Decoder nieuw? Hoe stellen jullie hem in?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Decoder nieuw? Hoe stellen jullie hem in?

Bericht door spoorfreak »

Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd naar het volgende:

Hoe stellen jullie decoders in na aanschaf. Hebben jullie een standaard werkwijze?
Heb bijvoorbeeld gelezen dat iemand eerst de loc met cv 5 en 6 in regels naar realistische snelheid en hierna ijken. Misschien is het goed om wat werkwijzen met elkaar te delen.

Natuurlijk weet ik dat iedere loc een andere aanpak of decoder nodig heeft. Maar misschien is er toch een werkwijze die altijd goed gaat.

Groet,

Jeroen

Re: Decoder nieuw? Hoe stellen jullie hem in?

Bericht door Jeroen »

Hoi,

Ja ik heb wel een methode, want ik wil altijd zo snel mogelijk rijden met iets nieuws.

Ik heb een (oude) ECoS, en daarmee lees ik het profiel in. Dan kan ik alles instellen wat ik wil. Daar doe ik vrij weinig mee. Even de max snelheid vastzetten die overeenkomt met het grote voorbeeld of wat ik de max vind voor de baan (whichever is higher). Alle remvertraging enzo op 0 en dan ijk ik de locomotief in KL. Eventueel pas ik ‘m een een poosje aan als blijkt dat ie te langzaam rijdt, of schokkerig rijdt. Maar heel vaak is dat niet eens nodig.

Succes!

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Bedankt voor het delen van jouw methode Jeroen. Misschien kan de rest ook iets delen van hun manier. Zo kunnen we van elkaar leren.

Groet,

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Ik verander het default adres, in een adres wat ik nog niet gebruik, en ga er lekker mee rijden.
Als blijkt dat hij wat aandacht vereist, verander ik b.v. de max. en/of min snelheid, eventueel optrek en afremvertraging. En verder doe ik er weinig aan. De meeste rijden hier met de default instellingen perfect.

Groetjes

shoven

Bericht door shoven »

Ik verander uiteraard als eerste het adres.
Vervolgens stel ik mbv cv5 en cv6 de max. snelheid realistisch in, daarna ijk ik in Koploper (beginnen bij stap 28 en naar beneden werken). Bij sommige decoders moet ik nog wel eens aan cv4 klooien (een paar Plux12 decoders uit m'n hoofd).
Vroeger wijzigde ik alleen het adres en dan rijdt ie ook best goed, maar sinds een jaar of twee pas ik dus cv5 en 6 aan, en dan benut je de decoder net effe beter.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

MadSeven

Bericht door MadSeven »

Interessant topic, ik blijf ff volgen :D

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Hangt helemaal van het het merk decoder af ivm welke motor in de lok.

Cv 5 en cv 6 verander ik sowieso, Cv 2, 3, 4. De verte aging zet ik op 0 ivm iTrain regelt dat.

Motorfrequentie stel ik bij als dat mogelijk is. Bij keuhn n045 stel ik de P en I waarden van de motorregel bij.

Met nog een Arnold baureihe 156 afstellen geweest. Dan merk je wel dat door de P en I waarden af te stellen dat de lok echt kruipt.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Fijn die reacties.

Ben zelf ook even aan het oefenen geweest met een zimo mx 620 in een piko6424.

Heb alleen nog last met ijken. Dan geeft koploper dat de ruimte tussen de stappen te klein is.

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Heb cv 6 wat hoger ingesteld . Nu lukt het wel.

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Allen,

Vandaag 2 Locdecoders op de Jeroen manier ingesteld. Dus beginnen met rem en vertrek vertraging op 0 te zetten. Hierna op stap 28 de maximale snelheid in regelen met cv 5 en 6. Probeer op werkelijke snelheid uit te komen. Bijvoorbeeld 130 km/uur. Daarna ijken.

Ik merk dat ik de Locs met koploper nu perfect op de gewenste plaatsen stoppen. Soms doe ik er een paar cm's bij.

Groet,

Plaats reactie