vindt ik dan wel weer een goed idee.
Over het gehele wedstrijd element: leuk idee, is eens weer iets nieuws :thumbs_up:
'T is in mijn offshift dus als ik het kan combineren met iets anders in de buurt kom ik eens langs.
DB diesels, tijdperk IV
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
We houden het op 1 loc per categorie dan.
maar even wat inspiratie:
Alle filmpjes zijn met de basisinstellingen van de decoders en een baanspanning van 15Vdc.
Arnold HN2174 Traxx met een Uhlenbrock Intellidrive 2 decoder (73115)
Filmpje
Fleischmann Taurus met een Doehler & Haass SD10A sounddecoder
Filmpje
Wel je geluid aanzetten
Als je dit al langzaam vind, dan kan je met wat liefde en tijd de snelheid nog verder verlagen
maar even wat inspiratie:
Alle filmpjes zijn met de basisinstellingen van de decoders en een baanspanning van 15Vdc.
Arnold HN2174 Traxx met een Uhlenbrock Intellidrive 2 decoder (73115)
Filmpje
Fleischmann Taurus met een Doehler & Haass SD10A sounddecoder
Filmpje
Wel je geluid aanzetten
Als je dit al langzaam vind, dan kan je met wat liefde en tijd de snelheid nog verder verlagen
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
De belangstelling begint te groeien voor de competitie en de inschrijvingen beginnen los te komen zo lijkt het. Maar tot op heden zie ik nog geen tekenen die dit wordt overtroffen:
https://youtu.be/tmm7RVQh_B4
Piko BR82
Geijkt in iTrain vanuit het log op 0,06 km/h
Hoe heb ik dat gedaan?
Allereerst zit er een Uhlenbrock 73105 Intellidrive II decoder in.
Met de decoder programmer Sprog en het software programma DecoderPro3 ben ik met de lastregeling gaan stoeien. Door herhaaldelijk nieuwe instellingen te proberen en te testen kwam ik op het spoor welke leidde tot dit langzame gedrag. Het leerde mij enorm veel over de werking van lastregeling en de techniek erachter. Uiterst leerzaam en vooral als techneut fanaat erg leuk om te doen.
Maar gelukkig voor jullie: Ik mag niet meedoen
Maar wil jij wel kans maken op de titel en de mooie prijzen? Schrijf je dan nu in op
http://www.nscaleslowdriving.nl/
https://youtu.be/tmm7RVQh_B4
Piko BR82
Geijkt in iTrain vanuit het log op 0,06 km/h
Hoe heb ik dat gedaan?
Allereerst zit er een Uhlenbrock 73105 Intellidrive II decoder in.
Met de decoder programmer Sprog en het software programma DecoderPro3 ben ik met de lastregeling gaan stoeien. Door herhaaldelijk nieuwe instellingen te proberen en te testen kwam ik op het spoor welke leidde tot dit langzame gedrag. Het leerde mij enorm veel over de werking van lastregeling en de techniek erachter. Uiterst leerzaam en vooral als techneut fanaat erg leuk om te doen.
Maar gelukkig voor jullie: Ik mag niet meedoen
Maar wil jij wel kans maken op de titel en de mooie prijzen? Schrijf je dan nu in op
http://www.nscaleslowdriving.nl/
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
In het begin leek het wel een foto. Even later nog steeds.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
En toch kruipt hij
Mensen die bij me aan de stand zijn geweest in Rijswijk en Houten konden het met eigen ogen aanschouwen.
Groetjes
Mensen die bij me aan de stand zijn geweest in Rijswijk en Houten konden het met eigen ogen aanschouwen.
Groetjes
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
martindomburg schreef:En toch kruipt hij
Gallileo schreef:En toch beweegt ze!
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Na een avond knoeien ( ) met cv's en zo is dit het resultaat, is langzamer mogelijk met deze loc&decoder combi?
Ik ben namelijk bang van niet...
Ik ben namelijk bang van niet...
Groeten,
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Dat is best wel knap Jaap voor zo'n oud beestje.
Petje af!
Welke decoder gebruik je?
Petje af!
Welke decoder gebruik je?
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Dat gaat die natuurlijk niet zeggen Martin
Je moet de concurrenten niet te wijs maken
Je moet de concurrenten niet te wijs maken
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Een nieuwe competitie: N-Scale Slow Driving
Mooi hoor Jaap,
Ik denk dat die 03 niet langzamer zal willen. Zijn overigens wel echt goeie loks.. Mijne heb ik al 16 of 17 jaar en rijdt vrijwel net zo mooi als die van jouw! Was mijn eerste stoomlok die ik kocht.
Dit is mijn kandidaat..
En dit is met standaard decoder settings... Het grootste probleem gaat denk ik de stroomafname zijn.. Misschien krijgt ie nog wat extra condensatoren of iets.
Ik heb nog even lopen spelen met mn E52, deze is eigenlijk misschien nog wel een betere kanshebber. Maar goed ik hou wel van een uitdaging.
Ik denk dat die 03 niet langzamer zal willen. Zijn overigens wel echt goeie loks.. Mijne heb ik al 16 of 17 jaar en rijdt vrijwel net zo mooi als die van jouw! Was mijn eerste stoomlok die ik kocht.
Dit is mijn kandidaat..
En dit is met standaard decoder settings... Het grootste probleem gaat denk ik de stroomafname zijn.. Misschien krijgt ie nog wat extra condensatoren of iets.
Ik heb nog even lopen spelen met mn E52, deze is eigenlijk misschien nog wel een betere kanshebber. Maar goed ik hou wel van een uitdaging.
Laatst gewijzigd door FidOo op 25 jan 2018 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.